so
door soest282 Dec 22, 2007 om 12:57
Elektronica & tv

Motor kickspace/plinverwarming draait niet meer

Hallo. Ik heb plintverwarming in de keuken. Deze is aangelsoten op de centrale verwarming. Een motor met daaraan een ventilator verdeelt de warme lucht over de vloer. Het probleem is dat de motor van de ventilator slecht tot niet draait. Als deze draait dan maakt hij veel herrie. Ik kan geen koolborstels ontdekken. Iemand een idee of dit is te repareren en zo ja hoe?

7008 19 Rapporteer

ja
door jacbigboss - Dec 22, 2007 om 14:20
44 Antwoorden / 15 Vragen

doordat er ook veel lawaai onstaat zijn naar alle waarschienlijkheid de lagers gesneuveld  repareren kan maar verstandiger is vernieuwen  en waarschijnlik goedkoper

so
door soest282 - Dec 22, 2007 om 14:52
44 Antwoorden / 19 Vragen

ik heb het apparaat uit elkaar gehaald. Spanningsloos draait deze probleemloos rond. Zodra er spanning op komt dat gaat ie haperen.

Is dit te repareren?

tonnieboy
door tonnieboy - Dec 22, 2007 om 16:18
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Plintverwarming gaat altijd gepaard met het nodige geluid en bij ons is deze op twee standen (hoog en laag) en uit te schakelen.
Als de motor goed draait zonder spanning dan is er geen onbalans en moet u het probleem zoeken in de electrische bedrading / aansluitingen. Mogelijk zijn delen (motor) los te koop als het daarmee niet opgelost is

door 4711 - Dec 22, 2007 om 16:24
885 Antwoorden / 2 Vragen

Bij diverse merken zijn losse motoren te koop, bij www.warmteservice.nl kun je het vaak online opzoeken of ze het merk ook verkopen en afhankelijk van merk zijn er vaak losse onderdelen leverbaar....

Ik kreeg ze gratis binnen 3 jaar garantie, maar het was daar een bekend probleem dus als U hetzelfde merk heeft en tijdig reageerde?

grindweg
door grindweg - Dec 22, 2007 om 17:35
2308 Antwoorden / 28 Vragen

waarschijnlijk is het een inductie motor en dan vind je inderdaad geen koolbostels wat wel gebeurt is dat er een veldwikkeling uit kan liggen en dan trekt het anker een kant uit.en geeft een soort monotome brom toon. meestal gewoon in de kliko en een nieuwe aanschaffen. . maar meet eerst of de aansturing goed is.

poltol
door poltol - Dec 22, 2007 om 20:21
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ik had hetzelfde maar dan met de ventilator van de afzuiging. Na meting bleek dat er een aanloop weerstand kapot was. De motor kwam daardoor niet op toeren. Door verbonden en alles werkt weer perfect. De ventilator loopt nu alleen niet meer langzaam aan maar komt direct op half vermogen in bedrijf. Heb dus nog steeds twee standen beschikbaar.

Vr.gr. poltol

toolboy
door toolboy - Dec 22, 2007 om 23:11
965 Antwoorden / 40 Vragen

Het gaat hier waarschijnlijk over een tangiale ventilator.Dit is idd  uitgerust met een inductie motor.Zeer waarschijnlijk klopt het dat de lagers wel eens versleten kunnen zijn.Als u  bij de in gaande en uit gaande as wat siliconen smeermiddel  spuit bent u er snel achter.

T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 23, 2007 om 00:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag soest282,

Nu u de ventilator (fan) gedemonteerd hebt, zou u even aan kunnen duiden of het een axiale- (blaast langs de as)of tangentiale (wals- of ook dwarsblazer) fan betreft. En of het apparaat meerdere snelheden aankan.

Dat voorkomt gissingen.

Dat het een elektrisch defect is geloof ik niet. Dan zou het ding helemaal niet meer draaien, evt. na stinken.

Omdat het lawaai maakt en zonder spanning niet, moet het  een lagerkwestie zijn, aannemende dat u stof en vuil reeds verwijderde.
Drooglopen en/of slijtage is dan het geval.
Lagers onderscheiden zich in glij- (ook sinterlagers genaamd)lagers en kogellagers. Deze zijn goed te vervangen, ook afhankelijk van de prijs van een nieuwe motor. Lagerkosten zijn zeer beperkt.
Het smeren heeft  bij een  lawaaiig kogellager geen zin. Bij glijlagers kan het tijdelijk wel zin hebben.

Laat a.u.b. even weten welk type fan en hoeveel snelheden het app. heeft.

Hardware ERror MAN.

so
door soest282 - Dec 23, 2007 om 10:00
44 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo Hrdwerrorman, Zo te lezen gaat het hier om een tangentiale as. Ik heb een link van het apparaatvoor de zekerheid toegevoegd. http://www.baxi.nl/images/Kickspace.pdf. Het merk is myson. Qua techniek stelt het niet zoveel voor, het apparaat kan uit, laag en hoog geschakeld worden. Inschakeling wordt door een thermische schakelaar gedaan welke rechtstreeks op de motor is aangesloten. Deze kun je overbruggen door de zomer/winter schakeling. Deze werkt volgens mij wel goed. Spanningsloos kan ik de ventilator vrij ronddraaien zonder bijgeluiden. Zodra er spanning op komt hoor je een brom van de motor. Je kunt de ventilator nu niet meer vrij rond laten draaien. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. Ik zal morgen eens bellen wat een nieuwe motor kost.

door 4711 - Dec 23, 2007 om 16:05
885 Antwoorden / 2 Vragen

Op de website zie ik geen 3 maar 5 jaar garantie en van dit merk zijn onderdelen op bestelling leverbaar, wel helpt regelmatig schoonmaken dat ze langer draaien want alle stof word via deze vertilator/motor versprijd!

Ik zou het dus jaarlijks moeten reinigen en dat doet niemand...  en heb daarom voor een ander merk wat vrijwel hetzelfde werkt op de ingangen links en rechts een stukje wasemkap filter uit supermarkt geplakt, en dit word wel jaarlijks vervangen en na even kijken wegens jou vraag, Deze nu 12 jaar oude is nog steeds redelijk schoon en dat was na de eerste 2 jaar veel erger... dus wasemkap filter, iets minder lucht verplaatsing door weerstand, maar een vervuilde doet nog minder en je kan er zo slecht bij... dus direkt achter het rooster gedaan!

Hopelijk heb je iets in de toekomst aan deze tip, maar zijn jou 5 jaren al voorbij?

so
door soest282 - Dec 23, 2007 om 17:13
44 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo 4711, die van mij is uit 1992 dus hij draait al wel wat jaartjes mee. Dus geen garantie meer, maar dat is ook niet erg. hij heeft heel wat jaartjes na de garantietermijn gewerkt.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 23, 2007 om 18:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag soest282,

Bedankt voor het plaatsen van de tekening.

Het is een tangentiale. Deze hebben 3, soms 4 lagers, meestal sinterlagers. Kogellagertjes heb ik daar nooit in gezien.
Deze sinterlagers zijn gesmeerd voor het leven, zeg 10 jaar. Maar bij flinke temperatuur willen nogal eens drooglopen. Als je ze dan een tijdje lawaaiig door laat draaien, slijt het lagerbrons zeer snel. De lagertjes worden dan ovaal op het laagste punt, door het gewicht van het kortsluitankertje en de ventilatorwals. Het kortsluitankertje wordt dan onder spanning tegen de veldstator getrokken, hetgeen lawaai maakt.

Je kunt kijken of je de lagerhouder kunt 1/4 tot 1/2 slag kunt draaien, zodat je een minder uitgelopen deel van de lagertjes onder de asjes krijgt. Soms zijn de lagerschilden van het motortje gewoon 180 graden te draaien. Als je het motortje even uit elkaar haalt kun je de lagertjes beter even schoonmaken met wasbenzine of terpentine en een wattenstaafje. Wel de lagerviltjes en de lagertjes daarna van rijkelijk olie voorzien. Ik gebruik daar zelf Shell PDP-61 voor. Die is rood en vrij dun. Ze kan goed flinke temperatuur en druk verdragen.
Denk er om aan elke aszijde van het ankertje dezelfde ringetjes terug te plaatsen. Er moet wat axiale speling in het ankertje zijn, want deze moet zichzelf optimaal in het magnetische veld kunnen plaatsen.

Het lagertje aan het einde van de wals kun je geheel uit het ophangrubber nemen, schoonmaken, smeren en iets gedraaid, tot 180 graden, weer terugplaatsen.

Alle kans dat de fan weer jaren meedraait.

Succes en laat a.u.b. even weten wat het geworden is.

Hardware ERror MAN.

so
door soest282 - Dec 23, 2007 om 21:58
44 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo Hardware ERror MAN, Ik heb gedaan zoals je hebt omschreven. De motor draait wel weer op volle toeren maar helaas is het geluid niet weggegaan. Ik heb de as busjes gedraaid maar helaas zonder resultaat. Ik zal morgen bellen en vragen of er revisiesetjes te koop zijn. Ik hou je op de hoogte, Groet Soest 282

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 23, 2007 om 23:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Mooi soest282, dan heb je al wat gewonnen.

Kan het zijn dat je de wals nog niet overal even gelijk schoongemaakt hebt, waardoor de wals in onbalans is?

Maakt de fan ook lawaai als je die aanzet buiten de unit? Voel je deze dan trillen? Dat zou wijzen op onbalans.

De wals is op de fabriek gebalanceerd. Meestal met 1 of meer clipjes op de rand van de schoepen.

In de keuken kan wel een vettige atmosfeer ontstaan, waardoor stof
aankoekt. Als je dat plaatselijk wegduwd maar niet overal evenveel,
krijg je weer onbalans. Als je de wals uit het huis haalt mag je die in
een warm sopje met een borsteltje reinigen.

Nieuwe lagerbusjes helpen niet tegen onbalans.

Door de onbalans kan het hele setje met warmtewisselaar gaan trillen.
Vooral als daar ergens iets tegen elkaar trilt of los zit kan dat veel
lawaai maken. Ook te controleren door tikken met de achterkant van een
schroevendraaier.

Succes weer. Hardware ERror MAN.

so
door soest282 - Dec 23, 2007 om 23:21
44 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo Hardware ERror MAN, Ik geen moment aan de wals gedacht en realiseer me nu je het zegt, dat ik de zijde tegenover de motor niet heb schoongemaakt. Ga ik morgen zeker doen en zal vervolgens kijken of de motor trilt als deze niet is gemonteerd. Bedankt weer voor het meedenken. Het is trouwens ook zo dat er een koperplaatje bij een lagerbus half los zit. Ik krijg deze ook niet meer vast geklikt. Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 23, 2007 om 23:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

zou kunnen, is het een messingplaatje, iets bol? Kan me er zo niets bij voorstellen.
Morgen, als je de fan buiten de unit laat draaien, wordt het misschien wel duidelijk.

Leuk he? Knutselen. Repareren tot het bittere einde. Vaak niet efficient, als je de uren rekent, maar de lol is groter dan wanneer je klakkeloos nieuw koopt. Mijn echtgenote klaagt soms dat ze haast nooit iets nieuws krijgt, maar is beretrots als de rep. weer gelukt is. Je word er niet dommer van.

Ik hoor graag het vervolg. Groet. Ga nu horizontaal. Vroeg voor mijn doen. Moet soms.

so
door soest282 - Dec 23, 2007 om 23:44
44 Antwoorden / 19 Vragen

Ja knutselen is inderdaad leuk om te doen. Zeker als het lukt, krijg je steeds meer moed om iets nieuws aan te pakken. Laatst was de wasmachine stuk. Na een beetje aanrommelen en logisch denken bleken de koolborstels versleten. Volgende klus is de kickspace. Zou mooi zijn als we deze weer aan de praat zouden krijgen.

Ik hou je op de hoogte...

so
door soest282 - Jan 4, 2008 om 07:57
44 Antwoorden / 19 Vragen

Beste forumleden, de beste wensen voor 2008 en dat we maar veel kennis mogen delen. Ik heb de fan los gehaald en een fris bad gegeven. Het lagerbusje aan de andere zijde van de fan ook olie gegeven. Ik dacht eigenlijk dat deze in een rubber draaide, maar hier zit ook een lager met viltkussen in. Het geheel draait veel mooier rond maar nog niet geheel geruisloos. Ik denk eerlijk gezegd ook niet meer dat er meer uit te halen valt. Het geheel draait al sinds 1992. Mocht er nog tips zijn dan hoor ik ze graag. Ik heb een leverancier gebeld. voor 120 euro kun je een nieuwe moter met fan kopen. Voor circa 300 euro heb je volledig nieuw apparaat. Beiden voor mij geen optie. Kickspace draait bij mij als bijverwarming in de keuken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 4, 2008 om 10:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@soest:

Ha knutselaar.
Dank je wel en ook een alleszins gezond 2008.
GERUISLOOS zal de fan nooit zijn geweest, ze maakt door de geforceerde luchtverplaatsing altijd WAT geruis.

De vraag is of het veel meer is dan vroeger en of het minder is dan voor de laatste reinigingsactie.

Het lager dat het verst van de motor zit, heeft het minst te lijden.
Had je die nog niet gesmeerd dan?
Soms zit er nog eentje tussen de wals en de motor en ik heb er hier nog eentje welke in het midden van de wals (met een dubbele lengte,  zo'n 80 cm) ook nog gelagerd is.

De hoofdzaak is dat je er nu tevreden mee bent.

Gisteren was ik bij mijn schoonzus. Die heeft een kickspace 600 onder het aanrechtkastje, sinds 1995 ongeveer.

Succes ermee.

Hardware ERror MAN.