Engelenp
door Engelenp Mar 22, 2024 om 11:49
Elektronica & tv
Tv decoder 'afbetaald'?

Ik heb een tv decoder (Set Top Box Kamai) in bruikleen van Delta, sinds april 2018. Ik betaal €3,50 huur per maand. In de loop van deze 6 jaar heb ik dus al €252 betaald voor een apparaat met een waarde van rond de €100. Ik heb de Delta al eens geconfronteerd hiermee, en de stelling gedeponeerd dat het apparaat al reeds lang is afbetaald en afgeschreven. Maar ze beroepen zich erop dat er geen eindtermijn is aan de bedragen die ik als huur betaal. Ik zou dus oneindig huur moeten blijven betalen.
Is dit redelijk?

9521 20 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Mar 22, 2024 om 12:08
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Dat klopt evenals een huurhuis na een aantal jaar ook nooit je eigendom wordt maar als er iets aan  de tv recorder hapert zal de verhuurder dat denk wel verhelpen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 22, 2024 om 12:12
2055 Antwoorden / Vragen

Ja dat is redelijk, het is huur geen huurkoop of zoiets. U krijgt dus ook een nieuwe wanneer dat vanwege stroring of leeftijd dat nodig is.

Ge
door Gert Moes Mar 25, 2024 om 11:45
12 Antwoorden / 2 Vragen

is niet overal waar huur al vanaf 2015 , maar kriijg geen nieuwe of update's , simpelweg een brief , we gaan van analoog af naar glas , doei ... super caiway

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 25, 2024 om 17:14
2055 Antwoorden / Vragen

Als uw apparaat goed werkt hebt u toch geen vervanging nodig? En als ze overgaan naar glasvezel krijgt u een ander abonnement en daar hoort ook een ander modem en of settopbox bij.
Wat is hier nou zo ingewikkeld aan, hebt u nog nooit wat gehuurd in uw leven?

ju
door juliomariner - Mar 22, 2024 om 13:37
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals boven al geschreven, sterker nog, als u uw abbonement opzegd moet u de decoder terug sturen. Doet u dat niet dan krijgt u een factuur vanwege het niet inleveren.
Wat doet de provider met de decoder?: zeer waarschijnlijk vanwege de leeftijd van het ding wordt deze vernietigd. Is het dan redelijk dat er een factuur gestuurd wordt? Misschien niet echter zo staat het wel in uw contract. Als de provider zich eenzijdig niet aan het contract houd tekend u ook protest aan.

mahadma
door mahadma - Mar 22, 2024 om 14:40
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Recentelijk het "witte" ziggo modem laten vervangen voor een "zwart" smart modem, de "witte" was ouder in jaren en instabiel. Wat niet prettig is. Ergo, het "witte" modem mocht ik naar de stort brengen. Het is de plicht van de provider voor een goed internet/modem te zorgen. Ongeacht of en hoeveel er huur voor betaald zou zijn.

rj
door rjw Mar 22, 2024 om 14:53
3262 Antwoorden / 5 Vragen

En hoe is dit antwoord relevant voor TS?

mahadma
door mahadma Mar 22, 2024 om 22:46
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dat de provider verantwoordelijk is voor goed gebruik en anders moet vervangen. Op zijn kosten.

ka
door kassa2551 Mar 25, 2024 om 13:30
22 Antwoorden / Vragen

Dan is er wel iets verandert want ik moest de oude retourneren in dezelfde doos al de nieuwe die ik kreeg. Kan misschien te maken hebben met milieuregels om niet alles oeverloos weg te gooien. Want in het verleden kon je van Ziggo je oude gewoon inleveren bij electronisch afval.

Engelenp
door Engelenp - Mar 22, 2024 om 15:30
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het nog eens aan Delta gevraagd. Ze zeggen inderdaad dat de decoder teruggestuurd moet worden. Als ik dat niet doe, dan brengen ze 'restwaarde' in rekening. Ik heb ze gevraagd hoeveel de restwaarde is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 22, 2024 om 15:51
2055 Antwoorden / Vragen

Sorry maar wat dat nou uit voor de maandelijkse huur? Dat is enkel relevant als u opzegt en het apparaat dan nog terug moet sturen of niet.

ne
door neodutchio - Mar 22, 2024 om 15:38
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe weet u wat de werkelijk waarde is? En gaat u dan uit van fabricagekosten, of de consumentenverkoopwaarde?
Maar hoe u ook rekent, huur is iets anders dan koop. Bij huur betaald u een bedrag per maand voor het gebruik van de decoder waarbij alle risico's bij de verhuurder liggen. Gaat het kastje defect krijgt u een nieuwe. Hebt u vragen kunt u deze stellen. Daarvoor is ook geld nodig. Iets huren wil dus niet zeggen de aanschafprijs delen door de economische levensduur.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 22, 2024 om 15:54
2055 Antwoorden / Vragen

Dat staat er snel geteld nu al vier keer maar wellicht snapt TS het met jouw uitleg dan wel ;-)

marita5
door marita5 - Mar 22, 2024 om 15:45
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Engelenp ,

De apparatuur die je ontvangen hebt van DELTA is vaak in bruikleen of huur. Na opzegging of aanpassing van jouw abonnement krijg je van ons een bericht met alle apparatuur die wij terug verwachten. Doe je dit niet dan kunnen we hiervoor kosten in rekening brengen.

https://www.delta.nl/klantenservice/administratie/retourneren/

De
door Dennis Eijs - Mar 22, 2024 om 16:35
2 Antwoorden / Vragen

Die nieuwe hen je dan ook al betaald, en moet je wederom weer huur voor betalen. Vroeger kon je ze met korting kopen ik heb nogsteeds een Humax box.

rj
door rjw Mar 23, 2024 om 17:52
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt nog steeds zelf een modem kopen. Er is een EU wet die providers verplicht om modems van klanten aan te sluiten op hun netwerk. Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/internet-keuze-netneutraliteit-en-snelheid/mag-ik-mijn-eigen-modem-router-of-decoder-kiezen#:~:text=U%20mag%20uw%20eigen%20modem,die%20aansluiten%20op%20het%20netwerk.

@q
door @qwerty@ Mar 26, 2024 om 14:55
68 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat helemaal niet over een MODEM @RJW

Iv
door Ivo W - Mar 22, 2024 om 18:07
729 Antwoorden / Vragen

Iets wat u huurt is nooit afbetaald.

Los van dat de verhuurder gewoon winst mag (en wil) maken, betaalt u ook voor service. Zoals reparatie of vervanging bij defecten, updates etc.

JMA2
door JMA2 - Mar 23, 2024 om 00:25
116 Antwoorden / 2 Vragen

Naast het feit dat u eens in de zoveel tijd een nieuwe modem/decoder zult ontvangen en daarvoor dus ook betaalt is het ook nog zo dat uw huidige decoder met enige regelmaat software of firmware updates krijgt. Deze moeten door de provider worden aangekocht danwel geschreven worden. Je praat hier over vele duizenden euro 's die u niet doorberekend krijgt. Het is niet alleen kastje A voor prijs B. De research om tot een goed kastje te komen kost alleen berg geld

1paul
door 1paul - Mar 23, 2024 om 07:35
3148 Antwoorden / 0 Vragen

JA, als een huis verhuurt word is het na een aantal jaar ook betaald maar de huur blijft men vragen en bealen, het is niet alleen het apparaat maar ook de service erachter welk je betaald, bovendien moeten dit soort bedrijven ook bestaan.

hier al eens naar gekeken of dit mogelijk is??

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/internet-keuze-netneutraliteit-en-snelheid/mag-ik-mijn-eigen-modem-router-of-decoder-kiezen#:~:text=U%20mag%20uw%20eigen%20modem,die%20aansluiten%20op%20het%20netwerk.

ro
door ronny530 - Mar 23, 2024 om 09:57
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Voor zover ik weet geeft Delta één settopbox gratis in bruikleen waar één tv toestel op aangesloten kan worden. Om twee tv's aan te sluiten is een extra settopbox noodzakelijk en die is te verkrijgen voor 3,50 euro in de maand.
U betaald geen huur maar voor de mogelijkheid om twee tv's aan te kunnen sluiten m.a.w. het betreft een uitbreiding van uw abonnement.
De settopbox wordt exclusief aan tv providers geleverd dus kunt er geen waarde aan hangen en daarbij al zouden ze te koop zijn kunt u er niets mee want ze zijn niet te activeren.

ba
door bakkersjors - Mar 25, 2024 om 11:20
48 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Engelen , ik heb ook zo`n kastje van Delta en betaal ook €3,50.
Maar dat is incl. een abonnement om te kunnen terugkijken.
Dus het abbo kost €3,50 incl. kastje.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 25, 2024 om 11:57
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel ik dit nu eerst pas zie: toch een optie om op te zeggen hetgeen m.i. kan op basis van 1 maand opzegtermijn. Overgaan naar een andere provider. Dat betekent wel dat u de box die u huurt dient terugtezenden doch kan/mag men dan u nooit een restbedrag in rekening brengen. Uw huurcontract eindigt immers ook bij beindiging van uw contract bij Delta.

Een punt van anadacht is dan wel of een andere provider qua toitaal abonnement koedkoper is, er zijn erchter veel aanbiedingen. Op zich vind het wel bijzonder dat Delta dit apart in uw overeenkomst als huur op heeft genomen. Bij mijn provider betaal ik 1 vast bedrag per maand voor alle diensten incl. set top box.

pr
door prikker - Mar 25, 2024 om 12:07
15 Antwoorden / 1 Vragen

LOL Daar koos je toch zelf voor toen je dat huurabonnement afsloot ?!?

Ik zie geen enkele redelijkheid in je vraagstelling.

Av
door AvR21057 - Mar 25, 2024 om 13:15
13 Antwoorden / Vragen

Is niet ander dan je meter in de meterkast. Die blijf je ook tot in de eeuwigheid betalen.

ka
door kaartendraak - Mar 25, 2024 om 13:18
180 Antwoorden / 2 Vragen

Blijkbaar heb je geen idee wat BRUIKLEEN betekend? Dat is een mooi woord voor HUUR.

pr
door praat mee - Mar 25, 2024 om 18:21
30 Antwoorden / Vragen

Met mijn gas en stroom meter is het ook zo, staat in het contract.

be
door beter weten - Mar 26, 2024 om 10:48
8 Antwoorden / 0 Vragen

Een aantal jaren geleden was er een item over KPN met de decoders van Digitenne
Had een zelf gekochte decoder bij KPN aangeschaft en het pakket zat gratis bij mijn abonnement.
Tot dat ze over zijn gegaan naar een ander systeem waardoor deze kastjes onbruikbaar zijn geworden!
Totaal geen enkele compensatie gehad? waardoor ik over moest stappen op een nieuw kastje via KPN en er per maand €5 voor moet  betalen
Voor een kastje dat misschien als aankoop waarde €10 is
Over klantvriendelijk gesproken!.

ne
door neodutchio Mar 26, 2024 om 11:07
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien als waarde €10? Hoe hebt u dat berekend? Naast het maken van het kastje hangt er nog veel meer aan vast. Updates, onderhoud, vervanging bij defect gaan, enz. Zit dat allemaal in die eenmalige €10?

mo
door mof - Mar 27, 2024 om 03:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik betaal al en leven lang huur voor een woning. Die is ook al lang afbetaald maar nog steeds niet mijn eigendom. Dit is de essentie van iets huren. Het wordt nooit je eigendom.