el
door elmarojo Dec 29, 2015 om 15:56
Garantie & verzekeringen

Op een veiling 2e handse loopband van vidaxl gewonnen blijkt kapot te zijn.

Heb via vidaxl een loopband bij een veiling gekocht die het niet doet. Stond erbij dat het een klantretour was. En helemaal onderaan dat ie teruggekomen was omdat ie defect was. Heb ik dus niet gezien. Stond onderaan de beschrijving van dat apparaat. Nu is mijn vraag je kan toch onder een veiling uit binnen een bepaalde periode?
Hoop op positief antwoord.

5114 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2015 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee.

Cookies
door Cookies - Dec 29, 2015 om 16:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het stond vermeld, je had dus helaas voor je bieding niet goed gelezen. Niks aan te doen verder. Verkopen op Marktplaats (wel eerlijk melden dat hij kapot is)? Proberen te laten maken?

er
door erikmulder - Dec 29, 2015 om 16:07
32 Antwoorden / 0 Vragen

U wist (had kunnen en moeten weten) dat de loopband defect was. Het stond in de omschrijving.
U biedt op een veilingsite en dan geldt dat de koop definitief is, geen mogelijkheid voor geld terug.
Eerst lezen wat U koopt, dan pas bieden.

edrick3
door edrick3 - Dec 29, 2015 om 18:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....je kan toch onder een veiling uit binnen een bepaalde periode?....
Nee, dat kun je niet.
.....Heb ik dus niet gezien.....

Maar dat is dan toch je eigen fout.
Je had dat ding wel als knutselaar kunnen kopen.
Een volgende keer beter opletten/lezen dus.
Jammer voor je.

zoekster1
door zoekster1 - Dec 29, 2015 om 20:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nog een keer zal ik een antwoord geven aangezien men hier u het verkeerde antwoord geeft. Jammer dat men zichzelf hier niet controleert en gewoon maar uit het blote hoofd een mening geeft :-(

De wet is veranderd. Sinds juli 2014 vallen internetveilingen ook onder het herroepingsrecht.
Alleen producten die snel bederven of producten die door u opgegeven specificaties zijn gemaakt (bijv. u laat een maatpak maken) vallen daar niet onder. Daar is hier echter geen sprake van, dit is gewoon een product dat eens door een fabriek gemaakt is voor winkelverkoop. Laat u dat ook niet wijsmaken! (ook niet door de forumleden hier)
Dus terug met die hap. Bovendien staat het in de algemene voorwaarden.
Het enige wat het in de weg zou staan als het een zakelijke aankoop zou zijn en u dus geen consument, dus als u het voor uw bedrijf koopt. Maar ik denk dat dat niet het geval is.

https://www.vidaxl.nl/retourneren klik HIER

Hoewel veilingsites soms anders lijken te suggereren, heeft een consument op grond van de richtlijn consumentenrechten een herroepingsrecht van 14 dagen ingaand vanaf het moment dat het bestelde product is ontvangen.

http://laus.nl/nl/artikelen/7

el
door elmarojo - Dec 30, 2015 om 11:53
39 Antwoorden / 10 Vragen

Zoekster,  bedankt voor de tip. Heb ze een mail gestuurd dat ik hem retourneer.
Bedankt voor de reacties.

el
door elmarojo - Dec 30, 2015 om 19:51
39 Antwoorden / 10 Vragen

Ze blijven zeggen dat ik hem als klantretour gekocht heb, en dus geen garantie heb. Heb een printscreen gemaakt van de biedingen om aan te tonen dat het een veiling was. Heb nu op mijn herroepingsrecht gewezen en morgen idd terug sturen.

zoekster1
door zoekster1 - Dec 30, 2015 om 22:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Begrijp ik uit uw bericht dat ze wel akkoord gaan met het terugsturen van de loopband? Het is inderdaad geen garantiegeval, u heeft bij koop het gebrek geaccepteerd. Dat neemt echter niet weg dat uw herroepingsrecht in tact blijft en dat u de overeenkomst mag ontbinden zonder opgave van redenen binnen 14 dagen nadat het product bij u is geleverd, u behoort uw geld terug te krijgen binnen 14 dagen nadat u heeft gemeld dat u het product terugstuurt.
Het is overigens de wettelijke plicht van de ondernemer om een consument te wijzen op het herroepingsrecht bij het aangaan van de overeenkomst. Mochten er toch nog problemen rijzen, dan kunt u altijd een link geven naar dit topic.
Ook zou u thuiswinkel.org kunnen inschakelen.

el
door elmarojo - Dec 31, 2015 om 15:29
39 Antwoorden / 10 Vragen

Daar hoor ik ze niet over. Alleen maar over garantie. Heb ze nu op mijn herroepingsrecht gewezen en ik krijg telkens weer dezelfde mail dat ze me niet kunnen helpen...
Maar heb het met afterpay gedaan dus heb nog niet betaald.

zoekster1
door zoekster1 - Dec 31, 2015 om 16:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Is er geen reden opgegeven waarom het niet wordt geaccepteerd? Overigens nu men uw herroepingsrecht niet schijnt te willen toegeven, wordt de herroepingstermijn verlengd met maximaal een jaar.

Ik zou geen cent betalen aan die toko, neem contact op met Afterpay. En een klacht indienen bij Thuiswinkel.org. Google daar maar even op.
Ik heb die lui zelf ook een mailtje gestuurd.

Nog een fijne jaarwisseling.

marita567
door marita567 Jan 1, 2016 om 09:15
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@zoekster1 ,

Allereerst een gelukkig en gezond nieuwjaar gewenst .
Het is goed om u toch weer terug te zien , uw antwoorden zijn zeer waardevol  , hopelijk blijft dit zo .
het is wel vreemd dat bij uw profiel staat niet actief en toch reageert u , maar des te beter voor Ts .

el
door elmarojo - Dec 31, 2015 om 21:15
39 Antwoorden / 10 Vragen

Hoi, ik heb een klantretour aangeschaft dus is het niet mogelijk om hem te retourneren voor het aankoopbedrag.
In deze kwestie kunnen we helaas niets voor u betekenen.
Dit staat in de email.

el
door elmarojo - Dec 31, 2015 om 21:15
39 Antwoorden / 10 Vragen

Happy newyear voor iedereen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 1, 2016 om 02:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik gok zomaar dat ondanks het herroepingsrecht u toch aan het kortste eind trekt vanwege de klantretour. Ook het defect Is op voorhand vermeld.
Ik wil u de hoop niet ontnemen maar ik zou serieus rekening houden met het scenario dat u uw geld kwijt bent.
Diewilik

el
door elmarojo - Jan 2, 2016 om 12:54
39 Antwoorden / 10 Vragen

Hoi zoekster. Als erbij staat kan niet worden  geretourneerd (maar niet dat je je niet kan beroepen op je herroepingsrecht ) kan ik me dan nog beroepen op m'n herroepingsrecht? Stel de vraag maar aan jou want ik heb het idee dat jij er verstand van hebt.

el
door elmarojo - Jan 2, 2016 om 13:14
39 Antwoorden / 10 Vragen

Staat niets over in de voorwaarden. Of ik heb niet goed gelezen...

zoekster1
door zoekster1 - Jan 2, 2016 om 15:52
1583 Antwoorden / 3 Vragen

In feite is niet kunnen retourneren (met terugbetaling van aankoopbedrag plus verzendkosten) hetzelfde als geen beroep mogen doen op het herroepingsrecht.
Maar... het maakt helemaal niets uit of de verkoper erbij vermeldt dat u geen gebruik kunt maken van retourneren/herroepingsrecht. Dit recht is nl van semi-dwingend recht, dat houdt in dat er niet ten nadele van de consument van het herroepingsrecht mag worden afgeweken. Dat zou wat moois zijn als de verkoper met eigen voorwaarden de wet zou kunnen ontduiken. (het wordt overigens constant geprobeerd)

De verkoper probeert u hier wijs te maken dat u het product niet mag terugsturen (in feite de overeenkomst ontbinden) omdat het een klantretour betreft met een fout, met andere woorden, u heeft een tweedehands product gekocht. Maar ook tweedehands producten vallen onder het herroepingsrecht. Ook bij online veilingen.

De ACM (waakhond over consumentenrechten) zegt er het volgende over

Ook de volgende situaties zijn geen redenen om een uitzondering op de bedenktijd te maken.

- het product is afgeprijsd
- het is een showroomartikel
- het is een tweedehandsproduct

Klik HIER voor de volledige uitleg. Het is niet aan de verkoper om daar even zijn eigen voorwaarden op los te laten en dan de wet buiten spel te zetten, dat mag niet en is een onwettige handeling.

Mocht u er niet uitkomen met die veilingsite dan kunt u een klacht indienen bij consuwijzer, die stuurt uw klacht door naar de ACM. Denk niet dat er niets mee wordt gedaan. De ACM was vroeger een slaaphond, maar het is nu een waakhond geworden, die bedrijven wel degelijk boetes oplegt. Ik heb zelf een klacht ingediend over Essent die zich niet aan het herroepingsrecht hield en zowaar ze zijn door de ACM op de vingers getikt.

voor klacht, klik HIER

Wat u het beste kunt doen is die loopband terugsturen naar het bedrijf, behoudt uw track en trace codebriefje en dan aan paypal doorgeven dat het product is geretourneerd waarbij u gebruik heeft gemaakt van uw herroepingsrecht. Zodat paypal geen geld naar die toko doorsluist. Ik weet niet precies hoe dat in zijn werking gaat.

Ook heb ik u al eerder aangeraden bij Thuiswinkel.org een klacht in te dienen. Doe dat ook! Geen enkele webshop vindt het prettig om het met dit Keurmerk aan de stok te krijgen.

el
door elmarojo - Jan 3, 2016 om 19:16
39 Antwoorden / 10 Vragen

Hoi zoekster, heb alles gedaan wat je hebt gezegt, klachten enz.... Nu gaat ie morgn meteen terug. Dank je wel.

el
door elmarojo - Jan 4, 2016 om 20:38
39 Antwoorden / 10 Vragen

Hoi. Nou na vanmorgen 3 mails te hebben gekregen dat het niet ging kreeg ik tot mijn grote verbazing vanmiddag een mail met instructies hoe ik hem terug moest sturen.
Zoekster, bedankt!!!!! Top!!!