ju
door juano Dec 18, 2014 om 19:22
Garantie & verzekeringen

Vermelding type basis zorgverzekering

Mijn nieuwe zorgverzekeraar Kiemer wenst nergens te vermelden dat ik een basisverzekering afgesloten heb met restitutie dekking. Mij lijkt het zinvol dit op het polisblad te doen. Wie heeft hier ervaring mee.

1920 18 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 18, 2014 om 19:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uit hun site maak ik op dat ze alleen een restitutiepolis bieden, dus waarom dat specifiek vermelden?

De basisverzekering van Kiemer is een restitutiepolis. Dit betekent dat je helemaal vrij bent om zelf een ziekenhuis en specialist te kiezen. Je kunt dus ook naar zorgverleners gaan waar Kiemer geen contract mee heeft.

Na een behandeling krijg je een rekening thuisgestuurd. Deze declareer je via Mijn Kiemer. Het bedrag dat wij vergoeden wordt vervolgens snel uitbetaald (binnen 10 werkdagen op je rekening).

Natuurlijk mag je bij Kiemer helemaal zelf kiezen welke zorgverlener je naar toe gaat. Maar wij maken met veel zorgverleners afspraken. Met zorgverleners waar wij geen contract mee hebben, maken wij geen prijs- en kwaliteitsafspraken. [u]Kies jij voor een zorgverlener zonder contract? Dan kan het voorkomen dat je rekening niet volledig wordt vergoed, wanneer jouw gekozen zorgverlener hogere tarieven hanteert dan gangbaar in de Nederlandse markt.[/u] Kies jij liever toch voor gemak? Kijk dan bij vind je zorgverlener voor alle gecontracteerde zorgverleners.

Uit bovenstaande blijkt dat je wel moet oppassen met die 'vrije' keuze.

tijger1
door tijger1 - Dec 18, 2014 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een rare verzekering. Om tot € 500 tandartskosten vergoed te krijgen, moet je € 414 betalen aan premie.

Dus echt overbodig.

ju
door juano - Dec 18, 2014 om 20:07
50 Antwoorden / 65 Vragen

diumenge,
Toch ben ik van mening dat een vermelding op het polisblad noodzakelijk is. Duidelijkheid voor alles, geen discussies.
Wat is overigens het verschil tussen het onderstreepte deel van Uw verklaring met een Naturapolis ?

tijger1
door tijger1 - Dec 18, 2014 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u dan beter eens de verschillen tussen die polissen bestuderen?;-)

Als u naar een zorgverlener gaat die geen contract heeft met de verzekeraar en u hebt een naturapolis, dan krijgt u van het normale tarief slechts ca. 75% vergoed.

En de regering wil dat er dan helemaal niets meer vergoed hoeft te worden. Daar gaat nu de hele regeringscrisis over.

door 1953 - Dec 18, 2014 om 23:48
3725 Antwoorden / 95 Vragen

En wat schreef en/of zei Kiemer hierover?

sw
door swat1500 - Dec 19, 2014 om 00:05
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht dan kiezen voor een andere aanbieder die een en ander wel op de polis vermeld. Overigens is niet zo zeer van belang wat op de polis staat maar wat er in de voorwaarden staat.

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2014 om 00:49
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 18 dec 2014, 19:47]Wat een rare verzekering. Om tot € 500 tandartskosten vergoed te krijgen, moet je € 414 betalen aan premie.

Dus echt overbodig.

Betaal dat bedrag niet voor Tanden Gaaf bij Ohra. Kan men beter zelf geld apart zetten.

ju
door juano - Dec 19, 2014 om 09:29
50 Antwoorden / 65 Vragen

Swat1500,
Om de juiste voorwaarden er bij te kunnen nemen zal toch op het polisblad te zien moeten zijn om welk type polis het gaat. Kiemer heeft laten weten het onbelangrijk te vinden. Mij is wel duidelijk geworden dat je bij de dure restitutie polis wel de rekening moet betalen in het geval je verkeerd gekozen hebt. Wat is dan nog de zin van deze polie?

Cookies
door Cookies - Dec 19, 2014 om 09:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 19 dec 2014, 00:49][quote=tijger1 schreef op donderdag 18 dec 2014, 19:47]Wat een rare verzekering. Om tot € 500 tandartskosten vergoed te krijgen, moet je € 414 betalen aan premie.

Dus echt overbodig.

Betaal dat bedrag niet voor Tanden Gaaf bij Ohra. Kan men beter zelf geld apart zetten.

Kan je beter ook bij Ohra doen, geld apart zetten. 360,- euro premie om 400,- vergoed te krijgen.

el
door elze30 - Dec 29, 2014 om 21:02
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=juano schreef op donderdag 18 dec 2014, 19:22]Mijn nieuwe zorgverzekeraar Kiemer wenst nergens te vermelden dat ik een basisverzekering afgesloten heb met restitutie dekking. Mij lijkt het zinvol dit op het polisblad te doen. Wie heeft hier ervaring mee.Op het polisblad staat altijd de naam van de polis, niet het type. Het type polis is in de polisvoorwaarden te vinden. Kiemer is een quasi-echte restitutie verzekerimg. zie de onderstreepte tekst.

ju
door juano - Dec 29, 2014 om 21:58
50 Antwoorden / 65 Vragen

elze30,
Dat er 'polis zorgverzekering' staat is volgens U voldoende begrijp ik. Naar mijn idee is het polisblad bedoeld om in detail aan te geven om welke verzekering het gaat. Ik zou het maar vreemd vinden dat op bijvoorbeeld het polisblad van mijn woonverzekering stond 'polisblad woonverzekering'. Nu staat er in detail aangegeven wat inbegrepen is tegen welke dekking, welke voorwaarden gelden, e.d.. Als het type verzekering op het polisblad niet beschreven is, hoe kan ik de bijbehorende tekst dan in de voorwaarden zoeken ?

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2014 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gaat naar een paardenslager en koopt biefstuk. Dan hoeft die slager er ook niet op te zetten dan het paardenbiefstuk is, en geen rund. Want hij verkoopt niet anders.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2014 om 00:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De voorwaarden die u bij uw verzekering gekregen hebt, slaan op die verzekering en niet op een andere. Dus gewoon doorlezen, dan weet u wat er gedekt is.

ju
door juano - Dec 30, 2014 om 10:24
50 Antwoorden / 65 Vragen

Tijger 1,
Stel je voor: 3 gezinsleden, 1x restitutie, 1x natura en 1x budgetpolis samen met de voorwaarden in 1 map "zorgverzekeringen". Zet nou toch gewoon op het polisblad alle details. Geen getwijfel, geen gezoek.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2014 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=juano schreef op dinsdag 30 dec 2014, 10:24]Tijger 1,
Stel je voor: 3 gezinsleden, 1x restitutie, 1x natura en 1x budgetpolis samen met de voorwaarden in 1 map "zorgverzekeringen". Zet nou toch gewoon op het polisblad alle details. Geen getwijfel, geen gezoek.

Maar u sluit toch zelf die polis af bij Kiemer? En die hebben alleen restitutiepolissen. De derails van een polis staan in de polisvoorwaarden en die omvatten heel veel meer dan één blad. En dat geldt ook voor de andere polissen in die map.

ju
door juano - Dec 30, 2014 om 11:27
50 Antwoorden / 65 Vragen

Beste tijger 1,
In mijn voorbeeld spreek ik over de A'foortse ! Nu even nadenken.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2014 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=juano schreef op dinsdag 30 dec 2014, 11:27]Beste tijger 1,
In mijn voorbeeld spreek ik over de A'foortse ! Nu even nadenken.

Volgens mij staat er in uw vraag Kiemer.;-)

el
door elze30 - Jan 1, 2015 om 02:04
150 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn voorgangers zeggen het ook. Kiemer heeft maar 1 zorgverzekering. De kenmerken van deze polis staan in de polisvoorwaarden. Zorgverzekeraars zijn liever niet zo duidelijk. Er is kennelijk geen verplichting om te vermelden welke type polis het is. Bovendien..... Een restitutiepolis biedt vaak niet, wat men daaronder verstaat in het spraakgebruik. Bij een uitleg over soorten polissen staat meestal dat alle zorg vergoed wordt, ook van niet gecontracteerde zorgverleners. Bij veel restitutieverzekeringen gaat dit niet op. Ten eerste is er de vereiste van doelmatige en aangewezen zorg. Dat kan de zorgverzekeraar gaan betwisten. Ten tweede moet de zorgverlener over de juiste diploma's beschikken. En ten derde vergoedt de zorgverzekeraar meestal slechts tot het Gemiddeld contracttarief. Maar meestal zal de rekening hoger zijn, want een van de redenen om geen contract te sluiten is dat de zorgverlener de gecontracteerde tarieven te laag vindt. Sommige zorgverzekeraars volstaan niet met de formulering " gemiddeld contracttarief" bij ongecontracteerde zorg, maar publiceren een tarieflijst voor alle dbc's. Daarbij valt op dat deze tarieven behoorlijk kunnen verschillen tussen verzekeraars onderling. Ik weet dat Salland, DSW en Zilveren Kruis zo'n lijst hebben.
Met andere woorden: " restitutie" is niet bij elke zorgverzekeraar hetzelfde.