ho
door hoofddorp12 Jan 7, 2014 om 18:03
Geldzaken & recht

Diefstal laptop

Mijn zwager woont in een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke handicap. Hij maakt gebruik van een laptop op zijn eigen kamer. Deze kamer kan hij zelf afsluiten maar is met een centrale sleutel van de instelling te openen. Zijn laptop is gestolen vanaf zijn kamer. Aangifte gedaan bij politie. De zorginstelling wil niet meewerken aan een vergoeding. Zij zeggen daar geen verzekering voor te hebben. Wij vinden echter dat de laptop gedeeltelijk zou moeten worden vergoed.
De laptop is gestolen tijdens zijn afwezigheid terwijl het huis toegankelijk is voor overige cliënten en verzorgend personeel.. Graag enig advies. Bij voorbaat dank Martha de Smet

3539 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2014 om 18:27
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De zorginstelling heeft kennelijk geen diefstalverzekering. Er is aangifte gedaan, maar of dat ooit iets oplevert, is maar zeer de vraag natuurlijk. Staat er iets over verzekeringen in de "voorwaarden/regels" van de zorginstelling? Als voorbeeld: zijn zij verzekerd en zo ja waarvoor, moet de bewoner zich zelf verzekeren?

ho
door hoofddorp12 - Jan 7, 2014 om 19:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Die stap ga ik nu inderdaad ondernemen. Ik had gedacht dat de instelling daar wel een verzekering voor had afgesloten.
Als antwoord heb ik onder andere gekregen dat vanaf januari van dit jaar al het dienstverlenend personeel een sleutel krijgt die is uit te lezen. Dan heb je enige controle en kun je dingen uitsluiten.. Maar daar heeft mijn zwager nu niets aan.

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2014 om 19:10
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Die pc is al "verhandeld" dan wel "zoek". Die zie je dus nooit meer terug. Als er geen braak schade is, moet het dus middels een sleutelhoudend type zijn geweest, of iemand die meegeglipt is.
Detective spelen gaat niet alles opleveren. Vermoedelijk alleen maar méér vragen.

sw
door swat1500 - Jan 8, 2014 om 01:13
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Had uw zwager zelf geen diefstal verzekering afgesloten? Als er met een valse sleutel de kamer is betreden, had hij aan een dergelijke verzekering overigens ook niets gehad.

Ik zie niet direct in, in hoeverre de instelling enige verplichting tot schadevergoeding zou moeten hebben dan wel in enige mate verantwoordelijk gesteld zou kunnen worden voor de diefstal.

ho
door hoofddorp12 - Jan 8, 2014 om 08:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is wel heel kort door de bocht hoor. Het betreft een geschakeld woonhuis midden in een woonwijk. Dit pand is gelieerd aan de zorginstelling.. Het is geen valse sleutel maar een centrale sleutel. Alleen al daarom zou een instelling een verzekering moeten hebben. Iedereen met een dienstverband kan de kamer openen. Daar moet je dan als instelling ook je maatregelen voor nemen.
Hij is overigens al 30 jaar verbonden aan deze instelling en we hebben dit nog nooit eerder aan de hand gehad.
Maar de maatschappij en aanbod clientèle is aan het veranderen.
Bij een volgende aanschaf zullen wij niet meer zo naïef zijn en een extra verzekering afsluiten.
Ik wilde met mijn vraag alleen weten of er nog juridische mogelijkheden waren om toch de instelling te verplichten tot vergoeding over te gaan.

tr
door trofaiac - Jan 10, 2014 om 13:07
57 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn inziens moet de zorginstelling een wettelijke aansprakelijkheid hebben in geval er wat bij de bewoners waar zij zorg over hebben wat gebeurd. Heeft uw zwager een woongarantie verzekering waarbij diefstal van goederen uit de woning is meeverzekerd?

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 10, 2014 om 13:30
632 Antwoorden / 58 Vragen

Ik vraag me eigenlijk af wat het personeel op uw zwagers kamer te zoeken heeft als hij er niet is.

Mijn moeder had laatst iets soortgelijks, zij woont dan in een aanleunwoning waar zij gebruik kan maken van de faciliteiten van het aangrenzende verzorgingstehuis.
De apotheek had pillen voor haar afgegeven bij de balie en een verzorgende heeft dat vervolgens bij mijn moeder gebracht.
Mijn moeder was op dat moment niet thuis, dus heeft ze de deur geopend met de centrale sleutel en de medicatie op het aanrecht gezet.
's Avonds is (dezelfde?) verzorgende bij mijn moeder langs geweest om te zeggen dat ze haar medicatie in moest nemen.
Het was medicatie die zij nooit innam, maar onder druk van de verpleegster heeft ze toch de pillen ingenomen voor ongeveer 3 dagen.
Maar het zat haar niet lekker en toen ik bij haar was, liet ze mij die pillen zien en vertelde ze dat die zomaar op het aanrecht stonden.
Nu was het een fout van de apotheek geweest, het waren pillen voor mijn tante, die wél in het verzorgingshuis woont en dezelfde achternaam heeft als mijn moeder.
Maar ik heb wel aangekaart dat het personeel niet zomaar mijn moeders appartement mag binnengaan, tenzij ze op haar alarm drukt.
Als mijn moeder niet thuis is (wat bijna nooit het geval is) dan komen ze nog maar een keer heb ik gezegd.
De werkleiding van het verzorgingstehuis was het met me eens en heeft het erover gehad tijdens een werkoverleg met het personeel.

Ik vind het niet netjes van het personeel dat ze zomaar bij uw zwager op de kamer komen bij diens afwezigheid.
Ik zou ook dat even aankaarten, want op die manier kan iedereen bij zijn privéspullen, dat gaat toch nergens over?
Want stel je voor dat uw zwager weer een nieuwe laptop aan zou schaffen........als ze zomaar die kamer binnen kunnen dan kan dat ding zo maar weer gestolen worden.

af
door aflierman - Jan 10, 2014 om 17:53
128 Antwoorden / 0 Vragen

hoofddorp12
Er is hier wel terdege sprake van een valse sleutel hoor!!
Een valse sleutel is een een sleutel die op dat moment niet gebruikt mag worden om ergens anders binnen te treden!!!
Het kan dus een normale gangbare sleutel zijn alleen niet voor dat ene moment.
Gewoon aangifte doen van diefstal bij de politie en de directie van de instelling.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 10, 2014 om 18:30
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Op mijn bedrijf zitten alle Laptops aan een kabel ter voorkoming diefstal.
Doe dat ook en een laptop aan tafelpoot of stoel vast gemaakt is meestal voldoende omdat bij verwijderen kabel de buitenkant gekraakt moet worden.

Elke Computer winkel verkoopt ze en alleen met zware tang of betonschaar, maar dan ziet iedereen je daarmee lopen....
Dus beveilig hem met een kabel.

Ook voor normale woningen laten ze deze eerder staan met kabel want ook daar is het snel iets waardevols wegnemen de manier van dieven.

Een kast die op slot kan is ook wel handig dus zie het niet als huiskamer maar sluit alles af als er ook vreemd personeel dat tijdelijk ingehuurd word kan komen.

Maar de Laptop die vaak op tafel achter bleef zet je niet telkens in de kast dus gebruik die speciaal gemaakte en niet zo dure kabels...

dobby
door dobby - Jan 11, 2014 om 05:04
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 10 jan 2014, 18:30]Op mijn bedrijf zitten alle Laptops aan een kabel ter voorkoming diefstal.
Doe dat ook en een laptop aan tafelpoot of stoel vast gemaakt is meestal voldoende omdat bij verwijderen kabel de buitenkant gekraakt moet worden.

Elke Computer winkel verkoopt ze en alleen met zware tang of betonschaar, maar dan ziet iedereen je daarmee lopen....
Dus beveilig hem met een kabel.
Je bedoelt een Kensington Lock?

FYI: kijk hier dan maar eens naar..

il
door iljaha - Jan 12, 2014 om 18:13
179 Antwoorden / 3 Vragen

Heel rot om te horen, maar "waarom neem je een privaat eigendom mee naar het werk?". Privé-eigendom moet je altijd achter slot en grendel bewaren. Maar als dat laatste feit is volgens u, dan is de zorginstelling wel aansprakelijk, of zij hiervoor verzekerd zijn of niet. Dat is dan weer uw probleem niet. Ben bang dat u niet veel kans maakt, tenzij een "breng je eigen (smart)apparatuur"-regeling geldt.

il
door iljaha - Jan 12, 2014 om 18:15
179 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry! Niet goed gelezen. Neem me niet kwalijk: ik ging uit van een werksituatie.
Maar heeft uw zwager niet zelf een inboedelverzekering?