ki
door kittyravenstein Feb 23, 2017 om 11:35
Elektronica & tv

Kapotte tv niet gemaakt, toch een rekening ontvangen!

De tv van mijn vader heeft de winkel niet kunnen maken, toch heeft hij een rekening van euro 170,- ontvangen die hij moet betalen? kan dit en mag dit? en wat kan mijn vader hiertegen doen, er word al gedreigd met incassobureau!

1488 11 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Feb 23, 2017 om 11:38
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Werkt u dan voor niets? Er is tijd ingestoken om te onderzoeken wat er mis is. Het enige dat uw vader kan doen is betalen, met een incassoburo erbij gaat het alleen nog maar duurder worden.

ki
door kittyravenstein Feb 23, 2017 om 11:42
Antwoorden / 1 Vragen

Dit vind ik onzin, dan zou ik nu huizen kunnen gaan bouwen ( dat kan ik niet) maar goed ik heb gewerkt! en moeten mensen dit dan maar klakkeloos gaan betalen, onzin dus! als consument betaal je voor geleverde diensten of services en als je het niet kan dan mag je volgens mij ook niets rekenen, of zeg eerlijk dat je het niet gelukt is en reken daar daar je prijs dan ook op!

simon55
door simon55 Feb 23, 2017 om 11:55
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Onderzoekskosten zijn normaal hoor , en ja € 170 is te veel kan hooguit € 75 bedragen.Maar zo te lezen werkt U tenminste voor noppes en daar moeten we er in dit land nog veel meer van hebben .Haha

ne
door neodutchio Feb 23, 2017 om 12:11
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Er is toch een dienst geleverd? Er is onderzoek naar de tv gedaan en daar is een uitkomst uit gekomen.

ki
door kittyravenstein Feb 23, 2017 om 17:37
Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor een dienst is er dan geleverd? de tv heeft dezelfde storing als het begin, als dit zo makkelijk gaat dan, dan begin ik ook een reparateurbedrijf van tv etc spullen, ik heb er geen verstand van , maar acht dat moet kunnen toch? volgens u? en dan reken ik want ja ik heb er aan gewerkt( gekeken)!

ne
door neodutchio Feb 23, 2017 om 19:17
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Er is onderzoek gedaan naar de oorzaak van de storing. Dat heet onderzoekskosten. Niet alleen het mogelijk vervangen van een onderdeel moet betaald worden, maar ook de tijd dat er aan gewerkt wordt. En dat werken betekend niet alleen repareren.

Als u graag uw eigen reparatiedienst wil gaan beginnen, zal u ook moeten kunnen uitleggen waardoor de storing er is. Het is niet alleen het openschroeven en weer dichtmaken, maar onderzoeken kost tijd en kennis. En nogmaals, deze tijd zal gewoon betaald moeten worden. Of gaat u naar de bouwmarkt om daar gratis gereedschap op te halen om deze tv open te maken? Daarnaast heeft u nog ander testgereedschap nodig, deze tovert u ook ergens gratis vandaan? Stel dat deze persoon er een uur mee bezig is, wie betaald deze kosten? Het pand waar u inzit moet betaald worden, gas, water en licht ook. En dan zou u ook nog graag aan het eind van de dag wat eten op uw bord krijgen. Dus draaien we de vraag even om, hoe wilt u al uw rekeningen betalen als uw klanten niet betalen voor het werk dat u is opgedragen en heeft uitgevoerd? En nee, niet beginnen dat er geen werk is uitgevoerd, er is tijd in de tv gestoken. En het betekend niet automatisch dat de tv ook gerepareerd zou kunnen worden.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2017 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij mag in ieder geval onderzoekskosten rekenen. En dan is € 170,00 veel te hoog.

pi
door pieterwolters Feb 23, 2017 om 21:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is te kort door de bocht. Om te weten of dat te hoog is moeten we weten wat er precies is gedaan.

fa
door familyman - Feb 23, 2017 om 12:06
888 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je hier een specificatie schrijven van "de werkzaamheden + bedragen"?

zoekster1
door zoekster1 - Feb 23, 2017 om 12:15
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een reparateur heeft een resultaatsverplichting, alleen als het een zo'n moeilijk probleem is dat het echt niet door een gemiddelde monteur is op te lossen, kan de monteur onder deze verplichting uitkomen. Verder moet voor onderzoekskosten vooraf worden gewaarschuwd anders mogen er geen onderzoekskosten worden berekend. Daar was laatst een jurist gespecialiseerd in consumentenrecht op Radar heel duidelijk over.

Incassobureaus hebben geen juridische status, dus daar hoeft u niet bang voor te zijn. Laat wel schriftelijk aan de verkoper weten hoe uw vader hierin staat.

170 euro is ook nog eens een belachelijk hoog bedrag voor alleen maar onderzoekskosten.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Feb 23, 2017 om 12:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou wel eens willen weten welke zaak dit betreft. Lijkt me niet een bekende firma.
Een rekening van € 170 voor een niet gemaakte tv? Beetje (te) veel.
Onderzoekskosten zijn gebruikelijk, ook als de tv niet gemaakt kan worden.
Wat staat er op de nota?
Waarom is de tv overigens niet gemaakt? Welke reden is er opgegeven?

hansje klein
door hansje klein - Feb 23, 2017 om 12:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De rekening is inderdaad erg hoog, alsof er drie uur aan gewerkt zou zijn ...

'De winkel' is tevens een gerenomeerd reparatiebedrijf? Op de factuur moet nu staan wat er is getest en onderzocht.

Eventueel koopt uw vader hier een nieuwe tv onder aftrek van (een deel) van deze factuur ...

Indien er echter binnen twee weken na ontvangst van de rekening al gedreigd gaat worden, liever niet!

Hoe oud is het toestel, garantie zat er niet meer op toch?

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2017 om 12:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft in uw enthousiasme iemand een top antwoord gegeven waarna blijkt, gezien uw commentaar, het er niet mee eens te zijn. Grappig. Maar inderdaad, de berekende kosten zijn m.i. veel te hoog en ook had de reparateur uw vader eerst daarvan op de hoogte moeten stellen. Waar heeft u de t.v. ter reparatie aangeboden? (Incasso-dreiging is natuurlijk onzin); dus krijg zomaar indruk dat u bij beun-de-haas terecht bent gekomen.

mathijs_b
door mathijs_b - Feb 23, 2017 om 13:01
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik kende een TV reparatiebedrijf dat uitsluitend onderzoekskosten rekende maar niemand in dienst had om re repareren.
Iedere klant kreeg na een paar dagen bericht dat niet te repareren was, maar wel onderzoekskosten moest betalen.
Pure oplichting dus, misschien is hier hetzelfde aan de hand.

ne
door neodutchio Feb 23, 2017 om 19:19
5152 Antwoorden / 12 Vragen

En misschien zijn dit de beste reparateurs die we hebben in dit land, maar is dit defect simpelweg niet op te lossen. Aan speculaties hebben wij niets.

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2017 om 16:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Was er vooraf niets afgesproken over (de hoogte van) onderzoekskosten?
Wat is er mis met de tv, welk merk en type en hoe oud?
Ik vind de onderzoekskosten ook veel te hoog.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 23, 2017 om 18:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De tv van mijn vader heeft de winkel niet kunnen maken

Hoe is de winkel er nu aan toe?

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2017 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maakt niet uit, als de winkel maar betaalt.

ha
door halex - Feb 23, 2017 om 18:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Jaren geleden ging mijn opa naar de dokter met wat pijntjes en kwaaltjes. Na enige onderzoeken bleek hij ongeneeslijk ziek te zijn. Dus kwam hij weer net zo ziek thuis. Je begrijpt, ik was totaal overrompeld toen er zomaar een rekening van de dokter op de mat lag! Maar ja, dit gebeurt dus al jaren. Of het nou doktoren zijn, of televisiereperateurs, ze willen allemaal geld zien als ze ergens tijd in hebben gestoken. Ook als het resultaat niet is wat je had verwacht.

costnix
door costnix Feb 23, 2017 om 20:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De dokter heeft inspanningsverplichting.
De reparateur heeft resultaatvelichting.
Een heel ander balspel.

ha
door halex Feb 23, 2017 om 21:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@costnix: helaas is u de essentie van mijn epos ontgaan.

ne
door neodutchio Feb 23, 2017 om 21:56
5152 Antwoorden / 12 Vragen

@costnix, resultaatverplichting kan, maar als er niets meer te repareren valt zullen de onderzoekskosten toch echt gewoon betaald moeten worden. Net zoals de arts in bovenstaand voorbeeld.

ha
door halex Feb 23, 2017 om 23:07
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Neodutchio: +1