wi
door wimenemmy Dec 28, 2011 om 19:04
Geldzaken & recht

Algehele aflossing van onze hypotheek

Wij hebben deze maand onze hypotheek helemaal afgelost - dit mocht zonder boete - nu krijgen wij de afrekening met hierop vemeld : € 200,00 Adminstratiekosten. Wij hebben dit betaald maar onder protest - nu hebben wij een specificatie van deze € 200,00 opgevraagd en als antwoord krijgen wij:: dit is voor het opmaken van de rekening het doen ondetrzoek in de openbare registers , het te woord staan van notarissen en het versturen van correspondentie naar notarissen en verzekeraars - mijn vraag aan u is: mag dit en is dit een normaal tarief - wij zijn er nl van geschrokken. Volgens Achema zou het te ver voeren om alle gemaakte kosten per aflossing te specificeren, reden waarom ze hebben gekozen voor een standaard bedrag van € 200.

5869 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

fi
door fisbel - Dec 28, 2011 om 19:33
851 Antwoorden / 3 Vragen
0

De royementsacte kost meestal een € 75. Kosten notaris: € 100.
Zo kom je al gauw aan de € 200. Er zijn ook notarissen die minder rekenen:
€ 75 inclusief notariskosten. Zie hier Maakt wel eens een foutje weet ik uit eigen ervaring. En dan is goedkoop - duurkoop.

fi
door fisbel - Dec 28, 2011 om 19:37
851 Antwoorden / 3 Vragen
0

U kunt deze hypothecaire kosten net als de nog dit jaar betaalde hypotheekrente natuurlijk wel in uw aangifte2011 opnemen. Valt de schade toch nog mee.

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 28, 2011 om 19:41
842 Antwoorden / 1 Vragen
0

Je hebt net een hypotheek van misschien enkele tonnen of tienduizenden euros afgelost, en dan val je over een rekening van 200 euro? Er zijn nu eenmaal kosten gemaakt, en die worden niet van wortelplakken betaald....

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2011 om 21:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen
0

Allereerst moet je wel onderscheid maken tussen de administratiekosten van Achmea, welke overigens best hoog zijn en onderzoek in de openbare registers doen ze heus niet. Maar helaas zullen ze op grond van hun algemene voorwaarden deze kosten mogen rekenen.

Daarna zul je de inschrijving bij het kadaster moeten laten doorhalen door een notaris. De kosten hiervoor bedragen al snel € 150 - € 200,--. Een bedrag van € 75,-- aan notariskosten moet je meteen wantrouwen. De kadasterkosten zijn tegenwoordig al bijna hoger.

Beide kosten, zowel die van Achmea als die van de notaris zijn onder de gebruikelijke voorwaarden aftrekbaar.

co
door courier - Jan 15, 2012 om 12:44
226 Antwoorden / 2 Vragen
0

Het is helemaal geen wet van Meden en Perzen dat het algeheel aflossen van een hypotheek moet worden gevolgd door een doorhaling van de hypothecaire inschrijving in de openbare registers.
Je kunt die inschrijving dus gewoon laten staan en dan hoeft de bank ook niet die kosten te maken en te verhalen op de klant.
Het is wel zo dat je als klant na algehele aflossing van een hypotheek kan VORDEREN dat de hypotheek wordt doorgehaald.
Wend je dan tot een willekeurige notaris en die regelt dat keurig (o.a. met de bank) en stuurt daar ook een kostennota van. Die kosten zijn voor de IB aftrekbaar in het jaar van betalen.

marcel75
door marcel75 - Jan 15, 2012 om 16:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen
0

Courier,
De administratiekosten die een bank rekent, hebben helemaal niets te maken met de doorhalingskosten bij het Kadaster. Je tweede volzin gaat dus niet op.

Die kosten komen namelijk voor rekening van de hypotheekgever (=huisieigenaar).

Er is wel degelijk een verplichting voor de huiseigenaar om de hypotheek zo spoedig mogelijk door te halen. Het is namelijk niet toegestaan om willens en wetens onjuiste gegevens onnodige in de openbare registers ingeschreven te laten staan.

Na aflossing van een hypotheek, niet zijnde een krediethypotheek, stuurt de bank je tegenwoordig al een brief met een verzoek om op te geven welke notaris voor doorhaling moet zorgdragen. De bank stuurt vervolgens aan die notaris de zogenaamde royementsvolmacht, de notaris stuurt je de zijn declaratie en nadat je die betaald hebt, zal de notaris voor doorhaling zorg te
dragen.

Laat je de inschrijving niet doorhalen, dan zul je op het moment dat je de woning gaat verkopen, alsnog die doorhalingskosten moeten betalen. Met het verloop der jaren, stijgen die kosten in de regel.

co
door courier - Jan 18, 2012 om 16:07
226 Antwoorden / 2 Vragen
0

Marcel: Die verplichting bestaat niet, behalve wanneer de akte van schuldbekentenis inclusief een vast aflossingsplan in de hypotheekakte is opgenomen. Daar kan dus iedereen via het Kadaster van kennisnemen.
Vaak wordt een hogere inschrijving genomen dan de aanvankelijke hypotheekschuld, tbv toekomstige verbouwingen oid en er is dan geen enkel bezwaar tegen de inschrijving als zekerheid na algehele vervroegde aflossing opnieuw, zelfs voor consumptieve doeleinden te benutten.
Bij verkoop moet de inschrijving worden doorgehaald: je moet immers leveren vrij van hypotheken en beslagen, maar daar is hier geen sprake van.

Maar ik begrijp Achmea wel hoor: ze willen dit dossier definitief archiveren en niet na x jaren nog met een royementsverzoek te worden opgezadeld want uiteindelijk wordt elk huis op enig moment in de toekomst in eigendom overgedragen.
Het is dan ook van de gekke hier ook nog eens € 200 voor te vragen, voor werkzaamheden die in hun eigen belang zijn en waar ze feitelijk niet onderuit kunnen, tenzij daar ook de kosten van de notaris in zijn begrepen, maar dat zal wel niet zoals je hiervoor omstandig uitlegt.

Na alle blabla blijft over dat de bank een getekende royementsvolmacht naar de notaris stuurt: tsjonge dat is gauw verdiend die € 200!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Iv
Ivone - May 18, 2024 om 19:07
Huishouden & energie

Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?

Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer

wi
witteke - Mar 5, 2024 om 14:40
Voeding & gezondheid

Extreme tandarts angst

Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry

Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit

Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
... Lees meer

Iv
Ivone - May 18, 2024 om 19:04
Huishouden & energie

Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes

Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer