va
door vanekelen Nov 17, 2015 om 14:15
Garantie & verzekeringen

Automatische incasso verzekeringspremie

In hoeverre kan men mij verplichten om akkoord te gaan met automatische incasso van een verzekeringspremie?

3501 14 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Nov 17, 2015 om 14:23
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Men kan u dat niet verplichten echter wat is daar mis mee. U weet dan dat u tijdig betaald zonder verdere kosten. En mocht u het niet eens zijn met een incasso kunt u het bedrag altijd storneren. Indien u geen incasso wenst zal u veelal administratiekosten moeten betalen.

Cookies
door Cookies - Nov 17, 2015 om 14:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=vanekelen schreef op dinsdag 17 nov 2015, 14:15]In hoeverre kan men mij verplichten om akkoord te gaan met automatische incasso van een verzekeringspremie?

Je kan hiertoe wel verplicht worden bij het aangaan van een betalingsregeling.

edrick3
door edrick3 - Nov 17, 2015 om 14:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo vanekelen,

Tja, als je niet akkoord wilt gaan kun je natuurlijk altijd naar een andere verz.mij., maar daar loop je waarschijnlijk tegen hetzelfde aan.

Kijk ook hier eens naar de reacties op gelijksoortige vraag.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2015 om 11:48
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, verplicht niet, maar als het hun enige optie is, kan je kiezen wel of niet je daar verzekeren. Ga je voor de acceptgiro dan moet je wel rekening houden met een € 2,00 per betaling.

jo
door jorisw - Nov 18, 2015 om 11:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is het probleem van een automatische incasso? Je kunt het altijd terugdraaien als het niet klopt, en als je het zelf overmaakt moet het op dezelfde datum gedaan worden als dat een automatische incasso wordt uitgevoerd.

ma
door mattjeu - Nov 18, 2015 om 13:01
21 Antwoorden / 0 Vragen

Niet verplicht, er moet een gratis alternatief worden aangeboden.

Zie ook deze uitspraak van de rechtbank:

edrick3
door edrick3 - Nov 18, 2015 om 13:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=mattjeu schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:01]Niet verplicht, er moet een gratis alternatief worden aangeboden.

Zie ook deze uitspraak van de rechtbank:

????

Je bedoelt deze link? klik hier.

ma
door mattjeu - Nov 18, 2015 om 13:17
21 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:08][quote=mattjeu schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:01]Niet verplicht, er moet een gratis alternatief worden aangeboden.

Zie ook deze uitspraak van de rechtbank:

????

Je bedoelt deze link? klik hier.

Ja, inderdaad, het blijkt dat als ik op het icoontje "link" klik om een link toe te voegen, je ook alsnog een tekst voor de link moet toevoegen voor de link, anders staat er niets in de reactie. Niet erg handig, maar ja nu weet ik het ook.

vr1944
door vr1944 - Nov 18, 2015 om 16:46
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Niet verplicht, er moet een gratis alternatief worden aangeboden.

Er zijn twee mogelijk heden of de verzekering weigert je dan als klant of ze geven korting als je per automatische incasso betaald bv ter waarde van de administratiekosten.Alleen de zon komt gratis op..

ma
door mattjeu - Nov 18, 2015 om 17:29
21 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op woensdag 18 nov 2015, 16:46]Niet verplicht, er moet een gratis alternatief worden aangeboden.

Er zijn twee mogelijk heden of de verzekering weigert je dan als klant of ze geven korting als je per automatische incasso betaald bv ter waarde van de administratiekosten.Alleen de zon komt gratis op..

Beste vr1944, waar haalt u deze stelling vandaan? aub een website met verwijzing naar de wet, uitspraken van rechters, officiële instellingen of overheidsorganen.

Daarnaast denk ik dat u de uitleg niet heeft begrepen. Als u de link volgt kunt u duidelijk zien dat het gaat om een gratis BETAAL alternatief gaat, en niet het alternatief van "geen verzekering".

Dat leek mij al duidelijk maar ik leg het speciaal voor u nog even uit dus.

mvg

ma
door mattjeu - Nov 18, 2015 om 17:32
21 Antwoorden / 0 Vragen

"Bedrijven mogen vanaf 7 september 2009 geen extra kosten meer in rekening brengen voor het betalen met een acceptgiro als het enige andere alternatief een automatische incasso is. De Consumentenbond gaat bedrijven die dit na vandaag nog doen hierop aanspreken om deze praktijken te staken. Een recente uitspraak van de rechter in Haarlem (2009) sterkt de Consumentenbond in zijn standpunt dat bedrijven pas kosten voor een acceptgiro in rekening mogen brengen als er naast de automatische incasso op grote schaal goede en gratis alternatieve betaalmethodes zoals de digitale nota worden aangeboden."

vr1944
door vr1944 - Nov 18, 2015 om 18:28
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is er mis met de stelling gratis in een keer betalen d.m.v. een acceptgiro of korting bij automatische betaling .In termijnen betalen kan meestal alleen met een automatische incasso .Bovendien is het onzin om niet automatisch te betalen en hoe wou je je gelijk halen bij de rechter .Een hoop geneuzel om niets.?

=mattjeu schreef op woensdag 18 nov 2015, 17:29:
=vr1944 schreef op woensdag 18 nov 2015, 16:46: Niet verplicht, er moet een gratis alternatief worden aangeboden.

Er zijn twee mogelijk heden of de verzekering weigert je dan als klant of ze geven korting als je per automatische incasso betaald bv ter waarde van de administratiekosten.Alleen de zon komt gratis op..

Beste vr1944, waar haalt u deze stelling vandaan? aub een website met verwijzing naar de wet, uitspraken van rechters, officiële instellingen of overheidsorganen.

Daarnaast denk ik dat u de uitleg niet heeft begrepen. Als u de link volgt kunt u duidelijk zien dat het gaat om een gratis BETAAL alternatief gaat, en niet het alternatief van "geen verzekering".

Dat leek mij al duidelijk maar ik leg het speciaal voor u nog even uit dus.

mvg

er
door erky - Nov 18, 2015 om 22:59
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi vanekelen,
Het is al jaren een trend dat 'bedrijven' steeds meer risico's vermijden. Dat doen ze onder andere door in de kleine lettertjes voorwaarden op te nemen, maar ooik om slechte betalers vóór te zijn en ze een incasso machtiging te laten tekenen. Dat gaat uiteraard heel handig via ONLINE afsluiten. Je klikt ergens op ten teken van acceptatie van de voorwaarden en dan zit je vast aan een automatische incasso.
Hier in het forum zijn dus al diverse mensen die het alleen maar handig vinden, hoef je nergens op te letten. Maar net zoals consumenten met een slechte betalingsdiscipline heb ik ook een zorgverzekering met een slechte incasso discipline. In januari wordt afgeschreven rond de 15e, nu al de 2e van de maand ... Ik bedoel maar.
Je kan makkelijk van de automatische incasso af als het niet in de (al dan niet vooraf geziene) voorwaarden staat en natuurlijk via de wet die al genoemd is door mattjeu / edrick3. De wet staat trouwens boven de voorwaarden.

En graag laat ik nog even los dat er wel eens bedragen via een machtiging worden afgeschreven waarvoor helemaal niet gemachtigd is! Ik loop dat risico in ieder geval niet.

Groet,
Erky

door 1953 - Nov 19, 2015 om 00:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Anders wordt op de andere wijze dan automatische incasso de incassokosten doorberekend aan.