jo
door johan goudvliet Mar 21, 2017 om 12:41
Garantie & verzekeringen

VGZ's Woekerpolis 2.0

275 EURO OM EEN EIGEN RISICO VAN EUR 385 TE HERVERZEKEREN?

Dit jaar kwam ik in aanmerking voor de Rotterdampolis van VGZ. Deze is bedoeld voor mensen met een kleine beurs, bv bijstandsuitkering. Ik ben overgestapt omdat de gemeente Rotterdam een bijdrage levert. Deze is overigens marginaal: EUR 10,= voor het basispakket en EUR 10,30 voor het aanvulledend VGZ Rotterdampakket.

Bij het doorkijken van de polis viel mij op dat het eigen risico van EUR 385 herverzekerd wordt. Dat vond ik al een opvallende constructie, maar toen ik de maandpremie van EUR 22,92 zag om het eigen risico te herverzekeren, kreeg ik een rolberoerte. De hoogte van die roofzuchtige verzekeringspremie wordt niet vermeld als je jezelf aanmeld.

Reken even mee: 12 * EUR 22,92  = EUR 275.04

Je betaalt dus 275 euro om een risico van EUR 385 af te dekken. Dat is geen verzekering maar een woekerpolis. Het wordt nog erger, het eigen risico is niet nul, maar EUR 50,=, dat is nadat je al 275 euro gedokt hebt.

Als je er over nadenkt wordt het nog erger. Iemand met een kleine beurs, die geen zorgkosten heeft, betaalt toch 275 euro om het eigen risico af te kopen.

Iemand die EUR 100 zorgkosten in een jaar heeft, betaalt EUR 50,- eigen risico en EUR 275 herverzekeren eigen risico. Totale kosten EUR 325 voor een risico van EUR 385. Het verschil is nog maar EUR 5 per maand. Dit kan nooit de bedoeling zijn. Heeft Rotterdam lopen slapen toen ze het contract afsloten of probeert VGZ haar klanten een poot uit te draaien met de woekerpolis 2.0?

https://www.vgz.nl/rotterdam

2863 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2017 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had alles van te voren kunnen bestuderen. Daarnaast is het zo dat als u eventueel bijzondere bijstand nodig hebt, waarvan onderdelen zijn verzekerd in dit pakket, u die bijzondere bijstand niet krijgt als u dit pakket niet hebt.

Afgezien daarvan was u niet verplicht deze verzekering te nemen. U hebt zich dus laten lokken door die "kortingen", maar u had zich elders voordeliger kunnen verzekeren.

edrick3
door edrick3 - Mar 21, 2017 om 13:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik zie nergens op de site staan dat je zélf premie voor die herverzekering moet betalen.
Er staat: Maximaal € 50 eigen risico per persoon. Het overige eigen risico is meeverzekerd.

In 2017 is de premie voor het VGZ Rotterdampakket € 162,42 per maand. De premie is als volgt opgebouwd:

VGZ Ruime Keuze € 101,65
VGZ Aanvullende Verzekering € 60,77

Al eens bij VGZ geïnformeerd hoe dit zit? https://www.vgz.nl/rotterdam/contact?sessionId=5ebec2e4-64da-4313-bd3d-96fb5da5bc5d

marita5
door marita5 Mar 21, 2017 om 13:21
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , ik kwam ook in aanmerking voor dit pakket , maar ik was per maand € 20,- duurder uit ( vorig jaar ) , dat betekende dat ik dan € 240,- eigen risico betaalde van de € 385 , - en ook nog niet eens dezelfde vergoedingen kreeg die ik nodig had was minder , ook hier geld voorwaarden en vergoedingen lezen .

edrick3
door edrick3 Mar 21, 2017 om 13:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Volgens mij zit die premie voor die herverzekering in de premie van de Aanvullende Verzekering.
Aanvullend Best is € 30,14 p/m. TS heeft blijkbaar niet (goed) de premies vergeleken.

marita5
door marita5 Mar 21, 2017 om 13:37
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Of je nou aanvullend beter / of best ( best is de dure aanv verzekering ) hebt , bij deze verzekering ( van de gemeente ) zijn de vergoedingen niet hetzelfde , je betaald per maand meer , maar je krijgt minder vergoed was voor mij niet interessant

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2017 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar je krijgt wel weer andere zaken vergoed. Als ik het zo lees bijna alle eigen bijdragen, plus WMO.
Maar persoonlijk vind ik het een heel dure verzekering voor de minima.

marita5
door marita5 Mar 21, 2017 om 16:33
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , ik krijg de eigen bijdrage vergoed , ik betaalde die eerst zelf , maar mijn contactpersoon wees mij op bijz bijstand omdat dit te maken had met mijn ongeval en ik onkosten had buiten mijn schuld om , verz van de gemeente is inderdaad duur , daarom wilde ik die ook niet . Van mijn contactpersoon wist ik dat er veel mensen zich blind op hadden gestaard , maar niet naar de vergoedingen hadden gekeken , gevolg veel dingen minder vergoed en dan is het zogenaamde goedkoop > duurkoop

marita5
door marita5 - Mar 21, 2017 om 13:17
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Johan GoudVliet ,

Dit is een lokkertje , ik had alles van tevoren uitgerekend en doorgelezen , wat u waarschijnlijk niet heeft gedaan .
De vergoedingen zijn ook niet hetzelfde , als een aanvullende verzekering bij VGZ ( bij mij was dit de aanv verz beter ) , ik ging met deze verzekering erop achteruit i.p.v. van vooruit .

@tijger1 .

Ik had dit pakket ook niet , waarbij h.hulp word vergoed , zoals ook bij mix verzekering heb ik ook niet , toch krijg ik de h.hulp vergoed via bijz bijstand .

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2017 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is mooi.

marita5
door marita5 Mar 21, 2017 om 15:28
11534 Antwoorden / 15 Vragen

De gemeente verwees mij naar VGZ omdat zij ook h.hulp vergoeden , toen ik contact opnam met VGZ werd H.Hulp alleen vergoed als je het verzekeringspakket van de gemeente had / of de mix aanv verz., maar die had ik alletwee niet . de gemeente kon mij niet verplichten om een duurdere verz te nemen , zodoende bleef ik bijzondere bijstand houden , vorig jaar een beschikking gekregen dat de bijz bijstand doorloopt tot 2020 .
Maar iedere gemeente heeft andere regels .

Cookies
door Cookies - Mar 21, 2017 om 13:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die berekeningen die je nu doet, had je voor 1/1 moeten doen. En iemand met een (bijstands)uitkering heeft, dankzij al die toeslagen, kwijtscheldingen, gratis dit, gratis dat enz. enz. bijna hetzelfde te besteden als mensen met een laag modaal inkomen, waar dan ook nog 36 u.p.w. voor gewerkt wordt. (OT: Ik ben dus ook tevreden met de verkiezingsuitslag, het wachten is op de gemeenteraadsverkiezingen.)

panter22
door panter22 Mar 21, 2017 om 14:53
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is niet de schuld van de bijstandstrekker dat je inkomen bijna gelijk is.
Je verdient gewoon te weinig voor 36 uur werken.
Bovendien wordt door de bezuinigingen op de toeslagen een maximale inkomensgrens gehanteerd.
Was er, net zoals toen de toeslagen subsidies heetten, een glijdende schaal van toeslagen, dan had jij ook geld gekregen. Maar nee, 1 euro te veel bruto inkomen en je raakt €100 of meer per maand aan toeslagen kwijt.
Denk eerst eens na voordat je een arme mensen de schuld geeft.

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2017 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. Dan nog maar eens een berekening maken met de zorgtoeslag, want u bent abuis.

Cookies
door Cookies Mar 21, 2017 om 15:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@panter22: wat geeft jou de indruk dat ik het over mijn EIGEN situatie heb? Schrijf ik dat ergens? Ik ben niet iemand die alleen aan zichzelf denkt (kan je nagaan, ben ik niet eens (s)links.) Werken moet beloond worden, NIET thuis zitten.

wi
door wilhelmina59 Mar 21, 2017 om 16:00
519 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas wordt thuiszitten beloond en wordt het pas leuk als men boven de euro 33.000,- bruto op jaarbasis verdient.
Maar dat is een hele andere discussie.
TS dacht dat hij beter af was met deze polis.
Als hij enig rekenwerk erop los had gelaten had ie geweten dat deze polis (in tegenstelling tot de polissen van voor 2006) duurder is dan de conventionele. Alleen een echte woekerpolis is iets heel anders en munt uit in vaagheden en verborgen rekenmethodes.

Cookies
door Cookies Mar 21, 2017 om 16:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

33.000,- bruto p.j. is laag modaal. Die groep houdt maar zo'n 200,- meer over dan de thuiszitters (daarbij niet rekening houdend met allerlei neveninkomsten van veel thuiszitters). Gelukkig begint dat ook eindelijk eens door te dringen tot de politiek.

marita5
door marita5 Mar 21, 2017 om 16:41
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@carola.83 , Werken moet beloond worden, NIET thuis zitten., wat een bullshit . dus u scheert iedereen over èèn kam . wat als mensen willen werken en niet kunnen waaronder ik zelf . ik zou liever vandaag werken als morgen

Cookies
door Cookies Mar 21, 2017 om 16:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@marita5: Het hoe en waarom maakt voor wat ik schrijf: 'werken moet beloond worden, niet thuis zitten', niets uit. Ik kan niet over jouw situatie oordelen, daarom een algemene opmerking. Ik maak vaak genoeg mee (of heb vaak genoeg mee gemaakt) dat bij 2 mensen met identieke kwaal, de ene vindt dat hij/zij niet meer kan werken en de ander - al dan niet parttime - gewoon doorgaat.

marita5
door marita5 Mar 21, 2017 om 17:03
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Is een algemene opmerking die niet voor iedereen geld , ik zie ook mensen met dezelfde gezondheidsproblemen als ik , ik ga door en een ander lig plat
maar dat is ook de instelling van de persoon zelf , hoe ga je ermee om . .

Cookies
door Cookies Mar 21, 2017 om 17:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....ik ga door en een ander lig plat... en weer een ander werkt (parttime)? Natuurlijk heeft dat met de instelling van de persoon zelf te maken. De één meldt zich ziek bij een verkoudheid, de ander gaat nog naar zijn werk met 39,5 graden.

ou
door oudewouter Mar 21, 2017 om 17:46
52 Antwoorden / Vragen

Bent u nou echt zo naief om te denken dat met de uiterst rechtse regering die we krijgen er iets voor de minima gedaan wordt of voor de laagstbetaalden?

wi
door wilhelmina59 Mar 21, 2017 om 18:04
519 Antwoorden / 0 Vragen

Denk niet dat Carola83 alles over een kam scheert. Veel mensen zitten ongewild thuis en worden simpel op hun leeftijd afgerekend.
De vlag gaat uit als de dag aanbreekt dat die oudjes weer aan de slag kunnen en denk niet dat ze met een aalmoes naar huis gaan.

panter22
door panter22 Mar 21, 2017 om 18:51
6599 Antwoorden / Vragen

@tiger1, ik had het niet alleen over de zorgtoeslag, maar over toeslagen in het algemeen. En huurtoeslag in het bijzonder.

jo
door jorisw - Mar 21, 2017 om 18:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een verzekeringspremie is gebaseerd op een bepaald risico voor het verzekerde. In dit geval is het risico hoog dat er uitgekeerd moet worden, dus is het niet zo gek dat de premie navenant hoog is. Basiskennis verzekeringskunde.

panter22
door panter22 - Mar 21, 2017 om 18:47
6599 Antwoorden / Vragen

Als je ieder jaar het eigen risico opmaakt van €385, dan is dit een prima verzekering.
De basisverzekering ruime keuze is €113 per maand . Het eigen risico is omgerekend ca. €30 pm en de goedkoopste tandartsverzekering kost €11 pm.Dan zit je al op €154 pm.
De rotterdamse verzekering kost €162 - €10 van de gemeente = € 152 pm Die €50 per jaar komt daar nog bij, ca. €4 pm.
Totaal €156 voor een goede verzekering.
Maar als je goed gezond bent en je hebt bijna nooit zorgkosten, dan ben je voordeliger uit met alleen een basisverzekering en een tandartsverzekering. Totaal €124 pm.
Ook kun je een extra eigen risico nemen. Ben je nog voordeliger uit.
Het is een kwestie van waar wil je je voor verzekeren.
Dat heeft niets te maken met een woekerpolis of een poot uitdraaien, maar uitzoeken wat je wilt en wat voor jou de goedkoopste oplossing is.