co
door corry.soeters Nov 12, 2013 om 13:59
Geldzaken & recht

Aangetekende brief weigeren?

Kan iemand een aangetekend schrijven, afkomstig van mij, weigeren ? En wat zijn de consequenties daarvan ?

48827 28 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 12, 2013 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk kan iemand dat weigeren en dan wordt die brief teruggestuurd naar u.

zoekster
door zoekster - Nov 12, 2013 om 14:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als die persoon de aangetekende brief weigert is het van belang de brief ongeopend te laten, als de brief weer bij u terugkomt! Daarmee heeft u bewijs dat u de aangesproken persoon op de hoogte wilde stellen, maar dat deze daar geen oren naar had.
Door de brief ongeopend te laten, kunt u aantonen dat u er achteraf niet mee heeft zitten knoeien. In geval van een rechtszaak kan dat van belang blijken.

Probeer die persoon ook nog per telefoon en mail te bereiken, mocht de inhoud nu meteen van belang zijn.

mi
door miepje58 - Nov 12, 2013 om 14:25
208 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, je kan een aangetekend schrijven weigeren. De consequenties hangen natuurlijk af van de inhoud van de brief.

[edit redactie - password verwijderd]

jantje7
door jantje7 - Nov 12, 2013 om 15:55
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U kunt beter een geopende, niet aangetekende maar wel goed geadresseerde brief bij een van de buren binnen gooien. Heeft waarschijnlijk veel meer effect.

jantje7

valerius-2
door valerius-2 - Nov 12, 2013 om 16:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 12 nov 2013, 15:55]U kunt beter een geopende, niet aangetekende maar wel goed geadresseerde brief bij een van de buren binnen gooien. Heeft waarschijnlijk veel meer effect.

jantje7
Wat voor een effect zou dat dan zijn?

ha
door hakkelaar - Nov 12, 2013 om 16:40
17 Antwoorden / 7 Vragen

Brieven zijn een lastig onderwerp:

Zoals hierboven geadviseerd, is het inderdaad verstandig de retour gekomen aangetekende brief gesloten te houden.

Hieronder wat algemene opmerkingen:

Zelfs indien de geadresseerde het aangetekend schrijven had aangenomen, kan deze altijd in de rechtszaal nog roepen dat er wat anders in de envelop zat dan u stelt.

Bij het sturen van een normale brief heeft u weer geen bewijs. U kunt het 'op de bus doen' wel filmen. Sommige rechters laten in civiele zaken gek genoeg dergelijke opnames niet toe als bewijs.

Bij een fax kunt u wel stellen dat die is verzonden/aangekomen. De tegenpartij kan echter stellen dat u de brief er verkeerd-om in hebt gedaan.

Een e-mail is eigenlijk het sterkste bewijs.

diumenge
door diumenge - Nov 12, 2013 om 17:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 12 nov 2013, 16:30][quote=jantje7 schreef op dinsdag 12 nov 2013, 15:55]U kunt beter een geopende, niet aangetekende maar wel goed geadresseerde brief bij een van de buren binnen gooien. Heeft waarschijnlijk veel meer effect.

jantje7
Wat voor een effect zou dat dan zijn?Dat vraag ik mij ook af.

[quote=hakkelaar schreef op dinsdag 12 nov 2013, 16:40]
Een e-mail is eigenlijk het sterkste bewijs.Want? Als iets makkelijk te vervalsen is dan is het wel een e-mail.

jantje7
door jantje7 - Nov 12, 2013 om 17:58
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 12 nov 2013, 17:55][quote=valerius-2 schreef op dinsdag 12 nov 2013, 16:30][quote=jantje7 schreef op dinsdag 12 nov 2013, 15:55]U kunt beter een geopende, niet aangetekende maar wel goed geadresseerde brief bij een van de buren binnen gooien. Heeft waarschijnlijk veel meer effect.

jantje7
Wat voor een effect zou dat dan zijn?Dat vraag ik mij ook af.

Vaak hebben personen toch echt een hekel als hun problemen in de buurt bekent worden. Deed dat vroeger wel eens met onbetaalde facturen.

jantje7

diumenge
door diumenge - Nov 12, 2013 om 18:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 12 nov 2013, 17:58]Vaak hebben personen toch echt een hekel als hun problemen in de buurt bekent worden. Deed dat vroeger wel eens met onbetaalde facturen.

jantje7Fraaie methode...

pi
door pieterwolters - Nov 13, 2013 om 08:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 12 nov 2013, 17:55]
Want? Als iets makkelijk te vervalsen is dan is het wel een e-mail.

De tekst zelf wel, maar het hele traject van afzender naar ontvanger is na te trekken (van email client naar SMTP server, naar de IMAP/POP3 server van de ontvanger en de email client van de ontvanger, en alles wat daar nog tussen zit). Het kost wat moeite maar je hebt een waterdicht bewijs over het wel of niet afleveren in de client van de ontvanger.

wendy-claire
door wendy-claire - Nov 13, 2013 om 10:13
619 Antwoorden / 29 Vragen

Zodra de geweigerde brief is terugontvangen bij de afzender: deze niet openen, dus ongeopend bewaren, bewijslast voor de kantonrechter als het zover zou komen.

Juridisch gezien kunt u elk probleem hierin voorkomen door de brief aangetekend als per reguliere post aan geadresseerde te zenden.

Voorbeeld:
AANGETEKEND en per reguliere post (PostNL) of
AANGETEKEND en per e-mail: het emailadres vermelden en de opties bezorgen & leesbevestiging.

de heer Jan Klaassen
Pinokkioplein 17
9999 ZZ KWEETHETOOKNIETMEER

Als het opzegging van enig abonnement betrof o.i.d.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 13, 2013 om 10:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als zij de brief weigeren en U deze retour kreeg naast gesloten bewaren ook het bewijs van Aangetekend verzonden er bij houden.

Dat zij weigeren is hun probleem maar U heeft aan uw verplichtingen voldaan.
Maar was het adres wel goed leesbaar en is deze niet verkeerd aangeboden want bij twijfelachtig handschrift is dat helaas ook mogelijk.
Dus was het echt duidelijk of niet?

charleycool
door charleycool - Nov 13, 2013 om 11:51
78 Antwoorden / 2 Vragen

Alles mag je aan de deur weigeren tenminste tot op zekere hoogte maar een aangetekende brief zeker.

labren
door labren - Nov 13, 2013 om 12:21
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat kan een aangetekende brief weigeren en de conseqensie is dat die hem niet gelezen heeft !!!

raydep
door raydep - Nov 13, 2013 om 12:27
100 Antwoorden / 1 Vragen

Een aangetekende brief heeft overigens weinig waarde, de afzender kan immers een aangetekende lege enveloppe sturen en de ontvanger kan al dan niet terecht stellen dat de aangetekend verstuurde post geen inhoud bevatte.

zoekster
door zoekster - Nov 13, 2013 om 12:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=raydep schreef op woensdag 13 nov 2013, 12:27]Een aangetekende brief heeft overigens weinig waarde, de afzender kan immers een aangetekende lege enveloppe sturen en de ontvanger kan al dan niet terecht stellen dat de aangetekend verstuurde post geen inhoud bevatte.
Ben ik het niet mee eens.

Stel je hebt via colportage een contract afgesloten. Binnen 8 dagen (bedenktijd) laat je middels een aangetekende brief weten dat je van het contract afziet.
Ondernemer stapt naar de rechter om alsnog het contract af te dwingen (of je tot betalen aan te zetten). Ja, hij had wel een aangetekende brief ontvangen, maar die was leeg!

Hoe geloofwaardig denk je dat dat overkomt?

Een rechter is ook niet gek.

raydep
door raydep - Nov 13, 2013 om 13:02
100 Antwoorden / 1 Vragen

Ook al is de rechter niet gek, het zal hem/haar vast niet boeien dat jij het er niet mee eens bent

zoekster
door zoekster - Nov 13, 2013 om 13:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=raydep schreef op woensdag 13 nov 2013, 13:02]Ook al is de rechter niet gek, het zal hem/haar vast niet boeien dat jij het er niet mee eens bent
Dat ik het niet met jou eens ben? Nee, waarom zou hij.

Maar een aangetekende brief heeft zeker waarde.

raydep
door raydep - Nov 13, 2013 om 13:12
100 Antwoorden / 1 Vragen

AANTEKENEN ;)

Ik houd niet van welles/nietes. Fijne dag verder.

audb
door audb - Nov 13, 2013 om 13:38
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Voor een rechtszaak maakt het wel degelijk uit of een aangetekende brief geweigert is of niet maar stel dat de brief op het verkeerde adres is aangeboden? bewijs dan maar eens dat je die brief hebt geweigerd.
Alleen als je op dat moment ook echt niet thuis was omdat je bv op je werk was heb je nog wat kans,
Maar weigeren van een brief mag je altijd omdat het jou huis of bedrijf is waar de brief aangeboden wordt.

mo
door mof - Nov 13, 2013 om 14:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als je zeker wilt zijn: je kunt in het bijzijn van getuigen een brief in de enveloppe doen en in het bijzijn van getuigen de brief in de brievenbus van de geadresseerde doen.

Als je twee getuigen een schriftelijke verklaring laat ondertekenen inclusief kopie van de brief geldt dat als bewijs voor de rechtbank (daar worden de getuigen dan onder ede gehoord, maakt niet zo veel uit of het familie of vrienden zijn).

Dit gaat ook met een aangetekende gepostte brief. Dan moet de geadresseerde getuigen vinden die verklaren dat er niets in de enveloppe zat. De rechter zal dan oordelen op grond van de aannemelijkheid van de verhalen van de partijen en de ingeschatte betrouwbaarheid van de getuigen. Een familielid die ook nog eens leraar op een school is bijv. zal het goed doen als getuige. Of politieagent, of notaris ...

ha
door harryromijn - Nov 13, 2013 om 14:45
272 Antwoorden / 0 Vragen

Een aangetekende brief weigeren: natuurlijk. Wordt op de brief vermeld, dat die geweigerd is. Staat leuk bij de vervolgstap: via deurwaarder exploot, want die kan je NIET weigeren.
Bovendien: staat niet handig bij een rechter als een aangetekende brief geweigerd is.
De waarde van een aangetekende brief: Enig bewijs, van wat ERIN zat ? Misschien wel luchtbeddenvulling = lucht, ofwel: niets.
Echter, een rechter laat zich zoiets niet aanleunen, en staat dus op de presentatie van die dan lege envelop. Wordt niet echt als ondersteunding van de ontvangende partij gezien, omdat er vanuit gegaan wordt, dat de ontvanger direct reageert op een lege envelop.

Andere mogelijkheid: per e-mail met bericht van ontvangst / lezen

alfatrion
door alfatrion - Nov 13, 2013 om 15:03
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als een aangetekende brief wordt geweigerd dan geldt de inhoud als zijnde aangekomen. Alleen jij kent de inhoud niet en kunt je hier dus ook niet tegen verweren.

mi
door mijoeleke - Nov 13, 2013 om 15:55
46 Antwoorden / 19 Vragen

Beste corry soeters,
Aan dit antwoord heeft u niet veel, maar ik heb hetzelfde ook meegemaakt.
Wist ook niet dat dit kon.
Inhoudelijk wil ik over mijn situatie niet ingaan.
Sterkte

neon
door neon - Nov 13, 2013 om 15:58
1 Antwoorden / 3 Vragen

je tekent voor de ontvangst van een enveloppe en NIET voor de inhoud ; ongeacht wat er in die enveloppe zit : lucht,een brief of een voorwerp.
ik vind zo'n DURE verzendwijze alleen gunstig voor de post.

bl
door blvdr - Nov 13, 2013 om 21:08
14 Antwoorden / 3 Vragen

een bijna soortgelijk probleem is een brief van een overheidsinstantie, die aan u is geadresseerd, maar niet is bezorgd, hetgeen tegenwoordig nogal eens voorkomt. En erg vervelend kan zijn als er sprake is van een termijn waarbinnen door u gereageerd moet worden (bijv. i.v.m. een bezwaar of beroepsmogelijkheid). Of als u binnen een bepaalde termijn iets moet betalen.

Mijn vraag is: waar ligt de bewijslast ?
De overheidsinstantie kan zich beroepen op een (officiële) verzendlijst, maar hoe ligt dat voor de geadresseerde ? Hoe bewijst die dat hij of zij de brief in kwestie niet heeft ontvangen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2013 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men kan natuurlijk nooit bewijzen dat men iets NIET heeft ontvangen.

ma
door manwijf - Nov 19, 2013 om 09:47
574 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is waar, maar de andere partij kan wel aannemelijk maken, dat hij getracht heeft iets af te leveren. In de post- en telegraafwet staat daar volgens mij ook nog wel iets over. Een aangetekend stuk wordt voor alle duidelijkheid niet zelf in de bus gedaan. Je regelt zo iets op het postkantoor en krijgt daar een officieel reçu van mee. Dat is je bewijs dat je een aangetekend stuk hebt aangeboden en wanneer.

Deurwaarder is trouwens wel een officiële functie met bijzondere bevoegdheden. Als hij in een rechtszaak zegt, dat geadresseerde het stuk niet in ontvangst wilde nemen, dan hoeft hij dat in ieder geval niet te bewijzen. Je moet trouwens wel een hele grote eikel zijn, om zo'n aangetekend stuk niet ontvangst te nemen. Het brengt je niets in ieder geval.

Een email heeft in ieder geval geen juridische status. Het is niet voor niets, dat contracten altijd op papier staan en niet heen en weer gemaild worden. Beetje slimmerik maakt er zo iets moois van. Ik zie voorbeelden genoeg in mn Inbox in ieder geval.