Extra betalen aan tussenpersoon
Ik heb mijn verzekeringen afgesloten via een tussenpersoon. Alle verzekeringen lopen bij 1 maatschappij. Maandelijks wordt de premie automatisch afgeschreven door de verzekeringsmaatschappij. Echter, mijn tussenpersoon schrijft daarnaast ook nog automatisch gemiddeld 25 euro van mijn rekening af zijnde pakketkosten. Bij het checken van mijn afschriften kwam ik erachter dat de tussenpersoon dit sinds april 2012 doet maar het was me niet opgevallen omdat het verschillende bedragen zijn, tussen de 22 en 35 euro per maand. Ik kan me niet herinneren dat hij dit mij heeft geschreven of verteld en ook de offertes geven het niet aan. Is dit een normale gang van zaken? Kan ik de tussenpersoon opzeggen en bij de verzekeraar blijven. Ik vind dit wel een heel duur pakket zo.
Begrijp niet helemaal waarvoor je die tussenpersoon nodig hebt (gehad).
Voor al onze verzekeringen bellen wij direct de maatschappij die wij gekozen hebben en dat kost helemaal niets. Ook schademeldingen werken zo en zelfs destijds de hypotheek.
Ik heb de tussenpersoon al tien jaar en was ok. Nu zie ik dus die 300 euro van het afgelopen jaar:-(
De vraag blijft ... Kan ik hem opzeggen en bij de maatschappij blijven? Heeft iemand hier ervaring mee?
En bij welke maatschappij bent u verzekerd? Over welke verzekeringen gaat het?
Er zijn tussenpersonen die vanaf 1 januari 2013 hun klanten een abonnement proberen aan te smeren, om hun verzekeringen in de "gaten " te houden.
U moet daar dan wel mee akkoord gegaan zijn in een soort dienstverleningsdocument.
Voor nieuwe schadeverzekeringen, zoals auto, brand en avp, krijgt de tussenpersoon nog steeds provisie. Voor bestaande heeft hij dat al gehad en mag natuurlijk ook niets extra's gerekend worden.
Voor nieuwe gecompliceerdere verzekeringen zoals levens, begrafenis en arbeidsongeschtheidsverzekeringen krijgen ze geen provisie meer en moet u apart een fee betalen bij het afsluiten vanaf 1 januari 2013.
Voor diezelfde bestaande verzekeringen hebben ze natuurlijk al provisie gehad en daar moeten ze "service" voor blijven verlenen, zonder kosten.
Als u dus geen "abonnement" hebt afgesloten, is trouwens ook helemaal niet nodig, handelt uw tussenpersoon onrechtmatig door deze bedragen te incasseren. U hebt toch ook geen machtiging tot automatische incasso afgegeven?
Spreek uw tussenpersoon hier op aan en eis de bedragen terug.
Als hij dat niet wil terugbetalen en u hebt geen toestemming gegeven tot automatische incasso, kunt u bij uw bank een klacht indienen over die onterechte incasso's tot 13 maanden terug. De bank haalt dat geld dan terug.
U kunt bij die maatschappij blijven en de maatschappij mededelen dat u hem niet meer als tussenpersoon wilt hebben, maar haal eerst uw geld terug.
Alleen bij Interpolis kan dat niet, want die werken met de Rabo bank, en dan moet u dus extra aan de Rabo daarvoor betalen.
Tussenpersonen ontvangen geen provisie meer, geloof ik. Dit vanuit het idee dat het voor klanten duidelijk moet zijn wat ze waarvoor betalen. Tussenpersonen hebben dan de keuze tussen de werkelijke kosten door te berekenen of een abonnement af te sluiten. Dit mag hij alleen in rekening brengen als u hiermee akkoord bent gedaan.
@alfatrion
3. Provisieverbod? Wat betekent dat voor mijn schadeverzekeringen?
Voor eenvoudige of niet-complexe producten zoals een auto-, reis- of aansprakelijkheidsverzekering, verandert er niets. Op dit soort verzekeringen mag een financieel adviseur de kosten van zijn werkzaamheden in de vorm van provisie blijven ontvangen. Deze kosten kunnen dan deel uitmaken van de premie. U en de adviseur mogen ook afspreken dat u de kosten van de adviseur apart betaalt. U en uw adviseur hebben bij schadeverzekeringen dus zelf de keuze op welke wijze u de kosten van advies en begeleiding wilt betalen. Bij schadeverzekeringen is uw adviseur wel verplicht te vertellen hoeveel provisie hij voor deze producten ontvangt als u daarnaar vraagt.
2. Hoe zit het met financiële producten die ik vóór 1 januari 2013 heb afgesloten?
Het provisieverbod geldt alleen voor producten die u vanaf 1 januari 2013 aanschaft of waarover u zich laat adviseren. Er verandert dus niets voor bestaande complexe financiële producten. Als u bijvoorbeeld in 2009 een hypotheek heeft afgesloten op basis van provisie, dan blijft de financieel adviseur ook na inwerkingtreding van het provisieverbod zijn doorlopende provisie ontvangen. Dit wordt de eerbiedigende werking genoemd.
Dus geld terughalen.
Ik heb vanaf 2000 mijn inboedel/ wa/ auto verzekeringen via de tussenpersoon.
Ik heb een machtiging gegeven voor het incasseren van de premie. Vorig jaar februari zijn mijn verzekeringen overgeheveld via de tussenpersoon naar klaverblad. Zij incasseren nu de premie automatisch.
In mijn herinnering heb ik geen dienstverleningsabonnement o.i.d. getekend en heeft hij mij nooit iets verteld over deze extra kosten. Vorig jaar februari heeft hij een nieuwe offerte voor mij gemaakt en de kosten van dienstverlening worden niet genoemd. Net nog ff gecheckt.
Het is ongelofelijk dat ik niet in de gaten heb gehad dat er ondertussen circa 300 euro is verdampt.
Dank voor jullie reacties!
Voor wat is er een offerte gemaakt? Voor nieuwe verzekeringen, of was u voorheen ook bij het Klaverblad verzekerd? Bent u dan minstens € 300 per jaar minder aan premie gaan betalen? Voor die verzekeringen ontvangt hij gewoon provisie.
Hij vangt dus twee keer. Hij moet u dus vertellen hoeveel provisie hij ontvangt van Klaverblad.
Spreek hem daarover aan en ga daar weg, u wordt getild.
In februari 2012 is de offerte gemaakt voor mijn auto, inboedel, rechtsbijstand en aansprakelijkheid. Er staat niets over extra provisie. De offerte is per email gestuurd. Ik kocht een nieuwe auto en toen hebben we het hele pakket doorgenomen en gekozen voor alles bij klaverblad. Daarvoor zat ik bij asr die iets duurder is.
Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar de tussenpersoon met de vraag over het bedrag per maand wat hij incasseert naast mijn premie die ik betaal, zonder mij te informeren. De volgende stap is dus met klaverblad te corresponderen en de incasso van de tussenpersoon blokkeren.
Ik vraag me alleen af of klaverblad meewerkt om een tussenpersoon royeren.
*bij mij komt het handelen van de tussenpersoon over als oplichting in die zin, dat hij nu twee keer betaald wordt voor 1 en dezelfde dienst
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Onterechte parkeerboetes
In een betaald parkeerzone staat onze auto met minder valide parkeerplaats op een daarvoor bedoelde parkeerplek.
Nu heb ben we reeds drie onterechte parkeerboetes ontvangen ( daar het parkeerbeleid van de gemeente stelt, parkeren voor minder validen op de aangeduide plekken is gratis ).
In de aanzegging wordt vermeld dat de boete ondanks bezwaar direct betaald moet worden en wordt er al
...
Lees meer
Verantwoordelijkheid kinderdagopvang
Hallo allen,
Onze kinderdagopvang heeft zoals, volgens mij, elke andere kinderdagopvang dezelfde regels. Lang verhaal kort hierin is: Je moet sowieso betalen, ook als je je kind afmeld. Meld je je kind op tijd af, dan krijg je een tegoed wat je kan gebruiken om een andere dag opvang aan te vragen. Doe je dit niet dan verdwijnt dat tegoed op 31-12 van dat kalenderjaar.
Ik begr
...
Lees meer
Kast besteld en betaald maar nooit ontvangen
Goedemorgen,
In mei 2023 heb ik een online een kast besteld bij woneninterieur en netjes betaald maar nooit ontvangen.
na enig aandringen van mijn kant zou de kast geleverd worden in november 2023.
tot op heden is er meerdere malen contact geweest via E-Mail en 1x telefonisch met talloze beloftes over levering (uiteindelijk order geannuleerd)
en toezegging gedaan over ter
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer