vr
door vroema Jan 21, 2009 om 11:04
Geldzaken & recht

Aankoop door minderjarige via internet

Mijn zoon van 11 heeft een domein gekocht bij mijndomein.nl zonder dat wij als ouders hiervan op de hoogte waren. Nu kreeg ik via een incassoburo een aanmaning. ik ben het uiteraard niet eens met deze gang van zaken. Wat kan ik hier tegen doen??

3241 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eens goed met je zoon praten misschien dat hij dit soort dingen niet aangaat?

Iemand aan de andere kant kan niet zien dat je zoon pas 11 jaar is en jah een valse geboortedatum is snel opgegeven.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Beetje lastig dit soort dingen, het is ook niet per definitie zo dat kinderen van die leeftijd niets zouden mogen, hangt van aantal dingen af.

Feit dat je hem achter computer laat, blijkbaar zonder enkele controle, is ook beetje eigen verantwoording en bewijzen dat je in dit geval  Geen toestemming gaf is dan niet makkelijk/zo niet onbewijsbaar

Zeker gezien feit dat toestemming voor computergebruik er wel was lijkt het me lastig in dit geval.

Tevens betreft het hier een laag bedrag en dat is voor die leeftijd geen schokkende uitgave...... ik ga althans nu even uit van bedrag dat ik zag, zijnde E 29,00 voor hele jaar.

Dus of je dit zondermeer ongedaan zult kunnen maken betwijfel ik, maar schrijf ze aan en probeer het zou ik zeggen, mocht het niet lukken dan wel opzeggen daar het elk jaar wordt verlengd.

---Een tweede belangrijke uitzondering is een overeenkomst waarvoor de ouders toestemming hebben gegeven --- aansprakelijkheid minderjarigen ----

Abonnees van de Diensten van Mijndomein.nl dienen 18 jaar of ouder te zijn,

of toestemming te hebben verkregen van ouders en/of verzorgers

Algemene Voorwaarden Mijndomein.nl versie 2 (20.11.2005) -----

Succes,

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brief sturen naar incassobureau en mijndomein.nl waarin je vermeld dat je als ouder belast met het ouderlijk gezag de overeenkomst vernietigt aangezien deze is aangegaan met een minderjarige en je daar geen toestemming voor hebt verleend. Vermeld ook dat jij vind dat het die het gebruikelijk is dat iemand van 11 jaar een dergelijke overeenkomst sluit.

Daarnaast: hartig woordje met zoon spreken

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag vroema,

Juridisch gezienligt deze zaak vrij simpel:

Artikel 234 lid 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek zegt dat jongeren onder de achttien jaar pas rechtshandelingen kunnen verrichten als ze toestemming hebben van hun wettelijke vertegenwoordigers.

Er is echter niet altijd een expliciete toestemming van ouders nodig. Artikel 234 lid 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek zegt namelijk: ‘De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.’

Immers hier betreft het zeker geen rechtshandeling die in het maatschappelijk verkeer voor een 11 jarig kind gebruikelijk is.

Schrijf dus deze firma dat je de overeenkomst als gezaghebbende vernietigt. Verstuur die brief aangetekend en met bewijs van ontvangst en stuur van die brief een kopie naar hert incasso bureau.

Sukses en met vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is natuurlijk altijd te proberen om ‘mijndomein’ en het incassobureau aan te schrijven, maar betwijfel of u juridisch sterk staat.

Vraag is natuurlijk of uw zoon zijn juiste geboortedatum bij de aanmelding heeft vermeld. Als ‘mijndomein’ wist dat hij nog maar elf jaar is, dan is volgens mij wel sprake van “een rechtshandeling ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig niet verrichten.”

Hij heeft u in ieder geval niet op de hoogte gebracht van zijn aankoop; dat blijkt wel uit het feit dat het tot inschakeling van een incassobureau is gekomen. Ik neem dan ook aan, dat hij over zijn daadwerkelijke leeftijd ook niet helemaal eerlijk is geweest.

Als ‘mijndomein’ niet had kunnen weten dat uw zoon nog maar elf jaar is, heeft u volgens mij geen poot om op te staan. Dan is het verder tussen u en uw zoon om problemen in de toekomst te voorkomen. Soms ben je als ouder gewoon de klos als je kind dingen doet, die hij achterwege zou moeten laten.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@maykemeijer:

Na diverse postings van Uw hand gelezen te hebben, kom ik maar tot één conclusie: U heeft totaal geen verstand/kennis van dit soort zaken! Het staat er wel mooi maar snijdt geen hout, een hoop blabla zonder onderbouwing! Gelukkig is "read" er nog altijd om wel het juiste antwoord te geven. Het is heel simpel: je kunt als ouder altijd aantonen welke leeftijd je kind op dit moment heeft. In dit geval minderjarig en dus mag het bedrijf deze aankoop niet doorzetten.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey

Machtigingen afgegeven via internet zijn alleen rechtsgeldig indien de machtiging ook schriftelijk en door rekeninghouder ondertekend zijn. Deze regel geldt zowel voor minder/ meerderjarigen.

Mocht men blijven trachten om geld van u te krijgen dan is de opmerking dat u zicht tot Kifid zal wenden vaak het juiste middel dat men stopt met incasseren.

Bovenstaand antwoord heb ik gekregen van de consumentenbond.

Succes

Krullebol44

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel onbehoorlijk 610sqn om mensen persoonlijk aan te vallen. Inhoudelijk zal ik niet op uw reactie ingaan. Uit uw reactie blijkt namelijk dat u niet goed heeft gelezen.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2009 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn zoon heeft ooit hetzelde gedaan, en ik heb toen een copie van mijn paspoort opgestuurd! dit kind is minderjarig, en het kan dus nietig verklaard worden! niet betalen!!!!!!!
succes ermee!

ve
door verwijderd - Jan 31, 2009 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet je geen kul-antwoorden posten waar niemand wat aan heeft. Mensen komen hier met vragen en als je dan antwoorden geeft die niet kloppen....wen er maar aan!