ki
door kipje04 Oct 17, 2008 om 11:26
Geldzaken & recht

Aandeel

In heb in 1999 van mijn werkgever een aandeel gekregen. Onlangs vroeg ik me af wat inmiddels de waarde hiervan zou zijn. Nu blijkt dat het aandeel 'een stille dood gestorven' is, en je het dus niet meer in kan leveren. Nu gaat het me niet zozeer om het geld, want het was destijds maar een paar euro waard, maar het gaat me om het principe. Er zijn in totaal denk ik een paar honderd aandelen uitgereikt.
Ze kunnen toch maar niet zonder meer een aandeel 'nietig verklaren' en dit zelfs zonder enige mededeling? Ik ben erg benieuwd of iemand me hier iets over kan vertellen. Alvast bedankt!

451 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 17, 2008 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo kipje, geef eens meer aan wat er dan op het aandeel staat vermeld. Hetgeen er op staat m.b.t. mogelijk verlopen ervan is cruciaal voor het geven van een goed antwoord.

Ook kan van belang zijn op welke gronden u het "aandeel" kreeg. Kreeg u dat als cadeau of als vervangend loon bijv.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2008 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag kipje04,

Ik denk dat de verwarring ontstaat door het woord aandeel. In principe spreek je van een aandeel als dat genoteerd staat op de AEX. Bij jouw "aandeel" zal daar geen sprake van kunnen zijn gezien het aantal. In feite is het niet meer dan een cadeaubon/waardebon wat je hebt gekregen. En cadeaubonnen/waardebonnen kunnen juridisch gezien verlopen.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2008 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad een geschenk geweest en mijn werkgever dus niet strafbaar is met dit handelen. Al is het mijns inziens wel slordig om er stilzwijgend een eind aan te breien. Ik zie ook nergens dat er iets geregistreerd is buiten mijn werkgever om. Nou ja, in ieder geval dank voor de reactie, ook van de overige reageerder (s) Ik zal mijn 'aandeel' nu met een gerust hart in de vuilnisbak deponeren ;-)

ve
door verwijderd - Oct 18, 2008 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

strikt gesproken handelt uw werkgever m.i wel in strijd met de wet.

Dat is dan zonder specifiek te zijn de wet op de medezeggenschap, door een eerdere arbeidsbeloning ongedaan te maken en mogelijk is ook sprake van wanprestatie. Alleen is het volstrekt zinloos om nog aktie te ondernemen (gelet op mogelijke problemen en kosten)