gery
door gery Dec 28, 2007 om 19:32
Elektronica & tv

Sharp R967; 59 seconden syndroom

Ik had er nog nooit van gehoord, maar helaas sinds vandaag ben ik wat wijzer. Vanavond stopte mijn sharp R967 (gekocht 2004 voor €300,=) na 59 seconden, terwijl ik 10 minuten had ingesteld, na 9x hetzelfde liedje was het eten warm. Natuurlijk is de garantie om, dus ben even gaan zoeken op internet: genoeg te vinden over dit probleem alleen nog niet bij kassa (zover ik zag)

Het viel op dat er met de reacties van andere gebruikers overeenkomsten zijn.

- het jaar 2004; aanschaf en in 2007 defect met het 59 seconden syndroom

Wie heeft dit defect ook?

10706 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 28, 2007 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat hier om een combi-magnetron (Sharp R967)

ve
door verwijderd - Dec 28, 2007 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even nieuwsgierig......

Hoe krijg jij het voor elkaar op je eigen vraag te antwoorden ?

Die keus krijg als vraagsteller niet, enkel de kans te reageren en dat (pas) nadat er een reactie is geplaatst waarop je kunt reageren.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2007 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door goed te kijken en logisch te denken.
Geef 't geheim niet prijs en ik maak er geen misbruik van door mezelf punten te geven.

Was alleen vergeten te melden dat het om een magnetron gaat en kon geen andere manier vinden om het te wijzigen... vandaar.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2007 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk, dat zie ik nou graag, creatief denkende mensen..

Voor je probleem heb ik helaas geen oplossing.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Dec 28, 2007 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Slimmerik als jij verdiend die 10 punten dan wel hoor ;-) hahaha

Ik heb ook een sharp, ander serienummer, geen problemen (so far )

Heb je al contact opgenomen met Sharp hierover ? Zie het probleem veel zoals je al zei, lijkt me dan wel fout in de serie, wellicht kun je een coulanceregeling treffen voor herstel.

Succes,

ve
door verwijderd - Dec 28, 2007 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer door enige tijd zonder stroom te resetten en de stekker met bijde pootjes tegen metalen voorwerp dat lekstroom ook weg kan, als het niet helpt zou het kunnen dat je knop defect is, dus probeer eens een langere of kortere tijd dan 10 min... en kijk wat er gebeurde, soms druk je de knop binnen lam.

Officieel heb je na 1 mei 2003 meer rechten, maar levensduur magnetron is onbekend en als zij misbruik vermoeden moet je vaak het tegendeel bewijzen, meestal zal de winkel naar Sharp sturen en die weer terug dus krijg het heen en weer...

Niet misschien het leukste antwoord, maar dat is helaas vaak de praktijk, en hij werkt nog wel, maar wel lastiger...  en als meerdere tijden en standen niet meer werken, vaak ik 11 of 9 minuten ook mogelijk als 10 niet meer gepakt word!

Reparatie's zijn vrij lastig en schema is ook vrijwel niet te krijgen, en monteurs zijn duur en deze dingen worden steeds goedkoper.... dus onrepareerbaar hier, of export Afrika waar ze wel gerepareerd worden...

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 05:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op andere sites, zoals vergelijk.nl las ik helaas vaak dat sharp het probleem ontkent. Ook heb ik al het waarschijnlijke probleem gevonden (via die sites) er is een onderdeel defect; 'de damper motor'. Zelf moet ik nog bellen, aangezien hij gisteravond het syndroom kreeg.

Maar waar het mij omgaat, wie dit 59 seconden syndroom ook heeft.
Via Google ben ik veel tegen gekomen, maar hier bij kassa nog niet.

Dat het om een produktiefout gaat lijkt me logisch, alleen als sharp het blijft ontkennen .........

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap niet wat Sharp bezielt. Hoe kunnen ze nou ontkennen wat feitelijk bestaat? Zou het helpen als er een onafhankelijk onderzoek plaatsvindt waarin het 59 seconden fenomeen wordt aangetoond? Belbus misschien?

Het lijkt mij in elk geval zo klaar als een klontje dat als de gebruikershandleiding stelt dat je een tijdsduur van langer dan 59 seconden kunt kiezen en niet rept over een tijdslimiet van 59 (oftewel 60) seconden en het apparaat wel dit gedrag vertoont, dat je vrij sterk staat als je beweert een non-conform artikel te hebben ontvangen. Probleem is alleen wel dat het pas na zoveel tijd is opgetreden. Dat zou een bij-effect kunnen zijn van een normaal slijtage patroon. Na 3 jaar of langer kun je helaas niet zo heel veel meer verwachten qua service/garantie.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2007 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sharp heeft al jaar en dag problemen met de folie achter de tip toetsen. deze raken op 1 of andere manieer vervuild.

T

ve
door verwijderd - Jan 6, 2008 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke dit 59 sec. syodroom zal in tussen wel opgelost zijn. Maar wat mij intereseerd is het reset verhaal. Ik heb ee sharp R-10R50 combi zal ongeveer 15 jaar oud zijn. Werk(te) perfect. Opeens, zal rond september 2006 zijn geweest bleef na gebruik de draaischijf na gebruik een tijdje doordraaien en dat terwijl de piep gegaan was. Deed hij voorheen niet. want de omwentelingen waren afgestemd op de tijd. Dit wil zeggen na een minuut stond het kopje weer precies aan de opening. Nu iets voor de kerst 2007 staakte hij alles, niet het geluid van brommen en ventitator, maar geen licht geen magnetrom werking en geen grill functie. De dag erna alles weer perfecft, na 30 sec. stop met de werking wel brommen en zo als eerder omschreven. En dat ging zo door wel en weer niet. Nieuwe gekocht en oude afgeschreven. Verhaal over resetten gelezen en de pennen van de stekker kortgesloten. Ennnn ja hoor werkt weer perfect warmen koken grillen alles oke. Wat is en hoe is dit nu te verklaren. Wie weet raad ?  HELENE

ve
door verwijderd - Jan 7, 2008 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst BCC gebeld, klantenservice, omdat ik daar de magnetron heb gekocht. Klantenservice vertelde mij dat ik maar naar de vestiging moest gaan om de magnetron als reparatie aan te bieden, het probleem was daar niet bekend, dus een coulance regeling is er niet.

Gelijk Sharp Nederland gebeld; die ontkennen inderdaad het probleem en toen ik over Radar begon (probleem staat daar ergens op de site) zei hij alleen ja.....ja dat weten wij. Coulance regeling heeft Sharp ook niet, wel een verwijzing naar 1 van de reparatiebedrijven, die totaal niet in mijn buurt zitten. Heb wel vermeld dat ik het nu ook op de kassa site heb vermeld.

Helaas is er hier geen bezoeker met het zelfde probleem, maar kan nog komen. binnenkort ga ik in iedergeval naar BCC met de magnetron onder de arm.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2008 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn magnetron terug van reparatie en ben €120 lichter. Het was idd de 'damper motor' Maar had ik ook al verteld, helaas moet ik toch de onderzoekskosten betalen omdat men mij niet op mijn woord gelooft. Ook geen speciale regeling omdat sharp blijft ontkennen. Het had dus niks met de folie te maken.

Hopen dat ie 't nu weer een jaar of 4 blijft doen...

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje late reactie op dit onderwerp, maar mijn magnetron (Sharp R-951, ongeveer 8 jaar oud) vertoont dezelfde kuren sinds twee dagen. Ik heb inmiddels ook wat nagezocht op internet en het syndroom ontdekt. Een mailtje naar Sharp levert niets anders op dan een 0900-nummer en een doorverwijzing naar Handyman. Ik twijfel wat ik er mee moet, als het me 120 euro gaat kosten is een nieuwe misschien een betere optie, twijfel enorm over wel of geen nieuwe Sharp. Heb op Kieskeurig al veel negatieve recensies gelezen over de nieuwste R-969, tot aan springende ruiten toe.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2008 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een Sharp967W.
Deze kreeg binnen 3 maanden (2005) het 59 sec syndroom.

Inderdaat is de dampermotor toen vervangen, nog binnen de gerantie.

Momenteel (2008) 3 jaar later heb ik weer het zelfde probleem.
(Weer een reparatie, maar nu zelf betalen? maar hoe lang gaat het daarna goed? Of een nieuwe kopen?)

ve
door verwijderd - Sep 12, 2008 om 06:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf denk ik en hoop ik dat ie weer een jaar of 4 meegaat, de mijne werkt gelukkig nog steeds super. Als het weer gebeurd laat ik hem niet meer maken, maar schaf ik een nieuwe aan en dan wordt het zeker geen Sharp.

Je kan natuurlijk eerst bij het bedrijf waar hij gekocht/gemaakt is eerst vragen over hoe of wat. Wie weet is het probleem ondertussen door sharp toegegeven.

Wat te doen is dus lastig, zelf ben ik de €120,- al vergeten en erg blij dat ie het weer doet.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sharp-magnetron-gebruikers,

Het is inderdaad een bekend probleem: Welke tijd je ook instelt, na 59 seconden slaat hij uit. Het probleem is de 'damper-motor' die defect is geraakt. De klep van de luchttoevoer komt niet in zijn ruststand terug binnen een bepaalde tijd en geeft dan een foutmelding, met uitschakeling tot gevolg.

Enige remedie is de motor vervangen. Dit is goed zelf te doen en kost ongeveer een half uur van uw tijd:

Kap er afhalen en achter de tiptoetsbediening ziet u een witte kunstofbehuizing met daaronder de bewuste motor. Deze is redelijk eenvoudig te verwijderen en dus ook te vervangen. De motor is leverbaar onder nummer #3713934 bij www.deltatronics.nl  De kosten zijn 36,77 excl. 5,95 verzendkosten. Op deze manier ben u veel goedkoper uit dan de genoemde bedragen van rond de 120 euro. Mocht u liever niet zelf de magnetron open maken, dan kunnen wij ook de reparatie tegen een gunstig tarief uitvoeren.

Opmerking: Het kan zijn dat er een type RMOTDA257WRZZ in zit. Ook deze wordt vervangen door bovengenoemd bestelnummer. De geleverde motor is 4 Watt i.p.v. de 3/3,5 Watt van de originele.

Heeft u vragen, mailt u ons gerust: info@deltatronics.nl

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Piep ....wat een dikke reclame is dit, je bent goedkoop en hebt ook nog nooit zo voordelig geadverteerd gok ik.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo gery: Ik heb hetzelfde model als U!! Ook problemen mee gehad, bekend probleem!Het display deed op een gegeven moment zeer vreemd, heb het naar een reparatiedienst gebracht, die veel  voor Sharp de reparaties  deden, en tot mijn stomme verbazing bleek mijn magnetron, dus ook de Uwe, onder een coulanceregeling te vallen van Sharp!! Had geen garantie meer op dit apparaat, en er is een geheel nieuwe print in gekomen, kosten: Niets! Het is al wel een aantal jaartjes geleden overigens, maar, het was dus een erg veel voorkomend probleem, het begint met dat vreemde gedrag, op een gegeven moment krijg je allemaal nulletjes, en kun je niets meer instellen, dus ook geen 59 seconden...R967!...(vermoedelijk was mijn probleem in 2005 of 2006, net na garantietijd,probleem IS bekend bij Sharp, echt waar!!! Ga er maar achteraan, succes, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

het was niet de bedoeling qua beste antwoord, verkeerde knop, dus geluk.

Maar deze onderdelen zijn bij de meeste electronica bedrijven te bestellen en als je even goed overal informeert kan het zelfs nog goedkoper. Maar zelfs een simpele handyman op de hoek kan er aan komen. Als deze man zo graag reclame wil maken moet ie zelf weten, maar een gratis reparatie had ik dan wel verwacht als service ;-)

Dus mensen, als je handig bent, bij de meeste electronica boeren is dit onderdeel te bestellen..

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu niet meer>>>>>>>>:)

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat display probleem is beleknd bij sharp, maar dat ie na 59 seconden zegt, doe het zelf maar, dat blijven ze ontkennen en van dat probleem had mijn magnetron dus last.

Sharp gebeld, maar helaas..

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ deltatronics:
Op 05-11-08 om 22:55 uur heb ik de redactie gevraagd uw reclamebijdrage, hoe goed misschien bedoeld, te verwijderen.

Leest u voor een volgende reactie a.u.b. de gebruiksvoorwaarden van deze rubriek eerst door.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 19, 2008 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het onderdeel besteld. en een technische vriend heeft het er voor ons in gezet. Onze magnetron doet het voorlopig dus weer.

Bedankt voor de reactie.

De rest veel succes met hun problemen. Hopelijk voor jullie komt het ook weer goed, zonder al te veel kosten.

Gr.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2009 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook heb ik dat probleem onder vonden ben op zoek gegaan en sharp zegt  ook dat het een bekende klacht is maar helaas buiten de garantie heb ik het onderdeel besteld bij DELTA TRONICS en het is met een half uurtje weer opgelost .Handyman krijgt van mij een koude douche daar werd gezegd dat dat onderdeel niet bestond . Maar een kaar keer via de mail DELTA TRONICS contact genomen en binnen 48 uur het art binnen .

DELTA TRONICS heeft echt een warme douche van mij door steeds mijn email te beantwoorden en het probleem ook super verhoplen en dat scheelt mijn even 120 euro SUPER klasse ben er nu weer super blij mee .

dus gooi nooit iets weg voor je het eerst uitprobeerd met onderdelen van DELTA TRONICS

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is zover, het 59 seconden syndroom is bij onze sharp combi-magnetron opgetreden, ook de R967. Ik had niet verwacht dat ik er zoveel over zou vinden op internet. Zou sharp na al die jaren nu wel toegeven dat het een fabricagefout is? Ik heb nog geen contact met ze opgenomen. We hadden ook nog een andere combi-magnetron staan, dus die kunnen we nu gebruiken. Echter het is wel jammer dat hij kapot is en ik vind het ook heel erg dat sharp dit probleem niet serieus nam/neemt.

Fijn dat de reclame van deltatronics, ondanks verzoek, niet is verwijderd, dit klinkt echt als dé oplossing.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2013 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bijdrage van Deltatronics klopt als een bus. Ik kreeg toevallig deze magnetron, en die had precies hetzelfde probleem. Toevallig had ik ongeveer zo'n motortje en dat heb ik er in gezet, nu doet hij het weer.

http://www.flickr.com/photos/eur/11664357334/

Het motortje is hier verkrijgbaar:

http://www.aliexpress.com/item/New-Microwave-Turntable-Synchronous-Motor-Instead-of-TYJ50-8A7-220VAC-220V-AC/735845485.html

Voor €6,25, versturen duurt een maand maar kost niets.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2013 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eur,

Beetje mosterd na de maaltijd.
Heb je de datum van dit topic gezien? ;-)

ve
door verwijderd - Dec 31, 2013 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eur: topicstarter is ondertussen 2 magnetrons verder!

ve
door verwijderd - Jan 2, 2014 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, het topic is wat oud. Toch was ik er blij mee, want ik kon zo mijn magnetron repareren. Aangezien ik ook makkelijk het motortje kon vinden voor 1/7e van de prijs heb ik dat er ook maar bij gezet.