Werdt CZ mee aan fraude?
Na een operatie kreeg mijn man vanuit het ziekenhuis een pakket catheter attributen mee naar huis voor 1 week. Hiervoor heeft de leverancier van hulpmiddelen een bedrag van € 35.44 bij CZ gedeclareerd. Tot zover klopt het.
Mijn man had verder geen hulpmiddelen nodig omdat de chirurg al aangaf dat de catheter na een paar dagen verwijderd zou worden. Dat is ook gebeurd.
3 dagen na het verwijderen van de catheter heeft de dezefde leverancier op 1 maart nogmaals € 88,60 gedeclareerd bij CZ. Hierbij staat als omschrijving 20. Dit alles ten koste van het eigen risico.
Hierop heb ik contact opgenomen met CZ en dat liep uit op een zeer onaangenaam telefoongesprek. De medewerkster begon te ratelen en ik kreeg er geen woord tussen.
Het was op het onbeschofte af.
Enige uitspraken van haar waren.
Wij kunnen niet echt alle declaraties controleren - U moet zelf bewijzen dat U nooit een tweede niet gedane bestelling ontvangen heb - Het pakket zal dan nog onderweg zijn - U kunt wel zeggen dat u niets ontvangen heeft, maar als de leverancier zegt dat hij geleverd heeft dan is dat ook zo. M.a.w. ik zat te liegen.
Ik heb het gesprek maar beëindigd, want het had totaal geen zin om hier mee door te gaan.
Daarom ben ik zelf op onderzoek uitgegaan.
Eerst de assistente van de chirurg gebeld. Zij heeft mij verzekerd dat er maar 1 maal het eerste pakket gedeclareerd is bij leverancier A.
Leverancier A gebeld: Zij vertelde mij dat leverancier A geen contract heeft met CZ en dat het daarom via leverancier B gedeclareerd moest worden. Zij verzekerde mij dat er maar 1 pakket bij leverancier B gedeclareerd was. Voor alle zekerheid heeft zij in hun systeem nagekeken of er misschien een fout gemaakt was. Dat was niet het geval.
Leverancier B gebeld: Konden mij niet verder helpen omdat zij niet in het systeem konden kijken. Later werd mij duidelijk waarom zij niet zo behulpzaam waren. Nu is het geval dat leverancier B een contract heeft met CZ dat zij bij die ingreep 1 maand mogen declareren ook al heb je het niet nodig en die 20 betekende dat zij 20 dagen extra mochten declareren bovenop de eerdere declaratie. Hierop heb ik gezegd dat ik die catheterzakken dan wilde hebben, want per slot van rekening heb ik daar ook voor betaald. Dan kan ik die catheterzakken afgeven bij het plaatselijke verpleegtehuis. Heeft er tenminste toch iemand er iets aan.
Door die afspraken worden de kosten ook flink opgedreven, want er zullen zeker per dag tientallen en misschien wel honderdtallen van die declaraties verstuurd worden
Omdat CZ er verder niets aan wil doen en het woord van de leverancier belangrijker is dan dat van de cliënt wil ik het er niet bij laten zitten en er verder mee aan de slag gaan. Zeker omdat de fraude in de zorgkosten nu in het nieuws staat.
Waar of bij wie kan ik terecht om deze gang van zaken aan de orde te stellen.
Hierop heb ik gezegd dat ik die catheterzakken dan wilde hebben, want per slot van rekening heb ik daar ook voor betaald.
Zie er op toe dat je ze dan ook echt krijgt.
Zo niet, € 88,60 storneren (melding onterecht incasso) met een toelichting (het verhaal zoals hierboven, precies zoals het is dus) in een schrijven (mail) naar CZ.
Dit verhaal sowieso naar CZ sturen, het verantwoordelijke ministerie en enkele politieke partijen.
Niet dat het voor jou nog iets uithaalt, maar laat het maar bekend worden.
Als iedereen uit eigen ervaring zo z'n overbodige (frauduleuze) declaraties zou bekend maken, blijkt dat de zorg best goedkoper kan, en (alleen) niet door premies en eigen risico te verhogen.
Gelukkig gaat men nu, eindelijk, in het kabinet wat doen aan de fraude in de zorg. Althans, dat is wat men beloofd heeft. Alleen, beloftes van dit kabinet, tja, eerst zien en dan geloven. En dat er fraude is, heel veel zelfs, is absoluut zeker het geval. Dus morgen ga ik met gespitste oren goed luisteren naar mevrouw Schipper. Dat niet alleen, opnemen ook. Met destijds de veranderingen van Hoogervorst is het gierend uit de klauwen gelopen; hoogste tijd voor puin ruimen.
@jolijn nr. 2
Er valt niets te storneren. Het is gedeclareerd bij CZ. Voor de echtgenoot van Ts zal het eigen risico allang en breed opgemaakt zijn door de opname in het ziekenhuis, dus Ts hoeft niets extra's te betalen aan CZ.
Ts moet wel een schriftelijke klacht indienen bij CZ.
"3 dagen na het verwijderen van de catheter heeft de dezefde leverancier op 1 maart nogmaals € 88,60 gedeclareerd bij CZ. Hierbij staat als omschrijving 20. Dit alles ten koste van het eigen risico."
Hieruit proef ik toch dat gedacht wordt dit zelf te moeten betalen, omdat de ziekenhuis opname nog niet is verrekend met de € 350,- eigen risico.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat men zich anders hier druk over maakt.
Jantje
Jantje2
Ziekenhuisopname valt onder de basisverzekering en wordt niet verrekend met het eigen risico.
Lapjeskat is al haast € 20 kwijt aan telefoonkosten.
Er zullen beslist al kosten van de specialist gedeclareerd zijn.
[quote=tijger1 schreef op vrijdag 24 mei 2013, 15:08]@jolijn nr. 2
Er valt niets te storneren. Het is gedeclareerd bij CZ. Voor de echtgenoot van Ts zal het eigen risico allang en breed opgemaakt zijn door de opname in het ziekenhuis, dus Ts hoeft niets extra's te betalen aan CZ.
Ts moet wel een schriftelijke klacht indienen bij CZ.
Oké, ik ga misschien teveel uit van eigen situatie: bericht van CZ met vergoedingenoverzicht en dat datgene wat onder het eigen risico valt, binnen 14 dagen automatisch geïncasseerd wordt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Geachte forumleden,
Ik sjouw al dagen mijn lege flessen van de ene naar de andere supermarkt.....
Zou het kunnen ,dat de supermarkten te veel lege blikjes en plastic flessen krijgen aangeboden en dat zij express de automaten uitzetten omdat ze anders verlies erop lijden?
Kortom : Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Lees meer
Misleid bij hotel boeking
Vanavond wilde ik een hotel boeken op Ameland, één overnachting op 28 juni. Mij werd een prijs geboden van €116,50 (dit lijkt overigens een aanbieding te zijn omdat een prijs van €176,50 is doorgehaald). Als ik de boeking wil afronden is de totaal prijs ineens €191,50 geworden zonder dat wordt uitgelegd waar de verhoging van €75 vandaan komt. Kan dit zomaar? Dit is misleidend.
Ver
...
Lees meer
Mag albert heijn de prijs van een bestelling zomaar verhogen?
Onlangs heb ik iets besteld bij albert heijn. Het ging om een voorraad bier voor een festival. De totale prijs was €294,30. Dit bedrag heb ik geaccepteerd.
toen kwamen er nog bezorg kosten bij(logisch natuurlijk) deze bezorgkosten waren €5,70, wat het totaal bracht op €300,-
Na bevestiging stond er in de app dat het te betalen bedrag bij bezorging €300,- was. En dat bleef er
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer