HP
door HPlaptopcw Oct 27, 2020 om 11:40
Garantie & verzekeringen

Bewijstlast garantie

Mijn laptop is voor de tweede keer kapot nu zijn de scharnieren van de laptop gebroken. Echter is mijn laptop een maand bij Coolblue geweest voor reparatie en ben ik ervan overtuigd dat tijdens de vorige reparatie of transport de laptop kapot is gegaan. De aankoop is 8 maanden geleden. Bij wie ligt nu de bewijstlast (consument of verkoper)?

Eerste keer dat ik de consumentenbond belde gaven ze aan bij de verkoper, want het is binnen de fabrieksgarantie en vandaag gaven ze aan bij de consumenten. Wie heeft het juiste antwoord?

Ik ben namelijk benieuwd hoe sterk ik sta als ik naar de geschillencommissie stap.

3755 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 27, 2020 om 12:02
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hplaptopcw ,

De aankoop is 8 maanden geleden. Bij wie ligt nu de bewijstlast (consument of verkoper)?

  • Is het product binnen 6 maanden na aankoop kapot gegaan? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Kan hij dat niet en voldoet u aan bovenstaande voorwaarden? Dan hebt u recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
  • Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Kunt u dat niet? Dan moet u de reparatie zelf betalen en hebt u geen recht op een nieuw product.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

HP
door HPlaptopcw - Oct 27, 2020 om 12:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Maritas.

Waar wordt dit dan opgebaseerd:
Een fabrieksgarantie is een garantie van de verkoper of fabrikant. Deze (extra) garantie geldt meestal voor een beperkte duur (1 of 2 jaar). Als het product binnen de garantieperiode kapot gaat, dan ligt de bewijslast op de verkoper/fabrikant. Die zal moeten bewijzen dat het defect ontstaan is door toedoen van de koper. Na de garantieperiode ligt de bewijslast op de koper.

dit staat bij de rijksoverheid, advocaten.nl en https://www.amsadvocaten.nl/woordenboek/verbintenissenrecht/fabrieksgarantie/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 27, 2020 om 12:55
2098 Antwoorden / Vragen

Die tekst klopt niet. Met fabrieksgarantie heb je hier al helemaal niets te maken dit is gewoon garantie van de leverancier. De Nederlandse wet stelt dat als een product binnen zes maanden kapotgaat aangenomen wordt dat dit als bij levering het geval was en na zes maanden moet de koper aantonen dat het gebrek in het product zit en niet door gebruik veroorzaakt is. Dat hoeft natuurlijk alleen als de verkoper aangeeft dat het wat hem betreft gebruiksschade is, anders is er helemaal geen discussie. U zult dus eerst af moeten wachten hoe Coolblue de schade beoordeeld en als men het als gebruiksschade inschat wat u daar voor argumenten tegenover kan stellen.

HP
door HPlaptopcw Oct 27, 2020 om 12:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Coolblue heeft het beoordeeld als gebruikersschade dus in mijn ogen lastig om het tegendeel als consument te bewijzen (dat het bij hun is gebeurd tijdens reparatie)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 27, 2020 om 13:03
2098 Antwoorden / Vragen

Maar wat is dan uw onderbouwing om te vermoeden dat het tijdens een reparatie gebeurd is?

HP
door HPlaptopcw Oct 27, 2020 om 13:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sinds ik de laptop retour heb ontvangen is de laptop minimaal gebruikt (scoolvakantie en corona dus enkel thuis les). Hierdoor is de laptop minimaal open en dicht gedaan. De gebroken onderdelen waren eerder niet vanaf buiten te constateren. Na meerdere malen je laptop open en dicht te klappen, gaat het scherm pas loslaten in mijn ogen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 28, 2020 om 12:57
2098 Antwoorden / Vragen

Ik denk kansloos, tenzij je aan kunt tonen dat het een fabricagefout is, je kunt namelijk zeker niet aantonen dat het tijdens de reparatie gebeurd moet zijn, dat is slechts een vermoeden.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2020 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar ging die eerste reparatie over?

HP
door HPlaptopcw Oct 27, 2020 om 12:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

De eerdere reparatie ging om het geluid dat kapot was

mahadma
door mahadma - Oct 27, 2020 om 13:32
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Als je een laptop met één hand opend op een hoek krijg je onevenwicjtige krachten op de beide scharnieren. Je moet een laptop met TWEE handen openen, dan gaat het goed.

rj
door rjw Oct 27, 2020 om 14:40
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Of in het midden met 1 hand, maar alleen als de laptop daar een inkeping heeft.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2020 om 17:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel heeft u niets van doen met fabrieksgarantie. De wettelijke consumentenbescherming als genoemd in het Burgerlijk Wetboek art 17 t/25 prefaleert en op basis daarvan is het helaas wel aan u om te bewijzen dat de oorzaak niet aan een gebrek aan het apparaat ligt.  Er kan dus sprake zijn van foutief gebruik maar in uw voordeel kan zijn dat het m.i. niet normaal is dat scharnieren van een laptop stuk gaan (bij de laptop die ik nu benut is toevallig een wweek of drie één scharnier defet geraakt en kan ik de laptop niet meer normaal sluiten maar die laptop is wel een jaar of 6 oud. Reparatie daarvan zou volgens een technicus in relatie tot de leeftijd te duur zijn. In uw situatie kan echter de normaliter te verwachten levensduur die langer is dan 8 maanden een goed argument zijn als bewijs in uw voordeel en dan is het ook nog zo dat de laptop tijdens de reparatie defect is geraakt! Een goed ingepakte laptop kan m.i. niet qua scharnieren defect raken want dan zou de laptop tijdens het transport geopend moeten zijn en weer gesloten. En dan is 'wanprestatie' mogelijk aan de orde.
Voordat ik u een aantal verwijzingen geef heb ik wel eerst de vraag op welke geschillencommissie u doelt.

Een aantal verwijzingen: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten
 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Echter is deze denk ik minstens van belang voor u nu de laptop na retourontvangst van reparatie defect bleek: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/iets-laten-maken-of-doen-maar-niet-tevreden/wat-kan-ik-doen  en het meest ultime dat u dan kunt doen is de reparateur in gebreke stellen (in de volksmond wanprestatie verwijten) en dan is het toch m.i. echt aan de reparateur om te bewijzen dat de laptop in goede staan en dus niet met defecte scharnieren is ingepakt! Zie daarvoor o.a. http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en voor een voorbeeldbrief http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en daarbij kunt u ook nog het juridisch loket benaderen voor nader advies. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in. Zie in deze ook http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  M.b.t. een laptop die slechts 8 geleden is aangekocht is  is deze aanpak m.i. ook een zeer goede optie...

Ik geef u nog een optie en dat is, u noemt kennelijk wel het merk HP maar niet het  typenummer niet van de laptop, nagaan of er meer van dit soort gebreken bekend zijn bij dat type laptop omdat dat ook als bewijslast voor u kan dienen dat er geen sprake is van een mankement dat aan u te verwijten is. Voor HP is er een gebryikersforum actief.

En dan ook nog de opmerking dat ik u zojuist onterechgt een + gaf op een ook als vraag door u ingebrachte reactie.

HP
door HPlaptopcw Oct 27, 2020 om 21:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat fijn dat u zo meedenkt!

Coolblue neemt geen enkele schuld opzich helaas en wil ook de gegevens van de erkende reperateur niet delen. Ik denk dat het hierdoor niet gaat lukken om de reperateur in gebreke te stellen, maar wellicht is dit wel een mogelijkheid om te doen bij de Geschillencommissie.

Coolblue is aangesloten bij: https://www.degeschillencommissie.nl/.

Ik heb HP vandaag benadert met de vraag of zij iets kunnen betekenen en of het een bekende fout is. Even afwachten..

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 28, 2020 om 09:28
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw reactie: ik ben wel heel erg ook benieuwd wat men bij HP zal antwoorden.

En nog even aanvullend: met het uitgangspunt dat de laptop defect is afgeleverd is hoe dan ook de verzender daarvoor verantwoordelijk te stellen  http://www.wetboek-online.nl/wet/Postw/7.html  en deze https://www.webwinkelkeur.nl/risico-van-verzending-bijna-nooit-voor-consument/ dat ook te lezen is als de verantwoordelijkheid voor pakketverzending zoals bij u aan de orde.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 27, 2020 om 18:43
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij het open schroeven   is er dus niets gezien?
De reparateur moet de schroeven   juist aandraaien, niet losjes of extra vast.

Na onderzoek is het mogelijk dit te controleren hoe vast die schroeven zitten.
Vaak de elektrische draaiers die  te hard  aandraaien.

Verder moet een scharnier bij dagelijks gebruik  het ook 2 jaren volhouden.

En is de breuk door openen  of  klap van buitenaf... daarvoor moet deze nogmaals open voor onderzoek naar oorzaak breuk.

Even stoten  in gesloten stand kan breuk veroorzaken,  maar fout aangedraaide schroeven ook... dus wie  krijgt de schuld????

sira
door sira - Oct 27, 2020 om 19:05
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Hoe maak je de laptop open? Met één hand?
Ik denk namelijk dat je een consumenten laptop hebt, omdat je al voor de tweede keer problemen met de scharnieren hebt.

Verruim de volgende keer je budget en ga voor een zakelijke laptop. Deze zijn robuuster en kunnen tegen een stootje, ook qua behuizing (aluminium) en de scharnieren van een zakelijke laptop zijn vele malen sterker dan de scharnieren van een consumenten laptop. En als de prijs hiervan een te grote aanslag op je portemonnee is, koop dan een zakelijke refurbished laptop (voorheen lease) bij een betrouwbaar bedrijf.

1paul
door 1paul - Oct 30, 2020 om 11:53
3174 Antwoorden / 0 Vragen

jij stelt iets en mag dit dan bewijzen, bovendien is het zo dat als iets stuk gaat en de 6 maands termij is verstreken jij moet bewijzen hoe dit kan, aan de andere kant kun je wel een beroep doen op een non-conform produkt, je mag van een laptop verwachten dat deze langer meegaat dan 8 maanden zonder gebreken....

john devries
door john devries - Oct 30, 2020 om 12:12
219 Antwoorden / Vragen

"onevenwichtige krachten op de beide scharnieren door verkeerd openen "

Daar gaan de schanieren niet van kapot , het is wel beter voor een groot scherm om het in het midden te doen want die buigt wel enigenzins door als je het aan zijkant doet., Je moet een laptop voorzichtig openen .waar je het scherm vastpakt  maakt niet veel uit voor de schanieren.Met twee handen  de laptop openen is vaak lastig omdat je vaak een hand nodig hebt om de onderkant tegen te houden of de vergrendeling te openen.
De schanieren van de laptop van TS zijn waarschijnlijk van een zeer slechte kwaliteit dus dat is garantie halen bij de verkoper.

mo
door mof - Oct 30, 2020 om 12:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De consument heeft na zes maanden de bewijslast. U zult uw overtuiging hard moeten maken

mo
door mof - Oct 30, 2020 om 12:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zult minstens moeten hardmaken dat de scharnieren niet door verkeerd gebruik kapot zijn geraakt.

mo
door mof - Oct 30, 2020 om 12:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, de bewijslast ligt echt bij de consument. Garantie krijg je alleen op gabrieksfouten, voortijdige s
ijtage etc die niet door verkeerd consumentengebruik zijn veroorzaakt. U leest de regels van advicaten en wet verkeerd.