zo
door zonnig01 Jan 2, 2013 om 14:56
Geldzaken & recht

Ben je een automatische incasso juridisch verplicht ?

Dag allemaal,

Ik heb een vraag waar ik zelf niet uitkom.
Ik ben zondag druk bezig geweest om een zorgverzekeraar te zoeken.
Mijn voorkeuren gingen uit naar Ditzo en Menzis.

Ik kwam er achter dat ik bij Ditzo vastzit aan een automatische incasso. Dat vind ik niet fijn.

De reden is heel simpel. Ik wil de baas blijven over mijn financiën. Als ik aan een automatische incasso vastzit, dan ben ik toch de regie kwijt. Je geeft ze vrijspel om ten allen tijde het geld van je rekening te boeken, naar gelang het hun uitkomt.
Ik betaal altijd netjes op tijd mijn nota's, dus daar ligt het zeker niet aan.

Dus, Ditzo ging wat mij betreft niet door.
Bij Menzis ontdekte ik in hun voorwaarden, dat zelf overmaken nog steeds kan. Dus, uiteindelijk koos ik voor Menzis.

Tijdens de registratie kwam ik er echter achter, dat ik hoe dan ook vastzit aan een automatische incasso ! Ik behoorlijk geïrriteerd. Na uren eindelijk één gevonden die het beste aansluit; moet ik heb weer annuleren.

Dus....bij beiden zit ik vast aan een automatische incasso ! Uiteindelijk gekozen voor de goedkoopste verzekering : Ditzo, omdat ik bij beiden toch aan deze automatische incasso vastzit.

Nu zit het mij toch niet lekker ! Zit ik bij alle zorgverzekeraars vast aan een automatische incasso ? Kan dit juridisch wel ?

Zijn er nog wel zorgverzekeraars waarbij je gewoon zelf het geld over kan maken ?

Ik ben nu al te laat, dus volgend jaar ga ik toch iets eerder alles uitzoeken.

17506 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard bedoel ik met zelf betalen / overmaken, dat ik de nota's via de Finbox ontvang en betaal.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo zonnig01,

Op het moment dat er sprake is van een nieuw contract kunnen ze voorwaarden stellen aan de verplichtingen van klanten.

Zij kunnen je niet verplichten tot automatische incasso, maar zij zijn niet verplicht om je te accepteren.

Blijft een steeds terugkerend probleem.
Als de mogelijkheid tot acceptgiro geboden wordt moet je daar trouwens extra voor betalen.

Je kunt altijd laten storneren.

Bij VGZ kun je wél per acceptgiro betalen (+ € 0,50)
(En er zullen er nog wel meer zijn)

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zonnig01,

By the way:
Ik zou m'n keus voor een zorgverzekeraar toch echt niet laten afhangen van het al dan niet kunnen betalen van de premie via een acceptgiro of niet.
Het is toch veel belangrijker om naar de dekkingsvoorwaarden en de te betalen premie te kijken, lijkt me.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De regie kwijt raken bij een automatische incasso is een beetje achterhaald. Bent u het niet eens met een betaling dan is storneren zo gedaan, uiteraard moet er wel een geldige reden zijn. Wat nog wel eens een probleem kan zijn is dat bedragen die voor eigen risico komen ook afgeschreven worden net wanneer dat niet uitkomt, vaak krijgt u ruim voor die tijd een brief of een mail dat er binnen een x aantal dagen afgeschreven gaat worden. Als betaling in 1 keer niet mogelijk is kunt u bij de meeste zorgverzekeraars een regeling treffen.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je raakt de regie toch niet kwijt bij automatische betalingen? Er is (meestal) een vaste dag per maand dat dit er word afgehaald, ben je het er niet mee eens is wat ron530 al schrijft de mogelijkheid tot storneren. Je salaris, huur/hypotheek gaat toch ook automatisch, neem ik aan? Men kan echt niet "te allen tijde" zomaar geld van de rekening plukken, hoor. Vind het zelf een prima regeling.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ zonnig01 Ik "zit" bij AGIS. Jaren middels automatische incasso betaald. Ben 5 of 6 maanden geleden overgegaan op "handmatig" betalen middels FINBOX.
Reden: om niet verrast te worden met "plotselinge" afschrijvingen veroorzaakt sinds de intrede van het eigen risico. Het saldo op mijn rekening courant houd ik zo laag mogelijk mede n.a.v. diefstal van mijn rekening BUITEN MIJN SCHULD. Ik meen zeker te weten dat een bedrijf misbruik gemaakt heeft van mijn toestemming om automatisch te incasseren..

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Anderzorg, is Mezis, kunt u met acceptgiro betalen, maar waarom zou u, maakt het allemaal duurder.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het automatisch incasseren weigert, kan de instantie die het automatisch wil incasseren u opzadelen met vrij hoge administratiekosten voor niet automatische betaling.

Sceptisch mag je blijven voor wat betreft het automtisch incasseren.

Tot nu toe gaat bij mij nog streeds goed met het automatisch incasso.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het automatisch incasseren weigert, kan de instantie die het automatisch wil incasseren u opzadelen met vrij hoge administratiekosten voor niet automatische betaling.

Sceptisch mag je blijven voor wat betreft het automtisch incasseren.

Tot nu toe gaat bij mij nog steeds goed met het automatisch incasso.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hou ook het liefst zelf de vinger aan de knop.
Ben bij de Amersfoortse verzekerd.
Betaal zelf via automatische overboeking mijn maandpremie.
Altijd ruim op tijd, dat wel.
Nooit gemekker gehad.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

empyria schreef op woensdag 2 jan 2013, 17:53: Ik hou ook het liefst zelf de vinger aan de knop.
Ben bij de Amersfoortse verzekerd.
Betaal zelf via automatische overboeking mijn maandpremie.
Altijd ruim op tijd, dat wel.
Nooit gemekker gehad.

Kost wel een hoop tijd iedere maand....

ve
door verwijderd - Jan 2, 2013 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op woensdag 2 jan 2013, 18:39:
empyria schreef op woensdag 2 jan 2013, 17:53: Ik hou ook het liefst zelf de vinger aan de knop.
Ben bij de Amersfoortse verzekerd.
Betaal zelf via automatische overboeking mijn maandpremie.
Altijd ruim op tijd, dat wel.
Nooit gemekker gehad.

Kost wel een hoop tijd iedere maand....

Een automatische overboeking hoef je maar een keer in te voeren. Maar automatische incasso is veel beter.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Uiteraard bedoel ik met zelf betalen / overmaken, dat ik de nota's via de Finbox ontvang en betaal........

Er zijn diverse (zorg)verzekeraars (o.a. Agis, CZ, Menzis) waarbij je ook via Finbox kan betalen, KLIK voor deelnemende bedrijven

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet verplicht, er moet een gratis alternatief worden aangeboden.

Zie ook deze uitspraak van de rechtbank:

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:08:
mattjeu schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:01: Niet verplicht, er moet een gratis alternatief worden aangeboden.

Zie ook deze uitspraak van de rechtbank:

????

Je bedoelt deze link? klik hier.

Ja, inderdaad, het blijkt dat als ik op het icoontje "link" klik om een link toe te voegen, je ook alsnog een tekst voor de link moet toevoegen voor de link, anders staat er niets in de reactie. Niet erg handig, maar ja nu weet ik het ook.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

mattjeu schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:18:
edrick3 schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:08:
mattjeu schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:01: Niet verplicht, er moet een gratis alternatief worden aangeboden.

Zie ook deze uitspraak van de rechtbank:

????

Je bedoelt deze link? klik hier.

Ja, inderdaad, het blijkt dat als ik op het icoontje "link" klik om een link toe te voegen, je ook alsnog een tekst voor de link moet toevoegen voor de link, anders staat er niets in de reactie. Niet erg handig, maar ja nu weet ik het ook.

Echt een recente uitspraak.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 18 nov 2015, 18:38:
mattjeu schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:18:
edrick3 schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:08:
mattjeu schreef op woensdag 18 nov 2015, 13:01: Niet verplicht, er moet een gratis alternatief worden aangeboden.

Zie ook deze uitspraak van de rechtbank:

klik hier

Echt een recente uitspraak.

die kun je zelf ook gaan zoeken, maar vooruit...

klik hier

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die uitspraak is natuurlijk helemaal niet relevant. Dat bedrijf ging inerns kosten rekenen, terwijl het niet in de voorwaarden stond.

De Ts wilde overstappen, weliswaar al twee jaar geleden, naar een nieuwe maatschappij, die die voorwaarden al hanteerde.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2015 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn zorgverzekering is de premie-betaling gescheiden van betalingen voor voorzieningen.

En dan is het bezwaar de premie automatisch te betalen geheel vervallen.