Je
door Jet64 Jan 10, 2020 om 07:06
Geldzaken & recht

Contract zelfde gebleven maar meer uren werken

Ik werk als pedagogisch medewerker op een peuterspeelgroep (cao kinderopvang) Ik heb al 15 jaar een contract van 16 uur. Ik werkte dan 3 1/5 uur op de groep en een half uur voor taakuren. Nu is elk dagdeel verlengd met een half uur, maar die extra 4x een half uur krijg ik er niet bij. Nu wordt gezegd: als je ziek bent kan je je taakuren niet doen, dus we betalen alleen de uren waarop je op de groep staat. Ik moet declareren wat ik aan taken doe. Hiervoor heb ik een takenlijst gekregen. In feite wordt mijn contract teruggezet naar 4x 3,5 uur = 14 uur als ik dan extra half per dagdeel er niet bij gekregen had. Andere collega's met een 16 uur contract die geen half uur per dagdeel extra werken behouden hun 16 uurs contract (die hoeven ook geen taken te declareren) Mag dit zo maar? Moet ik dit contract accepteren?

2598 5 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2020 om 09:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

In de regel kan dit, maar het is dan wel afhankelijk, o.a. ewat er in de CAO. Kijk daarom dit eens door: https://www.fnv.nl/cao-sector/zorg-welzijn/kinderopvang/cao-kinderopvang Wel is het zo dat indien er al langere tijd sprake is van meer uren dan bij arbeidsovereenkomst overeengekomen u recht zou kunnen hebben op aanpassing van uw overeenkomst. Maar recht hebben op kan dan moeten procedren betekenen. Ik maak uit uw bericht/vraag op dat dat wel het geval kan zijn.
Voor dit soort zaken is het van belang om lid te zijn van een vakbond (behoeft uiteraard niet bij FNV te zijn) en het kan zinvol zijn dat indiuen u geen lid bent toch bij een vakbond / mede ondertekenaar van de CAO) aan te kloppen voor nader advies.

Ik maak, voor alle duidelijkheid, niet op uit uw vraag dat uw overeenkomst m..b.t. 16 uren is teruggebracht naar 15 1/2 uur. Dat zou als het wel het geval is een eenzijdige wijziging van uw overeenkomst betekeken. Dat lijkt mij niet aan de orde maar ik verneem graag of dat wel zo is.

Een ander advies: u kunt op zoek gaan naar een andere werkgever, ik verneem dat er behoorlijk veel vraag is, dit dan als ultieme oplossing.
Ik ga nog even op zoek naar een recente vraag van min of meer dezelfde orde. Mogelijk is een andere expert daar iets sneller mee (betrof minder uren bij een bouwmarkt)

Je
door Jet64 Jan 10, 2020 om 12:21
Antwoorden / 1 Vragen

In principe is mijn contract teruggebracht van 4x 4 uur naar 4 x 3,5 uur (dat was de aanwezigheid op de groep). Nu komt er per dagdeel een half uur bij, dat ik op de sta en wordt/blijft het contract 4 x 4 uur. Langer doorwerken, zelfde contract. Verschil is dat ik de taakuren extra moet declareren

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2020 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp niet veel van uw verhaal, maar ik neem aan dat u onder een CAO valt. En de redenatie: als u ziek bent kunt u die taakuren niet doen, slaat ook nergens op. Want niemand kan werken als hij ziek is.

Geen lid van de bond? Is wel nodig bij zo'n slechte werkgever. En nee, men kan niet zomaar uw contract veranderen/verslechteren.

Stel uw vraag eens, en dan wat duidelijker, op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 10, 2020 om 10:33
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent, zoals dat vroeger heette, kleuterleidster.
Hebben je collega's die 16 uur werken  ook steeds 1/2 uur taakuren gehad of werkte die gewoon 16 uur per maand en is dat nu gelijk getrokken? Waarom zou je geen takenlijst invullen. Mogelijk blijkt daaruit dat je meer taken doet en dat daarvoor toch extra ingeroosterd en betaald moet worden. De school zal toch een reden gegeven hebben waarom je de takenlijst moet invullen.
Wat staat er in je contract, 3 1/2 uur voor de klas en 1/2 uur taakuren?
Heb je nu een nieuw contract gekregen. Ben je dan niet in vaste dienst?

aurora1
door aurora1 Jan 10, 2020 om 16:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is mij dan ook duidelijk, want ik had totaal geen idee wat het beroep van TS dan wel is. Wat er bij een peuterspeelgroep te pedagogen valt. Dus net zoiets als dat de "pedagogische academie" vroeger "kweekschool" heette... , dat minder gewichtig klonk.... Voor de rest begrijp het verhaal ook al niet.

Magnum007
door Magnum007 - Jan 10, 2020 om 11:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ediet,

Dit is weer zo'n vraag voor de vakbond.
Als je lid bent, neem dan contact met ze op.

pino123
door pino123 - Jan 10, 2020 om 12:43
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat je eigenlijk aangeeft is dat de groepsgebonden uren van 3.5 naar 4 uur zijn gegaan. Je contract is dus passend met de groepsgebonden uren, alleen je taakuren moet je verantwoorden. Je wordt niet teruggezet, je krijgt namelijk 4 x 4 uur uitbetaald en daarbij komen nog je taakuren. Eigenlijk ga je meer uren draaien dan je contract, alleen moet je deze uren verantwoorden.