Administratie kosten
Mij afrekening servicekosten voor mijn huurflat zijn € 697,95 daar word € 58,89 administratiekosten over berekend. Is dat niet te veel of is dit wettelijk toegestaan ?
Lees eens hier.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/servicekosten-en-kosten-nutsvoorzieningen
Volgens de overheid is 5% gebruikelijk. U zit daar wel boven, maar of dat mag? Er zal ook nog 21% btw inzitten.
Neem eens contact op met de woonbond, dan weet u het zeker.
Tsja, transparantie. Het blijft lastig. Gewoon maar alle kostenposten in 1 bedrag stoppen en iedereen vindt het prima. En nee, zo'n bedrag is niet gek als administratiekosten. Dat ben je zo kwijt als bedrijf. Vraag ook maar eens aan je eigen werkgever wat jouw activiteiten daadwerkelijk kosten (incl. loon- en alle andere kosten). De meeste mensen zijn erg verbaasd als ze dat horen.
De verbasing zit vooral in het feid dat er zoveel van je afgepakt wordt wat je niet eens door hebt omdat het allemaal verborgen zit in "bruto" zaken. Trouwens wel krom om te stellen dat een bedrijf iets kwijt raakt aan werknemers. Dat is net zoeits als zeggen dat een auto brandstof kwijtraakt als je ermee rijd, nee die brandstof wordt gebruikt om de auto te laten rijden.
Mijn auto rijdt op biogas, is groen, en dat klopt want heb de haag geknipt
De servicekosten bestaan uit meerdere componenten en over elk component wordt 5% van het bedrag dat u heeft betaald aan administratiekosten in rekening gebracht. Het is dus niet zo dat over het totaal bedrag 5% aan administratiekosten in rekening wordt gebracht maar per component.
Wat is het verschil dan?
@ tijger, u heeft waarschijnlijk een koopwoning want u weet niet dat de kosten voor schoonmaak, elektra en tuinonderhoud separaat in rekening worden gebracht omdat een WBV die aan externe bedrijven uitbesteedt en pas na een jaar de rekening krijgt die weer over het aantal bewoners verdeelt dient te worden.
5% van bijvoorbeeld 100 euro is net zoveel als 10 x 5% van 10 euro...
@ron503
Om te kunnen rekenen heeft men geen huis nodig, noch huur, noch koop.
Een klein voorbeeld,
Tuinonderhoud mijn kosten €.138,50, administratiekosten €.6,93
Elektra mijn kosten €.125,53 administratiekosten €.6,28
Onderhoud trappenhuizen mijn kosten €.170,38 administratiekosten €.8,52
In mijn geval zijn er drie bedragen waarover administratiekosten in rekening gebracht wordt maar als er meer componenten zijn zoals verwarming zeg €.1000,00 zijn wordt over dat bedrag ook 5% administratiekosten in rekening gebracht á €.50,00. Het is dus niet zo dat over het totale bedrag van de betaalde service kosten bij de afrekening 5% administratiekosten in rekening wordt gebracht maar per component omdat over elk component een berekening gemaakt dient te worden om uiteindelijk tot een te betalen bedrag te komen.
Goed, in uw voorbeeld alle kosten totaal € 1.434,41, administratiekosten € 71,72.
Gesplitst administratiekosten € 71,73.
Dus waar is het verschil? Die cent is een afronding.
Voor een gebouw met hoge kosten is het % meestal lager maar voor dit soort mee vallende zijn de kosten juist hoger.
Gemiddeld 5% en daar zitten met Lift en schoonmaak kosten gezamelijke ruimtes tussen en dat bepaalde de kosten.
Helaas is het huur flat, kopers kunnen via VVE inspraak geven en huurders niet.
Word tijd dat de wet word aangepast.
ga naar de huurcommissie.nl en voor 25 euro weet u het. ook of de servicekosten juist zijn berekent. de verhuurder moet elk jaar zijn kosten voor service aan u kenbaar maken. ook staat in de wet dat de verhuurder geen winst man maken op servicekosten. voor 25 euro weet u alles wat u weten wil
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Wunderland Kalkar onterechte kostem
Mogen personeelskosten zo worden doorberekend ? Lees meer
Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???
Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract heb betaald?
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!
Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri
...
Lees meer
Windows life mail mappen verdwenen
Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer