lo
door loeskaa Jan 7, 2012 om 19:22
Geldzaken & recht

1x bekeuring & 1x rdw bekeuring

op 4 maart heb ik samen met een vriend een werkauto gekocht. hij had id bewijs niet mee en is op mijn naam komen te staan. waar het om gaat is dat iedereen weet dat hij in deze auto reed en daar kan iedereen van getuigen. hij heeft een bekeuring voor te hard rijden en toen de auto kapot is opgehaald is hij na de sloop gebracht want hij had hem helemaal kapot gemaakt. dit was al bekend bij de politie en aangifte gedaan maar ondanks dat ik bij de rdw en cjib dit al heb gemeld en bezwaar heb gemaakt en alles heb toegestuurd met alle bewijzen. zij willen dat ik betaal maar er is tot nu toe niemand die mij bij de overheid wil helpen. de kosten zijn niet normaal. de persoon had wel de verzekering op zijn naam gezet en al deze info is al weer na het rdw. wat kan ik nu doen?
ik weet het niet en ben in echt alles de gebeten hond terwijl de persoon die dit op zijn geweten heeft er zo maar vandoor kan gaan en mij achter laat met veel problemen. wie kan en wil mij helpen.
aub ik weet het niet meer

519 3 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 7, 2012 om 19:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u geen vrijwaring gekregen toen de auto overgeschreven is? Als hij inderdaad nog opu naam stond dan kan u de verantwoording niet overdragen, u zult de schade die u daar door heeft bij die persoon moeten claimen.

lo
door loeskaa - Jan 7, 2012 om 19:35
5 Antwoorden / 4 Vragen

de auto is gesloopt en de vrijwaarding heb ik na het cjib gestuurd, heb de gegevens ook van de verzekering opgestuurd en die stonden wel op zijn naam. over de bekeuring en de auto niet terug wilde geven en de overige info staan in de aangifgte die ik over alles heb gedaan. en ook zijn er geoeg mensen die dit alles kunnen bevestigen/getuigen.
is in iedergeval een klote situatie en zeker dat ik al wat jaartjes rijd en nooit problemen heb gehad. met niks en dat heb ik ook aan hun laten weten.

sw
door swat1500 - Jan 8, 2012 om 23:00
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat Loeskaa de kentekenhouder is van een auto die door een vriend is gekocht en door die vriend wordt gebruikt.
Dan heeft Loeskaa inderdaad een probleem en heeft die "vriend" het handig gespeeld.

Verkeersovertredingen worden in Nederland volgens twee regimes afgehandeld.
Zware verkeersovertredingen worden strafrechtelijk afgehandeld en lichte overtredingen adminstratiefrechtelijk.

Indien een lichte verkeersovertreding op kenteken wordt vastgesteld en waarbij de daadwerkelijke bestuurder kort na het constateren van de overtreding niet kon worden staandegehouden, dan wordt de bekeuring (een beschikking genoemd) op naam gesteld van de kentekenhouder. De kentekenhouder dient deze beschikking te betalen en zal zelf moeten zien hoe hij deze kan verhalen op de feitelijke bestuurder.
De kentekenhouder kan alleen onder de betaling uitkomen als hij kan aantonen dat de auto op het moment van de overtreding was gestolen of op dat moment reeds was verkocht (middels een RDW erkent vrijwaringsbewijs).

Bij zware op kenteken geconstateerde overtredingen kan in beginsel ook de kentekenhouder aansprakelijk worden gesteld alleen heeft deze nog de mogelijkheid om binnen een bepaalde termijn de persoonsgegevens van de feitelijke bestuurder bekend te maken.

Ik begrijp dat Loeskaa een aantal boetes heeft gekregen voor lichte overtredingen. In dat geval heeft het geen enkele zin om het CJIB en de RDW te berichten dat de auto feitelijk wordt gebruikt door een ander. Ook het opsturen van een vrijwaringsbewijs met daarop een datum die is gelegen na de data van de overtredingen heeft geen zin.

Loeskaa zal de boetes moeten betalen en een regeling moeten treffen met de "vriend" zodat deze de bedragen terug betaald.