lm
door lmhbeckers Sep 5, 2012 om 21:54
Elektronica & tv

Kapotte stofzuiger

In november 2011 kocht ik een robotstofzuiger via Groupon bij de firma Tefneth Import in Goirle. Na een half jaar ging de stofzuiger kapot. Diverse mailtjes aan Tefneth worden niet beantwoord en de telefoon wordt nooit opgenomen. Ook Groupon reageert niet op mijn e-mails. Omdat ik het bedrijf niet vertrouw, heb ik bij de Kamer van Koophandel in Den Bosch gevraagd of dit bedrijf bij hen bekend is en dat blijkt zo te zijn. Na een half jaar heb je toch nog garantie, maar hoe kan ik hier gebruik van maken als er niet op mijn berichten wordt gereageerd.
Hopenlijk kan iemand mij helpen.
Laurent

732 8 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 5, 2012 om 22:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan maar een brief. Leg het probleem voor en verzoek om een schriftelijk antwoord. Eens zien of er dan wel wordt gereageerd.

Tefneth Import.
Nieuwkerksedijk 16 A
5051 HT Goirle

Hoeveel heeft u voor die stofzuiger betaald. En hoeveel korting gekregen via Goupon?

avandijl
door avandijl - Sep 6, 2012 om 13:30
7 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt inderdaad nog gewoon garantie. Garantie is 2 jaar op elektronica producten gekocht binnen de EU.

Van welk merk is de robot stofzuiger?

harrie
door harrie - Sep 6, 2012 om 13:46
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=avandijl schreef op donderdag 6 sep 2012, 13:30]Je hebt inderdaad nog gewoon garantie. Garantie is 2 jaar op elektronica producten gekocht binnen de EU.

Van welk merk is de robot stofzuiger?

Je zult wel een een reactie krijgen van *ikbenik* ga svp niet met hem in debat, dan wordt de vraag ondergesneeuwd......

Ex-Haagsche Harrie

lm
door lmhbeckers - Sep 6, 2012 om 14:24
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dag Harrie,

Dank voor je reactie. Ik heb al als antwoord gekregen dat ik maar een brief moet schrijven en daarin mijn probleem moet voorleggen en moet verzoeken om een antwoord. Eens zien of er dan wel wordt gereageerd, was het slot van Tefneth op mijn mail.

Groet
Laurent

ikbenik
door ikbenik - Sep 6, 2012 om 14:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=avandijl schreef op donderdag 6 sep 2012, 13:30]Je hebt inderdaad nog gewoon garantie. Garantie is 2 jaar op elektronica producten gekocht binnen de EU.
Is niet zo.

Dat is een zeer hardnekkige sprookje die steeds weer de hoek om komt.

Er bestaat helemaal geen regel waarin de winkelier verplicht wordt om minimaal twee jaar garantie te verstrekken.
Zo simpel is het.

ikbenik
door ikbenik - Sep 6, 2012 om 14:42
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=harrie schreef op donderdag 6 sep 2012, 13:46][quote=avandijl schreef op donderdag 6 sep 2012, 13:30]Je hebt inderdaad nog gewoon garantie. Garantie is 2 jaar op elektronica producten gekocht binnen de EU.

Van welk merk is de robot stofzuiger?

Je zult wel een een reactie krijgen van *ikbenik* ga svp niet met hem in debat, dan wordt de vraag ondergesneeuwd......

Ex-Haagsche Harrie

En waarom denk je dat ik leugens zou vertellen? Heb ik totaal geen belang bij.

Een ander punt: de consumentenbond en consumentenautoriteit kunnen schrijven wat zij willen, maar de Europese richtlijn is toch de enige juiste bron waar het juist in staat.

Die twee jaar is niet de verplichte garantie, maar de verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de verkopende partij in geval van non-conformiteit.

En non-conformiteit is niets anders dan dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn. Dat wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd.
En als het product non-conform is, dient de verkopende partij (dus ook na de garantieperiode) kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt.

Zo is het nu eenmaal en niet anders.

Dat de consumentenbond en consumentenautoriteit aan de term "wettelijke garantie" totaal andere betekenis toekennen, hoef niemand zich aan te houden.

dearagain
door dearagain - Sep 6, 2012 om 21:51
2462 Antwoorden / 7 Vragen

Kennelijk heb je hier te maken met een kwaadwillende verkoper die zijn garantieverplichtingen niet wil nakomen. Recht hebben op, is niet hetzelfde als recht krijgen! Als je lid bent van de consumentenbond kun je daar jouw zaak voorleggen. Vaak slagen zij er nog wel in om een zaak vlot te trekken.

Sukses.

ikbenik
door ikbenik - Sep 6, 2012 om 22:25
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=lmhbeckers schreef op woensdag 5 sep 2012, 21:54]Na een half jaar heb je toch nog garantie,
Alleen als je specifiek garantie hebt gekregen, anders niet.
Garantie is geen recht, maar is een gunst die je van de verkopende partij of fabrikant krijgt.

[quote=lmhbeckers schreef op woensdag 5 sep 2012, 21:54]maar hoe kan ik hier gebruik van maken als er niet op mijn berichten wordt gereageerd.
Misschien een idee om daar zelf langs te gaan?

Contact Informatie
Tefneth Import

Nieuwkerksedijk 16A
5051 HT Goirle
Tel: +31135340012
BTW: NL140531798B02
KvK: 51287641

Volgens de site zit op die stofzuiger één jaar garantie.
Dus mocht het niet om eigen schade gaan, heb je gewoon recht op de garantie.