ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 13:02
Garantie & verzekeringen

Opzeggen overlijdensrisicoverzekering

Ik heb in het verleden een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Die Interpolis was verpand (verplicht) aan mijn Rabobank hypotheek.

Na mijn scheiding 5 jaar geleden (huwelijkse voorwaarden, huis en hypotheek op mijn naam) heb ik de hypotheek laten oversluiten naar een andere hypotheekvorm bij diezelfde Rabobank. Zowel bij de scheiding als bij het oversluiten heeft de Rabobank niets gedaan of verteld over deze overlijdensrisicoverzekering.

Nu kom ik erachter dat de verpanding eraf mag en dat de premie ook erg omlaag kan. Er werd mij geadviseerd de oude verzekering op te zeggen en een nieuwe af te sluiten. Dat heb ik gedaan.

Inmiddels ben ik hertrouwd.

Nu krijg ik papieren waarop staat dat ook mijn ex partner moet tekenen voor de opzegging van de oude polis. Ik heb echter geen contact meer met haar en geen adresgegevens.

Vervolgens kreeg ik te horen dat ik zonder haar handtekening deze verzekering tot 2038 moet blijven betalen.

Klopt dat?

3237 5 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2019 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie staan er als verzekerden op de polis? En hoe is de begunstiging vermeld?

Wie is/zijn verzekeringnemer?

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 14:06
Antwoorden / 1 Vragen

De echtgenote (zonder naam specifiek te vemelden)

Dus geen idee of ze daarmee de huidige of de toenmalige echtgenote bedoelen.

Ik ben zelf (als enige) de verzekeringnemer.

Overigens is er nog een extra clausule opgenomen waarin staat dat de verzekering verpand is en dat dus het bedrag dat vrijkomt eerst gebruikt wordt door de bank om de hypotheek af te betalen.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 14:11
Antwoorden / 1 Vragen

Letterlijk staat er:

Begunstiging:

1. Echtgeno(o)t(e) van verzekeringnemer
2. Kinderen van verzekeringnemer
3. Erfgenamen van verzekeringnemer

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met echtgenote wordt bedoeld de echtgenote. Uw ex is geen echtgenote meer.

Maar dat zijn de begunstigden.

Maar wie is/zijn de verzekerden?

In principe stopt een ORV ook automatisch door het niet betalen van de premie.

Dus misschien via omweg handelen. Eerst verpanding eraf laten halen en dan daarna gewoon niet meer betalen.

Is die nieuwe polis weer verpand? Is dat een voorwaarde in de nieuwe hypotheek?

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 14:31
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord!

Het is een overlijdensrisicoverzekering op mijn naam. Dus ik ben de verzekerde en betaal deze ook zelf. Als ik overlijd komt er een bedrag vrij voor de begunstigden.

De nieuwe polis is niet verpand. En dat hoeft ook niet aangezien de hypotheek voldoende klein is geworden.

Mijn ex is inderdaad niet mijn echtgenote.... Dat lijkt mij idd juridisch een dingetje... Ga maar weer eens bellen met de Rabo.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2019 om 14:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees ook hier eens. Volgens dit, kunt u, als u de enige verzekeringnemer bent zelfstandig, dus zonder handtekening ex, opzeggen.

https://weblog.independer.nl/overlijdensrisicoverzekeringen/overlijdensrisicoverzekering-opzeggen/

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2019 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De bank doet dus onterecht moeilijk.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 14:43
Antwoorden / 1 Vragen

Dacht ik al.

Benieuwd hoe de bank gaat antwoorden hierop.

Ze geven zelf aan dat ze als Rabobank er niets aan kunnen doen en dat het Interpolis is die deze regels maakt.....

En Interpolis kun je niet bellen.

Lekker handig.

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, Interpolis kan men niet bellen, maar u betaalt, of hebt betaald, ongetwijfeld goudgeld aan de Rabobank als uw adviseur/intermediair. Dus zij moeten dat in orde maken.

Dreig anders maar met een klacht bij het Kifid, als het niet in orde komt.

jo
door jorisw Apr 29, 2019 om 14:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Staat gewoon op hun site bij "Contact".

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 14:53
Antwoorden / 1 Vragen

Dat nummer is enkel voor opnemen van schade....

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 14:54
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de antwoorden en de Kifid tip TIJGER1!

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 15:13
Antwoorden / 1 Vragen

Net de volgende mail verzonden..... benieuwd naar het antwoord. Na 2x bellen kom ik niet verder bij de Rabobank.

Geachte heer xxxxxxx,

Ik heb inmiddels informatie ingewonnen waaruit blijkt dat het onzin is om mijn ex te moeten vragen om een handtekening voor het opzeggen van de polis:

Punt 1: Op de polis staat dat dat de begunstigde mijn echtgenote is.

Echter mijn ex-echtgenote is niet mijn echtgenote. Dat is immers mijn huidige echtgenote.

Punt 2: https://uitvaartverzekeringwijzer.net/overlijdensrisicoverzekering/overlijdensrisicoverzekering-opzeggen/

Daarin staat dat de ex partner enkel een handtekening moet geven indien er twee verzekeraars worden genoemd in de polis.

Ook independer is daar duidelijk in: https://weblog.independer.nl/overlijdensrisicoverzekeringen/overlijdensrisicoverzekering-opzeggen/

Kunt u zowel punt 1 als punt 2 weerleggen en stellen waarom een handtekening van mijn ex toch noodzakelijk is?

Met vriendelijke groet

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ben benieuwd naar hun antwoord.

Nb. Onder punt 2 hebt u het over twee verzekeraars, maar dat moet zijn twee verzekeringnemers.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 15:27
Antwoorden / 1 Vragen

In die site wordt echter wel gesproken over verzekeraars en niet verzekeringnemers....

Wanneer er twee verzekeraars genoemd worden in de polis, dan moeten beide een handtekening zetten.

Maar ik begin het nu enigszins te snappen....

De begunstigde is blijkbaar hetzelfde als verzekeringnemer in verzekeringsterminologie. (https://www.independer.nl/overlijdensrisicoverzekering/info/begunstigde.aspx)

Ik ging ervan uit dat ik zelf de verzekeringnemer ben maar ik ben enkel de verzekerde.

Het zit dus zo:

-Ik ben zelf de verzekerde (als ik dood ga komt er geld vrij)

-De verzekeringnemer is de begunstigde en (blijkbaar) de verzekeringnemer (Mijn echtgenote volgens de polis)

Maar volgens mij verandert dat niets aan de conclusies tot nu toe....

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, het staat ook fout in die link. Interpolis, of anderen, zijn de verzekeraar.

Degene die de verzekering afsluit, en de premie betaalt, is de verzekeringnemer. Dat kan uiteraard dezelfde zijn als de verzekerde, dus degene op wiens leven die verzekering afgesloten wordt.

Uiteraard kan van een ORV nooit de verzekerde ook de begunstigde zijn, want die is dood, als de polis tot uitkering moet komen.

Standaard zijn de begunstigden zoals in uw polis vermeld staat, met bij u als extra toevoeging die verpanding aan de geldgever.

Maar u zou ook hele andere personen, dan de genoemden tot begunstigde kunnen aanwijzen. Maar dat is verder niet relevant.

Alleen als een begunstigde, die met naam en toenaam vermeld staat, de begunstiging schriftelijk heeft aanvaard, kan een verzekerde niet zonder toestemming van die begunstigde de polis wijzigen of stoppen en zo. En ook dat is bij u niet van toepassing. Er staat gewoon echtgenote.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 15:55
Antwoorden / 1 Vragen

Zo blij met uw antwoord. Ik dacht dat ik inmiddels enigszins begon te dementeren......

Wel slordig van independer..... In plaats van schimmig bijna schunnig.

Ik wacht op het antwoord van de Rabobank. Ik laat u weten wat de reactie in dezen is.

met vriendelijke groet

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 16:05
Antwoorden / 1 Vragen

Even gebeld met independer....

De term verzekeringnemer kan verschillen tussen verzekeringsmaatschappijen bij een overlijdensrisicoverzekering....

Bij independer is de begunstigde inderdaad de verzekeringnemer (vanwege belastingredenen).

Bij andere maatschappijen is de verzekeringnemer veelal de contractpartij....

Lekker handig zo'n definitie als die tussen maatschappijen anders wordt ingevuld.

ma
door malty Apr 29, 2019 om 16:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Wat u in de laatste alinea schrijft begrijp ik niet, wanneer komt dat voor?
Een voorbeeld: Ik sluit een levensverzekering op mijn leven met mijn vrouw als begunstigde.
Zij wordt met naam genoemd en tekent dat ze als begunstigde in mijn polis staat.
Betekent dit nu dat ik zonder toestemming van mijn vrouw de levensverzekering niet kan opzeggen?
Wat als ik de premie niet meer kan opbrengen?

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, het zit toch echt een beetje anders.

In de link waarin het woord uitvaart voorkomt, staat, gewoon, per abuis verzekeraars, waar het verzekeringnemers moet zijn.

De link van Independer geeft een mogelijkheid aan om erfrechten te besparen bij stellen die niet met elkasr getrouwd zijn, of dat op huwelijkse voorwaarden hebben gedaan.

Dat heet kruiselings sluiten. Voorbeeld. Mevrouw verzekeringnemer, mijnheer verzekerde, mevrouw betaalt de premie echt zelf, dan blijft de uitkering als mijnheer komt te overlijden, buiten de nalatenschap en wordt ook niet belast met erfrecht.

Omgekeerd. Man. Enzovoort. Geldt natuurlijk ook voor twee personen van hetzelfde geslacht.

Maar zijn er geen huwelijkse voorwaarden, dan is dat zinloos. En is er geen partner, idem dito.

En die constructie kan men bij elke verzekeraar kiezen. Dus het hangt er maar vanaf wat men kiest.

Dus nogmaals, degene die de polis afsluit en betaalt is de verzekeringnemer, staat ook zo op de polis. Het lijf dat verzekerd is, is de verzekerde, kan, maar hoeft niet, dezelfde zijn als de verzekeringnemer.

De standaard begunstiging van zo’n polis is, echtgenoot, kinderen, erfgenamen. Als men iets anders wil moet dat benoemd zijn, bijvoorbeeld neven en nichten, of zakenpartner. En als die begunstigde de begunstging heeft aanvaard, schriftelijk, dan wordt dat op de polis vermeld, en pas dan kan de verzekeringnemer zonder die speciale begunstigde niets wijzigen aan de polis.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 16:24
Antwoorden / 1 Vragen

"En als die begunstigde de begunstging heeft aanvaard, schriftelijk, dan wordt dat op de polis vermeld, en pas dan kan de verzekeringnemer zonder die speciale begunstigde niets wijzigen aan de polis."

Precies...

Thx. Nu nog even de Rabobank zien te overtuigen dat zij Interpolis moeten zien te overtuigen....

Nu vragen ze naar de huwelijkse voorwaarden van destijds en of deze polis daarin was meegenomen....

Oftewel ik moet gaan graven in bescheiden omdat zij de regels niet kennen.

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malty

Normaal gesproken worden echtgenoten niet met naam genoemd. En in principe is het met naam benoemen ook onverstandig, want als men dan uit elkaar gaat, is dat nog weer een hobbel om te nemen.

Maar stel dat iemand als begunstigde is genoemd en die persoon heeft de begunstiging schriftelijk aanvaard, en u kunt of wilt de premie niet meer betalen, dan zal de verzekeraar zich wenden tot de begunstigde met de vraag of die de polis wil voortzetten enuiteraard betalen.

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is of pure onwil, of pure onwetendheid van de bank, maar goed, die papieren en het echtscheidingsconvenant zult u beslist nog wel hebben. Dan maar de moeilijke weg.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 16:38
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, die heb ik nog.

Inderdaad, dan maar de moeilijke weg richting kopieermachine.....

Maar dit hele gebeuren heeft mij wel gemotiveerd om nooit weer iets af te sluiten bij Rabobank = Interpolis.

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad. Flinke “beheerskosten” rekenen voor simpele polissen en als het er op aankomt zijn ze nergens.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2019 om 16:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Alle al verkregen reacties bekijkend heb ik slechts één aanvulling: de bank doet onnodig moeilijk maar er komt ook nog bij dat als u nu zou beëindigern de waarde wordt afgekocht  en dat dan tegen een aanzienlijk bedrag minder is dan de waarde die u al gespaard heeft. Verdiensten voor de bank dan ten koste van u.

En als al gezegd: bij uw onverhoopt overlijden zijn de begunstigden als genoemd op de polis degenen die dan recht hebben op de uitkering en als daar geen ex echtgenote wordt gemoemd is zij dat ook niet.

Als u al een nieuwe heeft afgesloten? Dan is dat nog dubbel ook dus die per omgaande beëindigen en als dat bij dezelfde bank is, dan is er m.i. meer dan voldoende reden om een klacht in te dienen wegens volstrekt foutieve informatie/misleiding.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 16:18
Antwoorden / 1 Vragen

Dag Heremietkreeft,

Het betreft hier een gewone Overlijdensrisicoverzekering. Er is aldus geen sprake van afkoping. Ik loop niets mis, ik heb alleen wel voor mijn gevoel zo'n 20 euro te veel betaald per maand. Dat is mijn eigen fout denk ik. Daarom wil ik nu een nieuwe die goedkoper en beter is en een langere duur kent.

Dat ik mijn nu lopende verzekering niet kan beëindeigen zonder handtekening van mijn ex van bijna 5 jaar geleden is echter wel een dingetje...

Zeker omdat ik inmiddels opnieuw getrouwd ben en de bank mij niet wist te vertellen waar het geld nu heen zou gaan indien ik onder de trein zou komen. Wellicht naar mijn ex?

Dat zou toch wat zijn.....

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, het geld zou naar uw echtgenote gaan. De echte huidige dus. Er zou een heel klein beetje waarde in die polis kunnen zitten, omdat u hem voor langere tijd afgesloten hebt, dan betaalt u in het begin eigenlijk een beetje teveel. Volgens mij staat daar ook nog een stukje uitleg over in een van die linken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 29, 2019 om 16:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als u onverhoopt komt te overlijden, dan gaat de uitkering naar de begunstigden als in de polis genoemd.

Hoe dan ook is het uw polis en moet u die zedlf kunnen beëindigen, tenzij er in de polis iets anders staat.

De bank dient u wel degelijk te kunnen vertellen waar uw geld heengaat, als gezegd: dat staat in de polis.

Dit verder overwegend denk ik dat het zinnig is om de Ombudsman Klachteninstituut Financiële instelling te benaderen. Het benaderen van de ombudsman is gratis. www.kifid.nl  Voor het eventueel later een klacht indienen om te doen behandelen door de Klachtcommissie wordt wel een bedrag aangerekend maar als u in uw gelijk wordt gesteld ontvangt u dat terug.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 16:36
Antwoorden / 1 Vragen

De bank geeft nu aan dat ze bescheiden willen hebben met betrekking tot de afspraken die gemaakt zijn met betrekking tot de huwelijkse voorwaarden over deze verzekering.

Wordt vervolgt.

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 16:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philipsja Ik heb zo’n vermoeden dat er helemaal geen afspraken gemaakt zijn over deze polis in de huwelijkse voorwaarden en het slaat ook helemaal nergens op. Er zit geen of nauwelijks waarde in. Er hoefde bij de scheiding niets aan verdeeld of toegescheiden te worden. Hij hoorde bij het pand als risicodekking. Ex heeft geen recht op een uitkering als u komt te overlijden.

Als u niets op papier heeft staan over die polis, zou ik gewoon een schriftelijke klacht indienen bij de bank, en aangeven dat als die polis niet gestopt wordt, u naar het Kifid gaat.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 16:49
Antwoorden / 1 Vragen

In de voorwaarden van de verzekering (bewaard) blijkt dat de echtgenote zelfs word omschreven:

De echtgenote op het moment waarop een uitkering opeisbaar wordt.....

En dan nu inderdaad als bank eisen dat de handtekening van je vorige vrouw moet worden gezet om een dergelijke verzekering op te zeggen...

Ik ga hier denk ik een dingetje van maken.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 17:00
Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig heb ik bewijs in handen....

In Echtscheidingsconvenant

Polis (met nummer) is van de man en blijft van de man.

tijger1
door tijger1 Apr 29, 2019 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, super, dus zo geregeld dan.

ph
door philipsJA Apr 29, 2019 om 17:23
Antwoorden / 1 Vragen

Yep blij met de mediator en het advocatenkantoor van toentertijd.

Ga overigens wel een klacht indienen.

Al was het maar om het instituut Rabopolis even net zo dwars te zitten als ze mij hebben dwarsgezeten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 30, 2019 om 09:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Nog één keer: benader de ombudsman van KiFiD als de bank moeilijk blijft doen.
(De risicoverzekering is in prinncipe bedoeld om te zorgen dat uw erfgenamen niet met een resthypotheek schuld blijven zitten en wat ik dan nu nog opmerk, niet eerder aan gedacht, is dat uw verzekering een (veel) hoger bedrag betreft dan de eventueel nog bestaande hyphotheekschuld, verdient de bank aan het alsdan teveel aan premie en is opzeggen en een andere afsluiten dan inderdaad een zeer gerechtvaardigde optie.)