Bewijstlast garantie
Mijn laptop is voor de tweede keer kapot nu zijn de scharnieren van de laptop gebroken. Echter is mijn laptop een maand bij Coolblue geweest voor reparatie en ben ik ervan overtuigd dat tijdens de vorige reparatie of transport de laptop kapot is gegaan. De aankoop is 8 maanden geleden. Bij wie ligt nu de bewijstlast (consument of verkoper)?
Eerste keer dat ik de consumentenbond belde gaven ze aan bij de verkoper, want het is binnen de fabrieksgarantie en vandaag gaven ze aan bij de consumenten. Wie heeft het juiste antwoord?
Ik ben namelijk benieuwd hoe sterk ik sta als ik naar de geschillencommissie stap.
Hallo Hplaptopcw ,
De aankoop is 8 maanden geleden. Bij wie ligt nu de bewijstlast (consument of verkoper)?
- Is het product binnen 6 maanden na aankoop kapot gegaan? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Kan hij dat niet en voldoet u aan bovenstaande voorwaarden? Dan hebt u recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
- Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Kunt u dat niet? Dan moet u de reparatie zelf betalen en hebt u geen recht op een nieuw product.
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Bedankt Maritas.
Waar wordt dit dan opgebaseerd:
Een fabrieksgarantie is een garantie van de verkoper of fabrikant. Deze (extra) garantie geldt meestal voor een beperkte duur (1 of 2 jaar). Als het product binnen de garantieperiode kapot gaat, dan ligt de bewijslast op de verkoper/fabrikant. Die zal moeten bewijzen dat het defect ontstaan is door toedoen van de koper. Na de garantieperiode ligt de bewijslast op de koper.
dit staat bij de rijksoverheid, advocaten.nl en https://www.amsadvocaten.nl/woordenboek/verbintenissenrecht/fabrieksgarantie/
Die tekst klopt niet. Met fabrieksgarantie heb je hier al helemaal niets te maken dit is gewoon garantie van de leverancier. De Nederlandse wet stelt dat als een product binnen zes maanden kapotgaat aangenomen wordt dat dit als bij levering het geval was en na zes maanden moet de koper aantonen dat het gebrek in het product zit en niet door gebruik veroorzaakt is. Dat hoeft natuurlijk alleen als de verkoper aangeeft dat het wat hem betreft gebruiksschade is, anders is er helemaal geen discussie. U zult dus eerst af moeten wachten hoe Coolblue de schade beoordeeld en als men het als gebruiksschade inschat wat u daar voor argumenten tegenover kan stellen.
Coolblue heeft het beoordeeld als gebruikersschade dus in mijn ogen lastig om het tegendeel als consument te bewijzen (dat het bij hun is gebeurd tijdens reparatie)
Maar wat is dan uw onderbouwing om te vermoeden dat het tijdens een reparatie gebeurd is?
Sinds ik de laptop retour heb ontvangen is de laptop minimaal gebruikt (scoolvakantie en corona dus enkel thuis les). Hierdoor is de laptop minimaal open en dicht gedaan. De gebroken onderdelen waren eerder niet vanaf buiten te constateren. Na meerdere malen je laptop open en dicht te klappen, gaat het scherm pas loslaten in mijn ogen.
Ik denk kansloos, tenzij je aan kunt tonen dat het een fabricagefout is, je kunt namelijk zeker niet aantonen dat het tijdens de reparatie gebeurd moet zijn, dat is slechts een vermoeden.
@Hplaptopcw ,
Lees ook hier ,
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie
Topantwoord
Als je een laptop met één hand opend op een hoek krijg je onevenwicjtige krachten op de beide scharnieren. Je moet een laptop met TWEE handen openen, dan gaat het goed.
Of in het midden met 1 hand, maar alleen als de laptop daar een inkeping heeft.
Topantwoord
In beginsel heeft u niets van doen met fabrieksgarantie. De wettelijke consumentenbescherming als genoemd in het Burgerlijk Wetboek art 17 t/25 prefaleert en op basis daarvan is het helaas wel aan u om te bewijzen dat de oorzaak niet aan een gebrek aan het apparaat ligt. Er kan dus sprake zijn van foutief gebruik maar in uw voordeel kan zijn dat het m.i. niet normaal is dat scharnieren van een laptop stuk gaan (bij de laptop die ik nu benut is toevallig een wweek of drie één scharnier defet geraakt en kan ik de laptop niet meer normaal sluiten maar die laptop is wel een jaar of 6 oud. Reparatie daarvan zou volgens een technicus in relatie tot de leeftijd te duur zijn. In uw situatie kan echter de normaliter te verwachten levensduur die langer is dan 8 maanden een goed argument zijn als bewijs in uw voordeel en dan is het ook nog zo dat de laptop tijdens de reparatie defect is geraakt! Een goed ingepakte laptop kan m.i. niet qua scharnieren defect raken want dan zou de laptop tijdens het transport geopend moeten zijn en weer gesloten. En dan is 'wanprestatie' mogelijk aan de orde.
Voordat ik u een aantal verwijzingen geef heb ik wel eerst de vraag op welke geschillencommissie u doelt.
Een aantal verwijzingen: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product
Echter is deze denk ik minstens van belang voor u nu de laptop na retourontvangst van reparatie defect bleek: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/iets-laten-maken-of-doen-maar-niet-tevreden/wat-kan-ik-doen en het meest ultime dat u dan kunt doen is de reparateur in gebreke stellen (in de volksmond wanprestatie verwijten) en dan is het toch m.i. echt aan de reparateur om te bewijzen dat de laptop in goede staan en dus niet met defecte scharnieren is ingepakt! Zie daarvoor o.a. http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en voor een voorbeeldbrief http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en daarbij kunt u ook nog het juridisch loket benaderen voor nader advies. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in. Zie in deze ook http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html M.b.t. een laptop die slechts 8 geleden is aangekocht is is deze aanpak m.i. ook een zeer goede optie...
Ik geef u nog een optie en dat is, u noemt kennelijk wel het merk HP maar niet het typenummer niet van de laptop, nagaan of er meer van dit soort gebreken bekend zijn bij dat type laptop omdat dat ook als bewijslast voor u kan dienen dat er geen sprake is van een mankement dat aan u te verwijten is. Voor HP is er een gebryikersforum actief.
En dan ook nog de opmerking dat ik u zojuist onterechgt een + gaf op een ook als vraag door u ingebrachte reactie.
Wat fijn dat u zo meedenkt!
Coolblue neemt geen enkele schuld opzich helaas en wil ook de gegevens van de erkende reperateur niet delen. Ik denk dat het hierdoor niet gaat lukken om de reperateur in gebreke te stellen, maar wellicht is dit wel een mogelijkheid om te doen bij de Geschillencommissie.
Coolblue is aangesloten bij: https://www.degeschillencommissie.nl/.
Ik heb HP vandaag benadert met de vraag of zij iets kunnen betekenen en of het een bekende fout is. Even afwachten..
Dank voor uw reactie: ik ben wel heel erg ook benieuwd wat men bij HP zal antwoorden.
En nog even aanvullend: met het uitgangspunt dat de laptop defect is afgeleverd is hoe dan ook de verzender daarvoor verantwoordelijk te stellen http://www.wetboek-online.nl/wet/Postw/7.html en deze https://www.webwinkelkeur.nl/risico-van-verzending-bijna-nooit-voor-consument/ dat ook te lezen is als de verantwoordelijkheid voor pakketverzending zoals bij u aan de orde.
Bij het open schroeven is er dus niets gezien?
De reparateur moet de schroeven juist aandraaien, niet losjes of extra vast.
Na onderzoek is het mogelijk dit te controleren hoe vast die schroeven zitten.
Vaak de elektrische draaiers die te hard aandraaien.
Verder moet een scharnier bij dagelijks gebruik het ook 2 jaren volhouden.
En is de breuk door openen of klap van buitenaf... daarvoor moet deze nogmaals open voor onderzoek naar oorzaak breuk.
Even stoten in gesloten stand kan breuk veroorzaken, maar fout aangedraaide schroeven ook... dus wie krijgt de schuld????
Hoe maak je de laptop open? Met één hand?
Ik denk namelijk dat je een consumenten laptop hebt, omdat je al voor de tweede keer problemen met de scharnieren hebt.
Verruim de volgende keer je budget en ga voor een zakelijke laptop. Deze zijn robuuster en kunnen tegen een stootje, ook qua behuizing (aluminium) en de scharnieren van een zakelijke laptop zijn vele malen sterker dan de scharnieren van een consumenten laptop. En als de prijs hiervan een te grote aanslag op je portemonnee is, koop dan een zakelijke refurbished laptop (voorheen lease) bij een betrouwbaar bedrijf.
jij stelt iets en mag dit dan bewijzen, bovendien is het zo dat als iets stuk gaat en de 6 maands termij is verstreken jij moet bewijzen hoe dit kan, aan de andere kant kun je wel een beroep doen op een non-conform produkt, je mag van een laptop verwachten dat deze langer meegaat dan 8 maanden zonder gebreken....
"onevenwichtige krachten op de beide scharnieren door verkeerd openen "
Daar gaan de schanieren niet van kapot , het is wel beter voor een groot scherm om het in het midden te doen want die buigt wel enigenzins door als je het aan zijkant doet., Je moet een laptop voorzichtig openen .waar je het scherm vastpakt maakt niet veel uit voor de schanieren.Met twee handen de laptop openen is vaak lastig omdat je vaak een hand nodig hebt om de onderkant tegen te houden of de vergrendeling te openen.
De schanieren van de laptop van TS zijn waarschijnlijk van een zeer slechte kwaliteit dus dat is garantie halen bij de verkoper.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Geen mogelijkheid om MEGA te bereiken, telefonisch en per mail niet. Ook v. b. brieven van ACMn gestuurd, GEEN REACTIE
na verkeerde eindafrekening, de nieuwe energieleveraar heeft tijdig afgemeld ,steeds wordt er door gegaan met een maand betaling. Deze heb ik gestorneed.
Krijg nu een aanmaning via bureau.
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer