macalla
door macalla Jul 8, 2010 om 12:00
Geldzaken & recht

Betaling en twee dagen later inkasso-unie

Ik had een rekening liggen van het ECI ik betaal die. Twee dagen later kreeg ik een brief van de inkasso-Unie dat ik 98.46 moest betalen. Omdat ik ervan uitging dat de betaling zich gekruist had ging ik er niet op in. Nu kreeg ik 5 juli een brief..dat ik moest betalen binnen 3 dagen. Ik mailen dat ik al betaald had en dat hun brief zich gekruist heeft. Nu eisen ze alsnog het geld op. Ik heb geen geld voor een rechtzaak... wat moet ik doen? Ik vind hun manier van doen zeer agressief. Ik had betaald en 3 dagen later komt pas hun brief dan hoef ik hen toch niet te betalen? Help me alstublieft.....

1850 13 Rapporteer

macalla
door macalla - Jul 8, 2010 om 12:01
3 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry twee dagen later kreeg ik hun brief...ik ben aardig van slag nu...vind het zeer dreigend.....

vladja
door vladja - Jul 8, 2010 om 12:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, ze proberen natuurlijk nog wat te vangen. Maar ga naar TIPS boven in de balk. In tips ga naar SCHULDEN onder het kopje Geldzaken en Recht. Kijk op SCHULDEN en lees het eerste item.

Als je een probleem hebt met het opstellen van een brief, meld je dan nog even hier.

Je bent geen incassokosten verschuldigd aan de Incasso Unie. De echte schuld aan ECI is betaald.

Vladja

ro
door ron530 - Jul 8, 2010 om 13:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Niet om het één of ander maar er zal een traject van herinneringen aan voor af gegaan zijn neem ik aan. Eci heeft een incassoboer ingeschakeld om de vordering te innen. Ts betaald en drie dagen later is er een brief, tussen betaaldatum en verzenden van de brief zitten twee dagen. De kans is groot dat Eci de betaling nog niet binnen had en de procedure gewoon heeft laten lopen, want niet de betaaldatum is bindend maar de werkelijke datum van bijschrijving. Moeilijke zaak denk ik. De hoofdsom zal in mindering gebracht worden maar de kosten zullen betaald moeten gaan worden.

Succes Ronny.

vladja
door vladja - Jul 8, 2010 om 13:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

ron530,

Kijk naar de uitzending van de rijdende rechter, waarna ik verwijs via Tips.

Vladja

op
door opabertje - Jul 8, 2010 om 13:57
56 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik het las, dacht ik direct, dit vraagt om relativeren.

U moet toch eerst 1 tot 4 betaal betaal herinneringen hebben ontvangen.
Daarna krijgt u een aanmaning en vervolgens een melding dat uit handen wordt gegeven voor incasso.

Uw bank afschrift, is uw betaal bewijs.
De datum van de incasso is uw verweer bewijs.

Indien uw betaling Voor de datum op de incasso heeft plaats gevonden, dan kunt u bezwaar maken.

Indien u later heeft betaald dan de datum op incasso,
dan heeft u niet voldaan aan u betaal verplichting.

vladja
door vladja - Jul 8, 2010 om 14:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

opaberjte,

Je kan relativeren wat je wil. De hoofdsom is betaald aan de schuldeiser. Het incassobureau kan naar de rechter stappen als je de incassokosten niet aan hun wilt betalen. Het standpunt van de kantonrechter is bekend (via de rijdende rechter).

Vladja

tdehond
door tdehond - Jul 8, 2010 om 14:11
4744 Antwoorden / 9 Vragen

ECI hanteert de volgende regel m.b.t. betaling:
Artikel 13 - Betaling
1. Voorzover niet later is overeengekomen dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen veertien dagen na bezorging van het goed of in geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, binnen 14 dagen na afgifte van de deze overeenkomst betreffende bescheiden.

Volgens het volgende artikel:
4. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.

Ik begrijp dat u niet vooraf is mee gedeeld dat er in uw geval sprake was van wanbetaling. Ik zou dus schriftelijk aangetekend aan incassobureau laten weten dat de hoofdschuld betaald is en u niet conform artikel 4 vooraf kenbaar gemaakt is dat er extra kosten in rekening gebracht zullen worden. U voelt zich dus niet gebonden aan extra kosten.
Voeg bij copie bewijs van afschrijving van uw bankrekening.

Stuur een copie van e.e.a. aan ECI.

Bron: klik

Bewaar copie van brief + betaalbewijs + verzendbewijs aan incassobureau.

op
door opabertje - Jul 8, 2010 om 14:12
56 Antwoorden / 0 Vragen

Het relativeren is deze,
dat er eerstens minimaal 1 tot 4 betaal herinneringen zijn verstuurd.

tdehond
door tdehond - Jul 8, 2010 om 14:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=opabertje schreef op donderdag 8 jul 2010, 14:12]Het relativeren is deze,
dat er eerstens minimaal 1 tot 4 betaal herinneringen zijn verstuurd.

conform a.v. zou ik gaan voor minimaal 1 betaalherinnering.
4 lijkt mij wat veel.

ro
door ron530 - Jul 8, 2010 om 15:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er is een uiterste datum dan moet het op de rekening van Eci bijgeschreven staan (denk aan de verwerkingstijd van de bank) staat altijd op een acceptgiro toch? helaas hier is van kruising betaling en brief geen sprake. Het bedrag stond niet op de rekening van Eci dus procedure loopt door. Ts had ook meteen kunnen reageren maar heeft dit nagelaten.

macalla
door macalla - Jul 8, 2010 om 18:44
3 Antwoorden / 5 Vragen

Vladja, ik heb dat bericht gelezen..en dat ga ik ook doen. Ik heb al meer gehoord dat Incasso-Unie rare praktijken erop na houdt. Allemaal bedankt voor jullie adviezen ik kan hier wat mee.

vladja
door vladja - Jul 8, 2010 om 18:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kan van Incasso Unie een antwoord verwachten dat ze het daar niet mee eens zijn begeleid door de nodige dreigementen. Deze incassobureaus zijn natuurlijk niet blij met deze gang van zaken en verzetten zich daar heftig tegen (is eerder gebleken bij een soortgelijke vraag).

De dreigementen zijn dat ze je binnenkort zullen gaan dagvaarden voor de rechter etc. met daaraan een bedrag van circa € 800,-- aan kosten. Mogelijk zullen een voorbeeld dagvaarding bijvoegen om hun argument te ondersteunen. Ze kunnen daar een heel angstaanjagend circus van maken. Laat je niet bang maken.

Vladja

ro
door roosf - Jul 9, 2010 om 08:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Macalla,

vervelend om te horen dat er verwarring is ontstaan. Ik werk bij ECI, en wil je vragen om contact op te nemen met de klantenservice van ECI. Zij kunnen gelijk kijken hoe het zit, en wat er aan de hand is met incasso unie. Geeft snel duidelijkheid.

met groet,
Roos