eb
door ebor Feb 12, 2018 om 17:31
Garantie & verzekeringen
Expertiserapport lager dan schadecalculatie

Ik heb schade aan mijn auto zonder mijn schuld, tegenpartij bekend en schade is verhaalbaar.
Ik ben zelf alriks verzekerd.
In overleg met mijn verzekering (Volmachtkantoor nederland) heb ik een schade-calculatie bij een schadebedrijf die is aangesloten bij schadegarant laten opmaken en de schade was € 3139,27
Ik heb aangeven dat ik de schade waarschijnelijk niet wil laten repareren maar wil laten uitbetalen en auto met schade dan wil verkopen als dit voor mij gunstig is, voor de verzekering was dat geen probleem.
Na aanlijding van het schade-calculatie bedrag ben ik gaan kijken of het interesant om de auto met schade te verkopen en kreeg ik een goed bod wat wel alleen voor vijfdagen geldig was.
De verzekering wilde nog wel dat een exper naar de schade wil komen kijken en dus een expertiserapport op maakt dit kon gelukkig snel gedaan worden de auto heeft daar een dag voor bij het schadebedrijf gestaan waar de calculatie was gedaan, exper die dag daar geweest en volgens schadebedrijf waren er geen bijzonderheden en alles was goed gegaan, daar van uitgegaan dat het bedrag 3139,27 zou zijn heb ik mijn auto met schade verkocht voor het goede bod wat ik had.
Na een week kreeg ik een brief van de verzekering (Volmachtkantoor nederland) dat ze naar aanleiding van het expertiserapport een bedrag van € 2099.87 en € 150,00 eigen risico hebben ingehouden  hebben overgemaak naar mij rekening en daar schok ik van nl bijna € 1000,00 minder dan de schade-calculatie te gek voor woorden er hoefte volgens de exper geen nieuw zijpaneel in en in overleg met schadebedrijf lukt dat niet dan accoord voor toch vervangen van paneel. Wat is er te doen aan het grote prijsverschil, auto nog geen drie jaar oud.

4415 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2018 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die ellende hebt u over zichzelf afgeroepen door aan te geven dat u de auto niet laat repareren. En schadegarant zal zich ook niet verzet hebben tegen die expert, want de auto gaat daar weg en zij hebben geen werk. Ook kunt u niet meer aantonen dat dat zijpaneel echt vervangen moet worden. Want u hebt die auto niet meer.

Die € 150 eigen risico zult u van de verzekeraar van de tegenpartij ontvangen.

tenormin
door tenormin - Feb 12, 2018 om 17:57
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dat heeft u toch echt zelf gedaan. U had die auto gewoon moeten laten repareren. Had u daarna hem "ook leuk kunnen verkopen", beter waarschijnlijk.

ro
door ron503 - Feb 12, 2018 om 17:58
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel zo dat een schadegarant bedrijf een calculatie van de schade kan maken maar de expert bepaald het schadebedrag en dat bedrag kan beduidend lager zijn. Wist het schadegarant bedrijf wel dat u de auto niet zou laten herstellen want als het paneel toch vervangen diende te worden was het gecalculeerde bedrag wel uitgekeerd. U bent met de verkoop van de auto wel wat voorbarig geweest want nu is kans op een contra expertise verkeken en de werkelijke schade niet meer vast te stellen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2018 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is te hopen voor u dat u geen nota krijgt van het schadebedrijf voor de tijd die zij aan u gespendeerd hebben.

eb
door ebor Feb 12, 2018 om 18:57
Antwoorden / 1 Vragen

Heb gewoon zelf de calculatie betaald en zou ik terug krijgen als het repareren

tijger1
door tijger1 Feb 12, 2018 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u was dan blijkbaar bij voorbaat al niet van plan om te laten repareren? Heb bij een schadeopgave nog nooit vooraf voor de calculatie hoeven betalen, ook al zou de reparatie pas na een week of wat plaatsvinden.

eb
door ebor Feb 12, 2018 om 19:26
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het met hun besproken dat ik zou kijken of de auto met schade goed kan verkopen, zo niet dan laten repareren en daarom ook zelf de calculatie kosten betaald, alles in goed overleg

me
door mein33 - Feb 12, 2018 om 18:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het schade bedrag was € 3129,27 en dat was inclusief de reparatie en onderdelen kosten.
Het bedrag van € 2099,87 welk u nu heeft ontvangen is de (kale) schade aan het voertuig exclusief de reparatiekosten etc.want daar heeft u geen recht op omdat u de auto niet heeft laten repareren.
U dacht er een 'slaatje' uit te kunnen slaan en dat is mislukt door uw eigen onwetende gedrag.
Naar mijn idee kunt u daar helemaal niets tegen inbrengen, de verzekeraar heeft u deze construktie nl. niet opgedrongen, maar die komt geheel uit uw eigen gedachtengang en die strookt ditmaal niet met de realiteit.

ne
door neodutchio - Feb 12, 2018 om 18:33
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik mijn auto naar een schadehersteller breng en ik geef aan dat het verzekeringswerk is krijg ik altijd een hoger bedrag te horen. De verzekeraar is ook niet gek en kijkt naar gemiddelde bedragen en vaste afspraken.
Als u de schade niet laat repareren heeft u overigens geen recht op de herstelkosten, maar op de waardevermindering van de wagen. Oftwel het verschil tussen verkoop zonder en met schade.

boppe1943
door boppe1943 - Feb 12, 2018 om 18:46
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Zie de laatste 2 regels van @neodutchio. Bovendien heeft u de auto verkocht voor een goede prijs, zoals u schrijft. Achteraf dus minder goed, dan u aanvankelijk dacht. Het is niet anders. De auto is verkocht. Contraexpertise is dus uitgesloten.

aurora1
door aurora1 - Feb 13, 2018 om 01:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

It's no use crying about spilt milk.
Gedane zaken nemen geen keer.
Wie het onderste uit de kan wil....