Wi
door Wicht Jan 10, 2024 om 12:18
Garantie & verzekeringen

Printplaat vaatwasser na 3 jaar defect is dit nomaal

In onze Whirlpool vaatwasser gekocht op 3 november 2020 is de printplaat defect. Is dit normaal na 3 jaar en waar kunnen we onze klacht neerleggen?
De winkel waar hij gekocht is heeft bestaat niet meer. 
Whirlpool blijft zich verschuilen achter de verkopende partij en wil er alleen een nieuwe inzeten voor bijna €300.
Wij mogen toch wel verwachten dat de vaatwasser langer mee gaat dan 3 jaar.

2818 6 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Jan 10, 2024 om 12:21
521 Antwoorden / Vragen
1

Hallo, bij Consuwijzer van de ACM kunt u informatie vinden over wat uw rechten zijn als consument.
U hebt altijd recht op wettelijke garantie, een 'deugdelijk product'.
U kunt de stappen op de site volgen en proberen er met de fabrikant uit te komen.
Succes.

ne
door neodutchio - Jan 10, 2024 om 12:27
5165 Antwoorden / 12 Vragen
1

Het hangt er helemaal van af wat de oorzaak is van het defect. Pas als de oorzaak te wijten is aan een slecht product zou je bij de fabrikant kunnen aankloppen als de verkopende partij failliet is. Maar dan nog is het de vraag of het product wel geleverd is door deze fabrikant. Zeker bij elektronica komt grijze import veel voor.

Het is aan u om aan te tonen dat het euvel niet normaal is en niet door normaal gebruik ontstaan. Als het niet onder wettelijke garantie valt zou je altijd moeten bijbetalen.

pe
door pebk Jan 12, 2024 om 17:08
583 Antwoorden / 0 Vragen

Grijze import is niet relevant. De TS moet bij de verkoper zijn. Misschien is deze (of zijn de plichten iig) overgenomen. Maar Whirlpool is geen partij hierin. Ook bij een slecht product kan men niet naar de fabrikant, hooguit voor coulance.

Deze situatie kan veel ongunstiger zijn. Uw wettelijk aanspreekpunt, de verkoper, bestaat niet meer. De fabrikant is aan te spreken als hij zelf een extra garantie heeft gegeven. De wettelijke regels van de consumentenkoop, zoals hierboven uitgelegd, gelden niet als u een product heeft gekocht bij een winkel. Is een fabrieksgarantie afgelopen? Dan zult u bij de fabrikant een beroep moeten doen op coulance. Dat wil zeggen: proberen hem bereid te vinden om toch nog iets voor u te doen. Maar de fabrikant is dit niet verplicht.
Bron: Plusonline

sira
door sira - Jan 10, 2024 om 12:32
2361 Antwoorden / 24 Vragen
2

Whirlpool heeft gelijk, de winkel waar u de vaatwasser heeft gekocht is uw aanspreekpunt, maar helaas bestaat die niet meer.

Als u Whirlpool vraagt te komen, bent u waarschijnlijk toch een flink bedrag kwijt (voorrijkosten etc.).
Leg het naast u neer en zoek op internet een zelfde printplaat (bijv. parts.nl of onderdelenexpert, maar er zijn vele andere).
Een andere mogelijkheid is Euromaxx in Wijchen, zij adverteren de printplaat te kunnen repareren (€ 59.95). Anders een andere plaatselijke witgoedzaak:

EUROMAXX WIJCHEN B.V.
Touwslagersbaan 9
6602 AH WIJCHEN
(navigeer naar adres laantje zonder huisnummer = gratis parkeren voor de deur)

Bel: 024 – 679 1446 (vanuit België 0031-24 679 1446)
of stuur een Whatsapp bericht
info@euromaxx.nu

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2024 om 12:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen
4

Conform het gestelde in het BW boek 7 art 17 en verder heeft u recht op herstel etc. Daar is evenwel de verkoper degene die aangesproken dient te worden en u geeft aan dat die niet meer bestaat. Dan wordt het lastig. U zou bij een andere verkoper kunnen informeren of goedkopere reparatie mogelijk is en ik zie inmiddels ook de reactie van @SIRA die op op een mogelijkheid wijst.

Zie ter nadere info ook dit m.b.t. de conformiteitswetgeving waaruit is af te leiden dat de fabrikant niet zo maar gratis behoeft te vervangen of te repareren.

https://www.conformiteit.nl/

mo
door mof - Jan 12, 2024 om 13:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Dat hangt er vanaf hoe de printplaat is kapot gegaan. Als er vocht bij is gekomen wegens verkeerd gebruik/onderhoud dan is het echt uw eigen probleem. De verkoper is verantwoordelijk voor de garantie, niet Whirlpool.

1paul
door 1paul - Jan 12, 2024 om 15:06
3173 Antwoorden / 0 Vragen
1

ja dat mag je verwachten maar nu de verkoper niet meer bestaat kun je nergens je kosten verhalen helaas!!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ro
Rob30-06 - May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer