Ha
door Haharaca Feb 23, 2016 om 12:27
Garantie & verzekeringen

Verzakking aanbouw

Hallo, wij hebben in 2007 een vrijstaand huis gekocht van de 1e eigenaar/bouwer. In 2000 is een aanbouw gebouwd, door een aannemer (wij hebben papieren nog). Helaas is de aanbouw aan het verzakken, met problemen aan vloeren en gevel. Onze vraag is: kunnen wij de aannemer hiervoor nog aansprakelijk stellen? (wij hebben wel een rechtsbijstand verzekering Woning)

9572 7 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 23, 2016 om 12:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Lijkt me iets te lang geleden. U had een bouwtechnisch onderzoek moeten laten uitvoeren toen u de woning kocht. Dan was dit aan het licht gekomen.  Nu iets proberen te claimen is zinloos. U woont er al 8 haar, de aanbouw is 15 a 16 jaar oud.  Herstellen zal op eigen kosten moeten gebeuren.
Diewilik

fr
door frans56 - Feb 23, 2016 om 13:06
230 Antwoorden / 9 Vragen

Zoals "diewilik"  ook al aan geeft, een bouwtechnisch onderzoek laten doen naar de oorzaak,  Dan pas zal blijken of de aannemer iets te verwijten valt. Hetgeen niet perse het geval hoeft te zijn.  verzakking kan ook optreden door een verlaging van het niveau van het grondwaterpeil, om maar een voorbeeld te noemen.  en in dat geval valt de aannemer niets te verwijten.  Pas als de oorzaak van de verzakking door een deskundige is vastgesteld, dan pas kan er gekeken worden wie er eventueel aansprakelijk gesteld zou kunnen worden.  Lees   Dit  eens  of  Dit.   of zelf zoeken op internet.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2016 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een rechtsbijstandverzekering hebt met dekking voor de woning, is dat toch de eerste plek waar u uw vraag zou moeten stellen?

Maar na 16 jaar nog aansprakelijk stellen, dat kunt u wel vergeten, vooropgesteld dat die aannemer nog bestaat.

sw
door swat1500 - Feb 23, 2016 om 19:02
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich zou je mogen verwachten dat een deugdelijk uitgevoerde aanbouw langer meegaat dan de thans verstreken termijn. Van belang is echter of het defect komt door de kwaliteit van de uitvoering of dat het risico reeds bekend was en de opdrachtgever (de vorige eigenaar) dat risico voor lief heeft genomen. In het laatste geval kan de aannemer niets verweten worden en moet u bij de vorige eigenaar zijn en is er wellicht sprake van een verborgen gebrek.

pi
door piet44m - Feb 24, 2016 om 13:25
27 Antwoorden / 0 Vragen

Nou dat is wel lang geleden,wel kan je eens kijken of er niet iemand grondwater onttrekt in de buurt,of waterschap soms grondwater verlaagd heeft.of oppervlakten bestraat zijn etc of winning van stoffen uit de grond.bomen gegroeid zijn  sloten gegraven,etc
het is wel zo dat de aanbouw niet op een goed fundament staat,want huis blijft wel staan
.maar dat zou in groningen ook niet geholpen hebben hoe goed het fundament ook is met het voorkomen van verzakken. simpel kan je opzoeken hoelang bouwers garantie`s kunnen gelden.

hi
door hipppo - Feb 24, 2016 om 13:48
303 Antwoorden / 2 Vragen

Naast verlaging van de grondwaterstand door waterschap of provincie kan de oorzaak ook liggen in het bemalen van een in de buurt liggende bouwlocatie.
Maar eerst moet even nagekeken worden wat er destijds, voorafgaand aan de bouw, is gedaan. Grondonderzoek d.m.v.één of meer sonderingen, berekeningen door een constructeur van de fundering i.s.m. de kwaliteit van de bodem en vervolgens of gebouwd is volgens tekeningen en berekening.
Het kan zijn dat er geen of onvoldoende controle heeft plaatsgevonden door bouw-en woningtoezicht, maar in die hoek valt niets te halen, ook niet als men aantoonbaar broddelwerk heeft geleverd.
De verzakking kan overigens wellicht verholpen worden door inschakeling van de firma Uretek. Door injectie in de bodem van kunststofschuim kan een bouwwerk gelift worden tot de oorspronkelijke situatie. Eerst moet de draagkracht van de bodem vastgesteld worden d.m.v. enkele sonderingen en natuurlijk wordt de situatie ter plaatse eerst volledig onderzocht en beoordeeld op geschiktheid voor toepassing van hun techniek.

la
door latb - Feb 24, 2016 om 19:43
27 Antwoorden / 1 Vragen

Rechtbijstand verzekering inschakelen.

latb