J
door J Benard May 26, 2017 om 17:55
Geldzaken & recht

Annuleringsvergoeding ivm, verliezen baan

Wat te doen als ik volgens de huidige voorwaarden van mijn doorlopende annuleringsverzekering wel de kosten voor annulering vergoed hoor te krijgen maar dat de verzekeraar zich beroept op oude voorwaarden die subtiel verschillen van de huidige en die online ook niet meer te vinden zijn? Zie mijn uitgebreide verhaal hieronder:

Ik heb een half jaar geleden een retourvlucht voor 2 personen naar Venetië geboekt maar een paar weken geleden werd mijn contract onverwacht niet verlengd. Nu komt een dergelijke stedentrip dan ook financiëel op een vervelend moment. Ik kreeg echter te horen dat dit niet onder de annuleringsvoorwaarden (doorlopende annuleringsverzekering Interpolis) viel en ik dus niets vergoed kreeg. Ik heb een jaarcontract en heb gedurende het jaar te horen gekregen dat ze graag met me verder wilden maar vanwege tegenvallende bedrijfsresultaten werd mijn contract toch niet verlengd.

De reden dat ik geen vergoeding krijg is dat ik wel een vergoeding krijg volgens de nieuwe voorwaarden maar dat deze nieuwe voorwaarden niet voor mij gelden. De nieuwe voorwaarden zijn ingegaan op 20 april en ze gaan voor mij vanaf 3 juli gelden omdat dat mijn afsluitdatum was voor de huidige annuleringsverzekering. In de voorwaarden van mijn huidige annuleringsverzekering staat dat ik de vergoeding krijg als ik mijn baan verlies door een gedeeltelijke of gehele sluiting van het bedrijf waar ik werk.

In de polisvoorwaarden staat letterlijk:

Wanneer is schade verzekerd?
Een verzekerde heeft een baan gekregen.
• Voor minimaal 6 maanden. – En minimaal 20 uur per week.
• De verzekerde was werkloos zonder dat hij dat wilde. – En verzekerde kreeg een uitkering.
• De verzekerde moet op zijn werk zijn in de tijd dat hij de reis zou maken.
Een verzekerde wordt onverwachts ontslagen.
• De verzekerde wilde dat niet.
• Het was niet zijn schuld.
• Het ontslag was niet gepland of vooraf afgesproken.
• De verzekerde heeft minimaal 6 maanden bij die werkgever gewerkt.

Ik vind dit een erg vreemde zaak. De polisvoorwaarden worden wel veranderd en er wordt geadverteerd met dat de annuleringsverzekering ook geldt als ik onverwacht mijn baan verlies. Dit geldt echter niet voor mij omdat ik nog 2 maanden met de oude voorwaarden moet doen. Ik kan deze oude voorwaarden online ook nergens meer vinden. Het lijkt wel alsof de spelregels tijdens het spel veranderd worden en ik me daar niet aan mag houden. Dit terwijl ik al vanaf het moment dat ik ben getrouwd (2011) de doorlopende annuleringsverzekering heb lopen bij Interpolis en deze ieder jaar (automatisch) verlengd wordt.

Het lijkt nu wel een beetje David tegen Goliath. Mijn vraag is dan ook: wat kan/moet ik nu doen?

1171 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 26, 2017 om 18:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je bent niet ontslagen, je tijdelijk contract is niet verlengd.

boppe1943
door boppe1943 - May 26, 2017 om 19:03
1129 Antwoorden / 98 Vragen

De reden dat ik geen vergoeding krijg is dat ik wel een vergoeding krijg volgens de nieuwe voorwaarden maar dat deze nieuwe voorwaarden niet voor mij gelden.

Dit is niet echt duidelijk. U heeft uitgebreid melding gemaakt wanneer de schade is verzekerd, maar wat is nou precies de motivatie van uw verzekeraar om niet uit te keren?

ha
door halex - May 26, 2017 om 19:14
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals Carola83 al zei, u bent niet ontslagen.
Van belang is of de verzekeraar u de nieuwe voorwaarden heeft toegezonden. Met daarbij het aanbod dat u binnen een maand uw doorlopende verzekering op kunt zeggen als u het niet met de nieuwe voorwaarden eens bent.
Als dat niet is gebeurd, dan gelden de nieuwe algemene voorwaarden (nog) niet voor u. Gezien uw verhaal lijkt het er sterk op dat de nieuwe algemene voorwaarden nog niet op uw polis van toepassing zijn. En dat u dekking heeft op basis van de algemene voorwaarden die u nog in uw bezit hebt.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2017 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat u moet doen? Op vakantie gaan. U hebt een doorlopende annuleringsverzekering met een vervaldatum. Wijzigingen zijn voor u pas van toepassing op de vervaldatum.

Dat u die verzekering al hebt sinds 2011, is niet relevant.

De spelregels zijn dus juist niet tijdens het spel veranderd. Uw spelletje loopt nog tot juli.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2017 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees hier een stukje over de "oude", beter gezegd, voor u van toepassing zijnde voorwaarden.

http://weblog.independer.nl/faq/wat-vergoedt-een-annuleringsverzekering-2/

panter22
door panter22 - May 26, 2017 om 20:08
6599 Antwoorden / Vragen

De voorwaarden die je opgeschreven hebt zijn de nieuwe voorwaarden.
Je had een jaarcontract, je verliest toch niet onverwacht je baan?
Daardoor voldoe je niet aan de voorwaarden om een vergoeding te krijgen.
https://www.interpolis.nl/verzekeren/doorlopende-annuleringsverzekering
K
ijk onder de algemene voorwaarden, artikel 11

emcede
door emcede - May 26, 2017 om 20:47
960 Antwoorden / 4 Vragen

Onverwacht ontslagen worden is naar mijn mening iets anders dan een (jaar-)contract dat niet verlengd wordt. Zoek eens goed uit of Interpolis er zo ook over denkt. Want in dat geval heeft u ook op basis van de nieuwe voorwaarden geen dekking.

Stel nu dat Interpolis uw situatie wél onder de nieuwe dekking vindt vallen, dan kunt u alsnog een beroep proberen te doen op een soort van coulance. Vaak willen verzekeraars bij een verbetering van de dekking deze verbetering ook wel laten gelden voor bestaande polissen.