ha
door haantje007 Jun 19, 2014 om 16:08
Geldzaken & recht

6% of 21% BTW

Wij hebben sinds vorige week een grindtapijt in ons huis.
Deze vloer is gegoten en daardoor alleen dmv breken uit het huis te verwijderen.
Op de factuur staat 21% BTW vermeld, toen ik hierover belde zei de mevrouw van het bedrijf dat het werk om deze vloer te leggen relatief zo weinig is dat ze daarom 21% rekenen over het hele bedrag. Ik vond het een raar antwoord. Ik heb daarom ook even de belastingdienst gebeld, die zeggen dat het 6% waarschijnlijk moet zijn.
Wat denken jullie?

1095 10 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jun 19, 2014 om 16:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Officieel moet over de arbeid 6% BTW en over het materiaal 21% BTW worden gerekend. Mocht de arbeid maar een zeer klein deel van de totale factuur zijn, is het waarschijnlijk duurder om een uitgesplitste factuur te maken dan het voordeel wat het oplevert.
Het is aan u om dit verschil te beoordelen en of het de moeite loont om hier op te reageren.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2014 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard moet over de arbeid maar 6% gerekend worden.

Het leggen kost zo weinig? Hoeveel uur zijn ze dan maar bezig geweest? Ze maken een grapje.

Lees hier.

U hebt recht op een gesplitste nota.

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2014 om 16:34
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, nieuwsgierig naar uw link; krijg "about blanc". Mijn p.c. of verkeerde link?

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2014 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik er op klik, krijg ik een site van de belastingdienst te zien.

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2014 om 16:44
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 19 jun 2014, 16:36]Als ik er op klik, krijg ik een site van de belastingdienst te zien.

Sorry, p.c. had kennelijk de hik. Dus gewoon 6% voor arbeid. Vreemd die "toelichting" van de mevrouw aan de telefoon. Iets recht praten wat krom is: werk (lees: materiaal) wat relatief zo goedkoop is...gekker moet het niet worden.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2014 om 17:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo haantje007,

Die firma dient je een gespecificeerde nota te geven waarop het materiaal (21% BTW) en het arbeidsloon (6%) op vermeld staat.
Reclameer en wijs ze op de regelgeving en verzoek om een nieuwe nota waarop de BTW wél goed vermeld staat.

Suc6

jantje7
door jantje7 - Jun 19, 2014 om 17:57
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Een particulier krijgt altijd de inclusief prijs. Of er nu dan 6% of 21% BTW wordt berekend maakt op het eindbedrag dus niets uit. Waarschijnlijk is ook hier een offerte prijs af gegeven inclusief BTW.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2014 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

In de vraag staat: op de factuur staat 21% vermeld......

boppe1943
door boppe1943 - Jun 19, 2014 om 18:25
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Als ik de prijzen zie bij vloerenbedrijven die grindvloeren aanbrengen, zijn die inderdaad inclusief BTW, zoals jantje7 stelt. Ik neem aan dat u zelf wel weet hoe lang het bedrijf bezig is geweest met het aanbrengen van de vloer. Als het goed is hebben zij eerst een primer aangebracht. Die moet drogen. Aanbrengen en drogen duurt een dag. De volgende dag wordt de vloer aangebracht. Dat zijn dus 2 werkdagen. Is dat relatief weinig? Ik vind het niet. Ik zou zeker een gespltste nota vragen.

hutch
door hutch - Jun 19, 2014 om 18:42
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=haantje007 schreef op donderdag 19 jun 2014, 16:08]Op de factuur staat 21% BTW vermeld, ........ dat het werk om deze vloer te leggen relatief zo weinig is dat ze daarom 21% rekenen over het hele bedrag.
Wat wij denken is niet relevant.

U heeft formeel recht (!) op een gesplitste rekening en dat bedrijf mag geen 21% rekenen, daar waarvoor 6% geldt.

Daarnaast is het nog maar afwachten of dat bedrijf het verschil (dus die 15%) wel afdraagt, of dat zij dat in eigen zak steken. En hoewel dat misschien niet zoveel is per opdracht/klant, zal dat toch over een heel jaar gezien toch wel een aardig extraatje zijn.

Dus reclameren en een gesplitste rekening eisen. Verder is het aan u (zelf) of u het verschil betaalt, of niet. En dat bepaalt dus niet dat bedrijf.