reacteur
door reacteur Feb 7, 2008 om 10:31
Geldzaken & recht

Borg voor lening annuleren

Sinds eind 2007 sta ik borg voor een lening die mijn zoon is aangegaan voor de aankoop van een auto. Dat betekent dat ik medecontractant ben en mijn vrouw borg staat. De situatie tussen mij en mijn zoon is intussen behoorlijk ontwricht en heb geen vertrouwen meer in hem. Ik denk er nu sterk aan om de borgstelling stop te zetten, maar het financierings bedrijf zegt dat dit ( natuurlijk! )niet kan. Weet iemand of er wel een mogelijkheid bestaat? De eerste betaling zou in februari 2008 plaatsvinden, dus het contract is recent.

4035 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 7, 2008 om 10:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U bent borg gaan staan en zit daaraan vast. Alleen als de lening wordt afgelost, bent u er vanaf.

Kunt u iemand anders vinden, die de borgstelling wil overnemen, dan moet de financier hiermee instemmen en - na instemming - een nieuw contract worden opgemaakt. Dat is de enige andere manier om er vanaf te komen.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Feb 7, 2008 om 12:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Antwoord van Vladja behoeft kleine, maar niet minder belangrijke aanvulling. U kunt de maatschappij ook verzoeken om ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid te verlenen. Zij zullen dat echter alleen doen als het naar hun regels en richtlijnen verantwoord is om de lening op alleen het inkomen van uw zoon voortgezet kan worden. Zolang dat niet kan, hebt u inderdaad een probleem.

vladja
door vladja - Feb 7, 2008 om 12:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Reacteur geeft zelf al aan:

Ik denk er nu sterk aan om de borgstelling stop te zetten, maar het financierings bedrijf zegt dat dit ( natuurlijk! )niet kan.

Dat station was dus al gepasseerd.

Vladja

eg
door egwel14 - Feb 7, 2008 om 14:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

bovenstaande antwoorden op uw vraag zijn mijn inziens correct, ik wil er wel aan toevoegen dat zolang uw zoon aan zijn betalingsverplichting voldoet er voor u op geldelijk vlak niks aan de hand is.

marcel75
door marcel75 - Feb 7, 2008 om 16:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@vladja,

De maatschappij kan ook zo reageren omdat ze dat niet "leuk" vinden. Het liefts hebben ze natuurlijk zoveel mogelijk mensen waar ze hun geld weer kunnen halen. Dat de maatschappij zegt dat dit (natuurlijk) niet kan, hoeft dus niet gebaseerd te zijn op een financiele toetsing, maar kan ook zeker te maken met een zekere mate onwil van de maatschappij.

reacteur
door reacteur - Feb 8, 2008 om 10:28
39 Antwoorden / 5 Vragen

Het financieringbedrijf had ons eerder telefonisch aangegeven dat het annuleren geen probleem was, de auto werd dan door de bank ingenomen. Het waardeverschil werd op de eigenaar verhaalt. Nu wordt door hen alles tegengesproken. Kan het alsnog via rechtsbijstand ongedaan gemaakt worden?

Alvast iedereen bedankt voor de snelle en duidelijke reacties

vladja
door vladja - Feb 8, 2008 om 10:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Helaas kan een borgstelling niet zomaar ongedaan worden gemaakt als de financieringsmaatschappij daar niet aan mee wil werken.

De enige manier om van de borgstelling af te komen is de schuld aflossen. Dan is er geen reden meer voor de borg. Of zoals eerder gezegd, indien iemand anders de borg wil overnemen. Maar daar moet de financieringsmaatschappij dan wel akkoord mee gaan.

U kunt bij uw rechtsbijstandverzekering dit ook telefonisch natrekken.
Daar heeft u zo'n verzekering voor.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Feb 9, 2008 om 12:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja,
Of zoals ook al eerder doorgegeven het aanvragen van ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Hierdoor is alleen de aanvrager van de lening nog aansprakelijk. Het "zomaar" een andere borg er tussen schuiven zitten ook niet veel maatschappijen op te wachten.