sn
door snip Sep 8, 2011 om 22:46
Geldzaken & recht

Afsluitkosten bij verhogen hypotheek

In verband met een aanstaande verbouwing willen wij onze spaarhypotheek (nu €200.000) ophogen met €15.000 (ook spaar).

Toen wij onze verzekeraar hierover benaderden bleek dit niet mogelijk zonder bezoek van een financieel adviseur. Dus een afpraak gemaakt.

Voor het verhogen van de hypotheek wil onze hypotheekadviseur €750 aan afsluitkosten in rekening brengen. Daarbovenop komen de kosten voor taxatie. Ca. €600. Het huis is 5 jaar geleden, bij het oversluiten van onze hypotheek ook al getaxeerd.

Deze kosten vinden wij, in verhouding tot het te lenen bedrag en het feit dat we precies weten wat we willen (en er dus verder geen advies nodig is) erg fors.

Zijn deze kosten terecht? En zo ja, hoeveel onderhandelingsruimte is er?

11145 11 Rapporteer

sw
door swat1500 - Sep 8, 2011 om 23:04
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De banken zijn sinds de crisis erg voorzichtig geworden bij het afsluiten van nieuwe hypotheken en het verhogen van bestaande hypotheken.
Daarnaast zijn er constant berichten dat de huizenprijzen dalen. Het zou dus kunnen dat u huis (5 jaar later) toch een stuk minder waard is.

Welke onderhandelingsruimte er is kan alleen uw tussenpersoon aangegeven. U kunt natuurlijk andere aanbieders van hypotheken benaderen als uw huidige hypotheek lager is dan de feitelijke waarde van het huis.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 8, 2011 om 23:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt ook gaan winkelen en een tweede hypotheek er bijnemen. U kunt dit doen bij een hypotheek gever die geen provisie vraagt. Dus rechtstreeks bij een hypotheek gever.

harrie
door harrie - Sep 9, 2011 om 07:14
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 8 sep 2011, 23:07]U kunt ook gaan winkelen en een tweede hypotheek er bijnemen. U kunt dit doen bij een hypotheek gever die geen provisie vraagt. Dus rechtstreeks bij een hypotheek gever.

Je draait de dingen om en dat kan spraakverwarring opleveren.

* De hypotheekGEVER is degene die het huis gekocht heeft en dat in onderpand aan de bank GEEFT.

* De Bank is de hypotheekNEMER, die het huis in onderpand NEEMT en daarop geld uitleent.

Het uitgangspunt is het onderpand.

Salut, Ex-Haagsche Harrie

marcel75
door marcel75 - Sep 9, 2011 om 08:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

5 Jaar geleden een taxatie laten verrichten betekent inderdaad dat er nu weer een taxatie moet komen. In 5 Jaar kan er veel veranderen.

harrie
door harrie - Sep 9, 2011 om 13:59
765 Antwoorden / 36 Vragen

Beste snip.

Een mogelijkheid is om binnen de familie een lening te regelen. Omdat het gebruikt is/wordt is de rente aftrekbaar.
Ter info:
Wij hebben van een van de kinderen de hypotheek overgenomen van de bank.
Officieel via de notaris, het was het grootste deel van onze "oudedagsreserve".
Nu krijgen we maandelijks de rente+aflossing als aanvulling op onze AOW en pensioentje. Hij blij en betaald nu het halve rentepercentage.

Idee?

Ex-Haagsche Harrie

kl
door klaasvanburen - Sep 11, 2011 om 08:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds de afschaffing van de provisie en het verbod op retourprovisie ontvangt de tussenpersoon niets meer van de geldverstrekker. Hij brengt nu de kosten dus volledig in rekening. Een tweede hypotheek of verhoging is meer werk als een 1ste hypotheek omdat je ook oude gegevens moet analyseren en in je adviesrapport verwerken. Uit een onderzoek van de consumentenbond bleek deze week dat een hypotheekaanvraag compleet ongeveer 24 uur werk is. Dan is 750 E zeker niet teveel lijkt mij.

marcel75
door marcel75 - Sep 11, 2011 om 17:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Er is zeker geen verbod op provisie of retourprovisie. Alleen de optellen daarvan mag niet meer. De tussenpersoon kan nu zelf een nota sturen en de bank mag dan geen kosten in rekening brengen of de bank rekent kosten en de tussenpersoon niet.

ti
door tino24 - Sep 12, 2011 om 20:21
95 Antwoorden / 0 Vragen

€15.000 of € 200.000 voor het advies maakt het niet uit. Het hele traject (veel uitgebreider dan voorheen) kost voor zowel voor een 1e en 2e hypotheek net zoveel werk. Een kortlopend krediet is de voordeligste oplossing (als u die tenminste snel kunt aflossen)

Er is geen enkele verstrekker die geen kosten rekent!!
(ook een bank moet geld verdienen)

rj
door rjw - Sep 12, 2011 om 20:59
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Je zou voor die 15000 euro ook een doorlopend krediet of persoonlijke lening kunnen afsluiten. De rente ligt wel wat hoger, maar je hebt verder geen kosten. Rente is gewoon fiscaal aftrekbaar, en als je de normale aflossing hanteert ben je er eerder vanaf dan dat je het in de hypotheek stopt. Uiteindelijk betaal je dan een stuk minder.

sn
door snip - Sep 12, 2011 om 21:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de de reacties. Uit de reacties concludeer ik dat de hoogte van het bedrag en de adviescomponent beide niet relevant zijn voor de kosten bij het verhogen van de hypotheek. Het gaat blijkbaar vooral om de papierwinkel.

We hebben gekozen voor een doorlopend krediet dat we in een veel kortere periode zullen aflossen. Een leenvorm die we eigenlijk niet eerder overwogen hadden vanwege een hogere rente en onze persoonlijke beeldvorming over dit soort producten. Nader onderzoek wijst uit dat het met de kosten inderdaad wel meevalt. En de rente blijkt ook nog aftrekbaar. Bedankt!

rj
door rjw - Sep 12, 2011 om 21:41
3279 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=snip schreef op maandag 12 sep 2011, 21:08]Bedankt!

Graag gedaan....