ka
door karel8 Aug 1, 2007 om 10:12
Geldzaken & recht

Boze internetwinkel

Hallo allemaal,

Een hele tijd geleden hebben wij bij een internetwinkel geinformeerd naar een artikel, of het op voorraad was en zo. Daarop kregen wij antwoord, met de vraag hoeveel we er nodig zouden hebben. Daarop hebben wij via mail het gewenste aantal aangegeven, met het verzoek erbij of zij "misschien fotoos hebben, ik wil graag weten wat ik koop als ik de bestelling zou plaatsen . Daarop kregen we pas twee of drie weken later antwoord, met de mededeling dat de bestelling klaar staat, of we willen betalen. Inmiddels hadden we al ergens anders besteld, dus dat meldden wij richting de winkel. Daarop kregen we een dreigmail, met incassobureau, en een plaatsing op een zwarte lijst van internetwinkels. Daarbij heeft de winkel in hun antwoord-mail het onderstreepte stukje tekst weggehaald, om het zo aannemelijker te maken dat wij een bestelling geplaatst zouden hebben. Ook geven ze aan dat wij een bevestigingsmail gestuurd hebben (maar die hebben wij nooit gezien). Recent is daar een melding bij het BKR aan toegeoegd. Wij zijn hier natuurlijk niet van gediend.

Ze hebben van ons echter enkel de naam en een email-adres, dus ik denk niet dat ze ver kunnen komen. Maar ik heb geen zin in gedoe. Wat kunnen we doen om gedoe te voorkomen? Kunnen zij bij onze provider ons adres en dergelijke opvragen? Kunnen zij iets met het BKR? Bestaat er zo'n zwarte lijst?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet, Karel

343 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afkomen van het 'gedoe' lijkt me moeilijk, aangezien deze webwinkel wel degelijk kan proberen om met zoveel mogelijk geschut te komen. Daar heeft u geen invloed op.

In principe kunnen zij een incassobureau inschakelen, maar dan kunt u het incassobureau verzoeken om een copie te sturen van uw bestelling. Deze hebben zij niet, want u heeft niet besteld. Mochten zij met het aangepaste e-mailtje komen, dan kunt u aangeven dat dit nooit een bestelling had kunnen zijn, want er staan geen adres gegevens in. Noch staan er andere dingen in die van belang zijn voor een bestelling zoals afrekening, verzendkosten, ophalen of wat voor opties dan ook.

Mocht het uiteindelijk toch een rechtzaak komen dan staat u dus sterk. Er is immers aan het e-mailtje geknoeid en bovendien is er verder geen bestelformulier of iets anders ingevuld. De rechter zal de vloer aanvegen met het vage verhaal van de internetwinkel, want het uwe is zeer aannemelijk.

Volgens mij bestaat er ook geen 'zwarte lijst' van internetwinkels, want deze winkels zijn elkaars concurrenten en wisselen geen informatie uit.

Mvg,

Kahlie

P.S. hoe het precies met een BKR verklaring zit weet ik niet, maar volgens mij moeten zij dan *ook* aannemelijk maken dat u een rekening niet heeft betaald.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh, om nog toe te voegen:

Zij hebben inderdaad uw adresgegevens dus niet, providers geven deze niet uit, tenzij dit via een rechtzaak zo geregeld is. Zij kunnen u op dit moment dus niet:

1) een incassobureau op uw dak sturen
2) een BKR verklaring doen

Het blijft waarschijnlijk bij gedreig.

Kahlie

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Karel,

Als je daadwerkelijk niets hebt besteld, heb je niets te vrezen van enig incassobureau. Ze hebben geen poot om op te staan.

Om welke winkel gaat het? Zijn ze aangesloten bij de brancheorganisatie Thuiswinkel.org?

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 10:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat met het BKR dat is gewoon een loze kreet, u heeft toch geen geld van hun ontvangen of een lening aangegaan om een produkt aan te schaffen.
Zij hebben geen poot om op te staan.
Laat het wat het is en gaat nergens op in.
U kan zelfs na aankoop binnen 8 dagen de handel zonder rede terug sturen.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Karel,

met dat incassobureau zal wel niet zo'n vaart lopen. Neem de moeite om 1 mailtje naar dat incassobureau te sturen met daarin de eis dat zij met bewijs komen. Zoals ik uit uw verhaal begrijp, zal dat zeer moeilijk worden. Bewaar alle correspondentie met dat bedrijf of met dat incassobureau. Noteer zoveel mogelijk, zoals namen, dat, tijdstippen enz. Houd een soort dagboek bij wat u allemaal gedaan heeft.

Verder zult u nog wel allerlei inhoudsloze dreigingen krijgen met voorbeelden van dagvaardingen of dergelijke, maar zou ik mij persoonlijk niet meer druk om maken. Dit is inherent aan het werk van een incassobureau. Zij proberen de druk op te voeren, zodat u zult zwichten: bangmakerij dus. Maar:  Wie eist, bewijst!

V.w.b. de BKR-registratie kunt u contact opnemen met:

www.bkr.nl

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

De BKR is alleen voor kredieten en GSM abo's.
Een winkel die zulke onnozele dreigementen uit zou ik niet zo serieus nemen.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de internetwinkel dat onderstreepte gedeelte opportunistisch heeft weggelaten geeft niets. Immers, de oorspronkelijke email bevatte wél deze tekst, deze heb je als het goed is bewaard in de Verzonden Items. Daarnaast bewaart de internet provider kopieën van verzonden emails. Deze kun je, indien nodig, opvragen bij de provider.

Het lijkt me erg lastig voor een internetwinkel om o.b.v. slechts een naam en een email adres een bestelling te leveren (tenzij het een digitaal product is). Hetzelfde geldt voor een eventuele notatie bij de BKR (die hiertoe niet de aangewezen partij lijkt te zijn). Ik zou zeggen: jullie bluffen, call!

Een particuliere aankoop op afstand kun je, binnen 7 werkdagen na de dag van levering de aankoop terugsturen. Zie http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=542
Je kunt er dus ook voor kiezen om de "bestelling" te laten leveren en het dan terug te sturen. De verkoper moet je ook uitdrukkelijk melden dat deze bedenktijd bestaat. Doet deze dit niet, dan geldt een bedenktijd van 3 maanden (zie http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=1183).

De verkoper moet tevens een ontvangstbevestiging te sturen na het sluiten van een overeenkomst. Heb je deze ontvangen en zo ja, wat staat daar in?

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag karel8,

Je schrijft: Kunnen zij bij onze provider ons adres en dergelijke opvragen? Kunnen zij iets met het BKR? Bestaat er zo'n zwarte lijst?

Vraag 1.: zij kunnen wel je adres opvragen, maar dat krijgen ze niet. Alleen een rechter kan dat vorderen.

Vraag2.: zij kunnen helemaal niets met het BKR. Dat is dus een loos dreigement.

Vraag3.: er bestaat voor internetshops géén zwarte lijst.

Algemeen: als ze niet over jouw NAW-gegevens beschikken, kunnen ze helemaal niks. Schrijf hen een e-mailtje dat je met hen géén koopovereenkomst hebt afgesloten en voeg daarbij de tekst van het oorspronkelijke e-mailtje met de daarin onderstreepte tekst.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2007 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. dat ze zelf de onderstreepte zinsnede hebben weggelaten geeft eigenlijk al aan dat ze zelf ook wel inzien dat ze zwak staan.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2007 om 10:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Allemaal,

Hartelijk bedankt voor de reacties!

Ik ga ze niet het artikel op laten sturen, ik vermoed dat ik er dan niet meer vanaf kom, ik denk dat ze lak hebben aan regels dat ik het binnen 7 dagen mag terugsturen. Bovendien hebben ze dan mijn adres, en ik heb geen zin in gedonder.

Ik denk dat ik het hier gewoon bij laat en de volgende mails gewoon in een archiefje stop. Het zal vanzelf ophouden als ze niks anders hebben dan een naam en een email-adres :-)

Nogmaals bedankt!

Groetjes, Karel