gt
door gtvspc Nov 8, 2007 om 07:29
Garantie & verzekeringen

WAO: limiet eigen vermogen/bezittingen, en luxelimiet?

Bij de WAO is er een limiet aan wat je aan eigen vermogen mag hebben, en bepaalde bezittingen. Nu herinner ik me vaag iets dat je met de WAO 5000 euro vermogen mag hebben, en dat er een limiet zat aan het soort auto wat je mocht hebben. Maar waar ik dat heb gelezen en of het (nog) klopt weet ik niet meer. Op de site van het UWV kan ik het ook niet vinden.

Mijn vraag bestaat uit 2 delen.

Wat is de limiet eigenlijk precies?

Die 5000 zal sowieso contant geld en geld op rekeningen inhouden. Maar dingen als goud, sieraden, aandelen, dure apparatuur, etc valt dat er ook onder eigenlijk?

Wat betreft de auto ben ik ook wel nieuwsgierig. Dat je niet WAO kan hebben en in een Ferrari Enzo rijden begrijp ik ook nog wel. Maar wat mag dan wel?

Mijn andere vraag: wat is luxe? Het zit namelijk zo: stel je hebt WAO, je hebt géén eigen (huur)huis, bent alleenstaand en je kan wonen bij familie of vrienden. En je hoeft niet veel te betalen aan kost en inwoning.

In dat geval heb je niet zoveel kosten. Stel (fictieve bedragen per maand) je krijgt €500 WAO, je moet €50 betalen voor de zorgverzekering en €75 kostgeld. Dan zou je per maand 500-50-75=375 euro "overhouden". Sparen kan niet onbeperkt gezien de vermogenslimiet. Nu is het niet zo moeilijk om van dat geld af te komen: zuip je dagelijks lam tegen de huidige horecaprijzen, koop een nieuwe 52" LCD TV en ga op vakantie naar Hawaï. Dit is uiteraard een sterk overdreven voorbeeld, maar het gaat om het idee. Maar in hoeverre kan je daarmee problemen krijgen? En wat is luxe in dit geval? Een TV überhaupt is in principe al luxe, zelfs een 37cm beeldbuisprul. Maar met WAO krijg je ook vakantiegeld, dus dat geeft al aan dat een beetje luxe niet verboden is. Maar stel er zou een TV van €4000 aan de muur hangen (een vermogen van €5000 is toegestaan zover ik weet, dus €4000 opsparen en uitgeven aan een dergelijke TV is in theorie mogelijk), kunnen "ze" daar moeilijk over doen?

Het is voor mij niet duidelijk waar de grens ligt, als die er al is maar zou het toch wel graag willen weten.

En stel je zit in die situatie met "teveel" geld, hoe kan je dat dan oplossen? Eén oplossing staat hierboven al: simpelweg opmaken. Maar krijg je daar problemen mee? Een andere oplossing is uiteraard gewoon overeenkomen meer kostgeld te gaan betalen (ondanks dat familie/vrienden dat niet echt nodig vinden), puur om van het geld af te komen, maar een flinke verhoging opeens valt misschien ook wel op. Of opeens heel veel aan goede doelen doneren. Nouja, verzin het zelf maar. Bestaan er nog andere oplossingen, en hoe behoor je dit "probleem" officieel op te lossen?

14295 4 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 8, 2007 om 08:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het verhaal van eigen vermogen en dure bezittingen geldt niet voor een uitkering op grond van de Wet ArbeidsOngeschikheid. Dat telt als je een aanvraag indient voor bijstand. Dan moet je eerst zelf alle extra's, die je hebt opmaken, voordat je voor een uitkering in aanmerking komt.

Vladja

vladja
door vladja - Nov 8, 2007 om 09:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Op onderstaande link staat de uitleg over
vermogen en bijstand, dat overeenkomt met uw verhaal. Dat heeft dus niets te
maken met een WAO-uitkering.

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=35351

Vladja

stacey
door stacey - Nov 8, 2007 om 09:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

De informatie die je hebt (gekregen) klopt niet.

-----De wao is een verzekering die een inkomen garandeert op het moment dat je door ziekte of handicap niet meer kunt werken. Bij het vaststellen van de hoogte van de WAO-uitkering wordt gekeken naar de mate van arbeidsongeschiktheid en het laatst verdiende inkomen. Het inkomen van een partner of de overwaarde van een eigen huis of mogelijk ander vermogen wordt buiten beschouwing gelaten. Dat is bij een WW-uitkering net zo.

Alleen bij een bijstandsuitkering wordt gekeken naar het inkomen van de partner en het eigen vermogen ----- WAO en vermogen

Groetjes,

gt
door gtvspc - Nov 8, 2007 om 09:43
18 Antwoorden / 7 Vragen

Heel erg bedankt voor de antwoorden en links!

De foutieve informatie heb ik ooit ergens gelezen, en vermoedelijk is mijn herinnering vervaagd. De informatie die ik toen las was waarschijnlijk wel correct, maar het is jaren geleden dat ik het las en in de jaren heeft mijn geheugen er vermoedelijk een potje van gemaakt.

Nu snap ik wel waarom het maar niet wou lukken om meer informatie te vinden! Het eigen vermogen verhaal is dus helemaal niet van toepassing op de WAO!

Nogmaals bedankt allebei!