Iemand steelt post
Ik had de nieuwste apple airpods besteld en k kreeg vandaag een envelop binnen maar aan de envelop was goed te zien dat ze dr in hadden gezeten en dat de plakrand los was gehaald en opnieuw verkeerd was vast geplakt alsof het er uit was gevallen! Postnl verzekerd dit niet en de verkoper en ik weten nu niet meer wat te doen we hebben het verlies gedeelt maar we willen gewoon graag het product zien of allebei ons geld. Nu weet ik niet wat ik kan doen, iemand misschien een tip?
De verkoper is er verantwoordelijk voor dat het product bij u wordt bezorgd, pas als het product in uw handen overgaat ligt het risico bij u. Dat is vanuit de wet zo geregeld. Dus de verkoper had u in principe het hele bedrag moeten terugbetalen, of het product nog een keer kosteloos naar u toe moeten sturen. Overigens was dit pakket prima te verzekeren geweest. Post.nl verzekert tot een bedrag van 500 euro.
art. 7:11 BW
Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9.
De verkoper/verzender moet aangifte doen bij de politie en uiteraard een melding doen bij PostNL. Nu de verzending echter niet verzekerd was is de schade alleen op de dief te verhalen.
Als u geen inboedel verzekering hebt krijgt u bij een inbraak ook uw schade nergens vergoed.
ik vrees dat er een bewijslastprobleem is. hoe valt aan te tonen, als het pakket in de brievenbus is gedaan, dat de schuld bij de bezorger ligt. die had het pakketje/enveloppe toch gewoon kunnen achterhouden als hij de inhoud had willen stelen? de ontvanger zou het ook zelf gedaan kunnen hebben (heel kwaad gedacht).
komt nog bij dat partijen beide gekozen hebben voor deze vorm van transport. dan lopen beiden op dat gebied vooralsnog evenveel risico. daarna komt de vraag over de bewijslast op de proppen.
Ook de verzender zou een slechte enveloppe of een enveloppe zonder inhoud kunnen hebben gestuurd. Maar het antwoord van Zoekster1 zegt het al. De verzender is verantwoordelijk.
Dan moet je dit wel kunnen aantonen, een lege enveloppe zegt natuurlijk niets. Hoe ga je aantonen dat je niets hebt ontvangen....
Wet is wet, maar het is natuurlijk zot dat de verzender 100% verantwoordelijk is, als ik het pakje netjes bij een postdepot aflever en ook een bewijsbon krijg (met ook het gewicht er op!) en de ontvanger roept dat er niks in het pakje zat is er wat mij betreft voldoende bewijs dat ik als verzender er niks aan kan doen.
Ik heb wel een klacht ingediend bij PostNL maar dan krijg je een standaard antwoord dat ze er niks mee doen omdat ik het niet verzekerd had verzonden (aangetekend dus, voor 1,65 extra).
Mooie boel is dat, nou ik verkoop regelmatig iets via internet en maak tegenwoordig de afspraak dat ik niet aansprakelijk ben voor eventueel zoekraken bij PostNL. En dat ze eventueel zelf die extra 1,65 betalen zodat het pakketje aangetekend verzonden wordt.
Ik heb overigens al twee kopers gehad die dat toch niet deden onder het mom "ik heb nog een beetje vertrouwen in de mens" dat dit gewoon goed gaat... Tja, tot nu toe weer twee keer goed gegaan.
En er is niks met die klacht gedaan? Want tegen mij is gezegd dat ze het dan gaan zoeken. Want het is gewoon uit het pakketje gehaald en dat is te zien iemand heeft het dus gestolen
Leuk dat u het afspreekt, maar het zijn niet de regels. Als de ontvanger zegt niets te hebben ontvangen en weigert de schade te delen, dan is het uw probleem. U bent gewoon aansprakelijk.
de verzender is verantwoordelijk voor de zending tot het bij u thuis is binnengekomen, verzender had dus de kosten op zich moeten nemen...
verzender moet dit dan ook afhandelen met postnl en niet u...
Als u bij een bedrijf gekocht heeft, gaat de reactie van @Zoekster1 op.
Als u van een particulier gekocht heeft (waar het naar uitziet), zal die verkoper een klacht moeten indienen bij PostNL.
Dat er gestolen wordt (als de raven) bij PostNL is al vele jaren bekend. Die particuliere verkoper zal als antwoord op de klacht krijgen, dat er een onderzoek zal worden ingesteld...... Uiteraard gaat daar helemaal niets (!) uitkomen, dat voorspel ik u nu al.
Dus als u het verlies gedeeld hebt met de particuliere verkoper is dat, van beide zijden, op zich netjes. Een eventuele rechtzaak heeft geen zin, van wie dan ook.
Een volgende keer altijd aangetekend verzenden.
Het lijkt mij van een bedrijf gekocht, aangezien de vraagsteller de nieuwste Apple airpods had besteld, dat doe je niet bij een particulier. aangetekend verzenden lost niets op, dan kun je nog steeds een leeg pakje krijgen. Alleen verzekerd verzenden kan wat oplossen.
Het lijkt mij van een bedrijf gekocht, aangezien de vraagsteller de nieuwste Apple airpods had besteld, dat doe je niet bij een particulier.
Bij - met name - Post.nl werken natuurlijk ook "duistere" figuren, die "per ongeluk" een gaatje in een enveloppe of pakje maken, etc., etc. Helaas kan Post.nl zelf hier niets mee als daarvan een klacht binnen komt. Vandaar ook dat verzekerde verzending een (helaas dure) optie is.
Dat men de verkopende partij dan maar aansprakelijk stelt vind ik zelf teleurstellend.
Als privé verkoper heb ik menig maal dat probleem - verkoop via eBay - mogen ondervinden, doordat kopers "zogenaamd" niets ontvangen hadden.
Als je dan als verkoper verzekerde verzending verplicht stelt loopt je verkoop ineens met ruim 75% terug !!!
En zo gaan (ook) professionele webshops / verzendhuizen bij bosjes failliet.
Oplossing in deze kwestie wellicht: gedeelde smart is halve smart en een les voor koper èn verkoper.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Wunderland Kalkar onterechte kostem
Mogen personeelskosten zo worden doorberekend ? Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???
Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract heb betaald?
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!
Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer