ol
door olijfje3 Dec 16, 2014 om 00:08
Geldzaken & recht

Contactlool betalen

contactloos betalen, Wat is het een voordeel?. De winst in tiijd is mijns inziens zo minimaal, dat het niet opweegt tegen de nadelen.
grotere kans op fraude diefstal. Zijn er mensen die mij kunnen overtuigen van het positieve van deze ontwikkeling, waar alle banken ook ja tegen hebben gezegd? olijfje3.

2053 43 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Dec 16, 2014 om 02:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daarover is hier al vaker gediscussieerd, o.a. :klik hier.
Ik zou zeggen, probeer het een poosje en als het niet bevalt kunt u die optie bij o.a. de Ing. via uw account uitschakelen.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2014 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie geen voordelen, maar het is niet verplicht. Dus het staat u vrij het te gebruikenof niet.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 16, 2014 om 13:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U bent vrij om dit te doen, er is n.l. gelegenheid bij de bank om dit te blokkeren.

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2014 om 15:54
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zie ook geen voordeel, integendeel zelfs, stel dat ik mijn pas kwijt ben (verloren o.i.d.); okay, kan 'maar' tot €50,00 gejat worden maar toch. Maar de reclame erover dat het zo lekker makkelijk is: ijsje eten, koffie drinken op een terrasje, hier lopen de serveersters (nog) niet met een mobiel pinapparaat. Zal je toch naar binnen moeten om met je pasje een "kusje" te geven aan het apparaat.

ma
door marijke1953 - Dec 16, 2014 om 20:17
136 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind erg gemakkelijk. Gaat een stuk sneller. Die pinapparaten zijn draadloos dus je hoeft niet naar binnen.
En die 50 euro is het risico van de bank.
Ach ja. Alle verandering is moeilijk.

ol
door olijfje3 - Dec 16, 2014 om 20:40
284 Antwoorden / 26 Vragen

marijke1953

misscihien kom ik als iemand die verandering afwijst, wat is het nut als het ook afweegt tegen de risico's.
Je pasje is nu dus meer gewild dan vroeger. Het is draadloos dus makkelijk de onderscheppen.
Ik denk dat je onbewust meer geld uit gaat geven omdat het zo makkelijk gaat. dat is wat de banken willen.
als mensen meer worden gerold gaan de banken en wordt hun handige systeem ineens jou of mijn probleem.
misschien leef snel en je je daar goed bij voelt is dat natuurlijk prima, maar wat maken die 5 seconden (schat ik)
dan uit? gaag reactie benieuwd olijfje3

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2014 om 20:50
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@marijke1953, ben toch best wel met de vooruitgang meegegaan (moet wel hé), maar inderdaad met olijfje eens: wat is 5 seconden op een mensenleven? Maar goed, jij vind het plezierig en mij maakt het niet uit. Kan toch?

mahadma
door mahadma - Dec 16, 2014 om 20:54
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zie eigenlijk geen enkel voordeel voor de consument, en eigenlijk ook niet voor de bank en of de winkel. Ik zal als ik deze pas krijg, deze functie blokkeren. Je pincode is een behoorlijke veiligheid.

zoekster
door zoekster - Dec 16, 2014 om 22:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Alle nieuwe passen van de ING hebben die functie er automatisch opzitten. Die moet je zelf stopzetten, wat ik ook heb gedaan. Nu krijg ik de hele tijd van ING berichtjes over het gemak van zonder pincode betalen. Videofimpjes. Ik word er gestoord van.

Ook krijg ik berichten over het opgeven van de papieren afschriften, zelfs als privébericht, rete-irritant. Dat downloaden heel makkelijk gaat. (maak ik zelf wel uit)

En graag willen ze mijn mobiele nummer zodat ze me de tancode per sms kunnen sturen. Ook als privébericht. Ik hou het gewoon bij papier. Mag het?

En dan nog berichten dat ze graag mijn email-adres willen hebben, zodat ze me snel kunnen bereiken. Terwijl ik weet niet hoeveel phishingmails worden rondgestuurd, steeds gehaaider. No thanks!

Ik geef geen krimp. Hoe meer gezeur, hoe meer ik mijn hakken in het zand zet.

ING komt mijn neus uit, maar van bank veranderen is zo'n rompslomp dat ik daar ook geen zin in heb. Ik blijf dus maar een geërgerde klant.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2014 om 22:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Rare activiteiten van Ing. Hebt u er wel ern klacht over ingediend.

Krijg ook nog steeds papieren afschriften, maar geen mailtjes daarover.

Ik heb dat contactloos betalen nog niet geblokkeerd, even over het hoofd gezien. Binnenkort dus wel doen. Volkomen nutteloos.

viejo
door viejo - Dec 16, 2014 om 23:04
63 Antwoorden / 4 Vragen

Op de franse tolwegen kun je zo betalen zonder uit het raampje te hangen om te toetsen of voor een geld transactie.
Zelf heb ik deze functie uitgeschakeld.

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2014 om 23:28
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster, ook ik krijg tegenwoordig veel echte mails van de echte ING; maar ik behandel ze, expres als valse mail en stuur ze door. Dat is best lachen want dan word ik gebeld , op vaste telefoon dat het geen 'valse email' betreft. En als ze naar mijn mobiele nummer vragen om sms te sturen dan zeg ik dat ik geen mobieltje heb. Ik krijg er ook een sik van maar denk dat, als je al van bank zou veranderen je bij andere bank weer dezelfde toestanden krijgt. Plus, net als jij: ga niet dagen lang iedereen inlichten dat ik van bank veranderd ben en dus ook een ander nummer heb. Veel te veel moeite en zo heel erg geen zin in.

@tijger1, nee, mailtjes over papieren afschriften ontvang ik (gelukkig) niet. Wel keurig de afschriften. ;-)

mahadma
door mahadma - Dec 16, 2014 om 23:30
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Dit systeem zal met dezelfde snelheid als de chip knip wel verdwijnen.

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2014 om 23:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 16 dec 2014, 23:30]Dit systeem zal met dezelfde snelheid als de chip knip wel verdwijnen.

Ik denk ook niet dat dit ern lang leven beschoren zal zijn. Pure geldverspilling, maar ja.

tenormin
door tenormin - Dec 17, 2014 om 00:03
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 16 dec 2014, 23:30]Dit systeem zal met dezelfde snelheid als de chip knip wel verdwijnen.

Zeker niet als ze erachter komen dat het wel fraudegevoelig is en ze iedereen die "gepakt" is €50,00 moeten terugbetalen. Heb ook nooit de chipknip gebruikt. Zag er totaal het nut niet van in.

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2014 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zonder chipknip kon men niet parkeren op straat in Rotterdam. Dus men moest wel.

mahadma
door mahadma - Dec 17, 2014 om 00:07
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De chipknip had (voor mij tenminste) nog één voordeel, bij betaald parkeren in het winkelcentrum was dit nu voor een keer handig. Maar verder ook weer niet .........

door 1953 - Dec 17, 2014 om 02:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 16 dec 2014, 15:54]Ik zie ook geen voordeel, integendeel zelfs, stel dat ik mijn pas kwijt ben (verloren o.i.d.); okay, kan 'maar' tot €50,00 gejat worden maar toch. Maar de reclame erover dat het zo lekker makkelijk is: ijsje eten, koffie drinken op een terrasje, hier lopen de serveersters (nog) niet met een mobiel pinapparaat. Zal je toch naar binnen moeten om met je pasje een "kusje" te geven aan het apparaat.

Nou niet helemaal waar, per keer slechts maximaal € 25,00 contactloos betalen.

Zie ook deze discussie: Chipknip stopt per 1-1-2015!

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2014 om 09:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Ja tot maximaal € 50,00 en dan moet je pinnen.

ka
door kassa65 - Dec 17, 2014 om 12:21
3 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 16 dec 2014, 22:37]Alle nieuwe passen van de ING hebben die functie er automatisch opzitten. Die moet je zelf stopzetten, wat ik ook heb gedaan. Nu krijg ik de hele tijd van ING berichtjes over het gemak van zonder pincode betalen. Videofimpjes. Ik word er gestoord van.

Ook krijg ik berichten over het opgeven van de papieren afschriften, zelfs als privébericht, rete-irritant. Dat downloaden heel makkelijk gaat. (maak ik zelf wel uit)

En graag willen ze mijn mobiele nummer zodat ze me de tancode per sms kunnen sturen. Ook als privébericht. Ik hou het gewoon bij papier. Mag het?

En dan nog berichten dat ze graag mijn email-adres willen hebben, zodat ze me snel kunnen bereiken. Terwijl ik weet niet hoeveel phishingmails worden rondgestuurd, steeds gehaaider. No thanks!

Ik geef geen krimp. Hoe meer gezeur, hoe meer ik mijn hakken in het zand zet.

ING komt mijn neus uit, maar van bank veranderen is zo'n rompslomp dat ik daar ook geen zin in heb. Ik blijf dus maar een geërgerde klant.

ka
door kassa65 - Dec 17, 2014 om 12:24
3 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 16 dec 2014, 22:37]Alle nieuwe passen van de ING hebben die functie er automatisch opzitten. Die moet je zelf stopzetten, wat ik ook heb gedaan. Nu krijg ik de hele tijd van ING berichtjes over het gemak van zonder pincode betalen. Videofimpjes. Ik word er gestoord van.

Ook krijg ik berichten over het opgeven van de papieren afschriften, zelfs als privébericht, rete-irritant. Dat downloaden heel makkelijk gaat. (maak ik zelf wel uit)

En graag willen ze mijn mobiele nummer zodat ze me de tancode per sms kunnen sturen. Ook als privébericht. Ik hou het gewoon bij papier. Mag het?

En dan nog berichten dat ze graag mijn email-adres willen hebben, zodat ze me snel kunnen bereiken. Terwijl ik weet niet hoeveel phishingmails worden rondgestuurd, steeds gehaaider. No thanks!

Ik geef geen krimp. Hoe meer gezeur, hoe meer ik mijn hakken in het zand zet.

ING komt mijn neus uit, maar van bank veranderen is zo'n rompslomp dat ik daar ook geen zin in heb. Ik blijf dus maar een geërgerde klant.

Van bank veranderen is helemaal geen rompslomp als je gebruik maakt van de overstapservice. Ik ben al jaren blij verlost te zijn van de ING. Informeer eens bij de ASN bank of kijk op hun site voor informatie.

viejo
door viejo - Dec 17, 2014 om 16:17
63 Antwoorden / 4 Vragen

Dan zijn er nog de kosten. Winkeliers moeten nieuwe kastjes aanschaffen en willen ze dat wel ?
De sigarenboer geeft me na een greep in zijn kassa mij m'n wisselgeld, daar is geen tijdverlies.
Bij de super zie ik dat de meeste tijd verloren gaat doordat klanten na het afrekenen ook hun aanschaf moeten inpakken. Bovendien staan daar veel mensen bewust niet in de rij voor de 'pinkassa-s'.

pi
door pieterwolters - Dec 17, 2014 om 17:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie wel degelijk voordelen. Bijvoorbeeld de lunch afrekenen in het cafe bij mij op het werk gaat een stuk sneller dan als iedereen z'n PIN moet invoeren.

pi
door pieterwolters - Dec 17, 2014 om 17:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=viejo schreef op woensdag 17 dec 2014, 16:17]Dan zijn er nog de kosten. Winkeliers moeten nieuwe kastjes aanschaffen en willen ze dat wel ?

Dat is geen probleem. Die kastjes hebben niet het eeuwige leven en worden al regelmatig vervangen. Bij de eerstvolgende opfrisbeurt komt er gewoon een apparaat dat ook geschikt is voor contactloos betalen. De beschikbaarheid gaat dan ook niet van de ene op de andere dag.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 17, 2014 om 19:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=viejo schreef op dinsdag 16 dec 2014, 23:04]Op de franse tolwegen kun je zo betalen zonder uit het raampje te hangen om te toetsen of voor een geld transactie.
Zelf heb ik deze functie uitgeschakeld.
Smaken blijven verschillen en zolang men hier zelf besluit over kan nemen mag het van mij.

curly
door curly - Dec 25, 2014 om 20:18
162 Antwoorden / 18 Vragen

Ik zie alleen onveiligheid en nadelen !

Aan je bank kun je vragen om contactloos betalen uit te zetten!

tenormin
door tenormin - Dec 26, 2014 om 00:40
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ben sinds 16/17 December toch van mening veranderd. De meeste winkeliers hebben dit hier nog niet (zelfs de PLUS) maar de Primera en de banketbakker wel. Dus "kusje geven" is best wel gemakkelijk (sommige bestaande apparaten krijg je nauwelijks de vinger erin!), ging prima. Gaat mij dus niet over tijdwinst maar gemak. En de afrekening op je bank is even snel als...?

Cookies
door Cookies - Dec 26, 2014 om 10:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=curly schreef op donderdag 25 dec 2014, 20:18]Ik zie alleen onveiligheid en nadelen !

Aan je bank kun je vragen om contactloos betalen uit te zetten!

Je hoeft niks aan je bank te vragen, uitzetten van die functie kun je prima zelf doen via internetbankieren.

door 1953 - Dec 26, 2014 om 11:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 26 dec 2014, 00:40]Ben sinds 16/17 December toch van mening veranderd. De meeste winkeliers hebben dit hier nog niet (zelfs de PLUS) maar de Primera en de banketbakker wel. Dus "kusje geven" is best wel gemakkelijk (sommige bestaande apparaten krijg je nauwelijks de vinger erin!), ging prima. Gaat mij dus niet over tijdwinst maar gemak. En de afrekening op je bank is even snel als...?

De chipknip is, was tot en met 31 december 2014, in principe onbeveiligd betaald geweest. Geen pincode invoeren en voor kleine bedragen betalend gemak geweest.

Met het contactloos betalen gebeurt het in een kuch en een zucht de betaling. Ben al ingeburgerd in het contactloos betalen. Prima idee!

mahadma
door mahadma - Dec 26, 2014 om 17:33
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ieder zijn idee, ik ga er niet in mee zolang ik dit kan tegenhouden.

tijger1
door tijger1 - Dec 26, 2014 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zie ik het nut er niet van in, dus doe er ook niet aan mee.

tenormin
door tenormin - Dec 26, 2014 om 20:05
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 26 dec 2014, 17:37]Persoonlijk zie ik het nut er niet van in, dus doe er ook niet aan mee.

Nee, zag ik ook niet: zou zeggen, probeer het eens een keer (en niets moet hoor); vind het gewoon handig, vooral als nooit gebruikster van de chip knip.

mahadma
door mahadma - Dec 26, 2014 om 20:20
11569 Antwoorden / 51 Vragen

probeer het eens een keer (en niets moet hoor);

Ik was absoluut NIET van plan om het een keer te proberen. En ik snap, niets moet. Maar als je het wilt "proberen" moet je de functie actief maken, en dàt wil ik al niet.

Ik ben nog net geen d*******e wat geen pincode kan en wil intoetsen, wat de banken ook door mijn strot willen wringen. Misschien omdat ik geen kuddedier ben ............ en van contante euro's houd ......

tijger1
door tijger1 - Dec 26, 2014 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Prefereer contant als het even kan.

door 1953 - Dec 26, 2014 om 23:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

T.o.v. van chipknip ziet u een contactloze betaling terug op uw rekeningoverzicht en krijgt u een betalingsbon van de transactie.

mahadma
door mahadma - Dec 26, 2014 om 23:05
11569 Antwoorden / 51 Vragen

T.o.v. van chipknip ziet u een contactloze betaling terug op uw rekeningoverzicht en krijgt u een betalingsbon van de transactie.

Nog steeds geen reden om hieraan mee te doen. KOm nu eens met een echt en reeël voordeel voor de consument, die paar seconden tijdwinst zie ik niet als voordeel. Gemak? je pincode intoetsen kost 2 a 3 seconden ............ En je hebt wel meer veiligheid.

tenormin
door tenormin - Dec 26, 2014 om 23:21
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 26 dec 2014, 23:05]
Intoetsen kost 2 a 3 seconden ............ En je hebt wel meer veiligheid.

Onderbouw die 'veiligheid' even @ mahadma. Men kan maar tot €50,00 de pincodepas tegen het apparaat houden. Gaat het fout: de banken staan garant voor de eventueel verloren pas. Boven de €50,00 moet men toch gewoon de pincode gebruiken? Nee, eerlijk gezegd is tijd niet zozeer het gemak, maar je pas aan betaalapparaat klikken, het beviel mij werkelijk uitstekend. En nogmaals, niemand hoeft het te doen. Is dus eigen keuze. En, gelukkig kan dat. Meespelen of niet meedoen. Prima toch?

mahadma
door mahadma - Dec 26, 2014 om 23:33
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het is en blijft een truck van de banken, maar ieder zijn ding, ik wil hem niet en hij komt er niet, dat contactloze. Nog even en we krijgen direct na onze geboorte een chip in onze vingers of handen, waar alles, van ov shipcard, pinpas, id card, rijbewijs en vul maar in geïmplanteerd.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2014 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er eigenlijk mis met gewoon geld? Ik stel het niet op prijs dat de bank volledig inzicht heeft in mijn bestedingen. De vaste lasten gaan automatisch en de rest contant.

mahadma
door mahadma - Dec 27, 2014 om 00:02
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wat is er eigenlijk mis met gewoon geld?

Helemaal niets, ik haal begin van de maand huishoudgeld voor de komende maand en zie wanneer het op raakt. Op rekening zie je dat pas later. Op de cash manier houdt je veel beter overzicht en kom je veel minder snel in de rooie.

door 1953 - Dec 27, 2014 om 00:25
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 26 dec 2014, 23:05]T.o.v. van chipknip ziet u een contactloze betaling terug op uw rekeningoverzicht en krijgt u een betalingsbon van de transactie.

Nog steeds geen reden om hieraan mee te doen. KOm nu eens met een echt en reeël voordeel voor de consument, die paar seconden tijdwinst zie ik niet als voordeel. Gemak? je pincode intoetsen kost 2 a 3 seconden ............ En je hebt wel meer veiligheid.

Doemdenkerij!

door 1953 - Dec 27, 2014 om 00:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 27 dec 2014, 00:02]Wat is er eigenlijk mis met gewoon geld?

Helemaal niets, ik haal begin van de maand huishoudgeld voor de komende maand en zie wanneer het op raakt. Op rekening zie je dat pas later. Op de cash manier houdt je veel beter overzicht en kom je veel minder snel in de rooie.

Ten tijde van dat een overschrijvingskaart, die met die ponsgaatjes, of de check van de Rijkspostspaarbank en Girodienst werd geaccepteerd als betaalmiddel, ligt alweer ver achter ons, toen was het overzicht nog chaotischer: geen overzicht van de uitgaven. Lukraak check hier en daar en soms kwam de afschrijving pas een half of een jaar later pas.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2014 om 00:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Complete flauwekul.