pv
door pvandermeulen57 May 12, 2016 om 12:33
Geldzaken & recht

Bijstandsuitkering

Geachte Heer/Dame.Ik ben in 1996 als zzper begonnen en heb tot voor kort nergens gebruik van gemaakt,ik bedoel dus van geen een uitkering of iets dergelijks.Ik ben nu op een moment gekomen waarop ik mijn activiteiten als zzper moet opgeven,i.v.m geen opdrachten en fysieke klachten,rug-nek en schouderklachten.Dus ik heb mijn gemeente gebeld (gemeente roerdalen ) en hun gevraagd wat de mogelijkheden zijn en voor wat voor een uitkering ik eventueel in aanmerking zou kunnen komen.De dame die ik telefonisch sprak vertelde mij dat ik voor geen enkele uitkering in aanmerking kwam.niet voor de ioaz omdat ik de grens van 1225 uur gewerkt niet gehaald had, niet voor de ioaw omdat ik geen volledige ww uitkering heb gehad,en niet voor een normale bijstandsuitkering omdat ik teveel eigen vermogen heb.ik heb een eigen huis waarvan de woz waarde 185000 is en een hypotheek van 140000.Mijn vraag is deze,moet ik nou mijn huis gaan verkopen en de overwaarde eerst opeten zoals dat zo mooi heet,of zijn er wel degelijk mogelijkheden om voor een uitkering in aanmeking te komen.ook dacht ik dat er een bepaalde leeftijd aan verbonden was zodat je niet je eigen huis moet opeten.ik ben van 16-12-1957 en dus boven de 55 jaar.Het zal toch niet zover gekomen zijn dat als je nog nooit van een uitkering gebruik heb gemaakt en altijd gewert hebt en dat is inmiddels al 41 jaar dat ze je in dit land laten verrekken ( excuses voor mijn taalgebruik ) Is er iemand die mij dit kan uitleggen,en dit bedoel ik niet figuurlijk maar letterlijk. ben benieuwd naar reacties.  m.v.g. P.v/d meulen

2440 12 Rapporteer

zoekster1
door zoekster1 - May 12, 2016 om 13:09
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft dus een overwaarde van 45.000. Die regels voor 50 plus gelden alleen voor mensen met een IAOW uitkering. Weet u zeker dat u niet voor de IAOW in aanmerking komt, voor zover ik kan zien is deze voor 50 plussers die langer dan 3 maanden een WW uitkering hebben gehad. Ik zie geen beperking wat betreft volledige WW uitkering moeten hebben ontvangen. Maar misschien kan iemand anders hier daar meer over vertellen.
klik HIER

Mocht u echt niet voor de IAOW in aanmerking komen, dan is het nog niet gezegd dat u geen recht heeft op bijstand met behoud van uw huis.

Klik HIER waaruit

De overwaarde is lager dan € 49.700,00

Is de overwaarde van uw woning lager dan € 49.700,00, dan kunt u recht hebben op een bijstandsuitkering om niet als u aan twee voorwaarden voldoet

  1. U woont (met uw gezin) zelf in de woning
  2. Van u en/of uw gezin kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit
    U kunt hierbij denken aan de situatie waarin uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.
Voldoet u niet aan beide voorwaarden, dan kan uw gemeente u verplichten om de woning te verkopen of een (extra) hypotheek op de woning te nemen. Van het geld dat u hiermee ontvangt kunt u voorzien in uw levensonderhoud. U heeft dan geen recht op een bijstandsuitkering.

*************************

Vraag in ieder geval de bijstand aan en ga in bezwaar als u wordt afgewezen. Dat gaat officieel en niet via de telefoon. In feite kunt u helemaal geen rechten (of niet-rechten) aan dit telefoontje ontlenen.

ha
door halex - May 12, 2016 om 13:19
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Had u zelf een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten? Dan zou ik eerst daar informeren of die u kunnen helpen, omdat u vanwege uw fysieke klachten moet stoppen.
Een bijstandsuitkering is een laatste vangnet. Dat betekent dat je er pas aanspraak op kunt maken wanneer je echt zelf niet meer in je levensonderhoud kunt voorzien. En hoe sneu het voor u ook is, u kunt nog in uw levensonderhoud voorzien als u de overwaarde van uw woning te gelde maakt.
Andersom bekeken zou het ook erg onredelijk zijn wanneer de samenleving u een uitkering geeft (opgebracht door ons allen) terwijl u eigenlijk nog een mooi spaarpotje (weliswaar in stenen) achter de hand hebt. Dat kunt u toch ook niet uitleggen?

zoekster1
door zoekster1 May 12, 2016 om 15:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

*****En zoals gezegd bent u nog gezegend met vermogen. Zodat u uw hand nog niet op hoeft te houden en nog steeds zelf in uw levensonderhoud kunt voorzien....******

Dit bijvoorbeeld was absoluut niet wat ik als stom antwoord heb gegeven. U weet daarentegen niet van ophouden.

ha
door halex May 12, 2016 om 17:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Aha, u wist om 13:29 al wat ik om 15:09 ging schrijven. Dat is knap.

zoekster1
door zoekster1 May 12, 2016 om 17:19
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee uw antwoord en insteek waren om 13.19 al helemaal zonneklaar. Ik schrijf niet voor niets dat u niet van ophouden weet.

zoekster1
door zoekster1 - May 12, 2016 om 13:29
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Geef nou niet zo'n stom antwoord Halex! Er zitten genoeg mensen in de bijstand die een eigen huis hebben. Daar zijn regels voor. Wat jij voelt en vindt doet er helemaal niet toe.

ha
door halex May 12, 2016 om 15:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik geef hetzelfde antwoord als u, alleen wat beknopter. Raar dat u uw eigen antwoord stom vindt.

zoekster1
door zoekster1 May 12, 2016 om 15:25
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, ik geef niet hetzelfde antwoord.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim May 13, 2016 om 08:12
34 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry Halex, je reactie is het antwoord niet. Dank je wel ZOEKSTER1

tijger1
door tijger1 - May 12, 2016 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard komt u niet voor een IOAW uitkering in aanmerking, want u komt niet uit een werknemerssituatie, dus na WW, WAO en dergelijke.

Hoe de medewerker aan de telefoon kan beoordelen dat u niet voor de IOAZ in aanmerking komt, is mij een raadsel. Hebben zij een glazen bol?

Om voor de IOAZ in aanmerking te komen, moet men aan nog wel wat meer eisen voldoen.

Lees hier:     https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-ioaz-uitkering

Dus om die aanvraag te kunnen doen, moet u nog wel het een en ander aan bescheiden overleggen.

Dat is ook geen onderwerp wat men telefonisch kan bespreken.

De geringe overwaarde van de woning is geen beletsel om eventueel voor een gewone bijstandsuitkering in aanmerking te komen.

Dus ga naar de gemeente en dien een aanvraag in.

emcede
door emcede May 12, 2016 om 13:44
960 Antwoorden / 4 Vragen

@Tijger1: in je link lees ik dat men minimaal 1.225 uur gewerkt moet hebben. TS geeft aan dat hij/zij daar niet aan komt. Dus: geen IOAZ. Wat zie ik over het hoofd?

zoekster1
door zoekster1 May 12, 2016 om 14:32
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat TS het had over geen onvolledige ww uitkering, ging ik er vanuit dat hij naast het ondernemerschap ook nog een kort en beperkt loondienstverband had gehad. Maar waarschijnlijk heb ik dat verkeerd geinterpreteerd.

tijger1
door tijger1 May 12, 2016 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou best kunnen. Vragen zijn niet altijd even duidelijk. Maar dan nog is het antwoord onjuist van de gemeente. De Ts geeft aan NU geen opdrachten meer te hebben door medische problemen. Loopt hij dan in de ziektewet?
Misschien komt er nog een toelichting.

pv
door pvandermeulen57 - May 12, 2016 om 13:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

beste zoekster1
Mijn overwaarde is 45000,en wat betreft een gezin,ik ben gescheiden en woon met mijn 3 zonen in de woning.weet niet of dit als gezin wordt gezien

tijger1
door tijger1 - May 12, 2016 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@emcede

Ik weet niet over welke periode de Ts het heeft dat hij schrijft geen 1225 gewerkt te hebben.

Het gaat natuurlijk niet over dit jaar.

Die 1225 wordt aangehouden omdat men dan doir de belastingdienst als ondernemer wordt aangemerkt.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2016 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard geldt u als gezin.

pv
door pvandermeulen57 - May 12, 2016 om 13:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

en beste halex,weet niet hoe oud jij bent maar zoals vermeld heb ik 41 jaar gewerkt en dus altijd mijn bijdrage geleverd,dus ook voor jou mocht je hetzelfde overkomen.kijken hoe je dan reageert

ha
door halex May 12, 2016 om 15:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen

En zoals gezegd bent u nog gezegend met vermogen. Zodat u uw hand nog niet op hoeft te houden en nog steeds zelf in uw levensonderhoud kunt voorzien.

zoekster1
door zoekster1 - May 12, 2016 om 14:45
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat wel van belang is om in aanmerking te komen voor bijstand is hoe oud uw kinderen zijn en of ze een eigen inkomen hebben.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2016 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zitten dus veel kanten aan deze kwestie. Maar ja, dat is meestal zo.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim - May 13, 2016 om 08:17
34 Antwoorden / 3 Vragen

Aanvullende opmerking: Beschrijf je situatie, de achtergronden zoals de samenstelling van je gezin, eigen inkomen kinderen enzovoort , a.u.b. zo volledig mogelijk. Het kan anoniem en serieuze reageerders kunnen je zo goed mogelijk van een passend advies voorzien.

marita5
door marita5 - May 13, 2016 om 08:17