ma
door maevissers Jun 3, 2004 om 16:13
Geldzaken & recht

100 euro biljetten

Hebben jullie enig idee wie nou wie aan t gekmaken is?

Ik kan sinds vorige week of zo bij het Kruidvat en bij de Xenos (en ik weet niet bij wie nog meer, maar de grote ketens lopen blijkbaar voorop) niet meer met biljetten van 100 Euro betalen. Maar als ik bij de bank 200 euro opneem krijg ik een briegfje van 100 en de rest klein. Ik word er stapel van hoe kunnen we dit nu weer stoppen denken jullie?

daag,
Marja

681 4 Rapporteer

ni
door nicky29 - Jun 5, 2004 om 00:03
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik werk zelf in een winkel en ik weet hoe lastig het probleem is bij de klanten dat ze niet meer met "groot"geld kunnen betalen. Het probleem bij de detailhandel is dat deze biljetten op dit moment in grote getallen worden vervalst. De banken vergoeden dit niet. Het is dus begrijpelijk bij winkeliers dat ze op een gegeven moment besluiten om deze biljetten niet meer aan te nemen, geldt ook voor de € 200 en € 500. Diverse overkoepelende organisaties hebben al heel vaak bij de banken aangedrongen om grote bedragen in kleine coupures aan te bieden, maar helaas wordt er niet altijd meegewerkt door de banken. Ik ben bang dat dit probleem nog even kan duren. maar ik hoop ook dat de consument een beetje begrip kan opbrengen voor de winkeliers want door vervalste biljetten loopt hun omzet snel terug. Ik hoop dat je een beetje een antwoord hebt gekregen van iemand die aan de "andere"kant staat. Groetjes

skymaster
door skymaster - Jun 5, 2004 om 09:16
10 Antwoorden / 0 Vragen

Een winkelier mag een biljet van 100 of 200 Euro enkel weigeren als hij niet genoeg wisselgeld heeft. Je betaald namelijk gewoon met een wettig betaalmiddel. Het is begrijpelijk dat ze dit wel proberen met het oog op valse biljetten. Maar als je gewoon een redelijke aankoop doet in de winkel, dus niet iets kopen van een Euro en met 100 betalen mag de winkelier dit wettelijk gewoon niet weigeren.

user123
door user123 - Jun 6, 2004 om 23:15
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Xenos en Kruidvat zijn winkels met "kleine prijsjes" Waarom wilt u daar nu juist betalen met 100 euro ?

ta
door tax - Aug 3, 2004 om 11:41
3 Antwoorden / 9 Vragen

alle begrip voor deze winkels (wisselgeld/vals geld)

euro 100,-- is nlg 220,--, werd toch voorheen ook niet mee voldaan.

Pin 2 x euro 100,- of maak gebruik van de biljetkeuze toets, werkt perfect.

vriendelijke groet, Anja