be
door beau01 Mar 19, 2009 om 14:01
Elektronica & tv

Lcd ty

het blijkt dat een aantal nieuwe lcd tv.s geen aan/uit knopje hebben,

zodat ze in de wacht blijven staan. waarom is dat zo?

vr.gr.henk

\

2132 60 Rapporteer

kiran
door kiran - Mar 19, 2009 om 14:59
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@beau01

"Waarom is dat zo?"

Ik vroeg me dat ook af toen ik een lcd ging aanschaffen. Mij viel ook op dat met name de Samsung alleen een standby had. Het antwoord wat ik van de verkoper kreeg was: 'gebruikers-gemak'.

Nu heb je gemak en gemak. Maar ik ben voor een lcd tv gegaan die ik wel uit kan zetten. Ik zie het gebruikers-gemak niet als je alleen maar 's avonds tv zit te kijken, dus waarom moet het apparaat dan overdag op de standby? Ieder zijn meug natuurlijk .......

Groetjes

stacey
door stacey - Mar 19, 2009 om 15:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--dus waarom moet het apparaat dan overdag op de standby? --

Energiebedrijven moeten er ook nog wat extra aan verdienen natuurlijk en staatskas moet gespekt, en maar roepen dat we zuinig moeten zijn met energie hè .......

Ik heb dit soort (stand-by rommel) dingen op een schakelblok, zet het daarmee uit als ik het niet gebruik.

toolboy
door toolboy - Mar 19, 2009 om 15:21
965 Antwoorden / 40 Vragen

IDD gebruikersgemak zegt men,Heel simpel op te lossen met een stekkerschakelaar kost 2.95 euro.  Groet T

kiran
door kiran - Mar 19, 2009 om 15:23
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey

Spek liever m'n eigen staatskas, dan zijn er maar hooguit 2 die daar uit graaien! ;-)

birdies
door birdies - Mar 19, 2009 om 15:31
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......ik heb dit soort (stand-by rommel) dingen op een schakelblok, zet het daarmee uit als ik het niet gebruik.....

Nadeel is dan wel dat daarmee alle apparatuur wordt uitgezet die daarop aangesloten zijn.

Ik heb een Panasonic, zit gelukkig nog een 'ouderwetse' aan/uit knop op. Vind ik trouwens ook veiliger dan altijd in standby, zeker als je niet thuis bent.

stacey
door stacey - Mar 19, 2009 om 16:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Nadeel is dan wel dat daarmee alle apparatuur wordt uitgezet die daarop aangesloten zijn.--

Je moet wel juiste keus maken wat je erop hangt natuurlijk ;-)

kenwel2
door kenwel2 - Mar 19, 2009 om 16:15
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo beau01, voor het eerst merkte ik, dat er EEN apparaat geen 'of' knop heft, en dat is een samsung monitor, die ik enige maanden geleden heb aangeschaft, het is ook de eerste keer, dat ik tot de ontdekking kwam, dat dit apparaat niet een gewone 'off'knop heeft, ook zelf voindt ik het vreemd. De overige merken die ik heb, hebben allen een 'off'knop, te weten, philips, sony, iiyama, hp. Om deze reden, zal ik de volgende keer dan ook geen samsung monitor meer aanscahffen, ik zie het als een ernstige tekortkoming....en dat, terwijl je dit niet zou verwachten bij een zo'n gerenommeerd merk als Samsung.....jammer..

Gr. Henri

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 19, 2009 om 17:27
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Na 2010 mogen TV's in stand-by niet meer dan 1 Watt gebruiken. Dit is zo weinig dat een aan/ uit knop geen nut meer heeft. De schakelaar en de montage daarvan maken het apparaat immers duurder. Daarbij komt dat als een TV stuk gaat, dan gebeurt dat meestal met inschakelen. Ook de 'slijtage' van de electronica is met inschakelen het hoogst. Dit probleem is nu omzeild, u kunt dus een hogere levensduur van uw TV verwachten.

mi
door misschien - Mar 19, 2009 om 18:17
32 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn zoon heeft een kleine flatscreen van Samsung. Gewoon met aan en uit knop. Daar waren we zeer tevreden over. We hebben toen ook de grote variant gekocht voor de huiskamer. Bij het installeren van de tv kwamen wij tot onze grote verbazing er ook achter dat er geen aan en uit knop op zit. Daarom trekken wij ook de stekker er uit als we lang ('s nachts of dagen) geen gebruik maken van de tv.  Wat ik me ook afvraag hoe zit dat met de brandveiligheid. Deinert zegt dat het gebruik zo laag zou moeten zijn, beperkt dit dan ook het brandrisico? Volgens Samsung hoeft de stekker er pas uit bij langere afwezigheid van 2 a 3 weken. Mij geeft dit geen overtuigend gevoel.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 19, 2009 om 19:35
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Zolang er in een apparaat geen onderdelen zijn die warm worden (m.a.w. vermogen diddiperen), is de kans ook erg klein dat het stuk gaat. Bovendien: als het stuk gaat, valt de schade mee vergeleken bij oudere toestellen. De componenten zijn in omvang een stuk minder, kunnen dus ook minder schade aanrichten.

Zolang u niet een vaas vol met water over uw toestel gooit zal er weinig gebeuren, zeker in de standby-stand. Zelfs dan...    Uiteraard is voorkomen altijd beter dan helen, maar ik denk dat de kans om 1 miljoen te winnen groter is dan dat er dankzij een modern toestel brand uitbreekt.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 19, 2009 om 19:38
1163 Antwoorden / 60 Vragen

oeps....   geen didiperen....    wel grappig overigens....   ik bedoelde disciperen....    ik zie net dat dat niet in de Van Dale staat....       ik bedoelde dus verbruiken....

zinook
door zinook - Mar 19, 2009 om 21:35
261 Antwoorden / 7 Vragen

Na 2010 mogen TV's in stand-by niet meer dan 1 Watt gebruiken.

Maar dat is pas ná 2010. Dus als je nu een tv koopt, zou het kunnen zijn dat deze dus meer verbruikt dan 1 Watt. Of niet? Ze zijn het pas verplicht na 2010....

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 19, 2009 om 21:50
1163 Antwoorden / 60 Vragen

...maar een winkel gaat niet op 31 december al zijn oude toestellen uit de winkel halen en vervangen voor nieuwe! Zoiets gebeurt geleidelijk zodat de winkelier zijn oude vooorraad kan verkopen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 19, 2009 om 22:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert:

Kijk eens bij dissiperen en dissipatie. Zo schrijf je dat en van Dale zal dàt toch wel kennen. ;-)

Hardware ERror MAN.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 19, 2009 om 22:58
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Hahaha...    ik begon al aan mezelf te twijfellen.....

...ik ben niet in Nederland opgegroeid, vandaar dat ik soms kleine schrijffoutjes maak... Dank je wel Herman voor je correctie!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 19, 2009 om 23:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert, off topic:

Ben benieuwd met welke taal je opgegroeid bent. In het Nederlands, Duits, Engels en Frans, doch vermoedelijk in het Italiaans en Spaans ook, begint het bedoelde woord met dissipati.

H.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 00:14
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Hoi Herman,
In Zwitserland spraken we Duits op school. Stom genoeg is het in het Duits 'dissipieren', dus ook met dubbel-s. Ik dacht dat het in het Nederlands met een c was, net als in 'discipline'.

oo
door ookalniet - Mar 20, 2009 om 13:19
12 Antwoorden / 7 Vragen

een verkoper probeerde mij wijs te maken dat "de tv gewoon uit staat, alleen brandt dat lampje nog". Toen ik opmerkte dat als er nog een lampje brandt, het apparaat niet geheel uit kan zijn had de beste man geen antwoord. helaas.

wi
door wimtaxi - Mar 20, 2009 om 13:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een LCD TV van LG die alleen op standby blijft staan ik heb bij Blokker een stekker met een aan/uit knop er aan die stop je in het stopkontakt en daar stop je de stekker van de TV in koste 1.50 euro.

Vriendelijke groeten Wim

ve
door verzameldirk - Mar 20, 2009 om 13:37
5 Antwoorden / 0 Vragen

Onze nog "oude" ca 8 jaar oude TV een Philips Matchline verbruikt in de standbystand 0.4 watt dat zullen de moderne flatsceens ook wel verbuiken dus zo'n schakelaar is overbodig , en inderdaad het inschakelen van een TV geeft slijtage dat zo wordt voorkomen.

in
door internetbk - Mar 20, 2009 om 13:38
12 Antwoorden / 8 Vragen

Ook de lcd tv,s van LG hebben geen aan/uitknop.Het voorgeschreven verbruik van 1 watt op standby mag dan weinig zijn al die miljoenen tv,s in de wereld verbruiken dan wel veel stroom.Het verbieden van tv,s zonder aan/uitknop is zeker zo zinvol als het verbieden van de verkoop van gloeilampen.Mijn Panasonic kan gelukkig ik gewoon uitdoen.Tip voor de consumentenbond: vermeldt in de tests de aanwezigheid van een aan/uitknop.Ben

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 13:44
1163 Antwoorden / 60 Vragen

een schakelaar om een apparaat <1 Watt ('minder dan 1 Watt' betekent niet dat het toestel 1 Watt verbruikt!) uit te zetten? Dat wilt u verplichten? Ik denk dat uw deurbel meer verbruikt. Laten we eerst de deurbellen verbieden voordat we aan-uit schakelaars verplichten!

En zoals ik al schreef, als een TV stuk gaat is dat meestal met inschakelen. Vele schakelaars zijn er nodig om 1 extra defecte TV te compenseren!

op
door oplossing - Mar 20, 2009 om 13:59
119 Antwoorden / 1 Vragen

Het is nog gevaarlijk ook om een apparaat zoals een tv op de stand-by te laten staan, hoe vaak wordt er niet gewaarschuwd dit niet te doen en de tv of ander soort apparaten die ook op de stand-by gezet kunnen worden. Hoe vaak hoor je niet dat er een tv is ontploft  of in brand is gevlogen omdat hij op de stand-by is blijven staan????

Oh Oh waar zit dat verstand van degene die dit uitgevonden heeft??? Ik bedoel dus om er geen aan/uit knop op te zetten.

Ik kan me voorstellen dat u @Henk hier een probleem mee heeft, zou ik ook hebben maar gelukkig zijn er genoeg suggesties aangedragen om het op te lossen.

Gr Oplossing

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 14:06
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ oplossing: ik heb nog nooit gehoord dat een LCD-TV of plasmascherm spontaan in de fik gevlogen is! Spontaan ontstekende TV's met brandschade zijn nog uit het tijdperk van de beeldbuis.

pi
door piet limburg - Mar 20, 2009 om 14:40
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Henk,

Ook even aansluiten op de vele reacties.Mijn broer kocht een Grundig 94cm flatscreen.Ook geen ,,helemaal-uit schakelaar''.De verkopers bij Media Markt moesten op de vraag,,why not'' allemaal het antwoord schuldig blijven.(ik ook)

Gewoon zoals Taxi-wim en anderen schrijven,een enkele stopcontact met (verlichte) schakelaar.Bij A...ON kosten deze zelfs maar 0,89 cent.

Groeten van Piet.

vu
door vugteveen - Mar 20, 2009 om 15:00
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een LCD TV van Samsung gekocht. Het is inderdaad zo dat hij altijd op standby blijft staan.

Ik heb bij Dynabyte een STANBY-KILLER gekocht voor ongeveer

€ 15,-. Deze heb ik aan de voet van mijn TV geplaatst, het is een heel klein zwart bolletje. De andere kant stop je in het stopcontact en daarin weer de stekker van de TV.

Als ik nu op mijn afstandbediening op "UIT" druk, dan reageert de "standby-killer" ook en uit is je TV en dus ook geen standby meer.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2009 om 15:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Vugteveen:

Dan resten nu nog de vragen:

1. Wat gebruikt een stand-by killer?
2. Zou dat ook minder dan 1 Watt zijn?
3. Als de TV van u aan is, gebruikt de sbk dan ook nog?
4. Of trekt u dan de stekker van de SBK er uit?

Hardware ERror MAN.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 19:15
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Volgens de fabrikant is het verbruik vd standby-killer <0.25 Watt. Na 2013 mag een TV in Standby niet meer dan 0.5 Watt verbruiken. Dat iemand dus 0.4 Watt op zijn toestel meet (paar reacties terug) is dus zeer aannemelijk. De winst is dus (in een modern toestel) maximaal 0.25 Watt.

1 KWh kost +- 0.18 Euro. 1 jaar besparing levert dus (in het gunstigste geval en TV 24/7 in Stdby) 365 dagen * 24 uur * 0.00025 KWatt * 0.18 Euro = 0.3942 Euro per jaar.

Een stdbykiller kost 15 Euro (ex buskaartje   hihi). 15 / 0.3942 = 38. Na 38 jaar speelt u dus quit met uw killer, dan wel ervan uit gaande dat uw stroommeter dusdanig kleine verschillen waarneemt. U had de 15 Euro beter op een spaarrekening kunnen zetten.

....volgens de website zou de besparing tot 25 Euro per jaar zijn....   ....maar dan niet met een modern toestel! Niet intrappen dus! Nonsens!!!

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 20, 2009 om 19:17
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Oh ja, ik lees dat er een commissie is die het inderdaad nodig vindt om een powerschakelaar te verplichten. Terrecht dat Philips zich hiertegen verzet!

ch
door chinny - Mar 20, 2009 om 19:39
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi,

Wij zijn ook op zoek naar een nieuwe tv. We hebben nu nog zo'n 'ouderwetse' 'grote' kast, maar willen naar flatscreen.

Wij kwamen er ook achter dat er bij sommige geen aan/uit knop zit. Het blijkt dat er wel tv's zijn met een aan/uit knop, maar dat wordt dan een ECO-knop genoemd!! Hoe verzinnen ze het? Tv's met een eco-knop is wel een stuk duurder...

En ik vind zelf, niet alleen voor de prijs wat dat qua stroom gaat kosten. Maar ik denk meer als de bliksem erin slaat, heb je dus mooi een probleem als die tv op standby staat...

Hmmm we zijn er nog niet uit

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2009 om 20:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ chinny:

Quote: "Maar ik denk meer als de bliksem erin slaat, heb je dus mooi een probleem als die tv op standby staat..."

Denk je dat bij blikseminslag de TV uitgeschakeld minder schade zou hebben dan op stand-by?

Wel eens iets gezien dat afgeschakeld was waar de bliksem ingeslagen is? Het slaat dwars door de uitgeschakelde schakelaar, als het niet via de antenne binnenkomt. Zelfs op de grondkabel van TV of telefoon kan door blikseminslag een veel te hoge spanning komen. Porselein en koper smelten in elkaar en bakstenen worden als van glas.

Er is wel een beveiliging voor in de meterkast, doch die is zo duur dat je inslag beter kunt claimen bij de opsta- of inboedelverzekering. Dan krijg je ook nog eens wat nieuws.

Hardware ERror MAN.

te
door terpstra - Mar 21, 2009 om 00:25
174 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb even "diagonaal'de reacties gelezen. Er zitten enige goede tips tussen. Die wil ik even toelichten.

-Bij  inschakelen TV afhankelijk van het moment in de sinus is dat nul of 400 Volt. Dat laatste kan veroudering aan het toestel teweeg brengen. Het toestel krijgt een opdonder.

Ik ken de laatste schakelingen niet. Uit de opmerking van Deinert blijkt er in de standby schakeling ook een afvlakregeling te zitten.

Dan is het antwoord simpel.

Zet een dubbelpolige schakelaar op je wandcontactdoos.

Dus fase en nul afschakelen.!

Bij inschakeling zet je de TV  in standby en de beveiliging tegen piekstroom en spanning in. Vervolgens de TV inschakelen.

P.S. Ik laat geen tanderborstel o.i.d. aan de lader staan als ik niet thuis ben. Ik heb te veel ervaring en scholing.

Groet. Henk.

te
door terpstra - Mar 21, 2009 om 00:46
174 Antwoorden / 5 Vragen

Hardwere man. De electronen stroom is vele malen sneller dan de afschakeltijd van de z.g. beveiligingen. Die apparaten is onzin voor de consument. Ik heb het helaas niet explisiet vermeld.

Daarom dubbelpolig afschakelen de apparatuur.

Vr.gr. Henk.

P.s. U geeft goede kwalitatieve reacties .

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2009 om 00:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Henk Terpstra, off topic:

Hoe kom je bij 400 Volt? Ten opzichte van wat?

De 230 Volt wordt bij dubbelfasige gelijkrichting wortel 2 (1,414) maal
hoger. Daar zijn de onderdelen in dat deel van de smps op ingericht.
Die kunnen een werkspanning van maximaal 400 Volt aan en dat is aan de
veilige kant.

Wel blijft het inschakelen van elektronica altijd een kritisch moment
voor deze. Maar dat is logisch. Als een apparaat uitgeschakeld is zal
ze niet makkelijk stuk gaan. Echter onmogelijk is niets.

H.

ta
door tar - Mar 21, 2009 om 01:20
522 Antwoorden / 9 Vragen

Geldt die slijtage ook als je LCD TV 2 relais heeft?

1 relais voor het infrarood afstandsbedieningsgedeelte en 1 relais voor het (zware) TV vermogen gedeelte.

Neemt een overspanningsbeveiliging geplaatst tussen de TV en de wandcontactdoos niet alle spanningspieken weg bij inschakeling vanaf een afschakelbare schakelaar?

Zie b.v. deze apparaten:

http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=220

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=162311

ta
door tar - Mar 21, 2009 om 01:27
522 Antwoorden / 9 Vragen

afschakelbare schakelaar moete zijn: afschakelbare stekkerdoos

edwardus
door edwardus - Mar 21, 2009 om 10:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mag ik dan ook nog even wat relativeren...
Vooropgesteld dat mijn (lcd) tv ook echt uit kan met een schakelaar, wat ik wel prettig vind, de gemiddelde tv die vandaag verkocht wordt, verbruikt zo'n 200W a 250W en kost zo rond de €800 schat ik. Dan is het niet vreemd dat er zo kwistig wordt omgesprongen met verbruik. Als je tv nu 1W of zelfs 3W in standby verbruikt, dan is dat niks vergeleken bij wat het verbruikt als je 6 minuten reclame kijkt.

Begrijp me goed, ik wil niet zeggen dat iedereen maar alles op standby moet zetten i.p.v. uitschakelen, juist niet. Het stoort me juist dat die dingen zo ontzettend veel verbruiken in de aan-stand en daar hoor je niemand over. En dan heb je nog je digitale ontvanger die we nu zowat verplicht moeten gebruiken (ca. 15 tot 50W).

De energie die het kost om een nieuw toestel te fabriceren is ook enorm, dus een nog werkend toestel vervangen door een nieuwe om een paar Watt aan standby-verbruik te besparen is natuurlijk helemáál onzinnig.

pi
door piet limburg - Mar 21, 2009 om 14:10
232 Antwoorden / 15 Vragen

Edwardus,

Niet zozeer de kosten,welke aan het standby-staan verbonden zijn,maar de gedachte dat dit apparaat gewoonweg niet ,,helemaal'' uitgeschakeld kan worden,stoort mij en met mij ook anderen denk ik.

Bij de beeldbuis TV's is bekend dat standby staan ook gevaar oplevert.Daar zijn voldoende voorbeelden een gebeurtenissen voor.

Het is mij dan ook niet duidelijk,ondanks alle technische verhalen en uitleg,waarom de traditionele aan-uit-schakelaar achterwege blijft.

Het is zo dat een koelkast of diepvries ook altijd aan staat (of standby als de thermostaat niet ingeschakeld is).Hier is het zo dat deze apparaten continue moeten werken voor ons welzijn.Ook bij deze apparaten is wel vaker schade veroorzaakt door kortsluiting of liever gezegd door slechte contacten.Denk ook maar eens aan gewone snoertjes die door inwendige draadbreuk vaak met een lichte knal ontploffen.

Nogmaals een aan uitschakelaar bij een TV is gewoon op de eerste plaats voor de geruststellende gedachte dat het apparaat uit is als je slaapt of afwezig bent.Wat de kosten betreft is alle toestellen bij elkaar opgeteld zorgen weer voor een hoop onnodige energieverkwisting.Wie denkt dan daaraan?

Groeten van Piet.

ta
door tar - Mar 21, 2009 om 14:44
522 Antwoorden / 9 Vragen

Geachte Piet,

Ben geen Edwardus; dus de antwoorden zijn misschien van slechtere kwaliteit...?

U zei:

"Het is mij dan ook niet duidelijk,ondanks alle technische verhalen en uitleg,waarom de traditionele aan-uit-schakelaar achterwege blijft".

Misschien ligt het wel aan het merk TV ?

Bij mijn 8 maanden oude Panasonic LCD TV zit er wel een aan/uit knop op.

Ondanks dat de aan/uit knop er wel op zit, gebruik ik toch een afschakelbare stekkerdoos en gebruik ik de aan/uit knop op de TV nooit.

Uit ervaring weet ik dat de aan/uit knop op de TV bij dagelijks gebruik het geen TV-leven lang uithoudt... En het vervangen van een aan/uit knop op een TV is meestal erg kostbaar; als het al kan. Als een TV dan moet vervangen worden is de milieu-winst totaal verdwenen.

Verder is het aanbrengen van een aparte aan/uit knop altijd duurder dan als deze knop niet op de TV aanwezig is.

U zei verder:

"Nogmaals een aan uitschakelaar bij een TV is gewoon op de eerste plaats voor de geruststellende gedachte dat het apparaat uit is als je slaapt of afwezig bent. Wat de kosten betreft is alle toestellen bij elkaar opgeteld zorgen weer voor een hoop onnodige energieverkwisting. Wie denkt dan daaraan?".

Met een afschakelbare stekkerdoos (ongeveer 3 euro) is dit goed mogelijk.

U kent nog de gevaren van de stand-by positie van de oude beeldbuis... Echter de techniek is tegenwoordig dusdanig verbeterd dat je dit niet kan vergelijken met de nieuwe generatie LCD TV's.

Alle electrische apparaten vertegenwoordigen een risico; maar dit is te beperken door goed onderhoud (b.v. door apparatuur regelmatig stofvrijmaken, snoeren niet beschadigen of er aan trekken; denk aan huisdieren) en als laatste een brandmelder.

Groet van Tar

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 21, 2009 om 16:35
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Voorbeelden van andere apparaten die ook geen 'echte' aan/ uit knop hebben zijn koelkasten, vriezers, ovens, wekkerradio's, deurbellen, camera's, alarmcentrale's, moderne audio-apparatuur, (dect-)telefoons, batterijladers, PC + randapparatuur, ...

Als fabrikanten een grote productie opzetten, letten ze zeer goed op zaken als brandveiligheid. Stelt u zich eens voor dat een fabrikant als Sony zijn gehele jaaromzet terug zou moeten halen omdat het apparaat brandgevaarlijk blijkt, om nog maar te zwijgen van de bijbehorende schadeclaims. Dat zou ze miljoenen kosten! U hoeft zich met moderne apparatuur echt geen zorgen meer te maken!

Iemand schreef over een 'afvlakregeling'. Elk modern apparaat heeft tegenwoordig een geschakelde voeding. Voor zover mij bekend mag een 'ouderwetse' trafo-voeding tegenwoordig niet meer. Daarbij komt dat voor fabrikanten trafo-voedingen niet handig zijn, ze wegen nl veel meer dan een geschakelde voeding en worden warm... Bovendien kan een (slecht ontworpen) trafovoeding flinke inschakelpieken veroorzaken.

kenwel2
door kenwel2 - Mar 21, 2009 om 17:11
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@deinert, hoe kom je op het idee, dat dect telefoon niet uit te schakelen zou zijn, en een pc niet uit te schakelen is? Een pc heeft zelfs een aparte scakelaar op de voeding zitten, of weet je dat nu nog niet? Een dect telefoon heeft een rode knop, houdt die langer ingedrukt, en de telefoon is geheel uitgescakeled, onzinpraat deinert!! (sorry hoor..)

Gr. Henry

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2009 om 17:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

Zit die rode knop waar je het over hebt op het basisstation waar de stekker van in het stopcontact blijft zitten? Even opletten waar het om gaat: sluipvermogen uit het stopcontact.

H.

edwardus
door edwardus - Mar 21, 2009 om 18:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@Henry: "Een pc heeft zelfs een aparte scakelaar op de voeding zitten" dat is bij jouw pc misschien het geval, maar zeker niet elke pc heeft dat (een schakelaar). Niet te hard van de toren blazen.

pi
door piet limburg - Mar 21, 2009 om 18:57
232 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Tar,

Alle antwoorden zijn goed.Ook die van jouw.Hier spreken we over ,,ieders'' mening en daar is geen kwaliteit voor nodig.

Ikzelf heb bijna 45 jaar bij Philips gewerkt.Echter in het logistiek gebeuren.Dus ik heb ook geen antwoorden of meningen van ,,technische kwaliteit''.Vele mensen dachten altijd,dat als je bij Philips werkte,automatisch alles wist op gebied van (electro)techniek.Ik hoorde en zag veel van collegas technici.Als ik het niet zag of hoorde dan vroeg ik het.

Ik heb dan ook proberen te verwoorden wat mensen denken en vinden van bv het op standby staan van apparatuur.Automatisch vragen ze je dan ook naar je eigen mening.

Verder is het inderdaad zo dat niet alle LCD TV,s GEEN aan-uit schakelaar hebben.Mijn dochter heeft een Philips met een aanuitschakelaar.Het is alleen zo dat nu opeens het ene na het andere merk op de markt komt,ZONDER aan-uitschakelaar,zonder dat ook maar iemand kan uitleggen wat daar de reden of bedoeling van is.Zoals ik ook al eerder zei....ook de verkopers (bij M-MARKT) moesten het antwoord schuldig blijven.Dus kon ik mijn broer zeker niet uitleggen waarom zijn GRUNDIG LCD geen aan-uit heeft.Ik denk als je de fabrikant om uitleg vraagt het antwoord op gebied van kostenbesparing ligt.Dit schrijft ook al iemand op deze TOPIC.

Ben het helemaal met je ens dat het veelvuldig in en uitschakelen van veel apparaten niet bevorderlijk is voor de levensduur van sommige onderdelen.Bij de oude CRT-TV's was het soms zo dat,bv het direct weer inschakelen na uitschakelen,de glazekering en/of diode spontaan de geest gaf.

Uiteindelijk heeft de vragensteller waarschijnlijk nog steeds niet antwoord op zijn vraag.....waarom de aan-uit schakelaar niet (meer) op de meeste nieuwe LCD flatscreens zit.In ieder geval is het ook wat waard om van ieders mening met of zonder technische kwaliteit,wat te leren,zonder mekaar af te kraken of veren in de kont te steken.

Groeten van Piet.

edwardus
door edwardus - Mar 21, 2009 om 19:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het argument van tar tegen een ingebouwde schakelaar gebruiken stemt mij wel tot nadenken, ik vind het wel iets hebben (hoewel ik zelf m'n schakelaars kan vervangen).

Vermoedelijk is de werkelijke reden dat er toestellen zijn zonder schakelaar, dat daarmee €0,50 o.i.d. wordt uitgespaard per toestel, mede onder het motto "<1W verbruik is ook bijna niks".

te
door terpstra - Mar 21, 2009 om 21:22
174 Antwoorden / 5 Vragen

Hardwereman je hebt gelijk. Ik heb de lijnspanning aangegeven.

Een ander worteltje. Het moet dus 326 Volt zijn.

Nog een punt ; je gaf het al aan. Blikseminslag beveiliging heb je met dubbelpolig afschakelen er gratis bij. Ook al is die inslag elders.

Vraagje. Wat denk je als je drie maal tien tot de achtste leest ?

Waarom staat een gans op een poot te slapen ? Groet Henk.

ta
door tar - Mar 21, 2009 om 21:34
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi Piet en medelezers!,

Ik denk dat wij met z’n alle wel in de juiste richting denken; de marges van TV fabrikanten schijnen heel erg klein te zijn en men koopt onderdelen in waar die het aller, aller-goedkoopst zijn.

Een voorbeeld van de moordende concurrentie is Pioneer; zie link

http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=98362

Ander voorbeeld:

Fabrikanten bestelden “spotgoedkope” Taiwanese elco’s…

http://tweakers.net/nieuws/25423/lekkende-condensators-vaak-nekslag-voor-moederbord.html

http://tweakers.net/nieuws/55463/chinese-lcd-tvs-geplaagd-door-defecte-condensatoren.html

Groet aan iedereen.

pi
door piet limburg - Mar 21, 2009 om 22:13
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tar,

Daar weet ik wel iets van..........................Toen ik aan het eind van mijn (leeftijd)carriere nog bij Flat Panel Displays werkte,werden de onderdelen meestal niet van eigen Philips betrokken,maar wel van o.a.Thoshiba-Sharp-Samsung.Meestal omdat ze goedkoper waren maar ook sneller en betrouwbaarder mbt levertijd.Zelfs de printen (PCB)werden eerst van Printservice Nederland betrokken,later werden de printen compleet bestukt van Sharp gekocht.Het SHARP-merkje werd zorgvuldig verwijderd.

Groeten van Piet.

la
door laptop - Mar 21, 2009 om 23:01
92 Antwoorden / 14 Vragen

nog nooit gehoord van standby killer?
daar gaat de stekker van de tv in. met de afstandbediener schakel je de tv in. als je niet meer wilt kijken richt je de afstandbediener erop ! en de tv gaat uit. groen is aan, rood is uit (die dooft ook even later)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2009 om 23:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ laptop:

Toch wel nuttig als je hier de reeds gegeven reacties op dit topic eerst eens leest, b.v. die van 20-3-09. Het zou je een hoop klopwerk besparen.
En soms hoef je het witte naaigaren dan ook niet opnieuw uit te vinden.

H.

kenwel2
door kenwel2 - Mar 22, 2009 om 12:31
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@hrdwerrorman, betreffende rode knop zit op de handset zelf. Voor wat betreft uitschakelen apparatuur: Er zit altijd nog een stekker aan de apparatuur, waarmee je elk apparaat van de spanning af kunt halen, simpel, en kost verder niets. Voor wat betreft de telefoon: Als ik de stekker van het basissstation verwijder, da ben je (natuurlijk) uitgbeld met zo'n draadloos geval, anders is het, als je een telefoontoestel met een vaste lijn hebt... In ieder geval, als ik het huis uitga, dan (kun) je ook ff naar de mk lopen, en de vaste groepen voor wasmaschine, schuur, etc ook geheel uitschakelen.

Maar om op de vraagsteller terug te komen: Inderdaad heeft een aantal nieuwere lcd toestellen geen aan/uit knopje meer. Maar zelf vindt ik dit geen bezwaar, stekker er uit, en opgelost...of je maakt zelf een dubbelpolige schakeling..

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 22, 2009 om 13:01
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@laptop: ik dacht dat ik net voorgerekend had dat een stadby-killer minimaal 38 jaar nodig heeft om terug te verdienen...   ...wat klopt hier volgens u niet aan???

@ Henri, waarom loop je nu WEER te schoppen??? Neem mij niet kwalijk dat mijn Siemens Gigaset geen powerschakelaar op het basisstation heeft. Ook mijn PC heeft geen 'echte' aan-uit-knop. Over het nut van een dubbelpolige schakelaar (geen nut - een enkelpolige schakelaar schakelt net zo veel uit als een dubbelpolige, zolang de stroomkring onderbroken wordt vloeit er ook geen stroom, onafhankelijk of dat 1 of 2 keer gebeurt) zal ik maar niet meer beginnen, die nonsens hebben we al een keer gehad. Dit was immers niet de vraag....   ....en ik dacht dat ik die inmiddels uitgebreid beantwoord heb!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 22, 2009 om 13:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kenwel:

Je richt je bericht met die vette letters m.i. ten onrechte aan mij. Ik zal je niet aanvallen om een tikfout. Vind ik ook een beetje kinderachtig. Wie maakt nooit een tikfout. Zelfs mensen met een akte MO-Nederlands.

Als de site nu een correctie mogelijkheid voor je eigen reactie achteraf had...

Je hebt (weer) veel woorden nodig om (niet) uit te leggen dat je met die rode knop verkeerd zat.
Je zult wel een typediploma hebben en de snelheid een beetje bij willen houden. Dat hoeft niet per sé op deze site, voor wat mij betreft.

H.

edwardus
door edwardus - Mar 22, 2009 om 14:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hee ho ho, die h heb ik alleen maar benadrukt om elke vorm van onbedoelde ironie op voorhand tegen te gaan, niet om over een tikfout te zieken.

kenwel2
door kenwel2 - Mar 22, 2009 om 15:36
1574 Antwoorden / 13 Vragen

,off topic>@Herman en Edwardus, nee!!! Is helemaal niet boeiend hoor!Moest er zelfs gewoon om lachen hoor! En typefouten maakt iedereen weleens,toch? Grappig, om dan eens te zien en te lezen, hoe een ander dat dan interpretteerd. H,h,of h, doe maar normhaal, en op de telefoon terug te komen, de handset kun je dus geheel uitschakelen, door de rode toets lang in te houden.....handset geheel uitgeschakeld dus, dat bedoelde ik, en Herman, natuurlijk respecteer ik hier iedereen.....opleidingen ga ik het hier niet over hebben, dat vindt ik patserig, zeikerig en ongepast. Daar is niemand mee geholpen...althans hier niet. nvt dus.Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Mar 22, 2009 om 16:47
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@deinert: Hoezo schoppen?? Hoe kom je er bij? Wat intereseert mij het nu, of er ergens nu wel een off/on knop op zit, lekker boeiend!

Nogmaals, als ik (persoonlijk) ergens geen spanning op wil hebben: Simpel: Stekker er uit! Einde discussie deinert? Alleen m'n telefoon moet het wel blijven doen, dus ook de modem geen stekker er uit. of ik wil echt rust hebben, dan wordt het anders.. (voip) :-)

Zo, en nu een Bavaria!!

Prettige zondag nog deinert, maak je niet druk joh, misschien drinken we er samen nog wel eens een! Houdoe!

Henri

te
door terpstra - Mar 22, 2009 om 18:28
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Deinert. U heeft aangegeven goed thuis te zijn in de recente TV schakelingen. U heeft gelijk als u zegt dat bij enkelpolige afschakeling de electronen stoom word onderbroken.
 Het apparaat werk niet meer.

Iets anders is dat met bliksem inslag. In b.v. een toevoer kabel.

Eenzijdig afgeschakeld. Via de andere geleider hetzij een nul of een fase draad staat uw toestel steeds in een open verbinding.

Die electronen booster bij bliksem inslag zoekt een weg.

Waarheen ? Denk hier eens over na. Als ik het mis heb, mag u mij daar op aanspreken.

Let wel. Veelal staat een TV naast geaarde audio apparatuur.

Wel eens met mistig weer buiten een energie centrale bezocht?

Doen.! Wat hoor je dan? . Groet Henk.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 22, 2009 om 19:09
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Enkel professionele (moderne) audio-apparatuur is geaard, tenzij via de kabelaansluiting. Een TV hangt meestal aan een kabelaansluiting, of schotel, of buitenantenne. De kans dat bij blikseminslag schade ontstaat via deze antenne-ingang is veel groter.

edwardus
door edwardus - Mar 22, 2009 om 22:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De handset van de telefoon uischakelen bespaart wel extra verbruik
omdat de batterijen eerder leeg zijn als je dat niet doet, maar het
basisstation staat altijd nog met z'n netstroom adapter in het
stopcontact en verbuikt dus ook continu, dat is waar op gedoeld werd door Deinert.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 22, 2009 om 22:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Edwardus:

Zou kenwel onderstaande dan nog niet gelezen hebben? Of niet begrepen.

Quote: "@ kenwel:

Zit die rode knop waar je het over hebt op het
basisstation waar de stekker van in het stopcontact blijft zitten? Even
opletten waar het om gaat: sluipvermogen uit het stopcontact.

H."