WiFi sterkte
Na het consteren van storing/uitval, vooral in de avond, van het WiFi sinaal van mijn router heb ik allereerst een kanaal gezocht waar sprake zou zijn van minder verkeer. Weinig succes. Na het installeren van een WiFisignaal analyse app zie ik dat op dit moment de signaalstrekte op ca. 2 1/2 m afstand van de router tussen de 35 en 40 dBm schommelt, ik zie echter ook twee signalen van routers van dezelfde provider, kennelijk bij mij in de buurt maar niet mijn directe buren, waarvan het signaal meer dan 80 dBm is. Een van deze routers zend via hetzelfde kanaal dan waarop ik nu mijn router heb ingesteld.
een 10 tal routers van andere providers in mijn omgeving geven allemaal signaal van 65 dBm of hoger. Een uitzondering is een Ziggo installatie 55 dbm (kabel)
Mijn router staat niet in de buurt van een storingsbron.
Technisch gezien zou de WiFi chip in de router niet de oorzaak kunnen zijn maar ik begin daar wel ernstig aan te twijfelen.
Bij controle vanuit de helpdesk is het gecombineerde internetsignaal dat bij mij binnenkomt van goede strerkte/kwaliteit (via telefoonlijn).
Is mijn twijfel terecht? (Een verkregen advies: een WiFi verstreker lijkt mij zinloos gelet op de korte afstand tussen router en PC(ca. 4 m /Laptop 2 1/2 m).
Hallo heremietkreeft,
misschien heeft u iets aan deze link:
https://www.techpulse.be/tips/219904/7-hindernissen-voor-je-wifi-signaal/
@SJOPPIE, dank maar dit is mij allemaal bekend, geen TL, geen betonnentussenmuren etc. We evt. interferentie van andere gebruikers maar het kanaal dat ik nu koos is redelijk 'leeg'.
Hoeveel signaalsterkte moet je hebben volgens je abonnement?
Werkt het modem nog wel goed?
Ik had hetzelfde probleem. Veel te weinig signaal. De helft als zou moeten. Inderdaad wordt je een wifi versterker aangeraden.
Maar uiteindelijk een nieuw modem gekregen en het signaal was weer op volle sterkte.
Er was blijkbaar een defectje aan de WiFi gedeelte van de oude modem.
Topantwoord
Ik lees op internet dat hoe lager de cijfers van dat signaal, hoe beter dat het is.
http://domoticx.com/antenne-signaal-dbm-en-rssi-waarden/
@TIJGER1, dank : hoe lager de cijfers van dat signaal, hoe beter dat het is.
Dat had men dus bij de servicedesk ook moeten en kunnen vertellen. Dit verklaart veel en bevestigd dan wel het vermoeden dat er in de avond veel WiFi gebruik is in mijn omgeving hetgeen dan interfererende storing zal geven. Weer iets geleerd van de huidige WiFi techniek.
Als u even “dBm” ingevoerd had op Google,had u het geweten.
De meest gebruikte manier om een Wi-Fi signaal te meten is door middel van dBm. De nummers zijn in negatieven, wat betekent dat -30 staat voor een hoger signaal dan -80 dBm. Het is een logaritmische schaal in plaats van een lineaire schaal, dus een verhoging in 3 dB betekent eigenlijk een verdubbeling van de signaalsterkte. Meer weten over signaalsterktes? Op de website van MetaGeek leert u hier meer over.
@EDRICK3, Zie de reactie van collega @TIJGER1 die mij al op 'het juiste pad hielp. Maar i.v.m. tests die ik ook uitvoer, was reactie al bij u op het scherm voordat u reageerde? Test op basis van mijn 'probleem ervaringen'met de site. Ik zie reacties die wel eerder geplaatst zijn ook vaak nadat ik later reageerde.
Al een ander minder druk kanaal geprobeerd?
Bij mij loste dit het probleem.
@Costnix: uit mijn vraag is af te leiden evenals uit al gegeven reacties dat ik dat wel weet en ook heb gedaan. Collega 2TIJGER1 gaf heel duidelijk aan dat de helpdesk van mijn provider niet schijnt te weten dat het genoemde getral dBm juist hoog is in plaats van laag zoals ik dacht.
Nou dat was toch een beetje cryptisch omschreven.
HELPdesk medewerkers maken vaak gebruik van belscripts en weten niet alles.
Stuur ze deze link eens:
http://domoticx.com/antenne-signaal-dbm-en-rssi-waarden/
Q: Hoe bepaal je welke kanalen je wilt gaan gebruiken? Puur op het aantal SSIDs op dat kanaal? Of het aantal radio's? Of de sterkte in "jouw gebied" meerekenend? En om nog even door te gaan - gebruik je enkel 20 MHz? of ook 40 en 80 (extension channels)..
Het bepalen van (op enig moment) de "beste" frequentie is nogal bewerkelijk (en ook redelijk vluchtig - veel modems scannen zelf naar de "beste" frequenties, al is dat meestal beperkt tot het tellen van het aantal SSIDs, maar dat kan wel wisselen). Ook een is een veel voorkomende "oplossing" om bij problemen dan maar je eigen AP/WiFi router meer vermogen te geven (meestal niet legaal).. allemaal leuk en wel, maar je foon (of laptop, of wat voor device dan ook) kan nog altijd niet met meer vermogen terugzenden.. dan nog mogelijke problemen met te enthousiaste DFS handling.. let ook op - een hogere connect snelheid is niet per definitie een hogere datadoorvoer.. Probeer ook bijvoorbeeld eens enkel 20 MHz bandbreedte.. minder retries kan meer snelheid opleveren..
Het vinden van een set "optimale" frequenties kan nogal bewerkelijk zijn, en vergt vaak samenwerking met omwonenden.. Ook zijn sommige APs beter te tunen dan anderen.. (Ben persoonlijk momenteel redelijk gelukkig met MikroTik, maar dat kan een heilige oorlog worden die we hier nu maar niet moeten opzetten).
De 5 GHz banden dringen minder goed door opstakels heen, dus vaak heb je daar minder last van omwonenden.. mocht jouw setup ook in die banden werken dan zou je dus bandstearing kunnen inzetten (hoe dan ook), of zelfs aparte SSIDs zodat je daar voorkeur voor kunt ingeven. Gewoon simpel proberen kan ook nog wel eens verrassend werken.
En anders gewoon zoveel mogelijke bekabelen.. misschien dat betere of externe antenne's kopen, of in plaats van de meestal standaard omnidirectionele wat meer gerichte antennes.. (en deze dan ook echt uitlijnen natuurlijk.. een PC klinkt als een redelijk stabiele locatie, en een laptop is soms ook wel op een beperkt aantal plaatsen ingezet..)
En anders echt serieus gaan meten.. eerst kijken of omwonenden niet erg veel wissellen, of ze niet teveel vermogen gebruiken of buiten de toegestande frequenties zitten (waar je dan zelf zou kunnen zitten), en als daar niet veel mee te winnen valt dan (laten) meten.. maar dan kan vrij prijzig worden en hoeft niet altijd blijvend resultaat op te leveren...
Dank, maar heeft de reactie van @TIJGER1 en mijn antwoord daarop niet gezien? En ook al een eerderezoals mijn reactie aan @SJOPPIE.
Mijn netwerk werkt met 20MHz bandbreedte.
De sterkte van een signaal in dBm is puur dat.. de sterkte van het signaal... Je bent meer geinteresseerd in de "effectieve" data.. een zeer sterk signaal met veel errors (dus timeouts, retries) kan effectief een lagere throughput hebben dan een zacht signaal dat in 1 keer goed overkomt..
Maar als er duidelijke patronen in je signaal sterkte zitten (en dus - neem ik aan - in je data snelheid.. dat zal je eerder merken dan dat je je modem uitleest of een signaalsterkte meting doet) dan is het wel apart idd.. Om externe invloeden (deels) uit te kunnen sluiten - heb je niet even ergens een AP (of een andere WiFi router die je even als AP neerzet)? Als die ook zo reageert zal je het toch extern moeten zoeken en kan je je provider niet echt de schuld geven of makkelijk b.v. een WiFi router swap lospeuteren (wat altijd handig kan zijn omdat vaak een ander model een andere chipset heeft die wel eens anders op jouw apparatuur zou kunnen reageren).
Heb je er maar twee devices aan hangen? dan zou je eens kunnen kijken of je met rts-to-self iets verder komt.. verandert verder niets aan je signaal, maar laat de boel wel wat sneller omgaan met collisions. Analoog hieraan zou je ook 802.11b kunnen uitzetten (mits je dat niet gebruikt natuurlijk in een of ander IoT geval ofzo) of een short guard interval selecteren. Maar dat is meer iets wat je aan iemand meegeeft die aan het optimaliseren / verkennen is, ben bang dat het in het geval van duidelijke storingen/uitval toch niets doet.
Hm.. WAG - staan je radios op erg hoog vermogen zodat oververhitting mee zou kunnen spelen? 's avonds wat meer collissions dus wat harder werken dus warmer? Of kan je wat signaalwaarden uitlezen over een langere periode, kijken of daar iets uit te halen valt?
Als u gewoon het wifi modem/router van de provider gebruikt is het te overwegen zelf een degelijke wifi router aan te schaffen en de wifi op het provider-modem uit te zetten.
@NEWMIKEY, dank maar ik heb zelf ook nog een andere router die na aansluiten het zelfde resultaat gaf. En de WiFi van het modem uitzetten zou alleen kunnen als het apparaat open maak en de chip verwijder.
Als u mijn reactie op bijv. @TIJGER1 heeft gelezen was ik niet goed geïnformeerd over de betekenis van dBm en dacht dus verkeerd dat een laag getal slechte ontvangst zou betekenen. De andere router geeft een zelfde resultaat aan sterke weer.
Wat kan je allemaal doen als je wifi slechte ontvangst bied! Aller eerst kijk eens hoe oud je modem is. Is het modem ouder dan minimaal 5 jaar dan kunnen er problemen ontstaan door afzwakking van de gebruikte materialen in het modem door verjaring en ouderdom. Dit geld ook voor lossen routers met een wifi. Verder hoe hoog zit het modem vanaf de grond gemeten gemonteerd. Zit het modem tussen de 1.30mtr. en 1.50 mtr dan moet dit geen problemen opleveren. Alleen als het tegen een muur gemonteerd zit die geisoleerd is of van beton en of metalen wand. Deze laatste is zo wie zo funest en zal geen zendstralen van de wifi doorlaten.
Heb je het modem en nu komt het, bij negen van de tien aansluitingen vind je het modem ergens onder de kast of verscholen achter een tafeltje in een hoek of in een kast verborgen achter dvd's. Dan kun je ook grote pech hebben wat betreft de wifi. Een modem met wifi dient op dermate hoogte te hangen en liefst vrij in de omgeving waar de wifi verbindingen tot stand moeten worden gebracht. Dus zonder obstakels. Dan kan het ook zijn hoe is je modem met je binnenkomend netwerk verbonden dit betreft de aansluitkabels. Soms kom je vaak tegen dat ze de kabels bij de ACTION gekocht hebben en dat deze niet de volledige signalen doorgeven die je nodig hebt voor het modem om een internet verbinding te maken. Dus een goede kwaliteit kabel kan je ook een hoop ellend besparen. Als je goede kwaliteit kabel gebruikt dan haal je beslist de snelheid die jou provider je bied maar niet met een kabel van slechte kwaliteit.
Verder gebruik routers of switch die tegenwoordig de hogere snelheden aankunnen van minimaal 10/100/1000Mbts. en gebruik geen lagere meer hier los je ook veel mee op.Ik heb bij mij thuis alle rotsooi met de snelheden 10/100/300Mbts en 10/100Mbtas er allemaal uit gegooid en heb geen problemen meer kwa snelheid wifi en voor een paar tientjes meerdere acces points gemaakt zodat de wifisignalen overal even sterk zijn. dit moet je wel met een vaste verbinding via een goede UTP-kabel minimaal CAT5e of nog beter een Cat 6 realiseren. Zodra je boven de 5 mtr van je wifi af bent zwakt deze af.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer