pe
door petra1964 Feb 10, 2012 om 10:07
Garantie & verzekeringen

Oude overlijdenspolissen

Mijn vader is op 19 januari j.l. overleden.
in de map met overlijdenspolissen vond ik nog een anatal oude polissen van de Haagsche.
Nu blijken deze polissen inmiddels ondergebracht te zijn bij de Goudse.
Heb kopien naar hun opgestuurd om het bedrag uit te laten keren.
Nu krijg een brief met als antwoordt;
Dat de polissen zijn vervallen in 1991.
Gezien de inmiddels verstreken jaren kunnen ze niet meer aanwijsbaar maken wat de reden hiervan is geweest.
Ik vind dit een vreemde zaak.
Er zou toch in principe altijd getreaceerd moeten worden wat er in het verleden is gebeurd. Uitbetaling ofwel stopzetting doordat er geen premie is betaald???
Moet ik hiermee genoegen nemen.

19292 23 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 10, 2012 om 10:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er meerdere soorten overlijdensverzekeringen. B.v. eentje, die per jaar minder uitkeert naarmate de polis langer loopt en op gegeven moment op nul staat. Of eentje, die gewoon een bedrag uitkeert bij overlijden. Kan je iets meer van de polissen beschrijven?

Vladja

pe
door petra1964 - Feb 10, 2012 om 10:19
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Vladja,
Het is een polis die uikeert bij overlijden.
Vrg
Petra

pavoordf
door pavoordf - Feb 10, 2012 om 10:39
519 Antwoorden / 73 Vragen

Weet je zeker dat het de Goudse is? Ik kom uit bij AMEV of Aegon

zie zoeklijst oude polissen

pe
door petra1964 - Feb 10, 2012 om 10:57
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Pavoordf,
het zijn polissen van "de Oude Haagsche van 1836"
Vrg
petra

vladja
door vladja - Feb 10, 2012 om 10:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is de polis van de oude Haagsche Verzekeringssociëteit? Die zijn nu bij de Aegon.

Er is in 1996 wederom een Haagsche Verzekeringssociëteit opgericht, maar dat is een nieuw bedrijf en niet van de oude polissen.

Als het gewoon een polis is, die uitkeert bij overlijden, dan moeten ze bij overlijden uitkeren. Geen speld tussen te krijgen. Die kunnen bovendien niet zomaar vervallen. Wel als ze jaren na overlijden ineens opduiken, maar dat is een ander verhaal.

Vladja

vladja
door vladja - Feb 10, 2012 om 11:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Die oude Haagsche zit nu bij de Tiel Utrecht.

Tiel Utrecht Levensverzekering N.V
t.a.v. Leven Adminstratie
Postbus 53
3500 CC Utrecht
Tel. 030-292.89.28

Vladja

pe
door petra1964 - Feb 10, 2012 om 11:14
7 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja,
Bedankt voor je reactie.
Klopt idd dat ze bij de Tielse zijn ondergebracht en die zijn weer overgenomen door de Goudse.
De reactie die ik krijg is dus dat de polis voor 1991 is beeindigd. En gezien de verstreken jaren er niet meer aanwijsbaar is wat de reden daarvan is.
Heb aangegeven er op zijn minst toch genoteeerd moet zijn dat;
* er of een uitbetaling is geweest
* of het is stopgezet wegens niet betalen vd premie.
Vrg
Petra

vladja
door vladja - Feb 10, 2012 om 11:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ho ho ho,

Zo simpel werkt dat dus niet voor de Goudse.

Als er uitbetaling plaatsgevonden zou hebben, dus de verzekering afgekocht zou zijn, dan had je de originele polis niet meer. Die moet altijd ingeleverd worden voordat er uitbetaald wordt. Juist om te voorkomen dat er nog eens een claim ingediend kan worden jaren later.

Is het een koopsompolis, d.w.z. dat er éénmalig een bedrag gestort is (inleg) of moest er maandelijks premie betaald worden. Is dat af te lezen uit de polispapieren?

Vladja

pe
door petra1964 - Feb 10, 2012 om 15:35
7 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja,
Er moest een bepaald bedrag per maand voor betaald worden.
Ik vind het echt top dat jij zo ermee bezig bent.
Alvast bedankt.
Vrg

vladja
door vladja - Feb 10, 2012 om 16:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Uitbetaald is de polis niet, dus niet afgekocht.

Uit hoeveel bladen bestaat de polis + de polisvoorwaarden.

- Het kan zijn dat op een gegeven moment er genoeg premie betaald is en geen premie meer verschuldigd zal zijn
- Het kan zijn dat de polis premievrij is gemaakt. Dus geen premie meer betalen en de polis bevriezen, maar dan loopt hij wel stilzwijgend door, bijv. als de premie niet meer in verhouding stat tot de eventuele opbrengst.
- Of bij het bereiken van de pensioenleeftijd wordt de polis premievrij.

Ik kan me niet voorstellen dat een ouder persoon zomaar stopt met premiebetaling na al die jaren en er wanbetaling ontstaat.

Is er in 1991 is gebeurd, waardoor dat waarschijnlijk zou zijn? Wanneer is de polis afgesloten, begindatum?

Vladja

pe
door petra1964 - Feb 14, 2012 om 08:46
7 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja,
Weet niet wat er gebeurt is met deze polissen.
Ik vind het wel heel vreemd dat de Goudse mij geen duidelijke uitleg kan geven waarom de bedragen niet uitgekeerd worden.
Ze beroepen zich op iets wat voor 1991 is gebeurd. Ik vind dit echt niet kunnen.
Het betreft hier 3 polissen;
1 afgesloten in 1933
1 afgesloten in 1943
1 afgesloten in 1955
Het gaat echt niet om gigantische bedragen maar het gaat mij om het principe.
Vrg

vladja
door vladja - Feb 14, 2012 om 10:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Petra,

Heb je alleen de polisbladen of heb je er ook de voorwaarden bij? Is het mogelijk om de papieren in te scannen?

Deze polissen zijn van voor de "automatisering" en vele keren meegegaan in fusies. Niet verwonderlijk dat ze dan ergens in een administratie "zoek" raken.

Is er nog iets in de administratie terug te vinden van betalingen? Zal wel niet meer per maand geweest zijn, maar per jaar als er nog betaald moest worden.

Ze kunnen zich er echt niet vanaf maken met deze mededeling. Zeker nu de originele polissen er nog zijn.

Vladja

pe
door petra1964 - Feb 14, 2012 om 22:46
7 Antwoorden / 1 Vragen

Vadja,
Kan niets in de administratie terug vinden ervan.
Hoe kan ik de gegevens vd polissen naar je toemailen?
vrg
Petra

vladja
door vladja - Feb 15, 2012 om 09:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=petra1964 schreef op dinsdag 14 feb 2012, 22:46]Vadja,
Kan niets in de administratie terug vinden ervan.
Hoe kan ik de gegevens vd polissen naar je toemailen?
vrg
Petra

Ja dat kan, en dan vooral de voorwaarden. Ik zet hier een speciaal email adres neer op een "aparte" manier.

vladja (daaraanvast) 100 apenstaart hotmail punt com

Vladja

gu
door guidovanh - Feb 15, 2012 om 12:37
4 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij moeten rechtspersonen hun administratie 30 jaar bewaren, dus moet het gewoon terug te vinden zijn in de administratie.
Tja, en als de maatschappij is overgenomen, dan vergt het inderdaad wat zoekwerk, maar dat doet niet terzake.

an
door antros28 - Feb 15, 2012 om 12:59
12 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is de Tiel Utrecht nog steeds de Tiel Utrecht en is niet overgenomen.
Kijk hier eens op : http://www.atem.nl/ATEM/Lijst.HTM

Je kan ook proberen bij je verzekering tussenpersoon en vragen of die het uitzoekt.

vladja
door vladja - Feb 15, 2012 om 13:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

ANtros,

Er wordt ook verwezen naar Tiel Utrecht Leven.

De tussenpersoon vragen? De polissen zijn afgesloten in 1933, 1945 en 1955.

Vladja

jantje7
door jantje7 - Feb 15, 2012 om 13:16
1459 Antwoorden / 23 Vragen

In de belbus uitzending van 28 januari 2012 speelde een zelfde situatie.
Hierbij was de oplossing als volgt omschreven:
Deze polis is niet meer geadministreerd in ons administratiesysteem.
Wij kunnen echter geen bewijsstukken overleggen waaruit blijkt dat uw verzekering is beëindigd.
Als gevolg hiervan gaan wij over tot het overmaken van het uitkeringsbedrag.
Mogelijk heb je hier iets aan.

Jantje

an
door antros28 - Feb 15, 2012 om 13:27
12 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,
Ik schrijf "je tussenpersoon" daar bedoel ik petra 1964 haar eigen tussenpersoon mee.

vladja
door vladja - Feb 15, 2012 om 13:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=antros28 schreef op woensdag 15 feb 2012, 13:27]Vladja,
Ik schrijf "je tussenpersoon" daar bedoel ik petra 1964 haar eigen tussenpersoon mee.

Die tussenpersoon heeft de polissen niet verkocht en er dus geen provisie voor gekregen. Je verwacht dat "die tussenpersoon" gratis dingen voor je uitzoekt (als ze al een tussenpersoon heeft)?

Bovendien kan die tussenpersoon niets meer dan petra zelf kan doen (met een beetje gratis hulp via de site)..

Vladja

pe
door petra1964 - Feb 15, 2012 om 13:43
7 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag nogmaals contact gehad met de Goudse dat ik met dit antwoord geen genoegen neem.
Ze duiken er opnieuw in en krijg spoedig reactie.
Wordt vervolgd.

donna53
door donna53 - Feb 15, 2012 om 13:43
98 Antwoorden / 10 Vragen

Toen mijn moeder overleed, hadden wij ook een oude polis van een verzekering die niet meer bestaat. De uitvaartverzorger (Yarden) heeft de polis meegenomen en ervoor gezorgd dat deze betaald werd. Denk dat zij gemakkelijker contact kunnen leggen. Misschien een idee?

sunas
door sunas - Feb 15, 2012 om 19:23
22 Antwoorden / 7 Vragen

Mijn moeder is in 2006 overleden, na een paar jaar vond ik ook oude polissen, afgesloten rond 1930, de betreffende maatschappij bestond ook niet meer was overgenomen. Contact opgenomen met deze maatschappij, deze kon de polissen wel terugvinden. Ik moest de polissen opsturen (heb er wel kopieen van gemaakt) en kreeg een tijdje later netjes alles uitbetaald. Dus niet opgeven ze moeten uitbetalen, hun excuus slaat nergens op.
Sterkte en nog gecondoleerd.