Analoge meter vervangen door een slimme meter
Ik heb een analoge gas- en electriciteitsmeter. In het verleden heb ik geen gebruik gemaakt van het aanbod van de netwerkbeheerder om die te vervangen door een slimme meter. Nu overweeg ik een dynamisch energiecontract, iets wat destijds niet bestond. Hiervoor is wel een slimme meter noodzakelijk.
In mijn woonplaats is Enexis de netbeheerder. Die rekent voor dit vervangen (indien er geen zonnepanelen worden geplaatst) €72,60. Zou mijn woonplaats onder het beheer van Stedin vallen, dan zou vervanging van de analoge meters, ongeacht de reden, gratis zijn.
Nu kan ik mijn netbeheerder niet zelf kiezen; er is sprake van een monopoliepositie. kan het dan wel zo zijn dat ik voor een publieke dienst in de ene gemeente wel moet betalen en in de andere gemeente niet?
Jammer, maar u heeft toendertijd zelf de slimme meter geweigerd, nu u er voordeel mee wil behalen wilt u 'm wel, dus dan is het logisch dat men hiervoor kosten berekent.
Dat geldt inderdaad voor mij, maar ook als je verhuisd bent en de vorige bewoners hebben destijds de slimme meter geweigerd, ook die mensen moeten nu bij Enexis betalen.
Tja dat moet je dan met de overdracht regelen met de vorige bewoners.
U kunt geen netbeheerder kiezen, u woont in het gebied van een netbeheerder. Door het weigeren toen gaat het u nu geld kosten. U kunt wel zelf een energie verkoper kiezen.
Zelf zou ik als zou moeten qua keurings datum verlopen een dom gemaakte slimme laten plaatsen. Maar dit is mijn mening.
Als ik mij goed kan herinneren, klopt uw verhaal niet.
Iedereen heeft destijds een brief gehad voor het vervangen van de meter. In deze brief stond iets in de trant: "als de slimme meter geweigerd zou worden en de klant later alsnog een slimme meter wilde hebben dat er kosten in rekening zouden worden gebracht".
Het bedrag dat u noemt, klopt ook aardig.
Mijn netwerkbeheerder is Liander en zij zouden ook kosten in rekening brengen.
De meter is u gratis aangeboden en als u even wacht zal hij u nogmaals gratis aangeboden worden (dwz hij zal dan verplicht zijn) maar voor het genoegen eea te regelen als hij u uitkomt rekent men een kleine bijdrage. Niet onredelijk en of andere partijen dat wel of niet ook doen speelt geen rol.
Of gewoon wachten tot de oude versleten is.
Even andersom denkend. Er moet een monteur ingepland worden die met een bedrijfsbus en gereedschap apart naar u moet rijden, werktijd nodig heeft om de meter te wisselen en alles moet administratief verwerkt worden. Waarom zou dat gratis moeten?
Dat er wellicht een partij is die deze kosten niet op de klant wil verhalen maar dit verdelen over alle klanten Wilnis zeggen dat iedereen zo moet werken.
Overigens een vreemde redenatie. U hebt meerdere keren de slimme meter geweigerd en nu dat u het wel wilt zou een ander er voor moeten betalen.
Hoewel ik de al gegeven antwoorden goed kan volgen lijkt het mij toch zinnig om uw vraag hier te stellen: - ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
Wat moet de ACM de TS nog vertellen wat het forum niet heeft gedaan dan? Zonde van de kosten!
Elke netbeheerder bepaald haar eigen tarieven die worden goedgekeurd door de ACM. Het antwoord op de vraag: mogen de tarieven bij partij X anders zijn dan bij partij Y is "ja en dit tarief is goedgekeurd door de ACM".
??? Vragen stellen kan altijd. De ACM is hier toch echt de deskundige en indien het inderdaad is toegestaan zal dat antwoord ook worden gegeven.
Let wel, zoal gisteren ook in Radar aan de orde ontstaat er resp. is er al de nodige discussie over willekeur of niet bij/door energiebedrijven inzake aanrekenen van kosten. Ik kom zovia laptop terug met een interessante link.
Plaatsen bij bewerken lkukt niet dus hierbij de link: vervangen analoge meter Hoewel al ietwat gedateerde info staat dit er o.a in en dat zou betekeken dat er inmiddels wel een tweede aanbod geweest zou moeten zijn inzake gratis vervangen. De komende periode krijgen huishoudens met een analoge meter nog een keer een aanbod voor gratis vervanging. Wanneer je op een ander moment uit eigen initiatief een slimme meter wilt laten installeren, ben je hier zo’n 70 euro aan kwijt.
M.b.t. kosten inzake vragen bij Consuwijzer: hooguit telefoonkosten. Het is geen geschillencommissie
Vragen kan altijd. Maar vragen naar de bekende weg bij organisaties die door ons allemaal worden bekostigd is zonde.
Elke TS doorverwijzen naar het Juridisch Loket of de ACM is niet nodig!
Ga spaarzaam om met dit soort instanties. Voordat ze de contactmogelijkheden verzwaren omdat ze worden bedolven onder allerlei vragen en verzoeken.
Zo zeg, het mag best uw mening zijn doch heeft u er kennelijk ook geen notie van dat men zelfs vanuit Kassa deze verwijzingen geeft.
Afgezien daarvan, er wordt lang niet altijd doorverwezen maar er zijn nu eenmaal ook vragen waarbij uiteindelijk een rechter het laatste woord kan hebben en dat zijn wij niet. Wij kunnen uitsluitend onze mening geven en de mijne is volledig gebaseerd op mijn uitgebreide o.a. juridische kennis en ervaring. Denkt u echt dat u zelf (altijd) kunt bepalen wat de juiste weg is? Herhaald, wij kunnen uitsluitend een mening hebben. En het is aan de vraagsteller om te bepalen wat zij of hij met die meningen doet. Het lijkt mij jhuist een zeer goede zaak dat eer instanties zijn waar expertise ids en ook specifiek advies kan worden gegeven. Zo er sprake zou zijn van een juridische procedure is het toch, als feitelijk al gezegd, een kwestie van meningen van juristen/advocaten en neemt een rechter uiteindelijk dse bslissing.
De vragen zijn al beantwoord toen men de meter weigerde, toen kon je 'm gratis krijgen en nu voor €72,60, dat is nog voor een prikkie, want de werkelijke kosten zijn minstens 3x zo hoog en die mogen nu de rest van de consumenten betalen.
@HEREISTOM, haalt u geen dingen door elkaar? Wat mogen andere consumenten betalen? Volgens mij is het zo dat indien bezitters van zonnepanelen energie terugleveren aan het net daarvoor kosten zijn voor het netwerkbeheer. En het heeft er m.i. alle schijn van dat de discussie vooral gaat over het doorbereken van die kosten aan ook klanten die geen zonnepanelen hebben resp. niet terugleveren. De vraag betreft de plaatsingskosten van een slimme meter en in ieder geval betreft het dan niet de kosten voor het netbeheerd i.v..m. teruglevering aan het net (en de overbelasting van het net daardoor).
Hij is heel duidelijk: de werkelijke kosten minus 72,60 moet worden opgehoest door anderen. En dat alleen omdat iemand bij de initiële installatie het leuk vond om lekker dwars te liggen.
@RJW, helaas ook voor u, zoek de nuance. Over welke kosten gaat het? Volgens de laatstebekende gegevens betalen kklanten van veel leveranciers voor de netwerkosten die ook ontstaan door teruglevering aan het net. Toegegeven, niets is gratis en dus plaatsen van slimme meters kost ook geld.
(Ook weer zonodig een duit in het zakje?)
In het aanbod van destijds stond zeer helder beschreven dat wisselen van analoge naar digitale (slimme) meters een gratis éénmalig aanbod was.
U heeft dat aanbod geweigerd wellicht vanwege de hype in de media en nu u toch slimme meters wenst wil u niet voor de vervanging betalen.
€72,60 zijn de kosten niet echt want een monteur van de netbeheerder is met het vervangen en testen meer dan een uur zoet.
Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor onderhoud van het netwerk en die is per regio verdeeld en mogen alleen kostendekkend werken.
Uw boosheid is onterecht want u wilde die slimme meters destijds niet en nu u ze wel wil omdat het voor u 'voordeliger' zou kunnen zijn beticht u de netbeheerder een monopoliepositie te hebben.
Hallo Itje ,
Wat kost de slimme meter ?
U betaalt niets voor uw slimme meter als u wacht tot u aan de beurt bent. Bij nieuwbouw en ingrijpende renovaties is de slimme meter ook gratis.
Vraagt u eerder om een slimme meter? Dan betaalt u maximaal 72,60 euro. Hebt u geen gasaansluiting? Dan betaalt u maximaal 67,76 euro. Hebt u eerder de slimme meter geweigerd? En neemt u later alsnog een slimme meter, bijvoorbeeld omdat u zonnepanelen koopt? Dan betaalt u maximaal dezelfde kosten als wanneer u eerder om een slimme meter vraagt.
https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-verbruik/de-slimme-meter
Bij werkzaamheden op uw verzoek mag de netbeheerder de redelijk kosten rekenen voor die werkzaamheden.
De netbeheerder is verplicht om te zorgen dat u een werkende elektriciteitsmeter heeft (en gasmeter indien u ook een gasaansluiting heeft). Maar wanneer u tussentijds vraagt om die meter te vervangen voor een ander exemplaar, dan mag de netbeheerder daar een factuur voor sturen.
Wanneer u wacht tot uw huidige meter afgekeurd wordt, dan is het wel weer gratis, ookal heeft u eerder de slimme meter geweigerd. Maar dan moet u dus geduld hebben tot de netbeheerder het tijd vindt om de meter bij u te komen vervangen. Gezien de drukte bij netbeheerders kan dat nog jaren duren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???
Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract heb betaald?
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!
Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer