ja
door janet54 Feb 5, 2008 om 16:53
Garantie & verzekeringen

Wat is revalidatie?

Mijn vader heeft zijn heup gebroken en moest na ontslag uit het ziekenhuis minimaal 6 weken revalideren in een verpleeghuis. Omdat hij heel erg heimwee had heeft de afdeling nazorg van het ziekenhuis geregeld dat hij met de nodige hulpmiddelen en thuiszorg naar huis kon om te revalideren. Nu hadden mijn ouders een basisverzekering en de fysiotherapeut die mijn vader aan huis behandelt zegt dat de eerste 9 behandelingen niet vergoed worden uit de basisverzekering. In de polis staat echter dat revalidatie voor 100% vergoed wordt bij een basisverzekering maar de zorgverzekeraar Zilverenkruis- Achmea zegt dat mijn vader niet revalideert. Nu vraag ik mij af wat is dan revalidatie? Het ziekenhuis sprak na ontslag over minimaal 6 weken revalideren en 2 x per week fysiotherapie. Ik ben van mening dat de zorgverzekeraar moet betalen, zij zeggen van niet, wat nu?

vriendelijke groet, Jk

4739 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 5, 2008 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De term 'Revalideren' is alleen van toepassing wanneer iemand intern wordt of is opgenomen.
Thuis heet dat geen revalideren.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2008 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Revalidatie is volgens Van Dale :

geheel van medische en sociale maatregelen, die tot doel
hebben de validiteit van patiënten zo ver mogelijk te herstellen, resp. de
invaliditeit te verminderen en mindervalide arbeidskrachten weer tot voor hen
geschikt werk terug te brengen

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 5, 2008 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opname in Revalidatie centrum is vrijwel altijd vergoed, alleen kan een eigen bijdrage omdat U thuis niet hoeft te eten gevraagd worden!

Thuis revalideren is vaak lastig vergoedbaar en je kreeg een advies als je iets fout doet dus elders opname is beter en meer zekerheid dat het ook goed gaat...

Vraag Uw eigen verzekeraar en soms is bemiddeling beter en de rest van de familie hoeft dan niet meer te helpen want vaak lukt niet alles en veroorzaak je overlast in de eigen familie die nu niets meer kan!

ve
door verwijderd - Feb 5, 2008 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

heimwee is vermoedelijk de reden dat ze nu lastig gaan doen...
Medisch is met veel bezoek daar het vaak beter maar nu achteraf lastig terug te draaien, maar nu zit je daar thuis met het probleem van niet professionele hulp!

ve
door verwijderd - Feb 5, 2008 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hieraan voldoet mijn vader wel, kennelijk houden ze bij de zorgverzekeraar een ander woordenboek aan. Ik heb een brief geschreven naar de klachten afdeling maar dit biedt geen oplossing, ze houden vol dat hij niet revalideert. De dame die de klacht afhandelt vertelde dat wanneer mijn vader in een verpleeghuis opgenomen was hij dan ook de eerste 9 behandelingen van de fysiotherapie zelf moest betalen. Ik vraag mij dan af waarom want revalidatie wordt volgens de polis voor 100% vergoed. Een klacht indienen heeft dus geen positief resultaat wat zou de volgende logische stap dan zijn? Waar kan ik deze beslissing verder aanvechten? Als dit geen revalidatie is dan voldoet niets aan de term revalidatie.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

De revalidatie, die vergoed wordt, kan op verschillende, manieren plaats vinden. In een revalidatiecentrum, een ziekenhuis, een verpleeghuis of door een specialist. Ik heb de indruk dat ze uw vader naar huis hebben gestuurd zonder verder revalidatieplan en behandeling van een revalidatiearts, maar met alleen een behandeling door een “gewone” fysiotherapeut. Voor “gewone” fysiotherapeuten gelden andere vergoedingen.

Om de revalidatie vergoed te krijgen moet deze behandeling aan een aantal voorwaarden voldoen. De behandelend arts of specialist stuurt de patiënt door naar een revalidatie arts. Deze doet een voorstel voor de behandelingen en vraagt toestemming aan de zorgverzekeraar. Vaak vinden deze behandelingen plaats in een revalidatiecentrum., maar er zijn ook andere mogelijkheden. Zo kan er ook behandeld worden zonder opname, maar met bv dagbehandeling.  De patiënt gaat dan een aantal keer per week naar het revalidatiecentrum toe.

Ik raad u aan nog eens goed te overleggen met de revalidatiearts over de mogelijkheden voor uw vader, want alleen revalidatie onder een revalidatiearts wordt vergoed.

http://www.revalidatie.nl/revalideren/wat_is_revalidatie

Groet louisa2

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor uw reactie!

Het is mij nu enigzins duidelijk wat er gebeurt is. Toen mijn vader nog in het ziekehuis lag was het advies revalidatie in een verpleeghuis hier is ook een indicatiestelling voor geweest. De bedoeling was dat mijn vader na het ziekenhuis naar beneden zou gaan naar het zorghotel van "de stromen". Hij heeft ook enkele uren in dit zorghotel verbleven maar moest met spoed weer naar boven terug omdat de wond was ontstoken en hij heel erg ziek was. Na enkele weken is hij toen uit het ziekehuis ontslagen met een open wond die niet door de mantelzorgers verzorgd mocht worden, dit moest door een gediplomeerd verpleegkundige gedaan worden. Het ziekenhuis, de afdeling nazorg, heeft toen geregeld dat er een ziekehuisbed, rolstoel en postoel gekomen is en ook thuishulp voor de verzorging van de wond en persoonlijke zorg. De fysiotherapeut moest door ons zelf benadert worden. Mag je in dit geval stellen dat dit onder revalidatie valt? Heeft het ziekenhuis dan een fout gemaakt door geen ravalidatie arts in te schakelen en zo ja, is dit dan nog terug te draaien? Mijn ouders die leven van een aow uitkering krijgen nu een rekening van 350 euro voor de eerste 9 behandelingen fysiotherapie en een eigen bijdrage voor de thuiszorg komt ook nog. Indien hier nog iets aan te doen is waar, bij wie, zou ik dit dan moeten voorleggen? Ik hoop dat u mij hier nog antwoordt op kunt geven. Vriendelijke groet, Janet.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik begrijp uit je verhaal is de eerste keer wel een indicatiestelling voor revalidatie gemaakt en is er zij het zeer kort met de revalidatie begonnen. Na de complicatie is uw vader weer terug gegaan naar het ziekenhuis, waaruit hij vervolgens rechtstreeks ontslagen is. Dat hij thuis een aantal voorzieningen en hulp heeft gehad, had m.i  niet te maken met revalidatie maar met de intensievere verzorging die uw vader na de complicaties nodig had.  U heeft zelf de fysiotherapeut moeten benaderen, hij/zij is niet ingeschakeld door de revalidatiearts.  Dit wijst erop dat het hierbij dan ook om een gewone therapeut gaat.

Ik raad u aan om contact op te nemen met het ziekenhuis, om daar helder te krijgen of er nu wel of geen revalidatie-indicatie was en als die er wel was waarom het dan niet volgens het boekje is gegaan. In sommige gevallen is er met terugwerkende kracht nog wel iets aan te doen. Mocht dit allemaal niet lukken dan kunnen uw ouders ook overwegen om de hulp van bijzondere bijstand in te roepen.

http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=1018&subrubriek_id=1022

Succes louisa2

ve
door verwijderd - Feb 7, 2008 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Louisa2

Hartelijk dank, voor het advies! Ik heb de afdeling nazorg van het ziekehuis gebeld. Daar bleek uit de papieren dat mijn vader een ciz indicatie zorgpakket 9 heeft. Volgens de medewerkster is dit revalidatie. Volstaat het nu voor terugbetaling dat ik een kopie van dit besluit vergezeld van de rekening naar de zorgverzekering stuur? Of moet ik iets anders ondernemen? De belastingdienst roept steeds "makkelijker kunnen we het niet maken" wel dit gaat voor de zorgverzekering zeker niet op, wat is dit ingewikkelde kost voor een simpele burger.

Ik wil je echt hartelijk bedanken voor je hulp, alleen was ik nooit zo ver gekomen. Vriendelijke groet, Janet.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2008 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juich niet te vroeg. Het is ingewikkelde materie. Het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) is een instelling die beoordeelt welke zorg iemand nodig heeft. Het gaat hierbij om zorg die vergoed wordt vanuit de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Hierbij moet gedacht worden aan bv het ziekenhuisbed of de hulp bij het wassen en aankleden. Dit is iets anders  dan een indicatiestelling van een revalidatiearts. De revalidatie behandeling wordt vergoed vanuit de Zorgverzekering. En de revalidatie gaat om het proces om weer zo goed mogelijk te functioneren.

Bij de CIZ indicatie kunnen best zaken zitten die met de revalidatie te maken hebben, zoals bv een rolstoel of krukken, echter dat zijn dan voorzieningen die nodig zijn om te herstellen en staan verder los van het revalidatieproces.

In het geval van uw vader gaat het om de vergoeding van de fysiotherapeut. Bij revalidatie in/door een revalidatiecentrum wordt men begeleid door een groep deskundigen (afhankelijk van de aandoening). In dat geval kan de fysiotherapie tot deze groep behoren en wordt het vergoed.

Omdat er voor uw vader geen revalidatie-indicatie is gesteld en hij door een gewone fysiotherapeut wordt behandeld, wordt dit niet vergoed. Nav uw telefoontje met de nazorg van het ziekenhuis vrees ik dat zij verder ook niets voor uw vader kunnen doen. Zij hebben uw vader alleen naar huis gestuurd met een indicatie voor thuiszorg en hulpmiddelen.

U kunt de nota met het besluit naar de zorgverzekeraar sturen, maar ik vrees dat u een afwijzing krijgt. Maak kopieën voordat u ze opstuurt. Ik raad u ook aan om contact op te nemen met de fysiotherapeut en uitstel van betaling te vragen.  Als u een afwijzing krijgt van de zorgverzekeraar dan kunt u hiermee wellicht bijzondere bijstand aanvragen.

Helaas heb ik geen beter nieuws.

louis2

ve
door verwijderd - Feb 7, 2008 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil je niet bang maken maar, ben bang dat je de volledige fysiotherapie zelf moet betalen. De basisverzekering vergoed vanaf 9e behandeling als er iets chronisch is. Een gebroken heup is geen chronische indicatie. Zelfs een versleten heup (arthrose) valt niet in de chronische lijst. Als je vader opgenomen zou worden voor revalidatie in een verzorgingshuis moet je de fysiotherapie ook zelf betalen. Revalidatie is volgens verzekering wat gegeven wordt door een revalidatiearts en niet via een reguliere fysiotherapeut.

Revalidatiearts helpt vaak na herstel van bijvoorbeeld hersenbloedingen, verlammingen ed.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2008 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat hier om de fysio. Als u vader buitenshuis revalidatie zou krijgen dan wordt er 100 % vergoed en valt de fysio binnen de revalidatie. Na een bepaalde periode gaat hij toch naar huis. Dan zal er een vervolg zijn van fysio. Er is bepaald dat er een jaar na , in dit geval een heupoperatie, fysio wordt verleend.Dit dient ook te worden aangevraagd !!!  De regels daarvoor zijn: de 1ste 9 behandelingen worden uit de aanvullende verzekering vergoed. Uw vader heeft deze niet, dus hij zal ze zelf moeten betalen. Dus het is totaal niet van belang of de revalidatie thuis of in een instelling wordt gedaan die 9 behandelingen treden in werking op het moment dat de revalidatie-indicatie eindigt.
De fysio-therapeut heeft dus gelijk en voor u heeft het geen zin om hiertegen in het verweer te gaan.
Ik wil ook duidelijk stellen dat dit een wettelijke regelgeving is en dus bij iedere zorgverzekeraar gelijk is omdat het betrekking heeft op de basisverzekering die iedereen verplicht is af te sluiten.De keuze voor een aanvullende verzekering is vrij.