Fl
door Florisj99 Jun 1, 2017 om 23:50
Elektronica & tv

Iemand steelt post

Ik had de nieuwste apple airpods besteld en k kreeg vandaag een envelop binnen maar aan de envelop was goed te zien dat ze dr in hadden gezeten en dat de plakrand los was gehaald en opnieuw verkeerd was vast geplakt alsof het er uit was gevallen! Postnl verzekerd dit niet en de verkoper en ik weten nu niet meer wat te doen we hebben het verlies gedeelt maar we willen gewoon graag het product zien of allebei ons geld. Nu weet ik niet wat ik kan doen, iemand misschien een tip?

10884 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2017 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In het vervolg maar verzekerd laten verzenden, of in de winkel gaan kopen.

ba
door bakker28 Jun 2, 2017 om 11:40
12 Antwoorden / 2 Vragen

onzin reactie, daar heeft de melder toch niets aan?

ma
door malie Jun 2, 2017 om 16:07
29 Antwoorden / 3 Vragen

Dat was inderdaad de vraag niet.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 2, 2017 om 00:09
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De verkoper is er verantwoordelijk voor dat het product bij u wordt bezorgd, pas als het product in uw handen overgaat ligt het risico bij u. Dat is vanuit de wet zo geregeld. Dus de verkoper had u in principe het hele bedrag moeten terugbetalen, of het product nog een keer kosteloos naar u toe moeten sturen. Overigens was dit pakket prima te verzekeren geweest. Post.nl verzekert tot een bedrag van 500 euro.

art. 7:11 BW

Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9.

sw
door swat1500 - Jun 2, 2017 om 10:32
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De verkoper/verzender moet aangifte doen bij de politie en uiteraard een melding doen bij PostNL. Nu de verzending echter niet verzekerd was is de schade alleen op de dief te verhalen.
Als u geen inboedel verzekering hebt krijgt u bij een inbraak ook uw schade nergens vergoed.

ba
door bakker28 - Jun 2, 2017 om 11:38
12 Antwoorden / 2 Vragen

ik vrees dat er een bewijslastprobleem is. hoe valt aan te tonen, als het pakket in de brievenbus is gedaan, dat de schuld bij de bezorger ligt. die had het pakketje/enveloppe toch gewoon kunnen achterhouden als hij de inhoud had willen stelen?  de ontvanger zou het ook zelf gedaan kunnen hebben (heel kwaad gedacht).

komt nog bij dat partijen beide gekozen hebben voor deze vorm van transport. dan lopen beiden op dat gebied vooralsnog evenveel risico. daarna komt de vraag over de bewijslast op de proppen.

pe
door pebk Jun 2, 2017 om 12:13
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ook de verzender zou een slechte enveloppe of een enveloppe zonder inhoud kunnen hebben gestuurd. Maar het antwoord van Zoekster1 zegt het al. De verzender is verantwoordelijk.

pino123
door pino123 Jun 2, 2017 om 16:19
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dan moet je dit wel kunnen aantonen, een lege enveloppe zegt natuurlijk niets. Hoe ga je aantonen dat je niets hebt ontvangen....

he
door henk van bruggen - Jun 2, 2017 om 13:37
4 Antwoorden / Vragen

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt en heb ook de schade 50/50 gedeeld met de ontvanger.

Wet is wet, maar het is natuurlijk zot dat de verzender 100% verantwoordelijk is, als ik het pakje netjes bij een postdepot aflever en ook een bewijsbon krijg (met ook het gewicht er op!) en de ontvanger roept dat er niks in het pakje zat is er wat mij betreft voldoende bewijs dat ik als verzender er niks aan kan doen.
Ik heb wel een klacht ingediend bij PostNL maar dan krijg je een standaard antwoord dat ze er niks mee doen omdat ik het niet verzekerd had verzonden (aangetekend dus, voor 1,65 extra).

Mooie boel is dat, nou ik verkoop regelmatig iets via internet en maak tegenwoordig de afspraak dat ik niet aansprakelijk ben voor eventueel zoekraken bij PostNL. En dat ze eventueel zelf die extra 1,65 betalen zodat het pakketje aangetekend verzonden wordt.
Ik heb overigens al twee kopers gehad die dat toch niet deden onder het mom "ik heb nog een beetje vertrouwen in de mens" dat dit gewoon goed gaat... Tja, tot nu toe weer twee keer goed gegaan.

Fl
door Florisj99 Jun 2, 2017 om 13:42
Antwoorden / 1 Vragen

En er is niks met die klacht gedaan? Want tegen mij is gezegd dat ze het dan gaan zoeken. Want het is gewoon uit het pakketje gehaald en dat is te zien iemand heeft het dus gestolen

pe
door pebk Jun 2, 2017 om 14:53
581 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk dat u het afspreekt, maar het zijn niet de regels. Als de ontvanger zegt niets te hebben ontvangen en weigert de schade te delen, dan is het uw probleem. U bent gewoon aansprakelijk.

Bartus
door Bartus - Jun 2, 2017 om 14:37
10 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon zelf ophalen

1paul
door 1paul - Jun 2, 2017 om 14:49
3173 Antwoorden / 0 Vragen

de verzender is verantwoordelijk voor de zending tot het bij u thuis is binnengekomen, verzender had dus de kosten op zich moeten nemen...

verzender moet dit dan ook afhandelen met postnl en niet u...

hutch
door hutch - Jun 2, 2017 om 16:15
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als u bij een bedrijf gekocht heeft, gaat de reactie van @Zoekster1 op.

Als u van een particulier gekocht heeft (waar het naar uitziet), zal die verkoper een klacht moeten indienen bij PostNL.
Dat er gestolen wordt (als de raven) bij PostNL is al vele jaren bekend. Die particuliere verkoper zal als antwoord op de klacht krijgen, dat er een onderzoek zal worden ingesteld...... Uiteraard gaat daar helemaal niets (!) uitkomen, dat voorspel ik u nu al.

Dus als u het verlies gedeeld hebt met de particuliere verkoper is dat, van beide zijden, op zich netjes. Een eventuele rechtzaak heeft geen zin, van wie dan ook.

Een volgende keer altijd aangetekend verzenden.

zoekster1
door zoekster1 Jun 2, 2017 om 17:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij van een bedrijf gekocht, aangezien de vraagsteller de nieuwste Apple airpods had besteld, dat doe je niet bij een particulier. aangetekend verzenden lost niets op, dan kun je nog steeds een leeg pakje krijgen. Alleen verzekerd verzenden kan wat oplossen.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 2, 2017 om 17:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij van een bedrijf gekocht, aangezien de vraagsteller de nieuwste Apple airpods had besteld, dat doe je niet bij een particulier.

sc
door scorpio69 - Jun 2, 2017 om 17:14
15 Antwoorden / Vragen

Bij - met name - Post.nl werken natuurlijk ook "duistere" figuren, die "per ongeluk" een gaatje in een enveloppe of pakje maken, etc., etc.  Helaas kan Post.nl zelf hier niets mee als daarvan een klacht binnen komt. Vandaar ook dat verzekerde verzending een (helaas dure) optie is.
Dat men de verkopende partij dan maar aansprakelijk stelt vind ik zelf teleurstellend.
Als privé verkoper heb ik menig maal dat probleem - verkoop via eBay - mogen ondervinden, doordat kopers "zogenaamd" niets ontvangen hadden.
Als je dan als verkoper verzekerde verzending verplicht stelt loopt je verkoop ineens met ruim 75% terug !!!
En zo gaan (ook) professionele webshops / verzendhuizen bij bosjes failliet.

Oplossing in deze kwestie wellicht: gedeelde smart is halve smart en een les voor koper èn verkoper.

ro
door ronny530 - Jun 2, 2017 om 17:51
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Het kan zijn dat de verkoper de envelop met inhoud niet via het post servicepunt van post.nl als brievenbuspakket heeft verstuurd want dan was een verzekerde zending wel mogelijk geweest. Er wordt dan een T&T bon met het gewicht van de envelop verstrekt en buiten het normale post sorteer traject gehouden. Als de verkoper de envelop in de brievenbus heeft gestopt dan gaat die envelop in het geautomatiseerde sorteerproces mee met de kans dat er van alles mis gaat want de envelop kan in het proces openscheuren en de inhoud zeker als die zoals een airpod klein is er zomaar uitvallen. Stelen is dus een groot woord verlies van inhoud is een betere benaming.

Fl
door Florisj99 Jun 3, 2017 om 00:18
Antwoorden / 1 Vragen

Ja maar er zat dus ook een t&t code bij en het gewicht toonde aan dat ze er wel degelijk in zaten dus dit zou inderdaad mogelijk zijn maar dan zou ik niet weten wat ik nu moet? Is nogal n duur grapje zo

ro
door robbyz - Jun 2, 2017 om 18:19
15 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien heeft de verkoper het wel gedaan. Dan vangt hij/zij eerst het bedrag voor die dopjes en daarna nog eens de helft die jij betaalt. Misschien zit ik er wel helemaal naast maar heden ten dage is niemand meer te vertrouwen.
Hoop voor je dat je ze alsnog krijgt.

Fl
door Florisj99 Jun 3, 2017 om 00:19
Antwoorden / 1 Vragen

Zou inderdaad kunnen maar had ik nog niet als een optie gezien bedankt in ieder geval

audb
door audb - Jun 2, 2017 om 18:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

En de verkoper verzend dat niet als pakket met een track and trace?  nou jammer dan voor de verkoper maar die heeft dus de verandwoordelijkheid.

Zeker omdat het niet om een setje van 10 euro gaat klinkt het mij extreem vreemd in de oren dat dit niet verzekerd verzonden is.

Maar je kan je geld ook beter besteden aan goede bluetooth 4.1 oordopjes in een chinese webwinkel.

Jou dure airpods komen gewoon uit China > Foxconn en kosten zo rond de €30 om ze te maken.

jo
door jorisw Jun 2, 2017 om 19:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heb jij jouw PC ook in China gehaald voor een paar tientjes? Grote kans dat die ook voor 50...100 euro door Foxconn in elkaar is geschroeft.

h.
door h.voogt - Jun 2, 2017 om 18:58
4 Antwoorden / Vragen

Ik heb iets gekocht in China en had het na 7 weken nog niet binnen, geschreven naar hun en werd geschreven of ik mijn geld terug wil of dat ze het nog keer moesten opsturen.
Vroeg mijn geld terug had het binnen 5 dagen op mijn rekening staan

ai
door aiglon - Jun 3, 2017 om 12:56
56 Antwoorden / 10 Vragen

Zelf heb ik het meegemaakt kleine artikelen in een gewone enveloppe te verzenden. De ontvanger kreeg ook niets. Enveloppe ook open geweest en dichtgeplakt. Navraag leerde mij dat kleine enveloppe door machine worden gelezen en dan door een verdikking kan komen vast te zitten in de sorteermachine. Toen schijnt het artikel uit de enveloppe te zijn gehaald, zodat de machine weer kon draaien. Daarom gebruikt ik tegenwoordig enveloppes met bubbeltjesplastic als ik weer zoiets moet verzenden en dat gaat goed.