Nieuwe zonnebril gekocht, maar is beschadigd bij aankoop. Hoe verder?
Beste Allemaal,
Van mijn vriendin heb ik dinsdag 01-08-2017 een Ray-Ban zonnebril gekregen. Zij heeft deze gekocht bij Loek in Rotterdam. Door het slechte weer kon ik deze pas vrijdag 04-08-2017 dragen. Helaas ontdekte ik in het zonlicht een flinke kras.
Doordat wij een lang weekend weg waren kon ik pas dinsdag 08-08-2017 terug naar de winkel. Hier kreeg ik als antwoord van de verkoopster dat het eigen schade is en dat wij hem zelf hebben gepolijst. Dit sloeg als een brok in mijn keel. Ik zei '' als het eigen schade zou zijn, dan had ik wel contact opgenoment met mijn verzekeraar en niet met de winkel. De vrouw besloot de bril niet in te nemen.
Als bijlage heb ik een foto van de kras.
Heeft iemand hier ervaring? Er moet toch wel garantie bij zitten?
Groeten,
Jamaro
Natuurlijk zit er garantie op een bril, maar niet als er een kras gemaakt/gekomen is in het glas.
Ik mag toch aannemen dat uw vriendin die bril wel bekeken heeft?
En wat denkt u dan te kunnen claimen bij uw eigen verzekeraar?
@tijger1 , maar de eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper , ik zie op de afbeelding ook beschadiging montuur .
Ja, de bewijslast ligt de eerste 6 maanden bij de verkoper. Maar je kunt toch werkelijk niet vinden dat je zes maanden lang met ern kras in het glas bij die verkoper kunt aankomen? Zou te gek voor woorden zijn. Het gaat niet over rare vlekken of zo.
En een beschadiging aan het montuur? Volgens mij zijn dat gewoon streepjes die er horen.
Als je iets koopt, bekijk je dat toch en dan had die vriendin de kras moeten zien.
De verkoper kan ook niet bewijzen dat het aan Ts ligt .
Nee, natuurlijk kan die verkoper dat niet bewijzen. Maar het is wel een bril. En ik mag aannemen dat die bril bekeken is tijdens de verkoop, zowel door de koopster als door de verkoper. Die gaat heus geen bril verkopen met een kras in het glas. Dus het zou onzinnig zijn als die verkoper voor die kras opdraait.
Ai, dat is natuurlijk hartstikke vervelend, maar helaas voor jou geen garantiekwestie.
Je kunt niet aantonen dat de bril beschadigd is afgeleverd (want dan had je vriendin de bril natuurlijk niet geaccepteerd!).
Ga eens na wat de klantenservice voor u kan doen. Daar kan men mogelijk nagaan of het een materiaalfout is of gewoon een beschadiging. Het zal dan niet makkelijk zijn om te bewijzen dat de schade voor aankoop is ontstaan : https://www.ray-ban.com/netherlands/contact-us
Hallo JamaroVanDijk96 ,
Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product .
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Een kras ontstaat natuurlijk niet vanzelf. TS zal moeten bewijzen dat de kras er bij aankoop al in zat. TS beweert dit en wie eist bewijst.
De bewijslast ligt de eerste 6 maanden bij de verkoper en niet bij Ts , lees ook de laatste reactie van Ts 9 aug om 19.39
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb contact opgenoment met de klantenservice. De winkel dient de bril op te sturen naar Ray-Ban en zij bepalen dan of het een fabrieksfout is. Vanmiddag ga ik langs om dit voor elkaar te krijgen.
Na een hevige discussie over het beleid van de 6 maanden, is het toch gelukt om de bril in te ruilen.
Persoonlijk vind ik dat u flink mazzel hebt. Bedankt voor het terugmelden.
Goed om te weten. Dus als ik per ongeluk een kras maak op een nieuw gekocht product ga ik gewoon claimen dat, omdat het binnen 6 maanden is gebeurd, de leverancier maar moet aantonen dat ik dat heb gedaan.
Consumentenbescherming is prima, maar dit gaat toch helemaal nergens meer over.
Het zal er uiteindelijk voor zorgen dat je, voordat je een product accepteert, een verklaring moet ondertekenen waarin je zegt dat het product schadevrij is op het moment van leveren. En de extra kosten daarvoor worden uiteraard gewoon in de prijzen verdisconteerd.
@jorisw. Inderdaad, te gek voor woorden.
Heb 4 deuken in mijn nieuwe auto gereden binnen 1e zes maanden.
Geen tegenpartij te vinden dus gratis reparatie......wat is het toch een mooi land.
@diewilik.
Zaten er vast al in toen u hem kocht. Klaag die dealer aan.:-))
Dan heeft u veel geluk gehad en de verkoper wilde misschien wel van het gezeur af zijn.
Het is komkommertijd dus tijd voor vreemde vragen en andere onzin.Of ben ik een ongelovige Thomas ? Volgens mij hebben we over gebruikerssporen die niet garantie vallen.We hebben over een glas van een paar euro en de opticien houd er een bruikbaar montuur aan over.
En wie zegt dat deze er in zat bij aankoop? U heeft controle plicht hij aankoop. Snel wel dat de winkel hem niet aanneemt na ruim 1 week
Ter algemene informatie: als de aankoop via een creditcard is/was gedaan, is ie sowieso bijna altijd 180 dagen verzekerd.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer