hw
door hwichers Nov 5, 2010 om 16:56
Garantie & verzekeringen

Monuta onduidelijke polisvoorwaarden

In 1979 een uitvaartverzekering bij Monuta afgesloten. Het betreft hier een geïndexeerde verzekering. Zoals het destijds werd verwoord , was ik ervan overtuigd dat de te betalen premie gelijke tred zou houden met de indexering van het verzekerde bedrag. Omdat het maandelijks niet om een gigantisch bedrag gaat, heb ik er verder nooit naar gekeken. Bij het overzicht voor de te betalen premie voor de komende jaren viel het mij op dat de premie aan de hoge kant was. Ik kon me niet voorstellen dat ik akkoord zou zijn gegaan met deze verhouding tussen premie en verzekerd bedrag. Na berekening aan de hand van een overzicht uit 1987 bleek dat ik naast de indexering, zoals ik meende te zijn overeengekomen, een verhoging betaalde van ruim 70 %. Dat zal over de hele periode inmiddels meer dan 100 % extra zijn. Ik heb de polis erbij gepakt. Art. 19 stelt alleen dat het verzekerd bedrag en de premie jaarlijks worden aangepast, rekening houdende met de algemene prijsontwikkeling. Zoals het werd verwoord bij het afsluiten en ik het veronderstelde, namelijk het feit dat premie en eindbedrag aan elkaar gekoppeld waren, zou dat hieronder kunnen vallen. Indien Monuta echter stelt dat je dit los van elkaar dient te zien zou dat hier ook onder kunnen vallen. Duidelijk is , dat het niet duidelijk is. Hier is n.m.m. zeker sprake van dwaling. Ik heb inmiddels een gesprek gehad met een vertegenwoordiger van Monuta. Hij maakte een schema, waarbij een horizontale lijn stond voor het verzekerde eindbedrag. Wel of geen indexering maakte niet uit. De te betalen premie begon echter onder deze lijn, om vervolgens na enige tijd boven deze lijn uit te komen en verder te gaan. Met andere woorden: “ In het begin was de premie eigenlijk te laag en dat werd later gecompenseerd door meer premie te vragen dan op grond van het eindbedrag noodzakelijk was. “ Door de medewerker van Monuta werd dit uitgelegd als een manier om jonge gezinnen toch te kunnen verzekeren. Dit is nooit zo gebracht en zou men gezegd hebben dat het gevolg was dat de premie een open eind had (zoals Monuta stelt) zou ik er nooit mee akkoord zijn gegaan. Immers Monuta kan dan de premie en het eindbedrag naar eigen goeddunken invullen. De werkwijze is echter ook anders uit te leggen. Door met een lage premie te beginnen stappen mensen in en als je ze eenmaal binnen hebt begin je met het onevenredig verhogen van de premie. Beide manieren zijn echter in strijd met art. 19 dat stelt dat er rekening gehouden wordt met de prijsontwikkeling van de kosten verbonden aan de uitvaart verzorging en dus niet aan het compenseren van een lage premie aan het begin om welke reden dan ook.

Ik kan de verzekering nu bevriezen, maar dat laat onverlet dat ik al dertig jaar (buiten de indexering) gemiddeld zo’n 3,5 % per jaar meer premie heb betaald. De extra verhoging op de premie bij indexering valt ook niet gelijk op. Bovendien ging je ervan uit dat het een eerlijk bedrijf was. Als je de polis echter goed leest en weet op welke wijze deze bij onduidelijkheid wordt uitgelegd door Monuta wordt pijnlijk duidelijk dat het geen verschil maakt met een aantal andere financieele producten die de laatste jaren in het nieuws zijn geweest.

Samenvatting:
Bij het afsluiten van deze verzekering werd gesteld dat premie en verzekerd bedrag aan elkaar gekoppeld waren. Achteraf gezien wordt dit door Monuta anders uitgelegd, dan het op dat moment werd gesuggereerd. Immers als men toen eerlijk was geweest en had gezegd dat Monuta de premie bepaalt, het verzekerd bedrag bepaalt en de kosten van de uitvaart bepaalt, was ik daar nooit mee akkoord gegaan. De tekst in de polis kan met name voor wat betreft de premie, op meerder manieren worden uitgelegd. Monuta is hier opzettelijk onduidelijk over. Door een acceptabele beginpremie stappen de mensen in, om vervolgens geconfronteerd te worden met een premie met open einde. Monuta kan doen en vragen wat ze willen, mede op grond van een deels schimmige polis.
Omdat er verschil van mening bestaat over de wijze van berekening van premie over het geïndexeerde eindbedrag wil ik terug naar het geen in het begin duidelijk was namelijk de beginpremie en het daarbij behorende eindbedrag.
Zijn er mensen die dit herkennen en weten of zich hier al eens een rechter over gebogen heeft.

1426 4 Rapporteer

be
door bestpage - Jan 11, 2011 om 16:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vergelijkbaar probleem met zgn. Depositostorting.
Veel onduidelijkheid over opgebouwd tegoed en feitelijke afrekening.
Als tegoed hoger is dan gemaakte kosten gaat Monuta feesten.
Wie stuurt de belbus langs?

rj
door rjw - Jan 11, 2011 om 16:37
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Is het niet zo dat de premie ook toeneemt met de leeftijd?

testcase
door testcase - Jan 11, 2011 om 16:44
189 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij heeft u een onderbouwde klacht. ik geef u wel een kans bij het Kifid.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 11, 2011 om 17:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De prijsontwikkeling bij de uitvaart is veel meer toegenomen dan de inflatie.Ik heb de verzekeringen van mij en mijn vroew dus geregeld aangevuld.
Zelf naar 15 jaar ver 3 dubbelt en toen mijn overleed 1/2 jaar terug kwam ik er maar net mee uit.Was dus ruim 5200 euro