cornelis71
door cornelis71 Jan 13, 2016 om 14:32
Garantie & verzekeringen

Rookmelder verouderd huurhuis

goedenmiddag, wij kwamen er een paar dagen geleden achter, dat in ons huurhuis de rookmelder al jaren geleden vervangen had moeten worden. huismeester zegt, dat is niet zo belangrijk, zolang hij het doet.
veronderstel dat er brand komt, zegt de verzekering dat dan ook?
Volgens mij niet.
Wat te doen?
groetend

7463 10 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jan 13, 2016 om 14:40
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Zit de rookmelder in de servicekosten inbegrepen? Dan moet verhuurder deze vervangen als dat nodig is. Zo niet, dan komt dit voor uw rekening en risico.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2016 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou die rookmelder vervangen moeten worden? Is de batterij leeg? Vervang die dan. U kunt toch testen of hij het nog doet.

De verzekering schrijft niet verplicht rookmelders voor. Maar dat is ook niet het belangrijkste. Uw eigen veiligheid daar gaat het om.

gerbera
door gerbera - Jan 13, 2016 om 16:34
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Zo simpel als tijger1 schrijft is het niet. Wat voor type rookmelder is het, werkt deze op het lichtnet dan moet deze regelmatig getest worden en zo nodig vervangen worden. Dat testen kun je, bij bepaalde types, niet zelf tenzij je over de aparatuur beschikt. De rookmelders op batterij kun je zelf testen door wat rook in te blazen. Met het zgn testknopje controleer je alleen of de batterij nog goed is en of de pieper werkt en niet of deze bij rookontwikkeling ook afgaat. Indien u het niet vertrouwd kunt u altijd bij de plaatselijke brandweer te rade gaan.

hansje klein
door hansje klein - Jan 13, 2016 om 16:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mogelijk wordt hier ROOK-melder geschreven, maar KOOLMONOXIDE-melder bedoeld.

Rookmelders hangen doorgaans aan het plafond (rook stijgt) en de koolmonoxidemelders onder de gemiddelde ooghoogte (monoxide daalt).  Verder bestaan er ook nog combimelders.

De Koolmonoxidemelders hebben een vervaldatum, onafhankelijk van de batterijkwaliteit. Rookmelders niet.

Dan is nog te onderzoeken wie er verantwoordelijk is voor vernieuwing en de batterijtest/vervanging.

Cookies
door Cookies - Jan 14, 2016 om 11:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je twijfelt aan de betrouwbaarheid van de rookmelder dan koop je toch zelf een nieuwe? Zo duur zijn die dingen niet.

@uwjurist: rookmelders zitten nooit in de servicekosten.

holstein
door holstein - Jan 14, 2016 om 12:35
922 Antwoorden / 16 Vragen

De brandwondenstichting en wel meer instanties adviseren een rookmelder na 10 jaar gewoon te vervangen, misschien is het overdreven, maar 10 jaar is een hele tijd en de kwaliteit kan achteruit gaan door stof of technisch defect of iets dergelijks.
Voor een huurhuis bent u zelf verantwoordelijk voor de melders en ik vind dat wanneer je eens in de 10 jaar 5 tientjes uitgeeft voor een koolmonoxide melder en een paar rookmelders is dat toch maar een minimaal bedrag voor een mensenleven, beetje zekerheid is dat bedrag toch wel waard, mij wel in ieder geval.....

gerbera
door gerbera - Jan 14, 2016 om 14:20
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Vanaf 1 januari 2003 zijn rookmelders verplicht in nieuwbouw en bij renovatieprojecten van woonhuizen en appartementen. Een en ander moet voldoen aan het Bouwbesluit 2e fase en de rookmeldernorm NEN 2555.

Dit betekend dat rookmelders in opdracht van de verhuurder, al dan niet bij renovatie, geplaats kunnen worden. In dat geval is dan ook de verhuurder verantwoordelijk voor onderhoud cq vervanging.

zie ook;  http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=16

cornelis71
door cornelis71 Jan 15, 2016 om 13:00
167 Antwoorden / 60 Vragen

Gerbera, bedankt voor uw antwoord.
Wij wonen in zo,n nieuwbouwcomplex.,betalen servicekosten.
Is ook die rookmelder(batterij ter ondersteuning)bij inbegrepen.
Vraag mij nog steeds af, wat zegt de verzekering als er brand komt.
Voel me er niet prettig bij.
Groetend

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2016 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel wonderlijk dat u zich druk maakt om de verzekering en niet over uw eigen veiligheid. Hang er zelf een nieuwe naast, dan bent u klaar.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2016 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u woont in zo'n nieuwbouwcomplex en in de topictitel staat "verouderd huurhuis". Wat is het nu?

cornelis71
door cornelis71 Jan 15, 2016 om 13:26
167 Antwoorden / 60 Vragen

Verouderd huurhuis heb ik niet geschreven. Ons huis is ong 14 jaar oud. Gr

gerbera
door gerbera Jan 15, 2016 om 22:37
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, ook in verouderde huurwoningen kan de verhuurder brandmelders laten plaatsen. Dus nieuw of oud maakt in dit geval niets uit.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2016 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@cornelis71 Uw topic heet: Rookmelder verouderd huurhuis. Dus:-))

adriaan2
door adriaan2 - Jan 15, 2016 om 13:21
106 Antwoorden / 0 Vragen

Rookmelders hebben ook een vervaldatum. Meestal 10 jaar na de productie en/of ingebruiksname datum. In de rook en koolmonoxidemeleders of de combi daarvan staat een datumstempel en adviesdatum voor vervanging.
Ook in die melders die op het lichtnet zijn aangesloten.
Behoudens die melder die bij de nieuwbouw verplicht werd ingebouwd, dus voor rekening van de woningeigenaar, moet naar mijn bescheiden mening die dan ook door de woningeigenaar vervange moeten worden omdat die onderdeel uitmaakt van de huisinstallatie.
En waar praten we eigenlijk over?  Je hebt ze al van onder de 10,00 euro op batterij.
Koolmonoxidemelders zijn weer wat duurder.
Behalve die op het lichtnet aangesloten melder van de huiseigenaar heb ik zelf een combimelder geplaatst.
Mijn leven is ten alle tijde meer waard dan die simpele 35,00 euro voor een combimelder waar je ca. 10 jaar mee vooruit kan.
Besparen is spelen/gokken met je leven.

cornelis71
door cornelis71 Jan 15, 2016 om 13:33
167 Antwoorden / 60 Vragen

Dank voor uw reactie. het is niet zo dat wij geen nieuwe kunnen of willen aanschaffen
Omdat hij bleef piepen hebben wij hem losgemaakt, en daar stond een datum dat hij vervangen moet worden.
Dan ga je naar de huismeester en vraag er naar.(rookmelder inbegrepen in de servicekosten)
Zie bij mijn vraag zijn reactie    dan ga je je afvragen hoe gaat het bij brand.?
Groetend

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2016 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Piepen komt door de lege batterij.

En bij brand moet u benen maken.

gerbera
door gerbera - Jan 15, 2016 om 22:50
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Beste @cornelis71, U vraagt zich af wat de verzekering hiervan zegt, die zeggen niets zij weten waarschijnlijk niet eens dat deze aanwezig is. De levensduur van een goede rookmelder is geheel afhankelijk van wat de fabrikant aangeeft. In de meeste gevallen heeft de op het lichtnet aangesloten goede melder een levensduur over de periode dat de batterijduur gegarandeerd wordt. Dit varieert nogal maar de max levensduur is vaak niet meer dan 10 jaar.