gt
door gtvspc Apr 9, 2011 om 00:42
Geldzaken & recht

De gemeente geeft je gegevens aan jan en alleman?

Een paar maanden geleden heb ik een donatie gedaan aan de hartstichting. Per bankgiro, dus ze hebben alleen mijn rekeningnummer en naam.

Mijn verbazing was dan ook groot toen ik vandaag opeens post van ze kreeg, of ik nog meer geld over wou maken.

Hier ben ik helemaal niet van gediend. Als ik post van iemand wil dan geef ik mijn adres wel. Deze papieren spam wil ik niet, maar ik wil ook weten hoe ze aan mijn adres komen.

De hartstichting zelf zegt "Voor de werving van nieuwe donateurs gebruiken wij vaak adressen die wij gehuurd hebben bij een listbroker. Het gaat om meerdere bestanden die voor direct-marketingdoeleinden beschikbaar zijn gesteld aan derden.".

Ik heb geen idee hoe ik in zo'n lijst terecht kom, maar het is blijkbaar iets waar zowel mijn rekeningnummer als adres instaat, wat de mogelijkheden enigszins beperkt. Zou KPN mijn adres verkocht hebben?

Of, wat vrienden suggereren: ze hebben het adres gewoon van de gemeente gekregen. Blijkbaar kan jan en alleman, bijvoorbeeld kerken, mijn gegevens opvragen uit de GBA: http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=1000583

Vragen die rijzen:

1. Waarom heeft de politiek hier geen opt-in van gemaakt ipv. opt-out?
2. Waarom is er, zover ik weet, hier nooit serieuze aandacht voor geweest bij programma's als Kassa?
3. Hoe los ik dit het beste op. Ik ga de hartstichting contacteren om mijn gegevens te verwijderen, kan ik ook van ze eisen dat ze mij vertellen waar ze mijn adres vandaan hebben? Verder ga ik het verzoek tot geheimhouding GBA doen. Kan ik nog andere stappen ondernemen?

2785 17 Rapporteer

börgemeister
door börgemeister - Apr 9, 2011 om 00:58
506 Antwoorden / 25 Vragen

Ja, wat doe je er aan? Vroeger was de verkoop van adressen de zgn. n.a.w. een inkomsten voor de gemeente. Tja, dat mag niet meer.

Zo lang persoonsgegevens mogelijk achtenloos op straat liggen, d.m.v. een kopietje van een paspoort e.d. bij het afsluiten van o.a. een telefoonabonnement.

Van een zzp-er het btw-nummer zijn bsn-nummer is.

De overheid is nou eenmaal slordig met de wetgeving, iedereen wijst naar elkaar en doet vervolgens niets, omdat niemand het zich interresseert om daadwerkelijk in te grijpen. Wie blijft weer met de gabakken peren zitten? U, het slachtoffer!

nb
door nbw - Apr 9, 2011 om 02:16
521 Antwoorden / 24 Vragen

Voor ik je iets kan adviseren mis ik duiding. Je hebt betaald via bankgiro? Weet je zeker dat het geen acceptgiro was? En heb je betaald via papier of via internet?

Vraag dit teneinde bepaalde vaak onbekende normaliteiten uit sluiten in het betalingsverkeer . Heb er gewerkt.

tdehond
door tdehond - Apr 9, 2011 om 07:39
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb bij de gemeente mijn gegevens afgeschermd staan. De gemeente mag in mijn geval dus niet mijn adresgegevens aan derden verkopen.

vladja
door vladja - Apr 9, 2011 om 10:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De gemeente verkoopt geen adresgegevens en geeft deze ook niet aan anderen door.

Vladja

gt
door gtvspc - Apr 9, 2011 om 12:14
18 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=nbw schreef op zaterdag 9 apr 2011, 02:16]Voor ik je iets kan adviseren mis ik duiding. Je hebt betaald via bankgiro? Weet je zeker dat het geen acceptgiro was? En heb je betaald via papier of via internet?

Vraag dit teneinde bepaalde vaak onbekende normaliteiten uit sluiten in het betalingsverkeer . Heb er gewerkt.
Ik heb met internetbankieren een bankgiro ingevuld. Gironummer ingevuld, bedrag, verzonden.

birdies
door birdies - Apr 9, 2011 om 12:31
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 9 apr 2011, 10:38]De gemeente verkoopt geen adresgegevens en geeft deze ook niet aan anderen door.

Vladja

Ja zeker geven ze dit aan anderen door! Lees de gegeven link, zou ik zeggen.

ro
door ron530 - Apr 9, 2011 om 13:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De naw gegevens komen zeker niet uit de gemeentelijke administratie die mag ze niet verstrekken. Door het doen van een donatie per bankgiro zijn er veel gegevens al bekend.

birdies
door birdies - Apr 9, 2011 om 13:52
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 9 apr 2011, 13:50]De naw gegevens komen zeker niet uit de gemeentelijke administratie die mag ze niet verstrekken. Door het doen van een donatie per bankgiro zijn er veel gegevens al bekend.

Ook blijkbaar de moeite niet genomen even de link te volgen.

ro
door ron530 - Apr 9, 2011 om 14:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Toch wel gelezen, gegevens op maatschappelijk vlak worden wel verstrekt maar niet aan de hartstichting of andere " goede doel " bedelaars.

birgit67
door birgit67 - Apr 9, 2011 om 14:31
83 Antwoorden / 14 Vragen

Bij mij begon het allemaal toen ik donateur werd van het WNF.
Daarna kreeg ik allemaal smeekbrieven van ander goede doelen of ik aub geld wilde overmaken aan het rode kruis, unicef, greenpeace, kankerbestrijding enz enz.
Ik denk dat als je een zo'n doel steunt, je adres wordt doorgegeven..

ro
door ron530 - Apr 9, 2011 om 14:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Adressen zijn een levendige handel Tnt verkoopt ze ook. Je kunt je aanmelden op www.postfilter.nl maar of Sandd en selektmail zich daar iets van aan trekken!! daar komen de meeste bedelbrieven vandaan.

birdies
door birdies - Apr 9, 2011 om 14:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

"Goede doelen clubs" zouden heel goed kunnen vallen onder maatschappelijke dienstverlening.

edwardus
door edwardus - Apr 9, 2011 om 18:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee, de gegevens uit het GBA worden verstrekt op een need-to-know basis, zeker niet voor een direct mail voor een fondsenwerving. Een Hartstichting kan niet eventjes een bestand uit het GBA opvragen. Het zal je waarschijnlijk verbazen in hoeveel adresbestanden gemiddeld je naam en adres zijn opgenomen en vele daarvan zijn betrokken bij adressen-verhuur.

loreleigil
door loreleigil - Apr 9, 2011 om 18:39
678 Antwoorden / 3 Vragen

1. GBA verkoopt je gegevens echt niet.
2. Je kunt niets EISEN van de Hartstichting.

diertjes
door diertjes - Apr 9, 2011 om 18:43
299 Antwoorden / 3 Vragen

De gemeente geeft alleen NAW-gegevens aan organisaties die daar op wettelijke gronden om mogen vragen.
Andere organisaties die over persoonsgegevens beschikken, nemen het vaak niet al te nauw met het karakter van die informatie. Kassa dus, voor die badgasten.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 21, 2011 om 01:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Je vraagt een gratis monster van wat dan ook aan.
Je geeft al je gegevens, want het moet naar je huisadres worden gestuurd.
En daarna komen jouw gegevens in het adressen circuit.
En voor een paar centen wordt je weer doorverkocht.

conny2
door conny2 - Apr 21, 2011 om 08:35
256 Antwoorden / 4 Vragen

Kan ik nog andere stappen ondernemen?

U kunt Uw telecomprovider vragen niet langer Uw n.a.w. gegevens te verkopen aan derden.