hildehilde
door hildehilde May 2, 2006 om 20:37
Elektronica & tv

Rtl+ van de kabel

Ik hoorde dat de Duitse RTL + in Groningen en Drente van de kabel wordt gehaald. Te weinig kijkers. Ik Heb een mailtje naar www.programmaraden.nl gestuurd, maar als er niet genoeg klachten komen doen ze er niets aan. Zijn er nog meer Groningers en Drente die graag naar rtl + kijken of ben ik de enige?

1468 7 Rapporteer

ricardow
door ricardow - May 2, 2006 om 21:00
202 Antwoorden / 7 Vragen

Goedendag,

Ik weet niet of u de enige noordeling bent die graag naar rtl + kijkt, wat ik wel weet is dat er in mijn woonplaats (Amstelveen, Noord-Holland) ongeveer een half jaar geleden eveneens is besloten om de Duitse RTL van de kabel te halen. Dit ondanks veel protest bij de programmaraad aldaar.

Ik hoop voor u dat uw protest bij uw programmaraad wel wordt gehoord, maar gezien de landelijke trend (RTL + is namelijk vrijwel nergens meer via de kabel te ontvangen) en het -naar alle waarschijnlijkheid- te lage draagvlak voor het behoud van deze zender, ben ik bang dat ook bij u RTL + van de kabel zal verdwijnen

De enige manier om dan toch nog naar RTL + te kunnen blijven kijken, is door over te schakelen naar een andere manier van televisie kijken. Uw televisiesignaal komt dan ook op een andere manier uw huiskamer binnen. De twee alternatieve opties die er zijn (naast het analoge kabelsignaal dus), zijn:

- Een abonnement afsluiten op digitale televisie. Hiermee kunt tig zenders ontvangen en dit aantal ook nog vrijwel onbeperkt uitbreiden met themapakketten (en ik ga er vanuit dat ofwel in het basispakket, ofwel in een van de aanvullende pakketten de mogelijkheid bestaat om RTL + te blijven zien). Nadeel is wel dat u een decoder moet kopen (of huren).

- De andere manier waarmee u gegarandeerd RTL + kan blijven kijken is door de aanschaf van een schotel. Hiermee kunt u ontzettend veel kanalen ontvangen en hier hoort naar ik aanneem ook RTL + bij. Nadeel hiervan is dat u hoge inversteringskosten hebt en dat niet bij elke woonsituatie een schotel kan worden geplaatst (wat hier dan ook voor rede achter zit). Voordeel echter van televisie middels een schotel kijken is, dat u lage maandlasten hebt en een gegarandeerde uitstekende kwaliteit van het beeld- en geluidssignaal.

Groet Richard

hildehilde
door hildehilde - May 2, 2006 om 21:13
11 Antwoorden / 16 Vragen

Bedankt voor de reactie.Weinig hoopgevend dus protesteren bij de programmaraden. En schotel is voor mij geen optie. Aan digitale tv heb ik wel eens gedacht maar ik hoorde dat je dan NIET en tegelijk naar iets kan kijken en tegelijkertijd iets kan opnemen op een andere zender. dat is juist wat ik vaak doe en die optie wil ik niet kwijt. Over de kosten weet ik eigenlijk helemaal niets en waar je zo,n decoder moet aanschaffen. Ik denk dat alleen een decoder aanschaffen voor rtl+ toch een beetje ver gaat, ik vind nl dat er voor mij nu al teveel zenders zijn. Ik kijk nl behalve naar RTL+ alleen maar naar ned 1,2,3 belgie (detectives) en naar ard en zdf. Naar verdere commercielen kijk ik nooit en die krijg je dan natuurlijk ook allemaal. Nou ik zie wel

ricardow
door ricardow - May 2, 2006 om 21:30
202 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Hilde,

Bij mijn kabelaar (Casema) bestaat de mogelijkheid om naast het anologe 'gewone' RTV zender pakket, ook een uitgeklede versie hiervan te krijgen. Volgens mij wordt dat het RTV basis pakket genoemd. Dit pakket bevat alleen de staatszenders van de verschillende landen (zowel Nederland, Belgie, Duitsland, etc.), wat lokale en regionale zenders en een paar toevoegingen. Dit pakket komt (geloof ik) op 17 televisiezenders en een iets groter aantal radiozenders

Als u -zoals u zegt- echt helemaal geen behoefte heeft aan commerciele televisie, is deze optie misschien het overwegen waard. De abonnementsprijs is namelijk een stuk lager dan voor het basispakket. Of deze mogelijkheid bij alle kabelaars bestaat, is mij niet bekend en daarom meld ik mijn optie dan ook onder voorbehoud.

Groet Richard

ricardow
door ricardow - May 2, 2006 om 21:32
202 Antwoorden / 7 Vragen

De abonnementsprijs is namelijk een stuk lager dan voor het 'gewone' pakket

Dit bedoelde ik natuurlijk te zeggen, anders slaat mijn verhaal nergens op.

Groet Richard

technifreak
door technifreak - May 2, 2006 om 21:47
142 Antwoorden / 1 Vragen

Voor digitale televisie zijn er twee type decoders nl. de "single" en de "dual" Bij de "single" kan er gebruik worden van maar 1 zender om te kijken of om van op te nemen. Bij de "dual" is het mogelijk om naar de ene zender te kijken en van een andere zender op te nemen. Voor zover ik weet zijn er voor de DVB-C(via de kabel) alleen "single" tuners. Voor DVB-T(via de ether) zijn er wel "dual" tuners leverbaar.
Als je voor digitale TV kiest is het altijd mogelijk om van de analoge zenders op te nemen met VHS, DVD of HDD recorder. Hoe je aan een decoder voor DVB-C komt is afhankelijk van de aanbieder. U.P.C. levert hiervoor gratis een mediabox terwijl bv. Casema korting geeft op de aanschaf in de winkel.

brynnar
door brynnar - May 3, 2006 om 07:53
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Het is inderdaad wrang als een favoriet TV-station van de kabel verdwijnt. De programmaraad geeft doorgaans een advies aan de kabelmaatschappij welke zenders een plekje moeten krijgen. Hiervan zijn er een aantal zwaarwegend en hieraan dient de kabelmaatschappij zicht te houden. Deze zwaarwegende adviezen bevatten doorgaans de Nederlandse regionalen, publieken en commercielen en wat publieken uit naburige landen (BBC, ARD, ZDF, Canvas, etc). Een minder hoge prioriteit hebben vaak publieke zenders uit verder gelegen landen (zoals RAI, TVE, MBC, TRT en TV5) en bijvoorbeeld Vlaamse of Duitse commercielen. Vooral deze laatste categorie moet het vaak als eerste ontgelden om laats te maken voor bijvoorbeeld TVE.

Ondanks dat de kijker slechts zeer beperkte inspraak heeft in de adviezen van de programmaraad, zijn er gevallen bekend waarbij de programmaraad overstag is gegaan na een stortvloed aan klachten. De beste wijze om dus te handelen is gewoon een boze brief schrijven. Vraag ook aan familie en vrienden die RTL+ ook op prijs stellen dit ook te doen en probeer een kettingreactie teweeg te brengen.

Mvgr - B

jo
door johannweiden - Jul 28, 2006 om 23:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zitten zelf in Zeeland en hier is RTL+ al geruime tijd niet meer te ontvangen (Delta). Maar dat heeft niets met het aantal abonnees te maken, maar met de weigering van RTL in Duitsland om voor het verspreiden op de nederlandse kabel te betalen, wat heel normaal is.
Je moet ook wegenbelasting betalen als je een auto hebt, toch?

Maar misschien is het de heren in Duitsland nog niet opgevallen, dat ook zeer veel wester buren naar hun programma's willen kijken.
Jammer, maar helaas niets aan te doen.