ve
door vertel Mar 26, 2014 om 20:36
Geldzaken & recht

Contributieverhoging vereniging

Ik zit op een koor dat een vereniging is. In de statuten staat:
Het bestuur zich het recht voorbehoudt tot jaarlijks verhogen van de contributie, indien dit noodzakelijk is in verband met kostenstijgingen.
Mag dit? Hoort dit niet eerst te worden voorgelegd tijdens een ledenvergadering?

19206 12 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Mar 26, 2014 om 21:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat ze de verhoging wel op de jaarlijkse ledenvergadering moeten verantwoorden. Bent u daar naartoe geweest?

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2014 om 22:08
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@vertel, lees dit even: klik. Tweede gedeelte van het artikel. Dus wat zoekster zegt over ledenvergadering is correct.

mahadma
door mahadma - Mar 26, 2014 om 22:39
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op de (vaak) forse bezuinigingen bij het rijk en de gemeentes, is dit niet onaannemelijk dat er een verhoging van de contributie ontstaat/nodig wordt.

Dit moet natuurlijk wel onderbouwd worden, en een Algemene Leden Vergadering is daar de aangewezen plaats voor. Echter, vele leden gaan eenvoudigweg NIET naar deze voor "de club" belangrijke bijeenkomsten. En worden daardoor ook niet geïnformeerd.

Als het een minimale verhoging (als voorbeeld € 5 naar € 6 per maand) betreft, is dit een vorm van logisch te noemen, maar van (als voorbeeld) € 10 naar € 20 per maand is dit iets wat toch zeker om uitleg vraagt.

Wat was de "oude" contributie en wat is de verhoging?

valerius-2
door valerius-2 - Mar 27, 2014 om 00:52
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zo gauw u lid wordt van een vereniging dan neemt u ook de statuten aan, dat is nu eenmaal zo. Om die te wijzigen zal u dit als voorstel in moeten dienen bij de vereniging.

ve
door vertel - Mar 27, 2014 om 07:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

de algemene ledenvergadering is binnenkort.en daar ga ik zeker heen.
de statuten heb ik net ontvangen, omdat het koor eerst geen vereniging was.
ik vroeg me af of je dit niet eerst in de ledenvergadering moet overleggen, ipv gelijk te verhogen.

me
door mein33 - Mar 27, 2014 om 16:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=vertel schreef op woensdag 26 mrt 2014, 20:36] In de statuten staat:
Het bestuur zich het recht voorbehoudt tot jaarlijks verhogen van de contributie, indien dit noodzakelijk is in verband met kostenstijgingen.

De "spelregels" van de vereniging geven aan dat het mag !! Toen u lid werd heeft u ook de "spelregels" geaccepteerd, of misschien bent u wel mede opsteller van deze statuten.
Als het bestuur kan aantonen dat de contributie verhoging noodzakelijk is om alle financiële verplichtingen van de vereniging te kunnen voldoen, is daarmee het probleem opgelost .
Zijn de statuten echter nieuw of gewijzigd zonder dat de leden inspraak hebben gehad dan is een verhoging, zonder toestemming van de leden, niet mogelijk en moet het e.e.a. in een ledenvergadering worden besproken.

maanaap
door maanaap - Mar 28, 2014 om 11:23
45 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vertel schreef op donderdag 27 mrt 2014, 07:43]de algemene ledenvergadering is binnenkort.en daar ga ik zeker heen.
de statuten heb ik net ontvangen, omdat het koor eerst geen vereniging was.
ik vroeg me af of je dit niet eerst in de ledenvergadering moet overleggen, ipv gelijk te verhogen.

Ik zie dat U, nog geen vereniging bent dit houdt in dat alle leden hoofdelijk verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen van het koor.

Waarschijnlijk heeft iemand de gevaren hiervan ingezien en is tot de conclusie gekomen om er een statutaire vereniging van te maken ook hieraan zijn kosten verbonden denk aan notaris KvK inschrijving.

Als vereniging met statuten wordt uw vereniging een rechts persoon en zijn de leden niet hoofdelijk aansprakelijk, namelijk dan is de rechts persoon aansprakelijk (lees de vereniging).

Groet maanaap

ha
door hansbakker - Mar 28, 2014 om 11:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

Een bestuur kan een contributieverhoging voorstellen, maar de beslissing wordt altijd door de Algemene Leden Vergadering genomen.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 28, 2014 om 12:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

In een vereniging zijn de leden tijdens een bijzondere of jaarlijkse ledenvergadering de hoogste macht.
Het bestuur dient uit te voeren wat de leden tijdens zo'n vergadering beslissen.
De statuten zijn in dit geval in strijd met het verenigingsrecht, zoals eerder hier vermeld : verhoging van de contributie, hoe gering ook, moet ter stemming worden gebracht tijdens een ledenvergadering.
Is die verhoging dringend noodzakelijk--b.v. de huurprijs van de zaal wordt drastisch verhoogd--dan zal er een bijzondere ledenvergadering moeten worden uitgeschreven.
Nu zijn er tijdens koor repetities bijna alle leden aanwezig.
Het bestuur kan de aanwezigen toestemming vragen om de contributie te verhogen, dit kan later bekrachtigd worden tijdens de ledenvergadering.
En voor Manaap : een vereniging hoeft helemaal niet geregistreerd te worden bij een notaris.
En ook niet bij de Kamer van Koophandel.
Registreren van statuten bij de KVK is goedkoop en verstandig, i.v.m. aansprakelijkheid van de bestuursleden.
Als 3 mensen besluiten : wij zijn een vereniging, dan is dat voor de wet een vereniging.
Een voorzitter, penningmeester, en secretaris is voldoende .
In het verleden heb ik met 10 mensen een vereniging opgericht om een overheidsvergunning aan te vragen.
De vereniging was nergens geregistreerd, maar de overheid moest --na flink tegensputteren--de vergunning afgeven.

jpm
door jpm - Mar 28, 2014 om 13:14
820 Antwoorden / 28 Vragen

Zoals TS het stelt is de vereniging gerechtigd volgens de statuten jaarlijks de contributie te verhogen. Dit laat onverlet dat de Algemene ledenvergadering minimaal één keer per jaar (zie daarvoor ook de statuten) bij elkaar komt en dat daar ook de contributieverhoging wordt behandeld. Daar kan men ook besluiten met hoeveel de contributie wordt verhoogd en het bestuur kan ook de reden van verhogen aangeven. Soms wordt besloten jaarlijks met een percentage te verhogen op statutaire basis en als daar van wordt afgeweken, bijvoorbeeld vanwege een groter verhogingspercentage, wordt daar een besluit in de ALV over genomen.

blackjes
door blackjes - Mar 28, 2014 om 13:38
141 Antwoorden / 34 Vragen

Beste vertel,

Over het algemeen is het zo, dat het bestuur in de agenda voor de ledenvergadering een contributieverhoging "voorstelt". Op de ledenvergadering zelf, zal het bestuur dit voorstel verdedigen en zal de contributieverhoging een feit worden. Of dit met meerderheid van stemmen aangenomen wordt of dat de verhoging zowiezo doorgaat vind je terug in de statuten of het Huishoudelijk Regelement.

ve
door vertel - Mar 28, 2014 om 16:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, soms is er nu eenmaal niet onder een contributieverhoging uit te komen. Behalve opzeggen en dat ben ik niet van plan. In ieder geval weet ik nu een stuk meer.