ji
door jissie Mar 13, 2013 om 19:47
Garantie & verzekeringen

Prolongatie mag dat?

Hallo,

Heel veel onderwerpen, maar allemaal van een paar jaar geleden. We zitten nu in 2013, en kan er niet bepaald wijs uit worden of het nou wel of niet mag?

Ik heb een Interpolis alles in 1 verzekering(WA+inboedel voor 2 pers zonder kids). Nu wordt er ineens een bedrag van 16,95 euro afgeschreven met als polisnummer erbij zowel als prolongatie wat er bij vermeld staat.
Nu is me bekend, dat het betekend, stilzwijgend verlengen. Mag dit nog? Volgens mij waren de wetten toch veranderd? Daarbij, ik zit nu ongeveer 3 jaar bij deze verzekering en dit is de eerste keer dat ze het bij mij afschrijven.

Mijn vragen zijn:
-Mogen ze deze kosten berekenen/van me bank afschrijven zonder mij te melden?
&
-Mogen zulke verzekeringen stilzwijgend verlengen?

Zo nee wat kan en mag ik er aan doen?

Groeten,

6462 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 13, 2013 om 19:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja dat mag, verzekeringen vallen niet onder de Wet van Dam.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2013 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verzekeringen worden gewoon stilzwijgend verlengd, maar let op het volgende.

In de polisvoorwaarden staat belangrijke informatie. Lees daarom altijd de polisvoorwaarden goed door.

Wat zijn de regels voor het verlengen van particuliere schade- en inkomensverzekeringen?
Je hebt een schadeverzekering afgesloten vóór 1 januari 2010. Dan mag je verzekeraar jouw verzekering niet langer stilzwijgend verlengen. Deze nieuwe regel geldt per 1 maart 2010. Dit betekent dat jouw verzekeraar je voortaan van te voren laat weten dat hij jouw verzekering gaat verlengen. Heb je een verzekering afgesloten ná 1 januari 2010? Dan hoeft jouw verzekeraar je pas bij de komende verlenging hierover te informeren.

Bron Verbond van Verzekeraars

Heeft dat bedrag wel betrekking op de premie? Volgens bij rekent de Rabobank aan hun klanten een soort abonnementskosten voor het zogenaamde beheren van de verzekeringen. Dat dus eerst maar eens navragen, wat het omvat. Anders gewoon overstappen naar een internet verzekering

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2013 om 20:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jissie,

.....Daarbij, ik zit nu ongeveer 3 jaar bij deze verzekering en dit is de eerste keer dat ze het bij mij afschrijven......
Lijkt me toch niet. Je hebt toch zeker premie betaald!!

En ja, ze mogen een verzekering stilzwijgend verlengen; dat staat trouwens in de Polisvoorwaarden. Even nalezen!

gi
door gijs.b - Mar 14, 2013 om 03:12
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wil je die verzekering niet meer?
Dan moet je hem gaan opzeggen...

Sowieso is het logisch dat ze de premie bij je gaan afschrijven. Ik neem aan dat ze dat in die drie vorige jaren ook wel gedaan hebben, en dat het nu niet ineens uit de lucht komt vallen. Of had je de vorige premies per jaar betaald en nu per maand (Gezien het bedrag van 16,95)

Na het eerste jaar is de verzekering per maand opzegbaar... (zie de Algemene Voorwaarden bij bijvoorbeeld de WA-verzekering artikel 7.2.a)

Anders bel je toch gewoon je lokale Rabobank of Interpolis als je meer wilt weten...

jo
door jorisw - Mar 14, 2013 om 20:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig wel dat verzekeringen stilzwijgend worden verlengd. Als dat niet zou gebeuren zouden heel veel mensen opeens onverzekerd zijn.

dearagain
door dearagain - Mar 14, 2013 om 21:13
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het zomaar ineens prolongatiekosten in rekening brengen en die ook nog zonder machtiging automatisch afschrijven mag natuurlijk niet

*pik je dat niet, dan heb je de mogelijkheid om te storneren en de verzekering met 1 maand opzegtermijn op te zeggen

*let op: de konsekwentie van storneren zou kunnen zijn, dat je 1 maand onverzekerd zou kunnen zijn

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2013 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kunnen geen prolongatiekosten zijn.

ji
door jissie - Mar 15, 2013 om 10:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zo veer reacties!
Ik heb de Rabobank niet gebeld, want ik wilde eerst zelf weten waar ik aan toe ben voor ik een discussie begin met een telefoniste.

Die 16,95 is buiten me maand premie van 10,17 automatisch afgeschreven.
Maar zoals ik van de meeste begrijp, ze mogen zonder mij op de hoogte brengen door verlengen en evt net als mijn maandpremie automatisch incasseren?

Iedereen super bedankt voor mij even op de hoogte te brengen!

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2013 om 11:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jissie

En wat zei de Rabo dan?

Uw conclusie is niet juist.

Ze mogen wel verlengen zonder u dat te laten weten, maar ze mogen NIET zonder uw toestemming die kosten afschrijven.

tenormin
door tenormin - Mar 15, 2013 om 19:12
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 15 mrt 2013, 11:25]@jissie

En wat zei de Rabo dan?

Uw conclusie is niet juist.

Ze mogen wel verlengen zonder u dat te laten weten, maar ze mogen NIET zonder uw toestemming die kosten afschrijven.

De Rabo Bank zei niets want Jissie schrijft: Ik heb de Rabo Bank NIET gebeld.