Omdat ik in 2013 niet of nauwelijks bij de huisarts ben geweest en het eerste gedeelte van 2014 ook niet, heb ik de site van mijn zorgverzekering niet bekeken. De kosten die ik heb gemaakt vielen toch onder mijn eigen risico. Toen ik later in 2014 wel kosten had gemaakt ging ik mijn declaraties bekijken en daar stond 2 x een declaratie van een huisarts in Limburg, terwijl ik in een heel andere provincie woon en al 25 jaar niet in limburg ben geweest. Ik ging in 2013 kijken en ook daar stonden declaraties van deze huisarts. Ik had een mail gestuurd naar mijn zorgverzekering en kreeg als antwoord dat huisartsen per kwartaal mogen declareren. Ik heb weer teruggemaild dat ik bij die huisarts nooit ben geweest. Vandaag heb ik tel. Contact gehad met mijn verzekering en opnieuw gevraagd hoe het met die vreemde declaraties zat. Ik kreeg te horen dat ik die betreffende huisarts zelf moest bellen en vragen of hij ze introk. Is dat niet vreemd? Ik zie dat iemand fraude pleegt en moet er zelf achteraan. Vreemde gang van zaken. Ik vind dit een taak van mijn zorgverzekeraar.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
.....Ik vind dit een taak van mijn zorgverzekeraar...... Helemaal mee eens. Als jij aangeeft dat je denkt dat er onterecht gedeclareerd is, dan is het aan de verzekeraar om hier actie op te ondernemen. Het hoeft niet meteen 'fraude' te zijn, maar er kan natuurlijk ook sprake zijn van een fout. Maar die moet dan wel rechtgezet worden.
Als ik bij mijn zorgverzekering aangeef dat ik daar nooit ben geweest, vind ik dat zij dat met die huisarts op moet nemen. Ik ken de hele praktijk en huisarts niet. Het is niet zomaar 1 keer maar meerdere kwartalen afgeschreven, net zoals van mijn eigen huisarts.
De zorgverzekering wil dat de verzekerden hun rekeningen controleren en als je dat dan doet moet je er zelf achteraan. Dat vind ik gewoon niet mijn taak. Betaal al genoeg aan premie als ik dan ook hun administratie bij moet houden. Zij zien toch ook dat er per kwartaal een huisarts declareert die niet mijn huisarts is.
pfff, je kunt natuurlijk overal een probleem van maken en niet even een belletje willen plegen. Dit is precies wat er mis in deze maatschappij. Halen halen halen en niet brengen. Fouten van anderen niet accepteren, maar deze natuurlijk zelf volop mogen maken zonder commentaar van anderen. Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezein moeten doen.
[quote=uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48]pfff, je kunt natuurlijk overal een probleem van maken en niet even een belletje willen plegen. Dit is precies wat er mis in deze maatschappij. Halen halen halen en niet brengen. Fouten van anderen niet accepteren, maar deze natuurlijk zelf volop mogen maken zonder commentaar van anderen. Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezein moeten doen.
Nou, nou,nou, wat een botte reactie! En dat voor een "jurist" ?? Daar twijfel ik aan en zowel, dan mag u wel een cursus communicatie gaan doen. Het is te belachelijk voor woorden als je zelf onterechte declaraties ontdekt, dit doorgeeft aan je zorgverzekering en dat die er vervolgens niets mee doet! Dàt is wat er mis is in deze maatschappij, dat bedrijven en instanties te laks zijn om hùn werk goed te doen! Er wordt van ons verwacht dat we zelf alles in de gaten houden bij de zorgverzekeraars, dat we dingen doorgeven die niet kloppen, en als je dat dan doet moet je het maar uitzoeken?? Belachelijk!!
[quote=jonnes schreef op vrijdag 10 jul 2015, 21:22][quote=uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48]pfff, je kunt natuurlijk overal een probleem van maken en niet even een belletje willen plegen. Dit is precies wat er mis in deze maatschappij. Halen halen halen en niet brengen. Fouten van anderen niet accepteren, maar deze natuurlijk zelf volop mogen maken zonder commentaar van anderen. Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezein moeten doen.
Nou, nou,nou, wat een botte reactie! En dat voor een "jurist" ?? Daar twijfel ik aan en zowel, dan mag u wel een cursus communicatie gaan doen. Het is te belachelijk voor woorden als je zelf onterechte declaraties ontdekt, dit doorgeeft aan je zorgverzekering en dat die er vervolgens niets mee doet! Dàt is wat er mis is in deze maatschappij, dat bedrijven en instanties te laks zijn om hùn werk goed te doen! Er wordt van ons verwacht dat we zelf alles in de gaten houden bij de zorgverzekeraars, dat we dingen doorgeven die niet kloppen, en als je dat dan doet moet je het maar uitzoeken?? Belachelijk!!
er wordt van alle kanten gezegd/geadviseerd: Bel die arts nu eens op, wat is eenvoudiger als. Deze site beantwoorden/lezen heeft u meer tijd gekost. Bel die arts en u weet hoe het zit, helder toch?
U schrijft dat er meerdere keren gedeclareerd is door die vreemde huisarts. Zijn dat de gewone kwartaalvergoedingen die een huisarts krijgt, of zijn het aparte consulten?
Als daar dus een foute inschrijving is geweest, blijft die vergoeding aan de huisarts doorlopen. Daar hoeft u helemaal niet voor bij hem geweest te zijn.
Ik vermoed kwartaalvergoedingen. Er staat alleen een huisartsenpraktijk bij ook niet waar de beste man woont. De verzekering zal deze wel hebben daarom vind ik het ook vreemd dat ik het uit moet zoeken. Ik heb geen gegevens van die praktijk.
Je kan eindeloos blijven zeuren. Bel nu eens. Jij hebt een probleem en een ander moet het oplossen, wat een houding.
Verzekeraar kan niet controleren of iets wel of niet klopt. Je kan en mag overal in nederland naar een huisarts gaan. Jij bent de enige die dit kan aanvechten bij de declarant. Zo simpel is het.
ik zou het ook niet meer dan normaal vinden dat uw zorgverzekeraar hier achteraan gaat nadat u het heeft aangegeven. We weten allemaal dat de kosten van de zorg de pan uitrijzen, de zorgverzekeraars spelen een cruciale rol om de kosten enigszins in toom te houden. Natuurlijk kunt u zelf die huisarts opbellen (zou ik ook doen als ik u was) maar hoeveel mensen zouden dat niet doen. Dat weet de zorgverzekeraar ook en daarmee worden er dus zorgkosten gedeclareerd die niet terecht zijn. Dat zal zeker geen verlagend effect op de premie voor volgend jaar hebben. De zorgverzekeraar behoort hier gewoon alert op te zijn en haar verantwoordelijkheid te nemen. Ze willen wel alle touwtjes in handen hebben, dan moeten ze ook hun verantwoordelijkheid nemen. U zou eens kunnen vragen hoe de Nederlandse Zorgautoriteit daar tegenaan kijkt.
Maar door al dit soort dingen door de zorgverzekeraar te laten uitzoeken en oplossen stijgen de zorgkosten nog meer, terwijl de kans groot is dat het met 1 telefoontje door TS met de onbekende huisarts opgelost kan zijn. Als dat bedrijfsmatig moet worden gedaan zijn de kosten meteen enkele tientjes of nog meer.
Sowieso valt, in dit geval vielen de vermeende declaraties, niet onder enig eigen risico.
Mogelijk dat er een fout is gemaakt met de invoer van uw bsn bij die huisarts? Mogelijk dat iemand misbruik heeft gemaakt van uw bsn? Mogelijk dat die huisarts (on)bewust fraude heeft gepleegd?
Want het gedeclareerde bedrag is per kwartaal ingediend zijnde de inschrijving bij die huisarts. Werd op die declaraties ook de naam en uw bsn van u vermeld?
Uw eigen huisarts declareert per kwartaal ook de inschrijving in de praktijk, Dan moet de zorgverzekeraar het toch opvallen dat er 'dubbele declaraties' zijn ingediend voor gelijkaardige kwesties.
mr. Monique Doomernik ,wat ik van u vind doet niet terzake , wat u van andere mensen vind doet wel terzake ,de vraagsteller hier heeft niet alleen maatschappelijk maar ook (zorg)verzekerings technisch gelijk ,iemand constateert dat er een onterechte declaratie is en meld dit aan de (zorg)verzekeraar deze moet dan verdere stappen zetten om te zien of er daadwerkelijk een foutieve afschrijving is gedaan door de vernoemde huisarts. En lopen de zaken bij u niet zo goed dat u zich op een openbaar forum mengt cq bezig houdt met consumenten vragen of wilt u meer naamsbekendheid of is het pure verveling ? In ieder geval een fijne dag.
Huisartsen zorg valt niet onder uw eigen risico of eigen bijdrage, maar is volledig ten laste van de zorgverzekeraar. (indirect betaald u hier via de premie wel aan mee) Uw melding aan uw zorgverzekeraar dat een huisarts onterecht declareert zou voldoende moeten zijn om uw zorgverzekeraar onderzoek te laten doen. U hoeft zich hier verder in het geheel niet meer druk over te maken aangezien het aan de zorgverzekeraar is om te bepalen of er wel of niet n.a.v. uw melding richting deze huisarts wordt gereageerd. Uw zorgverzekeraar zal waarschijnlijk geen onderzoek doen omdat dit duurder is dan de valse declaraties te onderzoeken en/of terug te vorderen. Dit wordt ook wel "gelegaliseerde fraude" genoemd.
Anders is het als er door de betreffende huisarts bijzondere verrichtingen worden gedeclareerd. Deze bijzondere verrichtingen vallen wel onder uw risico's en wordt u daardoor direct financieel getroffen, maar ook dan dient uw zorgverzekeraar onderzoek te doen n.a.v. uw melding. Doet uw zorgverzekeraar dat niet dan kunt u een klacht indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit.
Het advies om zelf die huisarts te bellen slaat helemaal nergens op en heeft ook geen enkele zin omdat deze zich zal verschuilen achter de regeltjes m.b.t. de privacy.
[quote=kowalski schreef op zaterdag 11 jul 2015, 15:00]mr. Monique Doomernik ,wat ik van u vind doet niet terzake , wat u van andere mensen vind doet wel terzake ,de vraagsteller hier heeft niet alleen maatschappelijk maar ook (zorg)verzekerings technisch gelijk ,iemand constateert dat er een onterechte declaratie is en meld dit aan de (zorg)verzekeraar deze moet dan verdere stappen zetten om te zien of er daadwerkelijk een foutieve afschrijving is gedaan door de vernoemde huisarts. En lopen de zaken bij u niet zo goed dat u zich op een openbaar forum mengt cq bezig houdt met consumenten vragen of wilt u meer naamsbekendheid of is het pure verveling ? In ieder geval een fijne dag.
@kowalski, "uwjurist" heeft kennis van zaken, ze is juriste en heeft haar eigen opgerichte juridisch bedrijf met de naam ... Laat ik het zo formuleren: het mes snijdt (sneed) aan twee kanten!
Het probleem is waarschijnlijk dat lielie56 tot nu toe standaard antwoorden heeft gekregen van de klantenservice. Als je geen goed antwoord hebt gekregen dan is er altijd nog de mogelijkheid van het indienen van een schriftelijke klacht. Je moet soms het geluk hebben dat je een medewerker te pakken krijgt die verstand van zaken heeft en die tevens bevoegd om het probleem op te lossen. Zou een schriftelijke klacht indienen en kijken wat het resultaat is.
[quote=uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48]pfff, je kunt natuurlijk overal een probleem van maken en niet even een belletje willen plegen. Dit is precies wat er mis in deze maatschappij. Halen halen halen en niet brengen. Fouten van anderen niet accepteren, maar deze natuurlijk zelf volop mogen maken zonder commentaar van anderen. Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezein moeten doen.
@1953,
@uwjurist heeft uiteraard veel verstand van zaken, daar bestaat ook geen enkel twijfel over, maar een dergelijke reactie mag van een jurist toch niet worden verwacht. Hopelijk zijn dit dan ook misslagen op haar toetsenbord.
Het kan in ieder geval niet zo zijn dat een verzekerde, die melding doet van een oneigenlijke declaratie die bij de zorgverzekeraar is gedaan, zelf stappen richting betreffende huisarts moet zetten om het e.e.a. gecorrigeerd te krijgen. De huisartskosten zijn, met uitzondering van de bijzondere verrichtingen, ten laste van de zorgverzekeraar en daarmee is de zorgverzekeraar de gedupeerde en ligt de verantwoordelijkheid bij hen om hier iets of niets in te ondernemen.
Ik kreeg regelmatig een brief met welke zorg ik gehad heb en die bekijk ik even....
En als daar iets vreemd op staat gelijk reageren, want anders betaal ik voor iemand anders...
Foutje kan maar zoveel jaren wachten is niet hun maar jou probleem. Ze sturen het niet voor niets en als je alleen gratis zorg had, melden en laat hun het uitzoeken, jij weet alleen je eigen tand en huisarts en zij kregen toch factuur met geboorte datum en zo?
Hoewel ik nu online bankier, ook daar moet je regelmatig controleren omdat je maar beperkte tijd terug kunt claimen als er ooit iets fout gaat en dat gebeurde nu steeds vaker! Als ik nu Uw naam en Iban invul kan ik als je niets controleerde dus jarenlang de Vara gids op jou kosten wekelijks laten bezorgen???
Ja, de kans dat ze niets doen en anders stopt het gewoon... Mag niet maar ik vermoed dat er op die online manier en vele vergeten controle veel fraude gepleegd word.....
Ik heb geen verkeerd advies gegeven/ongelijk zoals hierboven gesuggereerd wordt. Duidelijk gaf ik aan dat de verzekeraar actie hoort te ondernemen:
=uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48: Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezien moeten doen.
En daar blijf ik bij. Het is het meest pragmatische en werkt waarschijnlijk het snelst. Dit halsstarrig blijven weigeren, terwijl de samenleving op kosten wordt gejaagd door deze onterechte rekeningen en ook diverse anderen (waaronder mahadma, pieterwolters, testcase en hopetobehelping) adviseren even een belletje te plegen, is moreel niet in de haak. En ik ben niet de enige die dat vindt:
=testcase schreef op vrijdag 10 jul 2015, 23:30: Je kan eindeloos blijven zeuren. Bel nu eens. Jij hebt een probleem en een ander moet het oplossen, wat een houding.
[quote=uwjurist schreef op zondag 12 jul 2015, 13:48]Ik heb geen verkeerd advies gegeven/ongelijk zoals hierboven gesuggereerd wordt. Duidelijk gaf ik aan dat de verzekeraar actie hoort te ondernemen:
Met vriendelijke groet, mr. Monique Doomernik
@uwjurist,
In welke reactie van u is terug te lezen dat de verzekeraar actie behoort te ondernemen ?? Naar mijn idee spoort u de verzekeringnemer (Ts) aan in actie te komen om de betreffende huisarts te bellen, maar dat zal ik dan wel verkeerd interpreteren ;-))
Ben eigenlijk wel geschrokken van sommige reacties hier.
Eigenlijk ontdek ik per toeval een fout en meldt dit. Alles gaat digitaal tegenwoordig en heb het gewoon niet eerder ontdekt. Na mijn telefoongesprek met mijn verzekering was ik meteen door mijn beltegoed heen. En nog meer telefoontjes moeten dus wachten op nieuw beltegoed. Ik verdien nu eenmaal niet zoveel als een jurist.
Dit vond ik nog op de site van mijn verzekeraar.
Hoe kunt u ons helpen? Wij doen er alles aan om onterechte declaraties te voorkomen. Het tegenhouden of terugvorderen van onterechte betalingen helpt om de premies betaalbaar te houden.
U kunt ons daarbij helpen. Bekijk kritisch welke zorgkosten uw zorgaanbieder in rekening brengt. Bijvoorbeeld een declaratie voor een behandeling die u niet hebt gehad? Laat het ons weten. Dan zoeken we het graag samen met u uit. Zo zorgen we samen voor goede en betaalbare zorg.
Ik wil het hier verder maar bij laten en dank u voor de reacties
[quote=mein33 schreef op zondag 12 jul 2015, 14:54] @uwjurist,
In welke reactie van u is terug te lezen dat de verzekeraar actie behoort te ondernemen ??
de reactie die ik gaf op vrijdag 10 juli om 20:48 uur en hierboven om 13.48 uur al citeerde, maar waar u blijkbaar (weer) overheen leest, dus nog maar een keer: uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48 Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezien moeten doen.
zie ook mijn eerdere reactie, ben net als u van mening dat uw verzekeraar dit behoort op te pakken. Vind het ook goed van u dat u dit heeft aangegeven bij uw verzekeraar. De naam van de huisarts weet u, wellicht lukt het u om een email adres van deze huisarts (of zijn praktijk) te vinden op internet. U hoeft dan niet te bellen en zou de huisarts via mail kunnen vragen hoe het zit met de foute declaratie. Uw verzekeraar zet u in de 'CC' zodat die ook meteen op de hoogte is.
[quote=uwjurist schreef op zondag 12 jul 2015, 15:48][quote=mein33 schreef op zondag 12 jul 2015, 14:54] @uwjurist,
In welke reactie van u is terug te lezen dat de verzekeraar actie behoort te ondernemen ??
de reactie die ik gaf op vrijdag 10 juli om 20:48 uur en hierboven om 13.48 uur al citeerde, maar waar u blijkbaar (weer) overheen leest, dus nog maar een keer: uwjurist schreef op vrijdag 10 jul 2015, 20:48 Natuurlijk moet de maatschappij ook even in beweging komen, maar dat zou u ook even kunnen en moreel gezien moeten doen.
@uw jurist,
(weer) leg eens uit zou ik bijna willen zeggen maar doet u dat maar niet. ;-))
Indien u verzekeringsmaatschappij had geschreven i.p.v. "de maatschappij" dan was een begripsverwarring zeer waarschijnlijk uitgebleven. We moeten elkaar maar verder niet tegen de haren instrijken want daar wordt niemand en Ts in het bijzonder, wijzer van.
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen. Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar Wat ik vind is
...
Lees meer
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel. Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel
...
Lees meer
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.