Wat kan ik doen bij prijsdiscriminatie van de ANWB
Nadat ik met pech langs de weg stond heb ik contact gezocht met de ANBW. Ze kwamen mij helpen als ik lid zou worden en 90 euro extra betaalde omdat ik nog geen lid was. Telefonisch moest ik mijn gegevens doorgeven en mij werd een standaard abonnement aangeboden van 96 euro per jaar. Aangezien ik geholpen moest worden heb ik dit abonnement afgesloten. Nu kijk ik een uur later op de website, staat er dat nieuwe klanten 25% korting krijgen op het standaard abonnement. Als ik aan een chatmedewerker vraag of ik dat ook krijg zegt ze nee. Want u heeft zich telefonisch laten inschrijven. Dit is toch ronduit belachelijk. Elke nieuwe klant moet deze korting krijgen, anders wordt er onderscheid gemaakt en dus (Prijs) discriminatie. De chat medewerker van de ANWB wimpeld het af met "u heeft zich telefonisch in laten schrijven helaas, u bent hier zelf mee akkoord gegaan".
Wat kan ik hieraan doen? Is dit toegestaan ook al wordt er nergens op de website onderscheid gemaakt tussen klanten die online binnen komen of via de telefoon. Iedereen moet het zelfde behandeld worden toch?
Puur zakelijk gezien: als je telefonisch lid wordt, zijn de extra kosten voor ANWB al gauw in de richting die je als korting krijgt als je online jezelf opgeeft. Op zich wel netjes dat ANWB dus kennelijk de besparing van selfcare doorberekend aan hun leden.
O ja, dit is geen discriminatie.
Topantwoord
"Iedereen moet het zelfde behandeld worden toch?"
Helemaal eens, als dat dan ook betekent dat mensen die géén lid zijn ook niet geholpen worden door de ANWB. U heeft jaren lang geld 'bespaard' door geen lidmaatschap af te sluiten. Als u dan stil komt te staan, wordt u tóch netjes geholpen maar moet u wel lid worden. Dat doet u. U had dit ook kunnen laten en zélf een oplossing voor uw pech-onderweg kunnen zoeken. Maar ja, dit wat natuurlijk wel zo makkelijk, hé?....
Fijn dat u het met mij eens bent.
Ik snap dat mensen die geen lid zijn ook niet mogen verwachten dat ze geholpen worden door de ANWB. Ten tweede doet u een aanname wat betreft het geld besparen. Ik ben beginnende bestuurder en heb sinds twee maanden een auto. Nou daaraan toe.
Ik ben zeker netjes geholpen daar is geen twijfel over. Ik ben bereid lid te worden ( klant) en een boete te betalen omdat ik nog geen klant ben. Dan is het toch ook netjes als de ANWB mij als een gelijke nieuwe klant behandeld? Net als iedereen toch.
De site geeft niet aan korting alleen voor gebruiker die nog geen pech hebben gehad. Er staat ook neit niet geldig voor telefonische aangemelde klanten die ook lid zijn geworden ondanks omstandigheden?
Uw reactie is kort door de bocht, maar ja, dit was natuurlijk wel zo makkelijk he?
Topantwoord
U zou ook korting hebben gekregen als u zich, zonder pech, had aangemeld. Maar nu stond u daar, dus heeft u gebeld en kon lid worden en hulp lrijgen. Dus helemaal geen discriminatie. Aardige lui hé, die wegenwachters?
Zeker aardige lui.
Kunt u mij het verschil noemen tussen een nieuwe klant die zich via de website inschrijft en jaarlijks contibutie betaald of een nieuwe klant die zich wil inschrijven omdat hij of zij pech heeft, maar desondanks ook de contributie betaald + de boete omdat hij of zij nog geen lid was. In mijn ogen zit daar geen verschil, en maakt de ANWB misbruik van de situatie.
Als u de andere antwoorden heeft gelezen: men kan dit vergelijken met diverse stellingen: als je huis in de brand staat, een annuleringsverzekering willen hebben als er daarna zich een probleem voordoet. Een verzekering, dat hoeft men toch niet uit te leggen, is dat, als je dan pech hebt, die verzekering van pas komt. Heeft u zich ergens achteraf voor iets kunnen verzekeren? Ik dacht het niet. En nee, het is geen boete: u heeft zich aangemeld tijdens pech. Dat alles moet ook nog verwerkt worden in hun systeem: u bent een nieuwe, onverwachte klant. Die verwerking wordt handmatig, door mensen, gedaan. Personeel. En personeel kost geld.
Maar als u het niet met me eens bent dan heeft u per ongeluk mijn bijdrage (ook) als topantwoord beloond. Jammer dat u dit niet meer kan terugdraaien.
Ben blij dat je geholpen bent! De ANWB had ook kunnen bepalen dat Wegenwacht hulp alleen voor bestaande leden is en je je bij pech niet kunt verzekeren.
Als je huis in brand staat, kun je ook geen brandverzekering afsluiten.
U heeft geprobeert een brandend huis te verzekeren, dat gaat natuurlijk niet. U kon aan de kant van de weg geholpen worden op de voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan. Er zullen ongetwijfeld wel meer goedkopere aanbieders zijn, maar dat had u op voorhand zelf kunnen uitzoeken.
Ja, dit is toegestaan. Anwb hanteert deze methode trouwens al decennia. Bij pech heeft u maar een keuze: Lid worden tegen de dan geldende prijs of blijven staan. Met discriminatie heeft dit niks te maken.
Iidmaatschap opzeggen en weer aanmelden als er weer eens een actie is. Alleen hopen dat u in de tussentijd geen pech krijgt.
Wat is prijsdicriminatie?
Dan had u de ANWB niet moeten bellen en de pech anders moeten oplossen.
Mooi toch dat u geholpen bent en daar zelf geen inspanningen voor hoefde te doen?
En dat zelfs met het jaren contributie uitsparen die anderen wel betalen voor o.a. het instandhouden van de wegenwacht.
Over het jaren contributie uitsparen. Wij waren bijna 40 jaar lid. Toen bleek wij hebben al die jaren 1 auto en de auto en anwb lidmaatschap staat op naam van mijn man. Dat ik dus niet meer geholpen word of ik moet zelf ook lid worden. Dit is dus belachelijk voor woorden dat is bij andere aanbieders van pechhulpen niet. Je denkt toch niet dat ik ook lid word terwijl er maar 1 auto is. Wat ik wel weet is dat veel mensen in dezelfde situatie allemaal hun lidmaatschap opgezegd hebben.
Het lidmaatschap is voor een persoon, niet voor een auto. Maar u had simpel een partner lidmaatschap kunnen nemen, was u ook gedekt als u alleen in de auto reed.
En dat partnerlidmaatschap schijnt maar 5 euro per jaar te kosten.
Je had ook een andere pechhulpverlener kunnen bellen. Hoef je geen lid te worden.
https://roadguard.nl/?gclid=EAIaIQobChMI3rCuub6O1wIVxwrTCh3nlwitEAAYAiAAEgJKjfD_BwE
https://www.allsecur.nl/verzekeringen/aanvullende-dekkingen/pechhulp-on-demand.html
Het moet wel over gelijke gevallen gaan en dat is het niet.
Daarvoor is de boete, die krijgen leden niet.
Ik wel, dan staan we weer gelijk toch. Ik ben een nieuwe klant. Graag maak ik dan gebruik van alle rechten die andere klanten gebruiken. Pech of niet.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vattenfall
vattenfall heeft een fout in de afrekening van mei 2023 gemaakt. ze hebben de meterstanden omgedraaid en daardoor te veel terug betaald.
nu schrijven ze het verschil van 620 euro gewoon per 31 mei 2024 van mijn rekening af.mag dat?
Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer