ko
door kostenbesparen Mar 30, 2013 om 17:06
Garantie & verzekeringen

Extra betalen aan tussenpersoon

Ik heb mijn verzekeringen afgesloten via een tussenpersoon. Alle verzekeringen lopen bij 1 maatschappij. Maandelijks wordt de premie automatisch afgeschreven door de verzekeringsmaatschappij. Echter, mijn tussenpersoon schrijft daarnaast ook nog automatisch gemiddeld 25 euro van mijn rekening af zijnde pakketkosten. Bij het checken van mijn afschriften kwam ik erachter dat de tussenpersoon dit sinds april 2012 doet maar het was me niet opgevallen omdat het verschillende bedragen zijn, tussen de 22 en 35 euro per maand. Ik kan me niet herinneren dat hij dit mij heeft geschreven of verteld en ook de offertes geven het niet aan. Is dit een normale gang van zaken? Kan ik de tussenpersoon opzeggen en bij de verzekeraar blijven. Ik vind dit wel een heel duur pakket zo.

46795 30 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begrijp niet helemaal waarvoor je die tussenpersoon nodig hebt (gehad).
Voor al onze verzekeringen bellen wij direct de maatschappij die wij gekozen hebben en dat kost helemaal niets. Ook schademeldingen werken zo en zelfs destijds de hypotheek.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de tussenpersoon al tien jaar en was ok. Nu zie ik dus die 300 euro van het afgelopen jaar:-(
De vraag blijft ... Kan ik hem opzeggen en bij de maatschappij blijven? Heeft iemand hier ervaring mee?

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

En bij welke maatschappij bent u verzekerd? Over welke verzekeringen gaat het?

Er zijn tussenpersonen die vanaf 1 januari 2013 hun klanten een abonnement proberen aan te smeren, om hun verzekeringen in de "gaten " te houden.

U moet daar dan wel mee akkoord gegaan zijn in een soort dienstverleningsdocument.

Voor nieuwe schadeverzekeringen, zoals auto, brand en avp, krijgt de tussenpersoon nog steeds provisie. Voor bestaande heeft hij dat al gehad en mag natuurlijk ook niets extra's gerekend worden.

Voor nieuwe gecompliceerdere verzekeringen zoals levens, begrafenis en arbeidsongeschtheidsverzekeringen krijgen ze geen provisie meer en moet u apart een fee betalen bij het afsluiten vanaf 1 januari 2013.

Voor diezelfde bestaande verzekeringen hebben ze natuurlijk al provisie gehad en daar moeten ze "service" voor blijven verlenen, zonder kosten.

Als u dus geen "abonnement" hebt afgesloten, is trouwens ook helemaal niet nodig, handelt uw tussenpersoon onrechtmatig door deze bedragen te incasseren. U hebt toch ook geen machtiging tot automatische incasso afgegeven?

Spreek uw tussenpersoon hier op aan en eis de bedragen terug.

Als hij dat niet wil terugbetalen en u hebt geen toestemming gegeven tot automatische incasso, kunt u bij uw bank een klacht indienen over die onterechte incasso's tot 13 maanden terug. De bank haalt dat geld dan terug.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt bij die maatschappij blijven en de maatschappij mededelen dat u hem niet meer als tussenpersoon wilt hebben, maar haal eerst uw geld terug.

Alleen bij Interpolis kan dat niet, want die werken met de Rabo bank, en dan moet u dus extra aan de Rabo daarvoor betalen.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tussenpersonen ontvangen geen provisie meer, geloof ik. Dit vanuit het idee dat het voor klanten duidelijk moet zijn wat ze waarvoor betalen. Tussenpersonen hebben dan de keuze tussen de werkelijke kosten door te berekenen of een abonnement af te sluiten. Dit mag hij alleen in rekening brengen als u hiermee akkoord bent gedaan.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@alfatrion

3. Provisieverbod? Wat betekent dat voor mijn schadeverzekeringen?

Voor eenvoudige of niet-complexe producten zoals een auto-, reis- of aansprakelijkheidsverzekering, verandert er niets. Op dit soort verzekeringen mag een financieel adviseur de kosten van zijn werkzaamheden in de vorm van provisie blijven ontvangen. Deze kosten kunnen dan deel uitmaken van de premie. U en de adviseur mogen ook afspreken dat u de kosten van de adviseur apart betaalt. U en uw adviseur hebben bij schadeverzekeringen dus zelf de keuze op welke wijze u de kosten van advies en begeleiding wilt betalen. Bij schadeverzekeringen is uw adviseur wel verplicht te vertellen hoeveel provisie hij voor deze producten ontvangt als u daarnaar vraagt.

2. Hoe zit het met financiële producten die ik vóór 1 januari 2013 heb afgesloten?

Het provisieverbod geldt alleen voor producten die u vanaf 1 januari 2013 aanschaft of waarover u zich laat adviseren. Er verandert dus niets voor bestaande complexe financiële producten. Als u bijvoorbeeld in 2009 een hypotheek heeft afgesloten op basis van provisie, dan blijft de financieel adviseur ook na inwerkingtreding van het provisieverbod zijn doorlopende provisie ontvangen. Dit wordt de eerbiedigende werking genoemd.

Dus geld terughalen.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vanaf 2000 mijn inboedel/ wa/ auto verzekeringen via de tussenpersoon.
Ik heb een machtiging gegeven voor het incasseren van de premie. Vorig jaar februari zijn mijn verzekeringen overgeheveld via de tussenpersoon naar klaverblad. Zij incasseren nu de premie automatisch.
In mijn herinnering heb ik geen dienstverleningsabonnement o.i.d. getekend en heeft hij mij nooit iets verteld over deze extra kosten. Vorig jaar februari heeft hij een nieuwe offerte voor mij gemaakt en de kosten van dienstverlening worden niet genoemd. Net nog ff gecheckt.
Het is ongelofelijk dat ik niet in de gaten heb gehad dat er ondertussen circa 300 euro is verdampt.

Dank voor jullie reacties!

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor wat is er een offerte gemaakt? Voor nieuwe verzekeringen, of was u voorheen ook bij het Klaverblad verzekerd? Bent u dan minstens € 300 per jaar minder aan premie gaan betalen? Voor die verzekeringen ontvangt hij gewoon provisie.

Hij vangt dus twee keer. Hij moet u dus vertellen hoeveel provisie hij ontvangt van Klaverblad.

Spreek hem daarover aan en ga daar weg, u wordt getild.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

In februari 2012 is de offerte gemaakt voor mijn auto, inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid. Er staat niets over extra provisie. De offerte is per email gestuurd. Ik kocht een nieuwe auto en toen hebben we het hele pakket doorgenomen en gekozen voor alles bij klaverblad. Daarvoor zat ik bij asr die iets duurder is.
Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar de tussenpersoon met de vraag over het bedrag per maand wat hij incasseert naast mijn premie die ik betaal, zonder mij te informeren. De volgende stap is dus met klaverblad te corresponderen en de incasso van de tussenpersoon blokkeren.
Ik vraag me alleen af of klaverblad meewerkt om een tussenpersoon royeren.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

*bij mij komt het handelen van de tussenpersoon over als oplichting in die zin, dat hij nu twee keer betaald wordt voor 1 en dezelfde dienst

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar gaat een verzekeraar helemaal niet over, bij welke tussenpersoon u zit.

Klaverblad sluit ook gewoon verzekeringen via internet. Lees deze site eens van Klaverblad, ook over provisie, dienst-verleningsdocument en dergelijke.

http://www.klaverblad.nl/over-klaverblad/kosten-voor-advies-en-afsluiten-van-een-verzekering.htm

Als de verzekeringen gelijk gebleven zijn, afgezien van de auto want die was nieuw, moet u de premie maar eens vergelijken met die van ASR. Wel de premie nemen van verleden jaar i.v.m. de verhoging van de assurantiebelasting. De premie zou dus een stuk lager moeten zijn, omdat u nu de tussenpersoon ernaast betaalt.

Blijkbaar kon een tussenpersoon begin verleden jaar bij Klaverblad al kiezen tussen zijn beloningsvorm, maar hij had daar toestemming van u voor nodig.

Hier nog een stukje over de beloning van de tussenpersoon. U betaalt dus wellicht niet dubbel maar dan zou de premie dus stukken voordeliger moeten zijn en het had u gevraagd moeten worden.

http://www.klaverblad.nl/over-klaverblad/samenwerken-met-klaverblad-verzekeringen/uw-beloning.htm

U zou ook via internet bij Klaverblad kunnen kijken wat uw huidige verzekeringen kosten. Als dat via interner bij Klaverblad Assurantien, zonder advies, goedkoper is betaalt u dubbel, is de premie gelijk, dan niet.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor het meedenken :-)
ik heb mijn verzekeringen vandaag berekend via internet bij klaverblad en de prijs komt zo goed als zeker overeen als wat zij per maand afschrijven. De tussenpersoon heeft dus extra circa 300 euro extra geïncasseerd :-((
Ik wacht zijn antwoord af.
De stoom komt ondertussen uit mijn oren .....

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

U bedoelt dat de premie overeenkomt met de premie bij Klaverblad Assurantiën, de internet afdeling? Dan betaalt u dus NIET extra, wat die internet afdeling is zonder advies en "begeleiding", nou ja.

U zou ook naar de premie van ASR van verleden jaar moeten kijken, nu zou het dus stukken voordeliger moeten zijn door de aparte betaling aan de tussenpersoon.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het bedrag dat wordt geïncasseerd komt overeen met mijn polissen en de internetberekenjng en de offerte die ik heb gekregen van de tussenpersoon, dit alles zonder vermelding van extra kosten.
Ik wacht rustig zijn reactie af.
Het is ook grappig om te zien dat het extra bedrag dat wordt geïncasseerd fluctueert. Geen touw aan vast te knopen.
Hoe dan ook, hij is extra gaan incasseren zonder mij vooraf in te lichten en zonder mijn toestemming.
Jammer dat ik het niet eerder zag en ik hoop dat mijn dure les toch anderen helpt dit te voorkomen.
Ik zal asr nog eens bekijken.
Dank en fijne avond.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2013 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga op tweede paasdag, toch een snertdag, maar eens achter uw computer zitten om premies te vergelijken van de verzekeringen die u hebt. Gewoon op internet. Dan zult u waarschijnlijk nog wel een beetje meer schrikken.

Graag gedaan en fijne dagen.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 03:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

De zon gaat nog wel gratis op!

"...mijn tussenpersoon schrijft daarnaast ook nog automatisch gemiddeld 25 euro van mijn rekening af zijnde pakketkosten."

Uw tussenpersoon wil ook dagelijks kunnen leven, vandaar die opslag van € 25,00 per maand.
Niet ongebruikelijk in de assurantiënbranche. Gemakzucht dient de mens?!

Het goedkopere alternatief is zelf de verzekeringen in uw huidig pakket tegen het licht houden en uw tussenpersoon (op den duur) geheel doen verdwijnen en zelf de verzekeringen gaan afsluiten bij mogelijke andere verzekeringsmaatschappijen, met name andere verzekeringsmaatschappijen individueel dus niet meer in pakketvorm nemen, want een x percentage aan korting is allang verweven in de eindprijs van het verzekeringspakket. U bent dan goedkoper uit door de verzekeringen elk afzonderlijk te verzekeren bij de beste en goedkoopste verzekeringsmaatschappij, zonder enig tussenpersoon.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat deze tussenpersoon verkeerd bezig is dat moge duidelijk zijn. Toch een kanttekening bij het internet verzekeren, als er geen schade wordt geleden is er niets aan het handje maar bij schade zeker met een auto die buiten schuld ligt moet je alles zelf regelen. Dat gaat van aansprakelijk stellen tot de uiteindelijke betaling van de schade, een rechtsbijstands verzekering is dan een optie maar of die de beste is durf ik te betwijfelen. Een eerlijke tussenpersoon kan vaak meer voor elkaar krijgen dan een rechtsbijstand verzekering die vaak accoord gaat met een lager schade bedrag en daarna achterover leunt.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530

Ts heeft ook een rechtsbijstandverzekering. En of een verzekering goed werk levert, blijkt altijd pas bij een schade.

Een tussenpersoon, die zonder daar over te spreken € 300 per jaar incasseert, zie ik mijn zaken toch niet goed behartigen.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze tussenpersoon is zeker verkeerd bezig, maar ze zijn niet allemaal zo ingesteld. Ik wil aangeven dat internet verzekeren niet zalig makend is, zeker niet als schade op de andere partij verhaald moet worden.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530

Zeker is een internet verzekering niet zaligmakend. Dat is helaas geen enkele verzekering.

Maar als de relatie met je tussenpersoon al niet in orde is, kan een verzekering ook nog een grote ergernis wordem.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wederom dank voor de reacties.
Wat betreft het zelf regelen van bijvoorbeeld autoschade.
Ik heb een keer schade aan mijn auto gehad en de communicatie verliep via de verzekeraar.
De tussenpersoon stuurde de vragen van de verzekeraar per email naar mij door en op mijn beurt stuurde ik het antwoord naar de verzekeraar. Mijns inziens is die tussenstap dus niet noodzakelijk. Een computer is een must en verbaal sterk zijn is ook zeker niet onhandig ;-)
Kom ik tot de conclusie dat mensen zonder computer en/of minder verbaal sterk zijn, dieper in de buidel moeten tasten of zijn aangewezen op hulp van familie en/of vrienden.
Tja, daar gaan mijn haren weer van overeind.
Weet je wat, ik neem nog een plak paasbrood en wacht op de wederopstanding van mijn tussenpersoon ;-)

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een heldere inzichten op deze Paasdag.(lol)

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nu Pasen en ik was al een jaar een zachtgekookt ei ;-) Tijd voor verandering.
Vraag me zelfs af of er niet te onderhandelen is met een tussenpersoon. Kiezen of delen ... X euro per maand of helemaal wegwezen. De tijd zal het leren en ik houd jullie op de hoogte.
Nieuwe Paus, nieuwe koning, nieuwe tussenpersoon, Lol

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u die sites geopend hebt en gelezen, dan zult u zien dat onderhandelen zeker mogelijk is. Fijne dagen verder.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger en alle anderen: fijne dagen!

ve
door verwijderd - Apr 2, 2013 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Na overleg met mijn tussenpersoon, alles is gladgestreken en het bedrag staat al op mijn bankrekening. Een foutje in de administratie.
Ik ben blij :-)
Nogmaals dank voor het meedenken.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2013 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een foutje? (Lol)

Stort de dank maar op mijn giro, (Lol) foutje bedankt.

U ziet wel, het forum werkt nog beter dan de Apptoinette.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2013 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Tiger,
Ik ben ook stomverbaasd dat het zo snel en eenvoudig is opgelost en wel na 1 email met vraag naar tekst en uitleg en duidelijke vermelding dat ik nimmer op de hoogte was en geen toestemming heb verleend voor e.e.a.
Anyway, inderdaad is dat snel verdiend .... nou ... ik was mijn geld ;-)
Bye bye

ve
door verwijderd - Jul 2, 2013 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

wolfgang wölfe schreef op zondag 31 mrt 2013, 03:40: Het goedkopere alternatief is zelf de verzekeringen in uw huidig pakket tegen het licht houden en uw tussenpersoon (op den duur) geheel doen verdwijnen en zelf de verzekeringen gaan afsluiten bij mogelijke andere verzekeringsmaatschappijen, met name andere verzekeringsmaatschappijen individueel dus niet meer in pakketvorm nemen, want een x percentage aan korting is allang verweven in de eindprijs van het verzekeringspakket. U bent dan goedkoper uit door de verzekeringen elk afzonderlijk te verzekeren bij de beste en goedkoopste verzekeringsmaatschappij, zonder enig tussenpersoon.

Ik begrijp hieruit dat men een tussenpersoon kan kwijtraken door hem of haar simpelweg te negeren, zonder dat de tussenpersoon daar enig besef van heeft? Per brief liet asr weten dat mijn autoverzekering met ingang van september 2013 verlengd zou worden. Bij de premie die ik nu betaal zijn de provisiekosten voor de tussenpersoon inbegrepen. In de brief laat asr tevens weten dat 'als' ik niet wil dat de verzekering automatisch wordt verlengd ik het per brief moet moet laten weten. Stel: Ik laat per brief weten dat ik de verzekering niet wil verlengen. Ik benader een andere maatschappij en sluit de verzekering daar af.
Vraag: Wat, wanneer en hoe merkt de tussenpersoon dat dit is gebeurd?

Een tussenpersoon neemt het niet snel voor lief dat van hem of haar af ziet. Dan zou wat wolfgang zegt een simpelere alternatief zijn om van een tussenpersoon af te zien.

Dit staat overigens los van de discussie of het wel of niet verstandig is om geen tussenpersoon te hebben. Want we weten dat tussenpersonen heel belangrijk kunnen zijn.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2013 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@neptizzle

Een tussenpersoon heeft helemaal niets te willen.

Als u uw verzekering opzegt en elders rechtstreeks afsluit, krijgt de tussenpersoon van de verzekeraar bericht, dat de verzekering is vervallen. Dat is alles.